Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en ny undersøkelse sier et flertall at de ikke støtter et forbud mot kjøp av seksuelle tjenester.

Dette må jeg si meg helt enig i. Ikke fordi jeg er "for" prostitusjon, men fordi jeg ikke tror at et slikt forbud vil gagne de prostituerte.

Jeg tror at et forbud tvert i mot vil gjøre de prostituertes situasjon enda verre. De som "må" prostituere seg pga fattigdom, rusmissbruk eller press fra hallikk/kriminelle organisasjoner, vil ikke slutte hvis deres tjenester blir forbudt å kjøpe, de vil bare måtte jobbe enda mer i det skjulte. De vil bli mer avhengige av å jobbe organisert, mer avhengige av og viklet inn i kriminelle organisasjoner og miljøer som gjør dem mer utsatt for press og missbruk, og som gjør det enda vanskeligere for dem å komme seg ut av prostitusjonen og sin vanskelige livssituasjon.

For å løse prostitusjons-problemet mener jeg det er nødvendig å gå til roten av problemet. Og roten til problemet er IKKE kundene, slik som de fleste synes å mene. Roten ligger i årsaken til at noen blir prostituerte: Fattigdom, rusmissbruk, og press fra kriminelle. Det som trengs er altså bedre økonomiske støtteordninger, bedre tilbud til rusavhengige, og mer ressurser til politiet for å rydde opp i de kriminelle miljøene som skor seg på prostituerte. Alt dette burde det være fullt mulig å få til, resurser burde det ikke skorte på i ett av verdens rikeste land. Det er vel heller politisk vilje det skorter på. Et forbud er enklere og billigere, det er minste motstands vei, det er nok til å skape en illusjon av at man tar de prostituertes problem på alvor og ønsker å hjelpe.

Og forresten: Denne undersøkelsen er gjort blandt "vanlige" folk. Hadde det ikke vært mer interressant å høre hva de prostituerte selv mener? Det er jo dem det handler om, og hvem vet vel bedre enn dem hvilke konsekvenser et forbud vil få for dem, og hva som skal til for å bedre deres situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svenskene med sin jämlikhetsfilosofi har "løst" dette med å straffe kundene. Resultatet er som du sier, alt foregår i det skjulte, organisrt av kriminelle.

Skrevet

Jeg mener at prostitusjon selvfølgelig skal være forbudt i Norge. Ja, man prostituerer seg fordi man er fattige og trenger penger, men; i Norge trenger man faktisk ikke å gå så langt som å selge kroppen sin. Hvis alle muligheter med jobb er borte, er det faktisk noe som heter "å gå på sosialen". Sosialkontoret er til for de som virkelig trenger det, ikke for de som jukser til seg penger fordi de ikke gidder å jobbe (som jeg vet mange, spesielt unge gjør)....

Skrevet
Jeg mener at prostitusjon selvfølgelig skal være forbudt i Norge. Ja' date=' man prostituerer seg fordi man er fattige og trenger penger, men; i Norge trenger man faktisk ikke å gå så langt som å selge kroppen sin. Hvis alle muligheter med jobb er borte, er det faktisk noe som heter "å gå på sosialen". Sosialkontoret er til for de som virkelig trenger det, ikke for de som jukser til seg penger fordi de ikke gidder å jobbe (som jeg vet mange, spesielt unge gjør)....[/quote']

Mener du at prostitusjon vil forsvinne om man forbyr det? Eller at de prostituertes livssituasjon vil bedres?

Prostitusjon vil alltid være der, og det er bedre at det er åpenlyst, enn at det skal være i det skjulte.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er litt enig i det du sier. Mange som selger kroppen sin i Norge idag vet ikke om noe annet og det er lite sannsynlig at de vil forandre livsstil selv om det blir forbudt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har litt problem med å forstå politikerenes sterke negative

holdning til prostistusjon. Jeg tror de lett tenker på fattige

kvinner fra andre land som er "kidnappet", lever under sterke

trusler og vold og som må jobbe hardt for en hallik som tar mesteparten

av pengene. Eller på skitne narkomane som ruser seg for å utføre sine tjenester i mørke portrom eller innimellom biler på en parkeringsplass.

Men dette er mer snakk om de prostituertes sosiale situasjon

og deres "arbeidsmiljø" enn om selve "arbeidet".

Det er stor forskjell på prostituerte. Noen har selvfølgelig svært

dårlige forhold og de synes jeg man burde gjøre mere for å hjelpe.

Samtidig så tror jeg det er noen som ser på dette som en alminnelig

jobb og har kroppen som et "arbeidsredskap" nesten som andre har det.

Jeg tror en del prostituerte trives like godt med jobben sin som andre

med sin jobb. Og noen trives helt sikkert bedre enn de fleste av oss.

Jeg synes derfor at det er viktig at man skiller mellom det moralske

i selve "jobben" og det moralske i "arbeidsmiljøet" ellers. Man kan ikke

forby jordbærplukking selv om noen utlendinger har blitt grovt utnyttet.

Jeg synes mange folks syn på prostitusjon er inkonsekvent. Hvis man

har gratis sex med et stort antall partnere så er det greit mens

hvis man ber om betaling så er det plutselig helt forferdelig.

Og hvorfor tiltrekkes en del kvinner av rike og mektige menn og

går inn i seksuelle forhold med de?

Er det ikke for at de forventer å få noe tilbake? Hvorfor er det mer

moralsk enn å være prostituert.

Og er det ikke et snev av prostitusjon i alle forhold? Hvis mannen

har kjøpt blomster, vasket huset og laget middag: Er det ikke noen

som har følt at de må yte seksuelle tjenester tilbake?

Nei, jeg synes det er noe dobbeltmoralsk med de kvinnene som

"setter seg på sin høye hest" og snakker foraktelig om prostituerte

mens man vet at de selv har hatt et stort antall partnere som

fikk svært mye gratis.

Gjest Anonymous
Skrevet

Helt i mot. Kundene forsvinner ikke, men det skjer "under" jorden.

Mange jenter har fått det ille etter forbudet i Sverige. Mishandlete og det som verre er. de er "fanget" hos kriminelle som styrer dette.

Slik det er nå i Norge er det en viss kontroll jentene i mellom og det er alltids noen som ser.

Dette yrket får vi heller ikke vekk.

Er heller for et "horehus" hvor jentene får legetilsyn osv.

Vi kan synes hva vi vil vi som har et a-4 liv om dette livet. Det er her og vil forbli her.

Heller gjør noe som gangner jentene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Til Andrine.

Verden er ikke så enkel som du sier. Man selger seg for man er fattig og det behøver ingen i Norge. Tror du på dette selv?

Disse jentene har et lurvete liv. Med dop og ofte andre verre ting. Dop koster. For det første tjener ingen så mye i Norge at man kan ha råd til den daglige dosen de trenger. De har ramlet så til de grader av lasset at en vanlig jobb er utelukket for de.

De som ikke selger seg gjør kriminelle handlinger. Hvorfor tror du det er så mye narkomane i fengsler.

Greit å ha meninger, men sett deg inn i sakene først.

Gjest sexysadie
Skrevet

Et forbud vil nok gjøre ting verre ja. Slik det er pr i dag er politiet den eneste beskyttelsen disse jentene har.

Skrevet

Forbud er sjelden eller aldri noen løsning på et problem. Folk gjør det de vil uansett.

Skrevet

Forbudet i Sverige har ført til at det er vanskeligere å ha kontroll med miljøet, jentene har mindre beskyttelse og mer styrt av hallikvirksomhet.

Dessuten: Under 10 saker er gått til retten siden forbudet kom, og et fåtall av disse har ført til dom... Det er et tankekors. Resultatet er jo at jentene har det verre enn før, mennene har det likt.

Det hjelper ikke alltid å forby handlinger man ikke liker.

Gjest Liberalist
Skrevet

Jøss. Jeg trodde det overveldende flertallet her skulle være ganske forbudskåte?

Men jeg liker ikke begrunnelsene for hvorfor dere ikke ønsker forbud. De burde være prinsippielle istedenfor praktiske.

Skrevet
Jøss. Jeg trodde det overveldende flertallet her skulle være ganske forbudskåte?

Men jeg liker ikke begrunnelsene for hvorfor dere ikke ønsker forbud. De burde være prinsippielle istedenfor praktiske.

Kall oss gjerne menneskelige :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det som irriterer meg, er denne påstanden om at alt ville bli så mye verre dersom prostitusjon (eller i det minste kjøp av seksuelle tjenester) skulle bli forbudt.

Påstanden er at prostitusjonen da ville "gå under jorden", og bli "drevet av kriminelle". Hallo?!? Reality check: Det meste av prostitusjonen foregår allerede "under jorden", og drives allerede av kriminelle. Snuskete hoteller, "massasjeinstitutter", annonser for "eskortetjenester"... hva kaller dere det? Og hvem tror dere står bak denne virksomheten? Snille menn som bare vil gi de stakkars prostituerte et sted å være?

De eneste som ikke er "under jorden", og som KANSKJE ikke styres av en hallik, er de som står på gatehjørnene. Nå vet jeg ikke eksakt hvordan det er andre steder, men i Bergen er dette noen forhutlede narkomane som finansierer sin stoffavhengighet ved å selge seg selv. Kanskje det er noe vesentlig her som jeg ikke har fått med meg, men det virker faktisk ikke som om disse kvinnene har det så strålende.

Prostitusjon er, i henhold til mine prinsipper, et onde. Det er en handel med mennesker, fortrinnsvis kvinner, der en mann betaler seg til seksuell omgang med et annet menneske. Det er forbudt i mange andre land, utfra en holdning som sier at dette ikke er en praksis som er ønskelig eller som tjener samfunnet, snarere tvert imot.

Jeg forstår ikke hvorfor dette skal være tillatt i Norge. Jeg er for et forbud.

Skrevet
Påstanden er at prostitusjonen da ville "gå under jorden", og bli "drevet av kriminelle". Hallo?!? Reality check: Det meste av prostitusjonen foregår allerede "under jorden", og drives allerede av kriminelle. Snuskete hoteller, "massasjeinstitutter", annonser for "eskortetjenester"... hva kaller dere det? Og hvem tror dere står bak denne virksomheten? Snille menn som bare vil gi de stakkars prostituerte et sted å være?

Det meste av den prostitusjonen som foregår "under jorden" i dag er hvit slavehandel. Ønsker du mer av dette? Det er mange damer som velger å selge kroppen sin av forskjellige grunner. De mennene som kjøper sex av disse damene, ville trolig ikke sluttet å kjøpe sex om det ble forbudt. Men de måtte funnet seg et annet sted å kjøpe disse tjenestene. Og markedet for illegal prostitusjon ville blitt mye større!!! Altså flere damer som ville blitt tvunget ut i det helvetet! La nå for all del de damene som ønsker å selge kroppen sin gjøre det.

Jeg er heller ikke noen fan av prostitusjon. Jeg tror ikke det er mulig å drive med det uten at det virker inn på psyken på mange forskjellige måter. Men jeg vil for all del ikke sette meg til en dommer overfor de som av forskjellige grunner velger det yrket.

Skrevet
Det som irriterer meg, er denne påstanden om at alt ville bli så mye verre dersom prostitusjon (eller i det minste kjøp av seksuelle tjenester) skulle bli forbudt.

Påstanden er at prostitusjonen da ville "gå under jorden", og bli "drevet av kriminelle". Hallo?!? Reality check: Det meste av prostitusjonen foregår allerede "under jorden", og drives allerede av kriminelle. Snuskete hoteller, "massasjeinstitutter", annonser for "eskortetjenester"... hva kaller dere det? Og hvem tror dere står bak denne virksomheten? Snille menn som bare vil gi de stakkars prostituerte et sted å være? Les hva vi har skrevet èn gang til for å få med deg påstandene. Jeg tror ikke prostitusjons yrket er noe du våkner opp en dag og bestemmer deg for å utforske. Det er vel kvinner med problemer fra før som ikke ser noen annen utvei, om de i tillegg er kriminelle så er vel ikke det så rart. Men de havner iallfall ikke i fengsel for å gjøre det de gjør. Halliker er generelt menn som vil tjene på sex. Det finnes forskjellig-sinnede halliker slik det finnes forskjellig-sinnede mennesker overalt, men jeg har inntrykk av at hallikene tjener pengene sine og faktisk verner kvinnene sine.

De eneste som ikke er "under jorden", og som KANSKJE ikke styres av en hallik, er de som står på gatehjørnene. Nå vet jeg ikke eksakt hvordan det er andre steder, men i Bergen er dette noen forhutlede narkomane som finansierer sin stoffavhengighet ved å selge seg selv. Kanskje det er noe vesentlig her som jeg ikke har fått med meg, men det virker faktisk ikke som om disse kvinnene har det så strålende. Poenget er jo det at når du har drevet med prostitusjon en lengre tid så er det ikke sikkert du vet hvordan du skal oppføre deg i et annet yrke. Før man snakker om å få de prostituerte fra gata må man kanskje snakke om et avvennings-kurs, da de vil fremdeles trenge penger til stoff og det er lite sannsynlig at de får en jobb som gir dem råd til dette. Alternativet kan bli kriminalitet som går utover andre mennesker i større grad.

