AnonymBruker Skrevet 3. august 2012 #1 Skrevet 3. august 2012 Hei. Tar en 2-årig mastergrad, er altså halveis nå. Skal kommende vinter skrive ca 100 vel gjennomtenkte sider... jeg tror ikke innholdet kommer til å bli nyttig i arbeidslivet. Det faktum at jeg har tatt en mastergrad/fullført masteroppgaven blir derimot nyttig. (skriver oppgave innenfor samfunnsgeografi). Uansett, sliter med motivasjonen. har du noen tips? Sikker på at jeg ikke er den eneste som sitter i Norge og skriver 100 sider uten glød...eller? Anonym poster: 7ad79d222e4db1cae63be136bf3d825e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2012 #2 Skrevet 3. august 2012 Hvem sier du trenger å skrive 100 sider?? De fleste mastergradsoppgavene jeg har sett/lest er ikke på 100 sider, jo kanskje med alle vedlegg osv, men ikke i rent innhold! Skriv en artikkel i stedet da vel! Det er jo det "nye".. Anonym poster: 961bb04643a4da514dd7d98be260825f
Gjest Daenerys Skrevet 3. august 2012 #3 Skrevet 3. august 2012 Til deg over: Det finnes faglige krav til masteroppgaven. Selv må jeg skrive 90-130 sider når den tid kommer (starter til våren). Og det er rent innhold, uten vedlegg Tror at masteroppgaven for mange er noe som bare må gjøres. HVis ikke du interesserer deg for det du skriver om, kan jo motivasjonen mangle. Ikke alle masteroppgaver blir nyttige for arbeidslivet, det er jo faktisk bare en oppgave, din første store av kanskje mange kommende. Det viktigste tror jeg er å fullføre, å vise at du klarer det.
Gjest tullhøna Skrevet 3. august 2012 #4 Skrevet 3. august 2012 jepp. gjelder nok en masteroppgave som krever 100 sider (+- 10 %) er ikke "bare" å skrive en artikkel. jeg skal gjennomføre, fullføre osv. gir meg ikke. MEN ønsker råd til hvordan jeg skal gjøre det litt spennende, eller lure meg selv til å tro det kan være spennende... vil helst bare i jobb med en gang nå. hehe
AnonymBruker Skrevet 3. august 2012 #5 Skrevet 3. august 2012 Bit tenna sammen og bare hopp i det.. Ja det er 100 sider, men de fleste har heller problemer med å begrense seg, så tror ikke du kommer til å få noen problemer med å skrive 90 - 110 sider. Skaff deg et tema som inspirerer deg. Om noe er inspirerende eller ikke kommer jo også an på dine veiledere.. Anonym poster: 961bb04643a4da514dd7d98be260825f
Gjest Wei Wei Skrevet 4. august 2012 #6 Skrevet 4. august 2012 Jeg lagde meg altid en deilig matpakke og valgte "min" plass med utsikt på biblioteket. Så jeg likte egentlig å sitte der. Start med å lage en oversikt over hva arbeide skal inneholde: Innedning, literaturliste, osv. Da har du et type skjema som skal fylles inn med innhold. Les mye om relevante saker for å ha god kunskap om tema. Følg retningslinjer.
Gjest LillaGorilla Skrevet 4. august 2012 #7 Skrevet 4. august 2012 Denne må jeg følge med på! Sliter med det samme selv :S
Tracer Skrevet 4. august 2012 #8 Skrevet 4. august 2012 Jeg har selv nettop levert masteroppgave , og jobber nå med å veilede studenter som skal levere masteroppgave. Mine tips er : Få deg en fast leseplass - eller lesesalsplass Sitt gjerne med studiekamerater slik dere kan oppmuntre hverandre Jobb med masteroppgaven som det skulle være en jobb - sitt feks vanlige arbeidsdager de dager du ikke er i felten Ta deg fri i helgene og gjør det du liker Spis gode lunsjer Lag en framgangsplan - jobb etter den. Ikke lag den for detaljert , det kan virke demotiverende. Det må være noe som engasjerer deg med oppgaven din , enten om det er temaet eller fagretningen , hold fast ved dette og la deg engasjere mer
Gjest Daenerys Skrevet 4. august 2012 #9 Skrevet 4. august 2012 Dere som sliter med motivasjonen - jeg lurer på hvor mye dere velger selv av tema og retning? Har dere hatt stor frihet til valg av tema?
