Gå til innhold

Kaloriforbruk arbeidsdag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvor mange kcal jeg ca forbrenner i løpet av en dag.

Det er slik at jeg jobber i en skobutikk - og her står man sjelden stille. Det er gåing fram og tilbake på lageret, bøyingg opp og ned for å ta på folk sko, plukke opp varer, esker, bære esker, bære gardintrapper, klatre opp til høye hyller og sånn går det radig stort sett uten stopp i fem- seks timer.

Ikke noen tung styrke eller utenholdenhet, men kontinuerlig variert aktivitet og bevegelse.

Noen som har noen som helt peliling på hvor mye man forbrenner på en sånn dag, vs å sitte stille på et kontor f.eks?

Anonym poster: 82786b67533e2ee2fe26bf2f918857dd

Skrevet

Har jeg også lurt på! Jobber i matbutikk og er mange timer med løfting av tunge frukt kasser og andre varer!

Gjest *Maja*
Skrevet

Vil tippe ca. 250 kalorier i timen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye forbrenner man ca per time ved å sitte stille å f.eks jobbe på data e.l da?

Så hvis man da skal regne ut hele dagsforbruket så er det da snakk om basalforbrenning (ca 1400kcal) + ca 200 kcal per time på jobb, + evt trening + noen stillestittende timer?

Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Hvor mye forbrenner man ca per time ved å sitte stille å f.eks jobbe på data e.l da?

Så hvis man da skal regne ut hele dagsforbruket så er det da snakk om basalforbrenning (ca 1400kcal) + ca 200 kcal per time på jobb, + evt trening + noen stillestittende timer?

Jupp. Og du brenner ca. 100 kalorier per time stillesittende.

Endret av *Maja*
Skrevet

Så da mener du at i løpet av en 9 timers arbeidsdag forbrenner jeg 2250?

Burde være super slank jeg da ;) jeg vil tippe rundt 1200-1500 :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig fort gjort å overdrive hvor mange kalorier du forbrenner gjennom en arbeidsdag. Hvis du har tenkt til å begynne å teller kalorier ville jeg latt være å telle med de du forbrenner på jobben i dagsberegningen for hva du skal spise.

Anonym poster: 1ba85cb2566f378e3262534389bee080

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig fort gjort å overdrive hvor mange kalorier du forbrenner gjennom en arbeidsdag. Hvis du har tenkt til å begynne å teller kalorier ville jeg latt være å telle med de du forbrenner på jobben i dagsberegningen for hva du skal spise.

Anonym poster: 1ba85cb2566f378e3262534389bee080

Joda, syns bare det hadde vært interessant å få et perspektiv på det.

Syns foresten regnestykket til Maja høres litt mye ut. Burde jo rast ned i vekt, hvis det var tilfellet..

Gjest *Maja*
Skrevet

Anbefalt kalorinntak for en gjennomsnittskvinne er jo 2-2500 kalorier for å gå i null. Du vil jo også forbrenne mer/mindre ut ifra hva utgangspunktet ditt er.

Som f.eks. jeg forbrenner ca. 500 kalorier på å løpe i 50 minutter. En som er tyngre enn meg vil forbrenne mer kalorier på de samme 50 minuttene.

AnonymBruker
Skrevet

Nå må dere huske på at en har en basalforbrenning også, da, du forbrenner jo selv når du sitter i ro. Disse kaloriene som forbrennes i løpet av en time på jobb kommer jo oppå de kaloriene du ville forbrent dersom du satt i ro. La oss si at en forbrenner ca. 100 kcal i timen i liggende tilstand. Da kommer jo ikke disse 250 (eller hva nå enn Maja sa) i tillegg til disse, men det vil si at hundre av disse er kalorier som hadde blitt forbrent uansett.

Vet ikke om jeg klarer å forklare hva jeg mener godt nok, men det er i hvert fall ikke sånn at treningskalorier kommer i tillegg til basalkalorier, basalforbrenninga er en del av disse kaloriene. På en times jogging forbrenner man 500 kcal, men reelt sett bare 400 ekstra enn hva enn hadde gjort om en lå i ro.

Hvis en tenker på det sånn så høres det jo ikke så mye ut.

Men 250 kcal hver time på jobb oppå det man ville forbrent uansett, dét hadde resultert i giga vektnedgang, ja. :)

Anonym poster: ab015fb57d7c934b07e703b0ae7b4009

• Liker 2
Skrevet

Anbefalt kalorinntak for en gjennomsnittskvinne er jo 2-2500 kalorier for å gå i null. Du vil jo også forbrenne mer/mindre ut ifra hva utgangspunktet ditt er.

Som f.eks. jeg forbrenner ca. 500 kalorier på å løpe i 50 minutter. En som er tyngre enn meg vil forbrenne mer kalorier på de samme 50 minuttene.

Forutsatt at den tyngre personen løper akkurat like fort og langt som deg.

Jeg synes det egentlig er litt latterlig å spekulere i energiforbruk og "regne" seg frem til det.

Svaret man kommer frem til er uansett fullt av snarveier og forenklinger og du aner ikke om det stemmer eller ikke. Hvis du da skal tilpasse kosten for å redusere fettmasse så vet du aldri hvor stort underskudd du har. Eller om du i det hele tatt er i "underskudd". Basalforbrenningen er ikke et konstant tall. Det varierer med inntak, temperatur og en rekke andre prosesser.

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg synes det egentlig er litt latterlig å spekulere i energiforbruk og "regne" seg frem til det.

Svaret man kommer frem til er uansett fullt av snarveier og forenklinger og du aner ikke om det stemmer eller ikke. Hvis du da skal tilpasse kosten for å redusere fettmasse så vet du aldri hvor stort underskudd du har. Eller om du i det hele tatt er i "underskudd". Basalforbrenningen er ikke et konstant tall. Det varierer med inntak, temperatur og en rekke andre prosesser.

Nettopp, en person som løper like fort og langt som meg, men som er tyngre vil brenne mer enn meg uansett hva de gjør som er helt likt det jeg gjør.

Har ikke påstått at det er konstante tall, men det er en indikator på hvor en bør ligge og hva en forbruker. Et veiledende hjelpemiddel om en f.ek vil gå ned i vekt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal man da klare å ha noe å gå ut i fra hvis man skal ned i vekt og derfor må ligge i underskudd?

Er jo bare snakk om å få en slags pekepinn.

Syns dessuten det er moro å vite litt hvor mye mer man forbrenner av f.eks en sånn jobb da, enn å sitte på kontor hele dagen.

Skrevet (endret)

Hvordan skal man da klare å ha noe å gå ut i fra hvis man skal ned i vekt og derfor må ligge i underskudd?

Er jo bare snakk om å få en slags pekepinn.

Syns dessuten det er moro å vite litt hvor mye mer man forbrenner av f.eks en sånn jobb da, enn å sitte på kontor hele dagen.

Enkelt og greit drit i alle utregninger!

Legg deg på 1500 kalorier dagen og loggfør alt du spiser den måneden og se hvilken effekt det har på vekta.

Endret av Katniss

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...