Gå til innhold

Karpe Diem rapper om tortur og drap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Enig i det meste du skriver, men hva er greia med å alltid dra inn den "det er jo ikke lenge siden noe slikt skjedde". Er vi ikke forbi det enda?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, men det jeg vil fram til er at det er ikke alle familier som har kommet seg over dette ennå, uansett om det har gått et helt år. Og at det er en del tankeløst, siden det er minnekonsert.

Anonym poster: 9a6d2e03a2c899edec40a339d2178158

Om du "alltid" har likt dem, så hvorfor forandrer dette noe? De hadde jo denne sangen den gangen du likte dem også!<br /><br /> Anonym poster: aa5cbdf2192c7a2b7e01da4e46fcba28

Jeg hørte dem første gangen i 2010, "ok" utgitt i 2008. Så den "alltid" delen hos meg var vel en smule overdrevet innrømmer jeg.

Anonym poster: 76546f3291ef9693e4cbf61bc71675ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

ble noe feil dette (over) for svaret mitt kom inn i ruten til den andre personen, sånn at det ser ut som om den personen skreiv det :forvirret:

vet ikke om man får fikset det men dere skjønner vel...

Anonym poster: 76546f3291ef9693e4cbf61bc71675ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i, spesielt når det virker som denne sangen er noe de prøver å skjule/glemme istedet for å være åpene om det, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal begynne å mislike de NÅ.

Nok en gang kan jeg bare svare for meg selv, og jeg har aldri likt dem. Støyende fjols.

Det burde man jo da i såfall ha gjort hele veien, hvis ikke blir det bare litt hyklersk spør du meg( og ja, det er jo forsåvidt også det å stille opp på ovennevnte arrangement også).

De blir jo eldre og modner de også, og jeg vil jo tro at de sangene som de har skrevet de senere årene representerer deres meninger og holdninger mye mer korrekt enn denne sangen som er fra 06?

Det er nok mye jeg sa på den tiden som jeg ikke mener og kan stå for i dag, så at denne ene sangen skal overskygge alle de andre sangene deres som fremmer inkludering og respekt for andre mennesker synes jeg faktisk er uretferdig ovenfor dem.<br /><br /> Anonym poster: aa5cbdf2192c7a2b7e01da4e46fcba28

Det å gi ut en sang, med mål om å spre budskapet ditt mest mulig (de fleste musikere vil at folk kjøper platene deres), er noe ganske annet enn å si noe mellom venner og kjente. Det som kommer på trykk i noe som helst media/medium, kan komme opp og bite deg i ræva mange år senere. Det er dette bl.annet politikere sliter med. :twisted: Urettferdig? At man setter melodi (eller "melodi") til ett politisk budskap, bør ikke være noen sperre for gravende journalister. OM det er det, kan vi forvente at både Jens og Siv begynner å skrive raptekster. Det vil vel ingen være tjent med?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merkelig at mediene ikke gjengir tekstene...

Ekstreme venstreradikale skal selvfølgelig skjermes. Hadde de hørt til dem andre fløyen hadde de selvfølgelig sittet i varetekt nå...<br /><br /> Anonym poster: 21f566e72da1dee1cb58b1bc27016f26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekstreme venstreradikale skal selvfølgelig skjermes. Hadde de hørt til dem andre fløyen hadde de selvfølgelig sittet i varetekt nå...<br /><br /> Anonym poster: 21f566e72da1dee1cb58b1bc27016f26

Nei, for fire år siden!

<br /><br /> Anonym poster: aa5cbdf2192c7a2b7e01da4e46fcba28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke hørt eller lest noen tekster av Karpe Diem, så jeg uttaler meg litt på generelt grunnlag nå.

Men det er ganske tåpelig å mase om toleranse og respekt når det kun skal gå én vei. Det å være politisk uenige med noen betyr ikke at man ikke lenger skal tolerere eller respektere dem, og det gir heller ingen unnskyldning til å rappe om å utøve vold mot dem.

Jeg er ikke automatisk i mot snakk om vold og aggresjon i sanger, det er mange artister som mestrer dette på en ypperlig måte. Men å rette tekstene sine mot spesifikke politikere eller ungdomsgrupper med tekster om å drepe/tenne på (??) er ikke OK.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om en situasjon hvor nestleder i UFFA (trondheims wannabee blitzere) i fylla prøvde seg på litt blind vold mot en venn av meg. Neste dag holdt han appell sammen med Rødt mot vold på Trondheim torg....

Folk kan mene og si det meste for min del. Men jeg vil ha meg frabedt at skattepengene skal benyttes for å støtte slikt idiotisk makkverk med kraftig politisk slagside.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk kan mene og si det meste for min del. Men jeg vil ha meg frabedt at skattepengene skal benyttes for å støtte slikt idiotisk makkverk med kraftig politisk slagside.

Vi lever i et samfunn hvor skattepenger brukes på alt mulig, så hvorfor ikke også dette?

Anonym poster: a4577c1935fd3e8de5795bc16c8e53a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i et samfunn hvor skattepenger brukes på alt mulig, så hvorfor ikke også dette?

Fordi 2 feil gir ikke 1 rett - og det er et idiotisk argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi 2 feil gir ikke 1 rett - og det er et idiotisk argument.

Så du har aldri fått støtte av staten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes igrunn ikke dette er noe å blåse seg opp over. Jeg liker ikke musikken til Karpe Diem og synes tekstene som er omtalt er usmakelige.

MEN jeg ønsker ikke av den grunn at de skal utestenges fra å opptre, eller at de bør politiannmeldes.

Jeg oppfatter ikke dette som reele trussler.

Jeg synes heller ikke at FrPere som liker musikken skal slutte å høre på dem.

Når man står midt i offentligheten kommer det sånne utspill som dette, ja det kan nok såre, men det er ikke god nok grunn til at det skal forbys.

Det er en ganske klar parallell for meg til Muhammedtegningene, da ble det argumentert med at det var unødvendig å såre så mange mennesker....

Av og til må man tåle å bli såret, av og til må andre såres for å få fram sin mening...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muhammedtegningene ble ikke betalt av og promotert av det offentlige (også kjent som våre skattepenger). Jeg aksepterer enhvers rett til å uttale seg, men jeg respekterer ikke nødvendigvis ethvert budskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gnækvåg

Ytringsfriheten i Norge er absolutt og her tror jeg det forligger farlige, overdramatiserte og hatefulle tolkninger av tekst.

Endret av Vanemagi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

la nå bare shitkidsa holde på. jeg har litt for mye på tapeten til å ofre tid på å bry meg om elendig "musikk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de kommer med ganske svake argumenter.

I mine øyne er ikke ordtak som «kors på halsen» og «dressed ti kill» på noen måte sammenliknbart med det å synge om å tenne på en FpU-kar. Førstnevnte er bare uttrykk som alle kjenner til og som ikke noen tar bokstavelig. Sistnevnte er noe helt annet. Nå mener jeg ikke at folk tolker tekstene deres dithen at de tror Karpe Diem faktisk kommer til å tenne på noen - det er vel heller ikke poenget. Poenget er hvorvidt det er moralsk riktig (og juridisk riktig??) å ha slike tekster.

Det er så utrolig mange andre måter man kan få fram poenget sitt på i tekster. Og man trenger ikke å være pusesnill hele tiden heller. Jeg synes f.eks. teksten til Lily Allen i sangen «Fuck You» er artig. Der har hun en strofe som går «'Cause it's people like you that need to get slew». Kan hende en av årsakene til at jeg ikke reagerer på dette er at hele sangen har en mye mer lett og humoristisk tone, men det er også et poeng det at hun ikke synger nøyaktig hvem hun faktisk mener dette om. Selv om det kanskje ikke er så vanskelig å gjette.

Når alt dette er sagt synes jeg ikke det Karpe Diem har gjort er så gæli at man skal gå helt bananas heller. Men det er jo en diskusjon det er greit å ta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Karpe diem er vel bare en tåpelig ungdomsgruppe som tror toleranse er begrenset til hvor mange utlendinger man kjenner. Mens de uten en tanke synger om drap og seksuellt misbruk av politiske motstandere.

Drittunger, rett og slett....

Hvis det er Toyota'n til Magdi du refererer til, så går jo teksten slik:

Folk vil banke Raggen i en skau

Etterlate han dau

Det blir dagen jeg får head av Mette Hanekamhaug

Altså er det streng tatt fraværet av oralsex med henne de rapper om. Jeg tolker det som at Raggen (altså Chirag) ikke lar seg knekke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...