Prostitusjon er, i henhold til mine prinsipper, et onde. Det er en handel med mennesker, fortrinnsvis kvinner, der en mann betaler seg til seksuell omgang med et annet menneske. Det er forbudt i mange andre land, utfra en holdning som sier at dette ikke er en praksis som er ønskelig eller som tjener samfunnet, snarere tvert imot. Man må se saken fra to sider og stille seg noen spørsmål. Hva er det som skjer? Hvorfor skjer det? Hva er alternativene (ikke bare det at du kommer til å få en lettere hverdag, men for kvinnene som selger kroppen sin)?

Jeg forstår ikke hvorfor dette skal være tillatt i Norge. Jeg er for et forbud.

Skrevet
Jeg mener at prostitusjon selvfølgelig skal være forbudt i Norge. Ja' date=' man prostituerer seg fordi man er fattige og trenger penger, men; i Norge trenger man faktisk ikke å gå så langt som å selge kroppen sin. Hvis alle muligheter med jobb er borte, er det faktisk noe som heter "å gå på sosialen". Sosialkontoret er til for de som virkelig trenger det, ikke for de som jukser til seg penger fordi de ikke gidder å jobbe (som jeg vet mange, spesielt unge gjør)....[/quote']

Og hvis du trenger et par tusen om dagen til dop så får du det på sosialkontoret?

Tror vi har hatt denne diskusjonen ganske mange ganger før, og svarene er vel de samme fremdeles ser det ut som, men for all del, noen er nye her inne...

Et forbud vil ikke gjøre situasjonen bedre, snarere tvert om. Det har de vist i Sverige. Det vil ikke fungere annerledes her. Prostitusjonen vil ikke opphøre.

Hallikene tar ikke nødvendigvis godt vare på jentene sine. De tar nok vare på "plassen" deres, og fjerner effektivt andre som prøver seg på deres område. De kan nok også skremme kunder fra å mishandle jentene eller stikke av uten å betale, men de kan også være kjappe til å banke jentene sine sjøl dersom de prøver å opponere eller ymte frempå om en fridag.

En del av jentene som går på gata har halliker som følger med dem og som tar størstedelen av pengene de tjener inn. Dette gjelder neppe de narkomane i stor grad.

Mange velger prostitusjon helt frivillig, jobber fra leilighet og uten hallik. Ikke fordi de er fattige, men kanskje for å finansiere studier. Disse er det mange av, men de synes ikke i bildet. De kan også på en helt annen måte velge og vrake sine kunder. Mange av dem har faste kunder som kommer i år etter år. Menn som ringer når de er i byen på gjennomreise også videre. Disse jentene blir vi heller ikke "kvitt" ved et forbud.

Prostitusjon er et "problem" som alltid vil være der, og det nytter ikke å være naiv og tro at et forbud vil fjerne problemet.

For å unngå at enkelte menn skor seg på kvinner som må selge kroppen sin, bør man faktisk heller se i øynene realitetene og legge opp et løp deretter.

For å hindre at enkelte prosituerte kommer inn på legevakten med oppskåret underliv pga en eller annen syk kunde, bør man heller sørge for at jentene har et sted å jobbe fra, med tilsyn - slik at den slags kunder holdes unna eller i sjakk.

Man kan ikke stikke hodet i sanden og tro at det løser noe som helst.

Skrevet

Prostitusjon er et "problem" som alltid vil være der, og det nytter ikke å være naiv og tro at et forbud vil fjerne problemet.

For å unngå at enkelte menn skor seg på kvinner som må selge kroppen sin, bør man faktisk heller se i øynene realitetene og legge opp et løp deretter.  

For å hindre at enkelte prosituerte kommer inn på legevakten med oppskåret underliv pga en eller annen syk kunde, bør man heller sørge for at jentene har et sted å jobbe fra, med tilsyn - slik at den slags kunder  holdes unna eller i sjakk.  

Man kan ikke stikke hodet i sanden og tro at det løser noe som helst.

:enig_animasjon:

Skrevet

Jeg er ikke for noe forbud mot salg av sex.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...