Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVordan lager jeg det for å få god smak? Har litt lett for å ha i for mye krydder jeg.

Spiste det nettopp på en kinarestaurant og det var bare så godt men jeg mangler min siste piff på smaken....

Videoannonse
Annonse
Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Dette har jeg også lurt på! Hva er det som gir den spesielle smaken jeg ikke får til hjemme?

Skrevet

Vet ikke hvordan man får den ekstra piffen, men jeg kan jo fortelle hvordan jeg lager stekt ris. Jeg lager nemlig stekt ris på en "base" av løk, paprika og frisk chilli. Jeg kutter det opp i små biter(chillien kuttes opp med frø og alt), og freser det først i woken. Dette er i alle fall sånn jeg lager stekt ris. Jeg bruker aldri ekstra krydder - bortsett fra av og til litt paprika. Soyasaus setter jeg på bordet.

Skrevet

Masse revet ingefær, hakket hvitløk, hakket chili, soyasaus, søt chilisaus, gjerne sesamolje og thai fiskesaus (smaker ikke fisk, men gir en spesiell saltsmak) er veldig godt og gir god smak til kinesiske retter. Du kan også ha i Shaoxing risvin eller evt tørr sherry. Brown bean sauce og østerssaus er også muligheter. Vil du ha sur-søt smak er litt riseddik eller vanlig vineddik + litt brunt sukker godt.

Og det "viktigste" i stekt ris, ikke spesielt for smakens skyld da, er å helle i et par vispede egg og røre rundt til de er stekt i småbiter. Nam nam!

Skrevet

Tusen takk for svar. Nå skal jeg nok få brukt opp risrestene!!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Vannkastansjer smaker godt i stekt ris!

Skrevet

Det som alle her mangler i sine oppskrifter er det krydderet som brukes i "alle" retter på kinarestauranter. Det er et hvitt blandingskrydder som man får kjøpt i butikken under navnet "Aromakrydder". Dette inneholder en del salt, men også andre ting som først og fremst fremhever smaken på de ingrediensene retten består av, uten å smake så mye selv. Kanskje dere får til stekt ris med "riktig smak" med dette?

Skrevet

Jeg må alltid ha Aromat i stekt ris.

Skrevet
Jeg må alltid ha Aromat i stekt ris.
Det er faktisk (nesten) det samme da :-D
Skrevet

Slik lager jeg stekt ris:

Koker ris (jasmin) på vanlig måte, beregn litt mer enn når ris bare skal være tilbehør.

Pisk 1-2 egg, ha oppi en ts (eller mer om du tørr) med noe som heter nasi goreng, du får det på en hvilken som helst innvandrerbutikk. Dette er en chilipaste, sterk som juling. :evil:

Hakk opp litt skinke, bogskinke funker bra. til grønnsaker kan du bruke mais, erte, gulrøtter, eller mer avanserte ting. Hvis du ikke bruker frosne grønnsaker, må du woke disse først. Reker er også godt.

Wok ris, grønnsaker og skinke, i litt olje (ikke olivenolje!). Hell over eggeblandingen, og vips har du stekt ris som på stranda i asia, eller som en chinarestaurant.

Men du må altså ha denne nasi goreng, som jeg tror den heter, det skaper den autentiske piffen.

Lærte forresten dette av en Thailandsk dame!

Skrevet
Det som alle her mangler i sine oppskrifter er det krydderet som brukes i "alle" retter på kinarestauranter. Det er et hvitt blandingskrydder som man får kjøpt i butikken under navnet "Aromakrydder". Dette inneholder en del salt' date=' men også andre ting som først og fremst fremhever smaken på de ingrediensene retten består av, uten å smake så mye selv. Kanskje dere får til stekt ris med "riktig smak" med dette?[/quote']

Takk!

HVa tror du om trocomare. Det er örtsalt?

Men jeg skal pile til innvandrer'n i morgen!

Skrevet

Å, nå fikk jeg lyst på stekt ris...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...