AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #1 Skrevet 2. august 2012 Jeg er nesten ferdig med utdannelsen. Jeg har en eksamen igjen som dessverre gikk rett til h******. Jeg har søkt på relevante jobber for utdannelsen etter anbefaling fra saksbehandler på NAV, og jeg har søkt på jobber som ikke krever så mye erfaring eller ferdigheter. Alt mellom himmel og jord med andre ord, bare ikke vaskejobber. Det har jeg hatt før og jeg hatet det. Det er mye jobber her, men det er mye ringevikarer og 20-30% stillinger det går i. Og det er jo ikke noe å leve av! Jeg har tatt et studie ved universitet som har gått over 4 år, og mangler som sagt bare en eksamen. Jeg har hatt forskjellige typer jobber tidligere, blant annet vaskejobb, salgsfremmer (fisefint ord for å sette varer frem i butikkhyller), og barnepass, og radiotekniker. For å nevne noe. Så det jeg lurer på nå er: Hvor lang tid tok det før dere fikk jobb? Fikk dere jobb innenfor noe dere hadde erfaring i, eller noe helt annet som var relevant for utdanning? Er jeg overkvalifisert for en hvilken som helst jobb nå, og er jeg dømt til å ta vaskejobber frem til siste eksamen er bestått? Hvorfor er det så forbaska vanskelig? Har ikke søkt så veldig lenge, men hadde vært fint med noe gode nyheter nå Anonym poster: 7999b922a1c534e2ee4f5ba4914145c3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #2 Skrevet 2. august 2012 Jeg har studert på universitetet for å bli lærer. Jeg har undervisningskompetanse (60 stp eller mer) i to fag og holdt på med masteroppgaven da jeg bestemte meg for å hoppe av + jeg har ppu. Var redd jeg skulle slite med å få jobb, men det gikk veldig greit. Siden jeg hoppet av seint i semesteret, så var alle kommunestillingene (barne- og ungdomsskole) allerede utlyst og søknadsfristen hadde gått ut for lenge siden. Jeg var derfor usikker på om jeg ville få jobb i vgs., fordi jeg ikke hadde fullført master. Jeg søkte kanskje på 7-9 stillinger, fikk tre intervjuer og tilbud om jobb (vikariat). For meg gikk det altså ganske greit selv om jeg var forberedt på å ikke få noe, og derfor starte som ringevikar med håp om å få mer etterhvert. Hva har du utdannelse i? Er det et område der det tradisjonelt er vanskelig å få jobb? Du er nok ikke dømt til vaskejobber, men siden det virker som det kan være vanskelig å få en stor stillingsprosent, så ville jeg takket ja til en mindre stillingsprosent og håpet på å få ekstratimer og etter hvert større stilling. Kanskje du kan kombinere to-tre jobber og/eller være ringevikar i tillegg? Ev. ha en fast, kjip helgejobb i tillegg, bare for å ha en fast inntekt. Som nyutdannet stiller man langt bak i køen, rett og slett fordi man ikke har noe erfaring, og det er derfor viktig å skaffe seg relevant erfaring, selv om dette ikke er fulltid. Ønsker deg masse lykke til, det er ikke gøy å få avslag og gå rundt uten jobb! Anonym poster: 9f4ee34a1844a7670e4d8548ea8462a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå