Gjest Ludovie Skrevet 2. august 2012 #21 Del Skrevet 2. august 2012 Når noen overlevde så sier man nesten druknet. Man sier ikke nesten skutt om noen som ble skutt, jeg har iallefall aldri hørt noen si at de ble nesten skutt når de ble skutt Utrolig godt poeng. Og det forklarer muligens også hvorfor 'drukne' ser ut til å være mer motstandsdyktig mot betydningsglidning enn 'bli skutt'. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #22 Del Skrevet 2. august 2012 Når det kommer til uttrykkene bli skutt på/mot, så tolker ikke jeg dette som at man automatisk har blitt truffet av kula. Det mener jeg derimot man har blitt dersom man har "blitt skutt". For meg ligger det en betydningsforskjell der: Å bli skutt forstår jeg som at man er truffet av kula, men ikke nødvendigvis død. Drukne tolker jeg imidlertid som død. Anonym poster: caa72f7016af11a73487e7bcfecce068 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 2. august 2012 #23 Del Skrevet 2. august 2012 Når det kommer til uttrykkene bli skutt på/mot, så tolker ikke jeg dette som at man automatisk har blitt truffet av kula. Nei, enig. Men om man blir beskutt derimot, så blir man truffet. (I mine øyne.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #24 Del Skrevet 2. august 2012 Jeg har holdt på å drukne en gang, men da klarte jeg å berge meg selv. Andre gangen så hadde jeg full hjerte og respirasjonsstans, og var "død" i rundt ett minutt før de fikk liv i meg med HLR. Så selv om man blir gjenopplivet så er man jo død et kort øyeblikk? Men det blir kanskje ikke regnet som død, død:P Anonym poster: 13e31ea5de59037042a4753ad7ea94c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yesterday Skrevet 4. august 2012 #25 Del Skrevet 4. august 2012 Det er en betydningsforskjell mellom å bli skutt og bli skutt på/mot. I siste tilfelle kan man også si å bli beskutt. Når man blir skutt på/mot eller beskutt så er det ikke alltid man blir truffet ja, da hadde jeg ikke sagt selv at jeg ble skutt, hvis noen skjøt mot meg og bommet. Da hadde jeg sagt at noen skjøt mot meg men bommet, eller bomskudd, hehe, det er mange ord man kan bruke. Men jeg mener ennå at man kan bli skutt og overleve, man må ikke dø for å kunne bruke uttrykket skutt. Mange på Utøya ble skutt men overlevde. Noen mistet synet, noe mistet en arm (el var det et ben?) og andre alvorlige skader. De ble skutt ja. Jeg har holdt på å drukne en gang, men da klarte jeg å berge meg selv. Andre gangen så hadde jeg full hjerte og respirasjonsstans, og var "død" i rundt ett minutt før de fikk liv i meg med HLR. Så selv om man blir gjenopplivet så er man jo død et kort øyeblikk? Men det blir kanskje ikke regnet som død, død:P Anonym poster: 13e31ea5de59037042a4753ad7ea94c7 Det regnes som klinisk død hvis man dør men så bli gjenopplivet. Hvis jeg ikke tar feil nå. Husker iallefall en fyr jeg kjente for ca 10 år siden som fortalte meg at han hadde vært i en bilulykke og var klinisk død i ca 10 minutter, han fikk en liten hjerneskade pga det. Det kan hende at for å bli regnet som klinisk død så må hjernen også ha "stoppet opp" som hjertet, altså fått for lite oksygen over tid, mer enn kanskje det du opplevde,1 min som død er kanskje ikke lenge nok for å være klinisk død fordi kanskje bare hjertet stoppet og ikke resten av kroppen din. Men hadde de ikke klart å gjenopplive deg så hadde du ikke vært her i dag, så du døde absolutt i mine øyne, du hadde ikke blitt levende igjen av deg selv. Men spør du en lege så vil han/hun sikkert si at siden du ble levende igjen så fort og ikke hele kroppen ikke stoppet opp så var du kanskje ikke død, sånn ordentlig medisinsk og klinisk sett. Bra du overlevde Jeg har aldri opplevd noe sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uanonymbruker Skrevet 4. august 2012 #26 Del Skrevet 4. august 2012 druknet-død, skutt - da tenker jeg kule i kroppen, død eller ikke. skutt og drept -død. Skutt mot-ikke truffet, Beskutt-truffet men overlevd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 8. august 2012 #27 Del Skrevet 8. august 2012 Eg er einig i at å drukne er å døy. Men medisnisk utdanna personar nyttar ofte uttrykket drukne om å få fylt lungene med vatn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå