Gå til innhold

Regler for oppsigelsestid av leilighet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg lest lovdata så jeg har blitt helt skjev i øya, men skjønner i grunn nada.

Det har seg sånn at jeg skal flytte, og prøver å forfatte ett oppsigelsebrev til utleier. Har sagt ifra per tlf, så han er klar over at det kommer.

Det jeg lurer på er; jeg har en oppsigelsetid på 2 hele kalendermåneder.

Hva menes egentlig med det?

Hvis jeg sier opp idag 2. august 2012, skal jeg da sette 2. oktober som utflyttningsdato? Eller må jeg skrive fra 1. september?

Jeg kunne spurt utleier, men de som leier ut her er noe vanskelig å prate med :-/

Noen som har noe peiling på dette? (:

Anonym poster: 47711c82c2bac4b2f74713c331e058e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppsigelsestiden gjelder normalt fra første dag av påfølgende måned etter levert oppsigelse, med mindre annet er spesifisert.

Altså vil det vanligvis være oppsigelsestid fra 1. september til 1. november om du leverer oppsigelsen i august.

Nå som det er skolestart like rundt hjørnet kan det jo være aktuelt å gjøre avtale om at boligen kan overtas av ny leietaker før oppsigelsestiden din er over, dersom du allerede har nytt bosted klart.

Anonym poster: a270a766489d07f9bd571db98d77adcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppsigelsen gjelder alltid fra den 1. i måneden. altså sier du opp idag gjelder de 2 månedene fra 1.09. Du burde sagt opp på tirsdag, som var 31.07.

Du er heldig med 1 måned, som oftest har man 3 måneder eller mer! Dvs man må egentlig alltid si opp en leilighet uten å ha noe nytt, dersom man skal fortsette å leie. Og det er altid et stort risiko... æh jeg er drittlei sånne oppsigelsestider i en allerede sprengt boligmarked (Oslo). Hvorfor ikke la en flytte ut med en gang, man finner jo en ny leietaker rundt hvert hjørne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppseiingstid på to kalendermåneder vil for deg vere ut oktober måned. Men det går ann å gjere avtale med huseigar om kortare tid. Om du gav beskjed på tlf før 1. august så godtar gjerne huseigar at oppseiinga blir ut september, men om vedkommande ønsker å vere tverr på dette blir det nok vanskelig. Vis til den dato du gav beskjed om at du seier opp boligen i brevet du skriver, då vil leigeforholdet gjelde ut september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''oppsigelsen gjelder alltid fra den 1. i måneden. altså sier du opp idag gjelder de 2 månedene fra 1.09. Du burde sagt opp på tirsdag, som var 31.07.''

Det skulle jeg gjerne ha gjort, men jeg har ikke turt å ta sjansen på å bli stående uten bolig.

Endret av Påflyttefot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

''oppsigelsen gjelder alltid fra den 1. i måneden. altså sier du opp idag gjelder de 2 månedene fra 1.09. Du burde sagt opp på tirsdag, som var 31.07.''

Det skulle jeg gjerne ha gjort, men jeg har ikke turt å ta sjansen på å bli stående uten bolig. Fikk telefon i dag om at jeg hadde fått nytt husrom, var på visning i går. Her ute på bygda er det mindre boliger og større konkurranse blant oss potensielle leietakere.

Jeg har en som muligens er interressert i å ta over her, men han må jo også godkjennes av utleier.

æh.. ja, i Oslo er det vel også lite utleieboliger og GIGANTISK konkurranse. Typ 100 stk. på vsining osv. Så jeg vet hva du snakker om selv om du bor på bygda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppseiingstid på to kalendermåneder vil for deg vere ut oktober måned. Men det går ann å gjere avtale med huseigar om kortare tid. Om du gav beskjed på tlf før 1. august så godtar gjerne huseigar at oppseiinga blir ut september, men om vedkommande ønsker å vere tverr på dette blir det nok vanskelig. Vis til den dato du gav beskjed om at du seier opp boligen i brevet du skriver, då vil leigeforholdet gjelde ut september.

Jeg hadde ikke mulighet til å gi beskjed før 1.aug, dessverre.

Endret av Påflyttefot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

æh.. ja, i Oslo er det vel også lite utleieboliger og GIGANTISK konkurranse. Typ 100 stk. på vsining osv. Så jeg vet hva du snakker om selv om du bor på bygda!

Ser den. Så er det vel 3ganger så dyrt nedi der i tillegg. Fordelen der er at man bor forholdsvis sentralt. Er avhengig av å bo sentralt ifht buss, matbutikk og jobb. Er jo en del ledig utti huttiheita, men blir så JÆVLIG langt å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...