Gå til innhold

Pappa vil låne meg 500 000, skal jeg ta sjansen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har funnet leiligheten med stor L, men er redd for at den går for en høyere sum enn jeg har fått innvilget.

Så nå har pappa tilbudt seg å være medlåntager slik at jeg får 500 000 mer. Da skal jeg ha en leieboer helt til jeg klarer å ta over lånet selv. Jeg kjenner jeg blir litt redd av tanken på å ha et så stort lån.

Min forlovede og jeg vil da sitte på ei gjeld på 3 millioner, med ei knakende god fastrente i 5 år. Med inntekter fra leieboer vil vi da betale 13 000 på bolig i måneden. Faste utgifter på 5500 i tillegg, + strøm, ved og vann. Størrelsen på utgiftene blir faktisk mindre med leieboer og 3 mill enn uten leieboer og 2.5 mill. Det er risikoen som skremmer meg.

Pappa er verdens snilleste mann, derfor er jeg veldig skeptisk til å sette pappa i en situasjon der jeg har hans økonomi i mine hender. Han klarer seg om han mister pengene, men jeg vil ikke at det skal bli et tema en gang.

Vi har forøvrig en samlet inntekt på 650 000, og når jeg er ferdig som student vil den ligge på 850 000 - 900 000. Med mindre det kommer 5000 studentboliger ekstra i byen de neste 5 årene vil vi lett kunne selge leiligheten.

Ville dere gjort det? p.s. For 2.5 mill får man såvidt en 2-roms i ytre strøk her i byen..

Anonym poster: 613a2173ea70beecf68fec995ad627a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer kanskje litt an på hvor lenge dere har tenkt til å bo der? Min første tanke er at dere burde ta muligheten, hvis dette virkelig er leiligheten med stor L som du sier. Men det jeg egentlig ville si er at du burde kopiere innlegget ditt og post det på www.pengevett.com. Veldig mange der med god sans for økonomi som vil være til god hjelp.

Lykke til!

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg synes dere skal sette opp et realistisk budsjett nå før dere slår til på tilbudet, og før dere legger inn noe bud :)

Jeg har de samme lånekostnader som det du sier dere vil få; 13" per mnd.

I tillegg kommer alle andre faste utgifter slik at jeg per mnd. setter av 24" til lån og regninger (alt fra avis, årsavgift på bil, forsikringer, strøm, kommunale avgifter, fellesutgifter, fastavgift for strøm o.l.).

Når dere har identifisert disse utgiftene så har dere en bedre oversikt over hva som går med på månedsbasis, hva dere får inn og hva dere vil sitte igjen med.

Endret av Lille-pus
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips :) Jeg ser jo at det kanskje bare er jeg som har litt noia, men det er ikke rart, for boliger omsettes på ei uke, og jeg bruker alltid å ha alt planlagt ned til hver minste detalj, noe som blir vanskelig nå.

Har allerede laget budsjett, og vi sitter igjen med 12000 kr til klær og sparing. For øyeblikket så er det jo utgifter vi lett klarer, t.o.m uten leieboer. Jeg tror vi kommer til å betale ned ekstra på lånet, iallefall om vi ser at renta stiger ellers.

Vi kan bo der i kanskje 10 år, om vi får 1 barn om 6 år og barn nr 2 om 10 år. Om vi ikke får barn så kan vi bo der i 15 år. Det er et ettertraktet strøk som folk sparer i 20 år for å få kjøpt en halvpart i, et såkalt villastrøk. Dette strøket led ingen nød boligsalgsmessig under "finanskrisen" i 2008 og ettertid.

Åh, jeg HAR SÅ LYST PÅ DEN :D

Gjest Marmot
Skrevet

Det er veldig, veldig skummelt å basere seg på leieinntekter altså.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere kan klare dere, om enn noe trangt, også uten leieboer, ville jeg slått til. Hvis dere er fullstendig avhengig av leieboer for å kunne betale det dere skal hver måned, vil jeg aldri gjort det. Er det forresten egen utleiedel? Hvis ikke kan det være vanskelig å finne en stabil leieboer som ønsker å dele med et par over lenger tid.

Anonym poster: a96cbf2468cbd7d642f92df66bedfa2a

• Liker 2
Skrevet

Hvis din far skal være medlånetager vil han være like ansvarlig for hele lånet som deg. Da vil han ikke bare være ansvarlig for de ekstra 500.000,- du får i lån med han som medlånetager, men for hele lånet på 3 mill. Det vil gjøre at han sannsynligvis ikke får mer lån selv hvis han skulle ha behov for det. Er din far villig til å betale på lånet? Hvis ikke så bør han ikke være med som medlånetager. Banken gir deg ekstra lån kun på bakgrunn av hans inntekt da de ser at du ikke har inntekt nok selv til så stort lån, Du vet ikke sikkert når, eller om, din far kan tas bort som medlånetager. Kriteriene for å få lån er i kontinuerlig endring, og dere kan risikere at han må være med lenger enn dere har tenkt i utgangspunktet. Det å ta med din far som medlånetager gir han et veldig stort ansvar. Er du villig til det for å få kjøpt en litt dyrere bolig enn du egentlig har råd til?