Gjest LillaGorilla Skrevet 4. august 2012 #10 Skrevet 4. august 2012 Tja.. er med i en forskingsgruppe, så må nesten holde på med det som gruppen holder på med. Jobbe i noelunde samme retning i alle fall. Men på noen ting har jeg helt frie tøyler, det synes jeg av og til er litt vanskelig, fordi jeg aner ikke hva jeg skal finne på. Det som er vanskelig/lite motiverende for meg, er skrivingen. Jeg skal nok greie å skrive om min del av forskningen innen dette feltet, og mine resultater. Men jeg må gjøre rede for hva som er gjort innen dette før, all teorien som ligger bak alle metoder man bruker og trender man ser, hvordan instrumenter fungerer og prinsippene de benytter seg av... + + + + !! Problemet mitt er at det er så mye å sette seg inn i, og jeg vet ikke hvordan jeg skal plukke ut det viktigste og skrive det på min måte.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2012 #11 Skrevet 4. august 2012 Tja.. er med i en forskingsgruppe, så må nesten holde på med det som gruppen holder på med. Jobbe i noelunde samme retning i alle fall. Men på noen ting har jeg helt frie tøyler, det synes jeg av og til er litt vanskelig, fordi jeg aner ikke hva jeg skal finne på. Det som er vanskelig/lite motiverende for meg, er skrivingen. Jeg skal nok greie å skrive om min del av forskningen innen dette feltet, og mine resultater. Men jeg må gjøre rede for hva som er gjort innen dette før, all teorien som ligger bak alle metoder man bruker og trender man ser, hvordan instrumenter fungerer og prinsippene de benytter seg av... + + + + !! Problemet mitt er at det er så mye å sette seg inn i, og jeg vet ikke hvordan jeg skal plukke ut det viktigste og skrive det på min måte. Har akkurat levert inn min master selv, og syntes det i starten var veldig vanskelig å lese artikler og FORSTÅ dem. Men etterhvert går det mye lettere. Hvis det er biologisk forskning du skal skrive oppgave om er jo Pubmed gull verdt å bli ordentlig godt kjent med:) Anonym poster: 961bb04643a4da514dd7d98be260825f
Gjest tullhøna Skrevet 5. august 2012 #12 Skrevet 5. august 2012 og hva gjør du de dagene du er så lei at alt bare er et ork? leser/skriver du eller gjør du noe helt annet? liker helst å ha "arbeidsdager" og fri på kveld/helg men... det er jo forskjell på dagene, noen er et ork - andre mer ok.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #13 Skrevet 5. august 2012 og hva gjør du de dagene du er så lei at alt bare er et ork? leser/skriver du eller gjør du noe helt annet? liker helst å ha "arbeidsdager" og fri på kveld/helg men... det er jo forskjell på dagene, noen er et ork - andre mer ok. Jeg må innrømme at jeg blir irritert når jeg lese slike innlegg som dette! Hva er det med deg, late menneske!!?? Vær glad for at du har fått muligheten til å skrive en masteroppgave! Og har du ikke lyst, nei da lar du vær! Men hvis du har bestemt deg, så gjennomfør det! Det er slik livet er, noen ganger MÅ man gjøre ting man ikke har så lyst til! Det kalles ansvar og forpliktelser! Har selv skrevet en masteroppgave og brukt hele sommeren på dette, I tillegg har jeg tatt et annet studium vet siden av, og så har jeg en jobb! Så forstår bare ikke det kan være så vanskelig å bare gjennomføre et studium! Spesielt når det bare kommer til manglene arbeidslyst! Huff!! Anonym poster: 961bb04643a4da514dd7d98be260825f 1
Amarinda Skrevet 5. august 2012 #14 Skrevet 5. august 2012 Halve jobben er jo forberedelsene, lese og analysere artikler og datainnsamling, når du har gjort dette er skrivingen mye lettere å komme i gang med. Det kan være greit å sette seg dagsmål og ukesmål for hva du skal rekke over innen en viss tid. Og det hjelper selvfølgelig å velge et tema du brenner for, men du kan like fullt oppleve å bli drittlei mot slutten..
Gjest tullhøna Skrevet 24. august 2012 #15 Skrevet 24. august 2012 Jeg må innrømme at jeg blir irritert når jeg lese slike innlegg som dette! Hva er det med deg, late menneske!!?? Vær glad for at du har fått muligheten til å skrive en masteroppgave! Og har du ikke lyst, nei da lar du vær! Men hvis du har bestemt deg, så gjennomfør det! Det er slik livet er, noen ganger MÅ man gjøre ting man ikke har så lyst til! Det kalles ansvar og forpliktelser! Har selv skrevet en masteroppgave og brukt hele sommeren på dette, I tillegg har jeg tatt et annet studium vet siden av, og så har jeg en jobb! Så forstår bare ikke det kan være så vanskelig å bare gjennomføre et studium! Spesielt når det bare kommer til manglene arbeidslyst! Huff!! Anonym poster: 961bb04643a4da514dd7d98be260825f trives utmerket i jobb og har enormt med arbeidslyst. så det er ikke problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå