Gjest Anonymbruker Skrevet 2. august 2012 #1 Skrevet 2. august 2012 Hei dere Lurte på om noen av dere kunne hjelpe meg med noen forslag og tips. Har en toåring (hun blir to i august) som ikke vil sove om dagen.. Hun tuller og tjaser, kaster sutten og kosekluten på gulvet og roper mamma, pappa, far, vovva og alt mulig. Nå har jeg prøvd det meste, vært streng, sur, vært blid, snakke rolig, lest en bok, sunget en sang osv osv.. Men ho vil ikke sove.. Spesielt den uka her har vært ekstrem: Mandag sovna ho ikke før klokka var 23.30!! Mens nå idag så er klokka 21.37 og ho sover IKKE Kan det være luren ho tar midt på dagen? Hun virker som om hun trenger den luren for ho er sliten på dagtid, samtidig som ho er i farta lissom.. Er det noen som har noen ideer, forslag?
AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #2 Skrevet 2. august 2012 Hvor lenge sover hun på dagtid? Da gutten vår nærmet seg to, måtte vi korte ned fra 1,5 time til 1 time på dagtid. Anonym poster: 90d94f679854b391fe74986ac9e13654
amatøør Skrevet 2. august 2012 #3 Skrevet 2. august 2012 Hei :-) det kan godt være at det er luren på dagen som forårsaker dette. Jeg har ei jente på rett over to som sluttet å sove på dagen (av seg selv faktisk), rett før hun fylte to. Da hadde hun tullet lenge på kvelden. Vi var igjennom en periode rundt toårsalder med storebror også, men han VILLE sove på dagen, så det var ganske tungt å holde han våken. Det ble imidlertid utrolig mye bedre med kveldsrutinene etter vi klarte å legge om dette. Tips er å starte i helgene. La henne få lov til å smokke litt (hvis hun bruker det), og sørg for rolige aktiviteter (lese bok, pusle, male etc). Sovner hun likevel ville jeg kuttet gradvis ned på luren. Hvis det fungerer, kan dere jo prøve i barnehagen (hvis hun går der?). Andre årsaker kan være for høyt sukkerinntak på ettermiddagen (sukker, saft)? Eller at det blir for høyt aktivitetsnivå på ettermiddag? Eller at hun er overtrøtt... Aldri lett å vite ;-p
Soul Skrevet 2. august 2012 #4 Skrevet 2. august 2012 Enig med dem som foreslår å korte ned luren (evt fjerne den helt, men det kan kanskje være vanskelig når hun er så liten).
Gjest Beaa Skrevet 2. august 2012 #5 Skrevet 2. august 2012 Når legger hun seg da? Det beste er om hun blir lagt for kvelden senest kl 19 for å unngå at hun blir overtrøtt. Ellers ville jeg forsøkt å kutte luren på dagtid. Hun vil nok være litt trøttere i en overgangsperiode,men du merker jo fort om hun faktisk trenger den luren eller ikke.
Gjest Marmot Skrevet 2. august 2012 #6 Skrevet 2. august 2012 Når legger dere henne, når står dere opp og når sover hun på dagen? Og hvor lenge har dette vart?
Gjest Pappa87 Skrevet 2. august 2012 #7 Skrevet 2. august 2012 Takk for alle svar Hun legger seg rundt 19 - 19.30, da er ho lissom ferdig og trøtt Er de to ukene her som jeg har hatt ho som ho har holdt på litt, mest den uken her som har vært nå. På Mandag kan jeg skjønne det for da var vi en tur på camping. Har snakket med mor også (Vi bor ikke sammen lenger dessverre) så pleier ho å bare la henne være og gi henne en flaske med noe å drikke hvis hun er urolig, jeg gjør ikke det Hun pleier(pleide) å sove fra ca 19 til ca 7 - 7.30, også har hun pleid å sove en lur når hun er hjemme etter 3 - 4 timer, mens i barnehagen har dem pleid å legge ho rundt 12 - 12.30 tiden
Gjest Pappa87 Skrevet 2. august 2012 #8 Skrevet 2. august 2012 Luren på dagtid kan varriere fra 1 time til ca 2 timer
Gjest Marmot Skrevet 2. august 2012 #9 Skrevet 2. august 2012 Har snakket med mor også (Vi bor ikke sammen lenger dessverre) så pleier ho å bare la henne være og gi henne en flaske med noe å drikke hvis hun er urolig, jeg gjør ikke det Da har du sannsynligvis løsningen der. Så små barn trenger at ting er som de er vant til, så du og mor må samkjøre rutinene deres. Enten må mor slutte med flaska, eller så må du begynne. Også må dere være samkjørte på leggetidene, både på dag og kveld. Og når dagen begynner, og måltider også. Hvilken samværsordning har dere til vanlig? Det kan godt være noe der også. Hvis hun f.eks. ikke er vant til å være så lenge borte fra mor som to uker. 1
Gjest Pappa87 Skrevet 2. august 2012 #10 Skrevet 2. august 2012 Annenhver helg og en dag i uka har vi Sikkert uvant for henne å være så lenge borte, har vært separert siden desember 2011 :/
Harlekin Skrevet 3. august 2012 #11 Skrevet 3. august 2012 Jeg har hatt omtrent identisk problemstilling i mer enn et år. Datteren min måtte sove på dagen, hun var så veldig trøtt, men det resulterte i at det tok evigheter før hun sovnet om kveldene. Normen var sånn rundt 22, "tidlig" var 21, og i verste fall ble klokken 23 +. Det er typisk for en sånn mellomperiode der dagsovingen holder på å fases ut, men det kan ta lang tid. Hos oss er det nå nylig blitt slutt på styret - 3-åringen klarer seg stort sett gjennom dagen uten å sove, og legges på første forsøk mellom 18 og 19:30. Det er en kjempeforskjell! Hos oss måtte vi rett og slett ta tiden til hjelp: Vi prøvde å kutte dagsøvnen mye, men det hjalp ikke, selv 15 minutter var nok til å utsette nattinnsovningen i flere timer. Hun trengte å sove i barnehagen for å få en bra dag. Altså, jeg har ikke noen løsning, annet enn at det vil gå over med tiden (dersom det er som jeg tror, at datteren deres er "mellomfasen" mellom søvn på dagen og ikke søvn på dagen). 1
Gjest Beaa Skrevet 3. august 2012 #12 Skrevet 3. august 2012 Hvis hun er helt ferdig kl 19.30 ville jeg prøvd å legge henne tidligere. Gjerne 18.30!
Gjest Mysticgirl Skrevet 3. august 2012 #13 Skrevet 3. august 2012 Ta henne ut i naturen og lek mye rett før sengetid, gjerne spise ute og om været er bra. Ungene sover mye lettere etter å ha vært ute og herjet
Gjest Pappa87 Skrevet 5. august 2012 #14 Skrevet 5. august 2012 Takk for alle tips og råd alle sammen Skal jeg prøve ut litt her
AnonymBruker Skrevet 5. august 2012 #15 Skrevet 5. august 2012 Husk at dette er noe du og barnets mor må bli enige om. Anonym poster: 6c96cab3f325827e85bc41285a7b31c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå