Gå til innhold

Flere som har et dårlig forhold til søsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som har søsken som dere overhodet ikke har noe tilfelles med/eller har noe godt forhold til?

Jeg har ei søster som er noen år eldre enn meg og vi har aldri hatt noe tilfelles. Ikke bare interesser, men personlighet også. Vi er som natt og dag. Jeg er den følsomme, rolige. Hun er frekk og direkte. Vi liker ingenting av det samme, om det så er tv, film, musikk, interesse, hobbyer, meninger osv osv.

Vi bor på ulike steder og vi treffes bare noen få ganger iåret. Det er koselig å treffes, men etter noen dager begynner hun å "gå meg på nervene", det blir ikke så koselig lenger pga gnissinger mellom oss. Hun dømmer lett, rakker ned på ting og har aldri respektert mine valg. Jeg har alltid støttet henne og vært glad på hennes vegne, så derfor er det sårt at det ikke går begge veier.

Vi snakker veldig sjeldent på telefon også.

Jeg syns det er trist å ikke ha et godt forhold med sin søster, men hva skal man egentlig gjøre? Noen har bare ikke god kjemi sammen.. Selv familiemedlemmer.

Så, noen som har samme problemet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke si at jeg har veldig god kontakt med noen av mine 3 søsken. Den ene har jeg noe kontakt med(kan sosialisere sammen på ting og tang uten at det blir rart), den er litt mer forskjellig fra meg - og vi snakker helt fint sammen når vi treffes, men holder ikke fast kontakt.

Den siste har jeg tatt en avgjørelse om å kutte all kontakt med rett og slett fordi det er umulig å ha en normal relasjon til vedkommende.

Jeg har skjønt for lenge siden at blodsbånd slettes ikke betyr at man passer godt sammen sosialt, og det er igrunnen helt greit for meg.

Anonym poster: 1b9169572b2b47f474339e5f14a00145

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan du trygt si. Jeg har en bror som så lenge jeg kan huske har tyrannisert min andre bror og jeg, både ved å drite oss ut, med stygge blikk og trusler. Han har alltid ment at vi skal se opp til ham og at han har flere rettigheter og makt enn oss fordi han har eldst. Han bruker noen helt motbydelige hersketeknikker mot folk rundt seg og han er i tillegg periodedranker og blir noe helt usannsynlig ufin og bedriten i fylla. Jeg kuttet ham helt ut for noen år siden og dette har provosert ham noe veldig og han sender meg sms med ujevne mellomrom. I begynnelsen leste jeg dem, men nå sletter jeg dem bare. Det vil ikke tilføre meg noe som helst positivt å slippe ham inn i livet mitt igjen.

Anonym poster: 85440765a1703f3f5618de37f1adaf87

Skrevet

Jeg har jobbet hardt for å få et godt forhold til søstrene mine, selv om vi også er veldig forskjellige. Vi har ulike interesser og personligheter, men vi har også en barndom felles, og etter mye arbeid respekterer vi hverandre og hverandres styrker. Det betyr ikke at vi deler alt eller engang mesteparten, men vi har et godt forhold som selvstendige voksne og backer opp hverandre der vi kan.

For noen år siden hadde nok jeg også skrevet det TS gjør om min lillesøster, at hun var frekk, rakket ned på meg og dømte meg mens jeg støttet henne og var rolig og vennlig. I dag går det mye bedre, ikke bare fordi jeg har akseptert at vi to er helt ulike som personer og at det er greit, men fordi jeg har lært å sette grenser for henne i stedet for å sitte og synes synd på meg selv fordi "jeg er jo bare snill og velmenende". Jeg sier ikke at det er det som er situasjonen med TS, men det er ikke en spesielt pen fremstilling av søsteren, så problemet ligger godt mulig i to leire. Søskenforhold kommer ikke gratis, og det nytter ikke å sitte på sin høye hest og legge all skyld på motparten.

AnonymBruker
Skrevet

Livet er fort kort til å bruke energi på sånen toxic mennesker.

Anonym poster: e8009a7c10858acd58bb1abcacdaa3ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...