Marcia Skrevet 2. august 2012 #1 Skrevet 2. august 2012 Jeg har en mistanke om at barnet mitt på drøye 3,5 år er med på veldig lite i fritiden i forhold til andre barn. Hun er full dag i barnehagen, og etter det er vi stort sett bare hjemme, hvor vi leker enten inne eller i hagen. Noen ganger tar vi en tur på lekeplassen. Det blir mye av det samme i helgene også. I feriene reiser vi gjerne bort, men heller ikke da gjør vi noe særlig annet enn å leke i eller rundt hytte/annet bosted eller på lekeplassen. Så derfor lurer jeg på hvor aktive andre 3-åringer og 4-åringer er? Hva gjør/gjorde barna dine i den alderen, bortsett fra å leke hjemme og på lekeplassen altså? Jeg tenker da på alle mulige aktiviteter, som besøk hos slekt og venner, organisert trening (turn/svømming), turer i skog og mark osv osv. Og hvor ofte?
skruf Skrevet 2. august 2012 #2 Skrevet 2. august 2012 Da jentene mine var på den alderen så begynte de på ballett og i kor (kirken her har minisoul fra 3 årsalderen). Minstejenta går fortsatt på ballett, men har droppet koret, og størstejenta droppet ballett og går fortsatt på kor. Ballett var en gang i uka (flere ganger i forbindelse med forestilling) og kor var 1 gang i uka (av og til litt ekstra på helg hvis de skulle synge under gudstjeneste). Ellers så var vi endel ute etter middag, på tur med bikkja eller bare utenfor. Det meste av turer i skog og mark, fisketurer ol blir det mest av på helg pga det er ikke så mye tid igjen etter middag og til leggetid (la seg i 19-tida da de var 3-4 år) Besøk hos slekt og venner ble som oftest på helg.
helenaa Skrevet 2. august 2012 #3 Skrevet 2. august 2012 Jenta mi (3,5 år) har det som din. Vi er mest hjemme, eller på besøk hos våre venner/familie i helger eller ferier. Hun har ei barnehagevennine som bor i nærheten, og de besøker hverandre noen ganger, men som oftest leker de ute på lekeplassen her. Jeg har lurt litt på om vi skulle se etter noen aktiviteter (f.eks. dans, som hun er veldig opptatt av), men det har blitt med tanken. Ettermiddagene er så korte... Er spent på hvilke andre svar du får! 1
Gjest Magdalene Skrevet 2. august 2012 #4 Skrevet 2. august 2012 Har ei jente på 3,5år. Etter barnehagen slapper vi som regel av hjemme. Lager middag, gjør noen små aktivitetter inne, leker i hagen, sykler i gata, går en tur på butikken og kjøper oss en is, tar en tur på lekeplassen, besøk til familien/venner osv. Alt er avhening av vær, og selvfølgelig hvor slitne vi er etter dagen på jobb/i bhg. En dag i uken blir hun hentet av besteforeldrene sine i bhg, og kommer hjem når hun skal legge seg. I helgene er det mye det samme som på hverdagen, eller så tar vi oss en tur i skogen, på åpen gård, besøker venner og familie, drar på kino, bader.. Fra neste år skal hun begynne på ballett.l Det er noe hun hr hatt lyst til et halvt års tid, så om hun fortsatt vil når hun blir 4år så tenker vi det er greit. I feriene reiser vi stort sett til utlandet.
Gjest imli Skrevet 2. august 2012 #5 Skrevet 2. august 2012 Ungane mine (3 og 4) er ikkje med på organiserte aktivitetar, synest ikkje dei treng det når dei går i barnehage kvar dag. På ettermiddagane er det stort sett leiking heime. Er det dårleg ver, leiker dei inne, er det fint ver, går me ofte ut. Me går ein liten tur i skauen (bor rett ved ein skau med fine stier, så det er veldig greitt), syklar ein tur (dvs ungane syklar og eg går), eller rett og slett berre leiker på plena ute. I helgene (og feriane) vert det mykje av det same, men me prøver å kome oss litt ut av huset/nærområdet og. Drar på besøk, tur til byen, no om sumaren - ut å bade, tur på leikeplass osv. Er ikkje av dei som drar på leikeland kvar helg, for å seie det slik Meiner at ungar treng å slappe av litt i helgene. 1
skruf Skrevet 2. august 2012 #6 Skrevet 2. august 2012 Det som er så greit med ballettsenteret her vi bor er at de legger timene til de minste ganske tidlig på ettermiddagen så det ikke blir så seint for de. Jentene her har hatt stort utbytte av det. Timene er ikke så lange når de er så små heller, tror det var 30-40min.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2012 #7 Skrevet 2. august 2012 Du trenger i alle fall IKKE ha dårlig samvittighet for at barnet ikke er med på mye organisert aktivitet så tidlig. Med en organisert barnehgehverdag trenger barnet både roligere stunder og tid til frilek.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #8 Skrevet 2. august 2012 Gutten min gikk på noe de kalte aktivitetsgym i regi av Oslo Turnforening da han var 3-4. En ettermiddag i uka. Anonym poster: f29d41514d25ffcc21b86cff3b62ea58
MellonCollie Skrevet 2. august 2012 #9 Skrevet 2. august 2012 Min snart fireåring har gått på svømming (fortsatte med babysvømming når det gikk over til barnesvømming) og turn tidligere - vært veldig fornøyd med det. Nå i høst starter han på innebandy, det har han ønsket seg og gledet seg til i flere måneder. Utover det, så er det stort sett frilek her hjemme, inne eller ute. Noen korte turer i nærområdet innimellom, men det er mest i helgene. Og så er han ofte ute og leker med nabobarna. De løper fritt mellom hagene våre, og får noen ganger lov til å gå til lekeplassen borti gata.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå