Gå til innhold

Hvordan ville dere uttalt navnet Iselin?

AnonymBruker

133 stemmer

1. 1. Hvordan ville dere uttalt navnet Iselin?

• I-selin, med trykk på I-en
      39
    • Ise-lin, uten trykk på noen bokstaver
      94

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Gjør det ikke vankligere enn det er da. Selvfølgelig er det flyt i navnet, det er for å illustrere hvordan hun uttaler det. Rett fra: iselin. (I-se-lin. Akkurat som jeg sier dyrepark Dy-re-park)

Da er jo trykket på første stavelse da, altså på den første i-en. Men det er vel ikke samme tonelag som i "dyrepark"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Dreamdrops

Det er vel på samme måte som med Helen. Noen sier Helen, andre sier Helen. Det beste er å spørre den som har navnet, hvordan hun uttaler det.

Helen visste jeg man kunne uttale på flere måter, men aldri hørt om noen som uttaler Iselin annerledes enn rett frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo trykket på første stavelse da, altså på den første i-en. Men det er vel ikke samme tonelag som i "dyrepark"?

Jupp, hun sier det med samme tone som nevnte eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner faktisk to stykker som heter det, og den ene har trykket på første stavelse, den andre på tredje stavelse. Jeg klarer derfor ikke å finne ut hva jeg egentlig sier. Vakkert navn uansett, synes jeg!

(Og bare så det er sagt, det går ikke an å ikke ha trykk noen steder!)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jupp, hun sier det med samme tone som nevnte eksempel.

Ok, da er det i hvert fall tre måter å uttale Iselin på. Jeg går utifra at ingen sier Iselin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

For øvrig gir avstemningsalternativene ikke helt mening. :)

I alle flerstavelsesord i norsk er det nemlig slik at (minst) én av stavelsene har trykk. Dette ordet består av stavelsene i-se-lin. Ingen nordmenn vil vel legge trykk på andre stavelse her, så jeg regner med at sprørsmålet til ts er hvorvidt man har trykk på første eller på siste stavelse i dette ordet. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

For øvrig gir avstemningsalternativene ikke helt mening. :)

I alle flerstavelsesord i norsk er det nemlig slik at (minst) én av stavelsene har trykk. Dette ordet består av stavelsene i-se-lin. Ingen nordmenn vil vel legge trykk på andre stavelse her, så jeg regner med at sprørsmålet til ts er hvorvidt man har trykk på første eller på siste stavelse i dette ordet. :)

Jeg synes det må høres merkelig med tonelag 2 på første stavelse slik det står i innlegg nr. 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det synes ikke jeg. Det er dessuten i tråd med den generelle regelen om at ord får tonelag 2 når trykket flyttes fra siste til første stavelse (jf. banan, matematikk, posisjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det synes ikke jeg. Det er dessuten i tråd med den generelle regelen om at ord får tonelag 2 når trykket flyttes fra siste til første stavelse (jf. banan, matematikk, posisjon).

Dette er jeg ikke riktig sikker på om jeg forstod. Mener du at hvis trykket ligger på den første stavelsen i dette navnet, skal den uttales på samme måte som vi sier iskrem? Jeg uttaler Iselin med trykk på første stavelse og tonelag 1. Ikke dermed sagt at det er riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg uttaler Iselin med trykk på første stavelse og tonelag 1. Ikke dermed sagt at det er riktig

Ikke dermed sagt at det er feil, heller. ;)

Tror nok begge tonelag forekommer, og hva som er riktig eller feil, får de som bærer dette navnet bedømme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ikke dermed sagt at det er feil, heller. ;)

Tror nok begge tonelag forekommer, og hva som er riktig eller feil, får de som bærer dette navnet bedømme. :)

Som jeg skrev i et innlegg lenger opp her, hvis man er i tvil om uttale av et navn, spør eieren :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Ingen av alternativene. Sier Iseliiiin.

Bruker du flere sekunder på den siste i-en?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg seier Iselin med trykket på -lin. Men har og høyrt det med trykket på forbokstaven. Det høyrest unaturleg ut for meg, men det er vel berre ei vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Siden jeg ikke heter det selv, så uttaler jeg det slik personen selv gjør. Altså på de fleste måter man kan si det på. Kjenner til flere som heter det, og uttaler det på ulik måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker du flere sekunder på den siste i-en?

Ca 50% lenger tid på -lin vil jeg si. :tronderbart:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk på siste stavelse, så ingen av alternativene stemte for meg. Trykket må jo ligge et sted. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk på siste stavelse, så ingen av alternativene stemte for meg. Trykket må jo ligge et sted. ;)

Ikke hvis man snakker helt monotont, som en robot. Sikkert mange som gjør det og. :closedeyes: Endret av la Flaca
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...