Gå til innhold

Far vil ha barnet med på circus, mor nekter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om denne problemstillingen?

Mor er vegetarianer, og ønsker ikke at barnet skal spise kjøtt eller fisk, og vil ikke at barnet skal bruke klær med dun/pels etc, og hvertfall ikke gå på circus.

Far mener at det ikke er opp til foreldrene å videreføre sine holdninger angående dette til barnet, og vil helst at barnet får gjøre seg opp sin egen mening om dette når barnet er modent for det.

Hos mor spiser ikke barnet kjøtt, hos far gjør hun det.

Mor forteller barnet at hun ikke får lov til å dra på sirkus fordi de mishandler dyrene der. Far synes ikke dette er rettferdig at mor forteller barnet, uten å ha diskutert med han, som gjerne vil ta med barnet på sirkus.

Far har også kjøpt barnet ordentlige vinterklær med dun, noe moren forteller barnet at hun absolutt ikke får gå med, da dyrene blir mishandlet for dette.

Far og mor er selvsagt ikke samboere mer, av naturlige årsaker, da de er uenige om det meste.

Er det greit at far tar med barnet på circus, eller skal mor få bestemme at barnet skal leve etter hennes levesett?

Anonym poster: c6ecd8613df3d3c2cdf7ba259bdee10e

Videoannonse
Annonse
Gjest Minde09
Skrevet

Herregud! Stakkars unge!

Mor og far bør legge fra seg uenighetene og heller fokusere på å finne en løsning med barnets beste i tankene istedet for å dra barnet i hver sin retning.

Klarer de det ikke på egenhånd kan de ta kontakt med familievernkontoret.

• Liker 6
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg tenker at så lenge det ikke skader barnet,/er skadelig, må mor og far gjøre som de vil når det er de som har ansvar for barnet.

• Liker 1
Skrevet

Mor drar den kanskje litt vel langt her...? Om far vil ta med barnet på circus, hvorfor ikke sier nå jeg.

Skrevet

Gå til mekling elelr samtale hos familie kontoret? Dette er jo noe far og mor MÅ bli enige om, og hvis ikke de kan bli enige på egenhånd trenger de jo hjelp.

Mor virker lettere hysterisk i min mening, men nå vet vi jo ikke hennes side av saken. Men jeg hadde virkelig tenkt på å få hjelp utenfra for å løse disse konfliktene før de eskalerer enda mer. For barnets skyld.

AnonymBruker
Skrevet

Mor og far har jevnlige samtaler på familievernkontoret, men blir ikke enige.

Anonym poster: c6ecd8613df3d3c2cdf7ba259bdee10e

Skrevet

Stakkars barn! snakk om å bli delt i 2 da.. og de voksne ( eller er de egentlig voksne?) virker som at gjør alt hva de kan for å motarbeide hverandre så til de grader

Hvem bor barnet mest hos? er det sånn at barnet er hos far kun annenhver helg bør far så langt det lar seg gjøre etterkomme mors ønsker.... eller motsatt.

Har disse 2 barnet like mye- så bør de se å komme til en enighet ( da må begge svelge en flokk med kameler) fort som fy pga dette stakkars stakkars barnet som blir rivt mellom de!!

Skrevet

Jeg ser ikke helt det store problemet med at mor har et vegetarisk kosthold og at hun ikke vil at ungen skal gå i dunjakker. Tror ikke barn har så problemer med at slike ting er delt - men de trenger ikke vite hvorfor, bare at slik er det.

Men jeg er helt enig med mors holdning til sirkus med dyr. Jeg skulle ønske så mange som mulig kunne boikotte disse, slik at de kuttet ut dyrene, og heller bruke mennesker.

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes nok mor er litt hysterisk her, men om dette er hennes overbevisning synes jeg man for barnets skyld bør finne andre klær som ikke inneholder dun/pels.

Med tanke på Sirkus tenker jeg også at det kanskje er langt viktigere for mor at barnet ikke blir underholdt av noe mor mener innebærer dyreplageri enn det er for far at barnet går på akkurat Sirkus? Det finnes jo utallige andre ting man kan ta med barnet på som ikke går direkte mot mors overbevisning.

Det viktigste her er jo barnet, og for barnets skyld må dere se til å bli enige!

Skrevet

Herregud, de foreldrene der får slutte å ri sine egne kjepphester og heller sette barnet i sentrum! At folk ikke kan være litt mer kresne i valg av hvem de lager barn med er utenfor min fatteevne! Hvorfor ikke velge en partner som har et snev av sammenfallende verdier og interesser, lizzm?

Jeg er tilhenger av dyrevelferd, og mener også at det finnes aldeles utmerkede alternativer til både sirkusunderholdning og dunklær, men når den andre forelderen har barnet, er det den andre forelderen som bestemmer. Med mindre vedkommende utsetter barnet for kriminelle handlinger, vold eller omsorgssvikt har man å ligge unna, og ikke blande seg inn.

Gjest Marmot
Skrevet

Vi har en liknende "konflikt", der jeg mener eksmannen min er helt dust (det er han som nekter noe). Men jeg ser det er viktig for ham, og det koster meg dermed veldig lite å bare gjøre som han ønsker. Noe annet kunne ikke falt meg inn, og jeg er helt sikker på at det finnes områder der han gjør slik jeg ønsker selv om han helst skulle gjort annerledes selv.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er helt feil av mor å fortelle om dyremisshandling i så ung alder, å ikke ville at barnet ska spise kjøtt eller fisk, at det ikke er lov med dunjakke osv.

MEN jeg støtter faktsik mor i at far ikke skal ta barnet med på cirkus! Jeg kommer overhode ikke til å ta mitt eget barn med på cirkus der det er dyr. Vet alt for mye om hvordan de behandler dyrene, og hvordan dyrene har det, til å kunne støtte ett sånt foretak. Klart, hvis det ble slutt mellom meg og samboer, så hadde jeg ikke kunnet sagt noe utover at jeg ikke synes han skal gjøre at, at de heller kan gjør noe annet, men utover det ville det vært opp til han. Heldigvis vet jeg at min samboer er enig med meg der.

Men poenger er, at jeg ser overhode ingen grunn til å lære barnet opp at cirkus er gøy og underholdene. Det er på bekostning av dyrene, og jeg blir sint inni meg hver gang jeg ser alle disse fæle cirkusplakatene, eller når jeg ser noen på facebook sier de skal ta med ungene på cirkus.

Dessuten, så er det forskjell på å slakte dyr for maten sin del, som vi trenger, og på å bedrive rein og kjær underholdning!

Men uansett, så skal mor snakke med far om dette, ikke dra banet inn i det. Dette er en sak for de voksne som barnet ikke skal trenge å ta standpunkt til.

Endret av Teriyaki
Skrevet

Tror det enkleste er at far gjør som far vil i sine uker, og mor gjør som mor vil i sine.

Barnet lærer seg at folk er forskjellige, og at det ikke er noe galt i det.

Skrevet

Mor høres ut som ei skrulle... Jeg er enig med far.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...