Gå til innhold

Når synes dere det er på tide å flytte hjemmefra? (i alder)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei hei :)

Som sagt i emnetittelen så lurer jeg på når dere synes at man bør stå på egne bein i form av å ha flyttet hjemmefra?

I begynnelsen av tjue årene? Etter vgs? eller synes dere det er greit å bo hjemme til man er nærmere 30 eller over? :)

Spennende å høre hva dere mener om dette temaet ;)

Anonym poster: 236c71011aeac8745e80babb8aa81e85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

16 år er en perfekt alder.

Anonym poster: 0c182c93289bd4edb12bbf11565b3051

Gjest Gjest20
Skrevet (endret)

lol.

Endret av Gjest20
  • Liker 1
Skrevet

da man er ferdig på vgs... eller 19-20 år kanskje.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 15. Vasket mine egne klær, laget min egen mat, vasket i hybelen, gikk på videregående. Klarte meg selv.

Anonym poster: e8f4fca49903dcf93571ef4ba2724a4a

Gjest Raindrops
Skrevet

Det kommer an på hvor man bor.

Jeg flyttet da jeg var 15, siden skolen lå så langt unna at jeg fikk borteboerstipend da jeg begynte på vgs. Men jeg skjønner godt at de som har foreldre som bor i samme by ikke flytter ut, de får jo ikke borteboerstipend og da kan det bli unødvendig dyrt for dem å flytte ut.

Men etter VGS synes jeg man burde prøve å stå på egne ben. Folk som bor hjemme til de er over 20 ser jeg på som litt sære, men det er meg. Flere av dem har sikkert sine grunner.

• Liker 2
Skrevet

Mellom 18 og 20 anser jeg som vanlig, synes det er en passende alder å flytte ut i. 16 år ville jeg tenkt var tidlig, men for all del, helt i orden dersom det er gode grunner for å ikke bo hjemme. :)

• Liker 2
Skrevet

Når ein er ferdig med vidaregåande. Dei fleste er då i gang med anten jobb eller studier, då er det tid for å flytte ut. Det sagt, det er ingen "skam" i å bu heime etter fylte 20 år om ein har ein grei grunn for å velge det.

Flytta ut som 16-åring sjølv, men har budd heime i perioder etter det.

• Liker 1
Skrevet

Når en er ferdig på VGS, altså rundt 19 år. Men det kommer selvsagt litt an på situasjonen til den det gjelder.. Men en bør vertfall ha flyttet hjemmefra innen 22 synes jeg, dersom alt er normalt.

Gjest Swipper
Skrevet

For meg er det naturlig å flytte ut når man er ferdig på VGS. Det har også de fleste av mine bekjente gjort selv om de skal ta høyere utdanning i samme by. Da er man myndig og klar for å stå på egne ben. Med mindre det er noen spesielle grunner da.

• Liker 1
Gjest tommeltott
Skrevet

Når man føler seg klar, har råd, og er ansvarsbevisst.

:tronderbart:

• Liker 7
Skrevet

Ferdig med Vgs er en bra tid. På tide å stå på egne ben da! Men måtte selvsagt ha sett an situasjonen der og da. Hadde jo ikke kasta ut ungen hvis den ikke har fårr jobb først feks.

Jeg flytta ut selv som 16 åring.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener man kanskje bør flytte ut når man er moden for det. Noen må kanskje flytte ut når de er 16 pga at skolen er langt unna, men synes det er litt tidlig. Jeg selv flyttet ut når jeg var 19 av den grunn av at jeg var forferdelig lei av å bo hjemme. Var hundre prosent klar for å flytte ut og har klart meg meget bra.

Skrevet

Når man er ferdig på vgs ja. Eventuelt når man har førerkortet siden det er en enorm utgift og mange i den alderen godt mulig ikke har råd til både lappen og boutgifter samtidig.

Men innen man er 19 år burde man være ute eller på god vei i min mening. Jeg flyttet langt vekk hjemmefra i en alder av 17 og klarte meg utmerket bra på egenhånd selv om jeg gikk på VGS. Desverre så ser jeg i dag at mange foreldre syr puter under armene på ungene sine, og ikke lærer de den minste ting om økonomisk vett og praktiske ting som matlaging og husstell.

• Liker 2
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg tenker at det avhenger litt av hvilken situasjon man er i.

Jeg flyttet ikke hjemmefra før jeg var 22. Mamma og pappa bodde i gangavstand fra universitetet, og jeg sparte meg noen år med lån og stipend ved å bo hjemme.

Men til slutt gikk lillesøstra mi meg så innmari på nervene at jeg bare måtte flytte ut, for å bevare vettet ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er fra en plass i Nord-Norge hvor de fleste flytter hjemmefra senest etter VGS. Disse flytter rundt om i Norge å starter på studier og jobber.

Disse blir veldig selvstendig, og har generellt stor allmennkunnskap, plukker opp impulser og får mange nye intrykk. De har egne meninger og tanker om mangt og meget.

Det siste året har jeg flyttet til en plass i Rogaland, tror det er slikt flere plasser i dette området, men her er det ekstremt!

Her er kulturen helt forskjellig fra det jeg er vant med.

Folka her bor hjemme til de er godt over 20 år, de blir sydd puter opp etter armene og får alt på gullfat.

Når de nå flytter ut havner de ikke langt ifra hjemmet og foreldrene, spesielt moren, er deres personlige slave. F.eks er det helt vanlig å lage middag flere ganger i uka, og passe ungene til barna når de får det. De må stresse rundt etter barnas ønsker og behov fordi de har skjemt dem bort og er nesten småbarnsforeldre til de dør.

Noen problemer som ofte oppstår her er at de ikke klarer å takle det virkelige liv og problemene som kommer med det.

Har også merka at folka her er mye mer egoistisk, de er veldig bortskjemt, og de er overhode ikke vant med å ta ansvar. De er utrolig lite selvstendig, og har veldig lite utviklet selvstendig tankegang, og få meninger.

Så for all del ikke gjør barna deres den bjørnetjenesten å ha dem for lenge hjemme!

Det er bra for mennesker å bli selvstendige mennesker, lære seg å ta ansvar og leve sitt eget liv, det er det lærerne på skolene lærer at de skal lære barna deres, å bli dannede mennsker!

Ikke ta det fra dem!

Selvfølgelig er det noen foreldre som klarer å ikke skjemme bort barna, men ofte er det slikt at rollene er foreldre - barn hele livet, og da trenger man avstand for å lage nye roller =)

Dette er noe jeg brenner for da jeg har sett så mye rart etter at jeg flyttet hit!

Endret av Leanfear
  • Liker 3
Skrevet

Når det føles riktig for seg. Enkeltes livssituasjon gjør at man kanskje må bo lenger med sine foreldre enn forventet.

Jeg flyttet ut da jeg var 21, nesten 22. Ikke noe jeg skammer meg over nevneverdig.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du har råd og mulighet, så tidlig som mulig. Selv flytta jeg da jeg var 16, og mener det er ei passende tid.

Skrevet

Jeg syns 16-17 er altfor tidlig, pluss at det er mye man ikke kan ordne uten foreldre før man er myndig, for eksempel leiekontrakter, kredittkort, lån og lignende.

Jeg flytta hjemmefra da jeg var 23, som er relativt vanlig her i Oslo, såvidt meg bekjent. Spesielt om man har studert i byen og derfor "likevel" bor i nærheten. Syns ikke jeg har blitt bortskjemt av den grunn, det bare falt seg mer naturlig å vente såpass lenge. Da jeg bodde hjemme hadde jeg egen inngang og bad, så jeg hadde på en måte en leilighet i huset likevel, selv om jeg hadde stue og kjøkken sammen med foreldrene mine.

Det er vel vanligere å flytte tidligere om man bor langt unna studieplasser etc. De fleste som flytter før 18 er vel folk som må flytte for å gå på vgs? I de store byene kan det umulig være spesielt vanlig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...