Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom en butikk man handler i bare tar imot kontanter uten å slå det inn i kassa, men bare legger pengene oppi, kan man da med 100% sikkerhet gå ut fra at de unndrar dette beløpet for beskatning, eller trenger det ikke være tilfelle i det hele tatt?

Anonym poster: b9c3e812665c6ec11617a96db82f22ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du kvittering?

Hvis ikke kan det nok være litt skeptisk.

Anonym poster: 043cec76ed65c8611660134a85d54e8e

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikkje vite at dette er skattesnusk, men eg hadde vore veeeldig skeptisk. Ville ha forlanga kvittering ja....

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at de undrar beløpet.

Anonym poster: c51a90e0b5cafacea58bf278d981ecef

Skrevet

Ikke nødvendigvis.

Jeg jobber i café, og når vi selger varer må vi lete fram varene inni kassesystemet. Hvis varen er litt "uvanlig", kan det være vanskelig å finne hvor den ligger i datamaskinen. Det tar lang tid, og kunden blir utålmodig. Da tar jeg heller i mot pengene og gir riktig veksel tilbake, uten å slå det inn. Så kan jeg bruke tiden etter at kunden har gått til å finne fram, for så å slå det inn.

Annet scenario:

Det er "minus i kassen" fra før av, altså at noen f.eks. har fått pengene tilbake for noe uten det har blitt slått inn retur (vi er litt sløve på det). Så neste gang noen kjøper noe for samme beløpet, kan vi la være å slå det inn slik at vi ikke har for lite penger i kassen på slutten i forhold til hvor mye det er registrert at vi har solgt for. Ikke helt korrekt, men likevel ingen som stjeler!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som stjeler, men omsetningen blir ikke korrekt. Det slår skattemyndighetene hardt ned på.

Anonym poster: c51a90e0b5cafacea58bf278d981ecef

• Liker 1
Skrevet

Hvordan blir ikke omsetningen korrekt?

1. Skillingsbolle ut. 25kr i kassa.

2. (skillingsbolle kommer inn igjen. skillingsbolle går ut. ingenting av dette registreres).

Vi har da fremdeles ikke solgt mer enn én skillingsbolle? omsetning blir nøyaktig det samme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hah! Nøyaktig slikt jeg ser etter når jeg utfører skjulte kassekontroller!

Og da blir det skrevet en mindre hyggelig rapport..

Anonym poster: aaaa5fd0b3ed4c032d979a12ac9e89f0

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor det? Hva er ulovlig?

Skrevet

Et kjent fenomen fra serveringssteder eid av utlendinger.

Jeg pleier å spørre rett ut hvorfor de ikke slår inn maten/drikket, da kommer det sånn dum stotring før de nervøst slår inn beløpet mens de studerer meg med et halvt øye.

Klart det er skatteunndragelse.

En selvstendig næringsdrivende utlending i Norge kan drive sin første bedrift momsfritt i fire år.

Derfor skifter mange serveringssteder eiere hvert fjerde år... hvis noen har lurt på det...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke være skatteundragelse, det vi ser etter er ansatte som utfører svinn..

Å det er det mye av, i store beløp..

Anonym poster: aaaa5fd0b3ed4c032d979a12ac9e89f0

Skrevet

Jeg blir meget skeptisk hvis summen ikke blir slått inn på kassa

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir ikke omsetningen korrekt?

1. Skillingsbolle ut. 25kr i kassa.

2. (skillingsbolle kommer inn igjen. skillingsbolle går ut. ingenting av dette registreres).

Vi har da fremdeles ikke solgt mer enn én skillingsbolle? omsetning blir nøyaktig det samme.

Pass deg, så ikke kontroløren står foran deg.

Jeg har selv fjusket i stress. Sånn at det sto stille,og fant ikke koden, så slo jeg inn en vaffel, istedenfor en skillingsbolle som du skriver. Samme pris,men vaffelen og bollen laget vi selv. Slo aldri inn, eller unnlot ved varer som er bestilt.Det kan kontrolleres.

Sjelden dette skjedde, men om det er vanlig hos dere, så har dere veldige dårlige rutiner.

Du er klar over hvilke intrykk du gir til kunden,med å bare ta penger ut av kassen?

Anonym poster: 4587c0365bf97012771fe9adfd412bb9

• Liker 1
Skrevet

En selvstendig næringsdrivende utlending i Norge kan drive sin første bedrift momsfritt i fire år.

Derfor skifter mange serveringssteder eiere hvert fjerde år... hvis noen har lurt på det...

Hvor har du det fra egentlig? Tror noen har lurt deg her.

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Dette er berre tøv. MVA-grensa er 50 000 i omsetning per år, uansett kvar du kjem frå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg vet, er man pålagt som kunde å ta i mot kvittering og ta den med ut av kjøpsstedet, i Italia. Jeg antar dette ble innført for å vanskeliggjøre svindel.

Slik burde det også være i Norge, i stedet for at man i matbutikker og cafeer må be eksplisitt om kvittering, og betjeningen nærmest ser rart på deg.

Matbutikkene ser ut til å late som de fremstår som miljøvennlige ved ikke å gi kunden kvittering. Hvordan skal man da kunne kontrollere at prisene er riktige og hva gjør man ved evt. reklamasjon?

Anonym poster: b9eb57227568ed885b7a93c4999cd825

Skrevet

Jeg har en butikk i nærmiljøet som så godt som aldri slår småbeløp på kassen. Det er kun når jeg ber om kvittering at de går tilbake og gjør dette. Hvem kan jeg evt melde dem til?

Skrevet

Jeg opplever ofte at ansatte ikke slår beløpet i kassa. Pengene går rett i lomma på de ansatte.

Det skjer alltid på den lokale kommunale gjenbruksbutikken.Der hvor folk leverer gratis inn etter feks dødsbo eller leverer søppel., Aller helst vil de ansatte at jeg skal betale ute på søppelplassen dvs langt fra kassa for da spør de alltid. Har du pengene på deg?? Hvis jeg ikke har akkurat går de ned på pris OG RETT I LOMMA.

Er så redd for å bli stoppet dvs tatt for nasking. Jeg har jo ikke kvittering å vise til. Er skikkelig irritert på dette. Det er det lokale dvs kommunale renovasjonsbyrået som gjør dette. Har opplevd det mange andre steder også, men aldri på matbutikker.

Skrevet

Buss sjåfører legger ofte pengene på et bord ved siden av kassaapparatet. Bussturen er da ødelagt for meg. Tenk om vi blir stoppa, men tør ikke spør etter kvittering. Er jo bare 54 kr en vei. Sikkert småbeløp for mange . For meg er det prinsippet - blir utrygg.

Skrevet

FRETEX butikker er helt umulig å få betalt kontant med kvittering. Har til og med sett de har slått inn feil beløp . Handla for hundre slo inn ti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...