Gå til innhold

Må jeg vise fram førerkortet hvis jeg...

mansh

Anbefalte innlegg

Jeg skal bruke bilen min igjen. Men den må må EU-godkjenning, den må registreres hvis jeg skal få skilt, i tillegg må jeg ordne forsikringen.

I hvilken rekkefølge må jeg gjøre det? hva må jeg gjøre først?

Og trenger jeg å ta med førerkort hvis jeg må ta med den på Eu godkjenning eller hvis den skal reigisreres for å få den skilta?

Håper på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at jeg har sjekket, regner med at forsikringen må inn først. Siden du ikke har godkjent den, og den ikke har skilt, må du vel skaffe deg prøveskilter, slik at du kan komme deg til verkstedet på lovlig vis.

Se om du finner noe lurt på:

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forsikring kommer først.

Registrering som nummer to. Der trenger du sannsynligvis ha med førerkort. Mest som ID-kort. Kan hende du kan bruke annen type ID-kort, men tror det er en fordel hvis du har med deg førerkort.

EU-godkjenning er nummer tre. Ring og ordne med verksted en dag som passer for dem å få sett over bilen (EU-godkjenning). Så drar du på biltilsynet og får deg prøveskilter for den dagen (tror det koster 225 kroner). Da trenger du igjen førerkort (tror det er det eneste ID-kortet de godkjenner til prøveskilter).

Når bilen er EU-godkjent kan du dra på biltilsynet og få levert ut skilter.

Men det kan hende jeg tar feil. Uansett, spør på biltilsynet hvis det er noe du er usikker på. De er der for å hjelpe deg.

Anonym poster: dd79505a4714de8609dc1fe218b9f08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Viking kan komme for å hente bilen siden jeg ikke får start på den. (motor må skiftes) så kan vel be de ta en titt over bilen før jeg sender den inn til EU godkjenning.

.

men MÅ jeg ha prøveskilt for å komme meg til vegvesen kontoret? det ligger 5 min unna Viking verkstedet der jeg skal ordne den.

Skjønner jo at man trenger skilt for å kjøre på vegen. men er det en anen måte å gjøre det på?

Jeg må vel ikke ha med bilen til Registreringen og? holder det med at jeg bare svipper innom kontoret dems og sier at jeg vil registrere bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet ble bortevekk i 1996!

Prøv heller en av trafikkstasjonene til Statens Vegvesen. :opplyser:

(For ordens skyld, jeg likte mye bedre betegnelsen Biltilsynet, det sa ihvertfall littegrann om hva de driver med)

TS: Rett og slett mail til vegvesenet, spør på en av facebookgruppene dems, eller innertieren: RING DEM!

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge alle papirer er i orden, som EU og forsikring, trenger du ikke vise bilen på trafikkstasjonen. Om skiltene fremdeles ligger til oppbevaring der tar du dem med og setter dem på. Er de destruert gjøres automatisk etter en viss tid) er det nok noen dagers leveringstid på nye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke å ha med førerkort for å hente ut skilter eller prøveskilt. Det holder med bankort eller annen ID.

Dette gjør du:

1. Reparerer bilen.

2. Bestiller time til eu-kontroll på godkjent verksted.

3. Drar innom nærmeste trafikkstasjon og leier prøveskilt for den dagen du fikk time på verksted. De koster ca 250 Kr for en dag og ansvarsforsikring er inkludert. Ha gjerne med skiltnummeret på bilen, så går det litt raskere.

4. Få bilen eu-godkjent

5. Tegn forsikring

6. Dra tilbake til trafikstasjonen og hent ut skiltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må jo ha med førerkort dersom du har tenkt å kjøre bilen.

Anonym poster: 44ec97e1073f48e1f85171c8ec13358e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...