En annen ting er at du også blir avhengig av leieinntektene. Du bør tenke over hva du gjør om utleiedelen blir stående tom en priode, eller om du får en leieboer som sliter med å betale for seg.

En bedre løsning enn å ha med far som medlånetager kan kanskje være at han tar opp et lån på kr 500.000,- som han låner videre til deg?

• Liker 5
Gjest Lille-pus
Skrevet

Pluss til Alison (igjen) :)

Jeg drister meg til å sterkt anbefale å ikke ta høyde for leieinntektene når dere regner på hva dere selv mener dere kan klare.

Pass på at dere ikke er optimistiske når dere setter opp utgiftsoversikten.

12" per mnd. til sparing og klær etter at lån, mat, husholdning og alle faste utgifter er tatt høres litt optimistisk ut uten leienntekter synes jeg... :klo:

Men nå har jeg bare meg selv å sammenlikne med (med tilsvarende inntekt som du nevner etter ferdig utdannelse).

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere kan klare dere, om enn noe trangt, også uten leieboer, ville jeg slått til. Hvis dere er fullstendig avhengig av leieboer for å kunne betale det dere skal hver måned, vil jeg aldri gjort det. Er det forresten egen utleiedel? Hvis ikke kan det være vanskelig å finne en stabil leieboer som ønsker å dele med et par over lenger tid.

Anonym poster: a96cbf2468cbd7d642f92df66bedfa2a

Vi har allerede ordnet med leieboer, som har sagt at hun vil bo der om vi vinner og hun ikke har fått et annet tilbud de neste 5 dagene. Vil hun så må det finnes fler. Men det er jo en risiko vi tar, og står vi uten leieboer så klarer vi å betale. Vi klarer fortsatt å spare 5000 - 7000 i måneden uten leieboer. Det er en bonus, men en bonus jeg veldig gjerne vil ha. Det er også et ønske pappa har satt, for han vil at vi skal betale mye på lånet i starten.

Jeg er klar over at han står som medlåntaker på 3 000 000 på papiret, men han skal slippe å betale ei krone. Det er mulig å dele det opp i brøker mellom lånetakerne, selv om alle er ansvarlig for de andres deler. Blir det slik at han får utgifter på det, så kommer han til å kreve at det blir solgt, noe vi er inneforstått med. Det som blir usikkert er årene som kommer etter de 5 neste årene. Med vår nedbetalingstid så har vi betalt ned 500 000 om 5 år. Det er vår opprinnelige lånesum. Vi kan jo håpe at vi da har en stor nok inntekt til å ta over hele lånet, men vi alle er klar over at vi ikke aner hvordan det ligger an om 5 år.

Vi har tenkt på hvordan vi skal gjøre dette, og jeg har presentert begge mulighetene for pappa. Siden pappa er over 34 får ikke han de samme vilkårene som oss, og vi må da betale mer. Derfor vil han stå som medlåntager.

Jeg regner med at pappa har tatt en rasjonell avgjørelse på dette, og ikke bare fulgt hjertet og ønsket om å hjelpe. Han er en fornuftig mann. Men så ligger det jo en liten tvil, jeg har alltid vært gullungen til papsen og jeg vil ikke at han skal gjøre noe han egentlig ikke vil.

Gjest Mildrid
Skrevet

Med samme inntekt og mindre lån har vi ikke 12000 til klær og sparing, så hvordan du får til det er en gårde for meg. Ellers signerer jeg Allisons innlegg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pluss til Alison (igjen) :)

Jeg drister meg til å sterkt anbefale å ikke ta høyde for leieinntektene når dere regner på hva dere selv mener dere kan klare.

Pass på at dere ikke er optimistiske når dere setter opp utgiftsoversikten.

12" per mnd. til sparing og klær etter at lån, mat, husholdning og alle faste utgifter er tatt høres litt optimistisk ut uten leienntekter synes jeg... :klo:

Men nå har jeg bare meg selv å sammenlikne med (med tilsvarende inntekt som du nevner etter ferdig utdannelse).

Nå har vi hverken bil, barn, treningsabonnement eller busskort. Sykler og går overalt. Jobben til samboer betaler alt av internett og telefon bl.a. Jeg er student, så over 90 000 av disse er skattefri. Det som da blir inntekten min betaler jeg ikke særlig mye skatt på. Vi har veldig gode avtaler på forsikring i tillegg. Jeg er en økonomisk person, som alltid har prøvd å presse utgiftene ned og finne de billigste løsningene :) Men ja, uten leieinntekter blir jo 12 000 veldig optimistisk ;)

Skrevet

Når er du ferdig som student, da? Jeg tenker at dette er helt uproblematisk hvis dere har ca 900.000 i inntekt, særlig når det er snakk om utleie i tillegg, og at du er en økonomisk person som liker å holde styr på ting.

Hvis det derimot er 5 år til du er ferdig som student, kan det være litt skummelt. Ingen vet hvordan renta blir de neste årene, og det kan være vanskelig å betjene en mye høyere rente på den inntekten dere har nå.

Hvis din far tilbyr seg, tenker jeg at du skal stole på at han synes det er greit å ta den risikoen det er. Dessuten ville jeg tatt det som et tegn på at mennesker som kjenner meg godt, tenker at jeg kommer til å klare å betjene lånet. Det kan telle mer enn hva forum-mennesker synes.

AnonymBruker
Skrevet

Skal du og en leietager bo der eller skal du, forloveden og en leietager bo der?

Tror du skal slite med å finne noen som ønsker å leie rom hos et forloved par. Blir altfor mange kleine situasjoner.

Anonym poster: de6b2a4c87a295faaa053ca90c1baabd

• Liker 3
Skrevet

Hva hvis det blir slutt mellom deg og kjæresten? Hva skjer da m lån etc? Jeg skjønner at det ikke er noe du tror skal skje, men likevel skjer det. Og hva da?

• Liker 1
Skrevet

DAFUQ are you engaged? Hilsen fjerde hjulet på trehjulssykkeln

Skrevet (endret)

Jeg er klar over at han står som medlåntaker på 3 000 000 på papiret, men han skal slippe å betale ei krone. Det er mulig å dele det opp i brøker mellom lånetakerne, selv om alle er ansvarlig for de andres deler.

Banken bryr seg ikke om at dere eventuelt setter opp en avtale om en prosentvis deling av lånet. For banken er alle lånetagerne like ansvarlige for lånet. Skulle han ha behov for et eget lån vil banken se på at han faktisk er ansvarlig for et lån på 3 millioner og ikke kun en del av det.

Du skriver også at din far vil kreve boligen solgt om han får noen utgifter på dette lånet. Da bør virkelig varselsbjellene ringe. Så lenge din far ikke er villig til å betale for lånet skal han etter min mening heller ikke være med på det. Her håper jeg virkelig rådgiver i banken gjør jobben sin og informerer han godt om hva slags avtale han er i ferd med å gå inn på.

Endret av Alison
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen på en medlåntaker og en kausjonist?

Anonym poster: 147785f09930bac0704433deeedaebda

AnonymBruker
Skrevet

En bedre løsning enn å ha med far som medlånetager kan kanskje være at han tar opp et lån på kr 500.000,- som han låner videre til deg?

Stemmer for dette jeg. Vi gjorde det samme og det er mer ryddig enn med pappa som medlånetager. Ellers ville jeg absolutt ikke sitte med 3 mil. i lån og så lavt inntekt. Særlig når man er så avhengig av leieboere.

Anonym poster: ac5910d5b389fa80e83ff2b5140897cc

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Ser jeg har fått flere svar her etterpå, og dette er ikke lenger relevant da vi kjøpte en annen leilighet på fredag. Var en leilighet som kun fikk 1 bud som selger ikke godtok, så vi ble oppringt fordi vi var på visning. Vi kunne få den til prisantydning, så vi kjøpte den. Den betalte vi helt for selv. Sånn ellers, så var det noen spørsmål over her som jeg vil svare på likevel. Ja, vi har vært forlovet i 1 år, sammen i mange fler. Leieboeren har fortsatt lyst til å bo med oss, og vi har sagt at hun skal få det. Greit for økonomien sin del. Ferdig med studier ila. det neste året, så vi hadde hatt en god stund på å jobbe oss oppover. Dette ble et dilemma for samvittigheten min, glad jeg slapp å ta stilling til det. Fikk meg endelig en sentral nok bolig i hovedstaden likevel :)

Skrevet

Hva er forskjellen på en medlåntaker og en kausjonist?

Anonym poster: 147785f09930bac0704433deeedaebda

Enkelt forklart vil du som medlånetager være ansvarlig for hele lånet på lik linje med hovedlånetager. Som realkausjonist stiller du sikkerhet (pant i boligen) for et bestemt beløp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...