Gå til innhold

venstrenazist twitrer om besøk på holocaust-senteret

Anbefalte innlegg

Gjest gnækvåg
Skrevet

Sterkt å besøke rommet på Holocaust-senteret med alle navnene til de norske jødene som ble drept under 2. vk pic.twitter.com/erGCUlTC

— Inga Marte (@IngaMarte)

July 20, 2012

:rolleyes:

Er det bare meg som reagerer på dette?

Inga Marte Thorkildsen fremmer selv ideologien (nazisme var sosialisme) som tok livet av så mange i jøder og nordmenn i konsentrasjonsleirene. Det blir usmakelig og ironisk.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er usmakelig.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du er usmakelig.

Ikke bare usmakelig, men tragisk også.

Anonym poster: ef267af0dd2adb741041efa25a3172d9

• Liker 5
Gjest gnækvåg
Skrevet

Persontrakkasering igjen :roll:

Kanskje det er en idè å si hvorfor man synes det man gjør?

• Liker 1
Skrevet

Ehem?

Hvilken verden lever du i?

Skrevet

Nasjonal sosialistene kalte seg selv sosialister av divere grunner, men de fleste historikere (og de som har peiling på ideologi) vil være enige om at de var sosialdemokrater. Ergo, de fremmet ikke den ideologien Inga gjør. Faktisk, noen av de første som ankom konsentrasjonsleirene var Tyskalnds sosialister og kommunister.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nasjonal sosialistene kalte seg selv sosialister av divere grunner, men de fleste historikere (og de som har peiling på ideologi) vil være enige om at de var sosialdemokrater. Ergo, de fremmet ikke den ideologien Inga gjør. Faktisk, noen av de første som ankom konsentrasjonsleirene var Tyskalnds sosialister og kommunister.

La meg gjette, du har aldri satt din fot innenfor et universitet, men har lest "Sannheten" på Internett. Sosialisme og nazisme er diamentrale motstetninger, hvis du letter etter lignedende ideologi til nazismen er det fascismen. Dette er førstesemesterkunnskap og faktisk ungdomsskolepensum også..Hitler var like lite sosialdemokrat som DDR var et demokrati.

Tilbake til bøkene!

Anonym poster: fca5b85878f2be45d90fe7ad3b26edb3

• Liker 3
Skrevet

La meg gjette, du har aldri satt din fot innenfor et universitet, men har lest "Sannheten" på Internett. Sosialisme og nazisme er diamentrale motstetninger, hvis du letter etter lignedende ideologi til nazismen er det fascismen. Dette er førstesemesterkunnskap og faktisk ungdomsskolepensum også..Hitler var like lite sosialdemokrat som DDR var et demokrati.

Tilbake til bøkene!

Anonym poster: fca5b85878f2be45d90fe7ad3b26edb3

Vel, jeg går ennå på vgs og har riktignok ikke satt min fot innen et universitet enda, men jeg har ikke hentet noe av mitt utsagn fra konspirasjoner. Jeg kan huske å ha lest og blitt fortalt av min lærer at Hitler var sosialdemokrat, men om det ikke stemmer beklager jeg for min uvitenhet. Jeg ville bare underrette TS om at en ikke kan koble sammen Hitlers ideologi med sosialisme. :gjeiper:

Kanskje benyttet ditt kull seg av andre bøker, for jeg kan ikke huske å ha lært om høyreekstremisme på ungdomsskolen.

Gjest gnækvåg
Skrevet

Jeg ville bare underrette TS om at en ikke kan koble sammen Hitlers ideologi med sosialisme. :gjeiper:

Men det er altså feil. Hitler var forresten bare èn nasjonalsosialist, og han styrte etter førerprinsippet, ikke bare etter partiboka. Partiprogrammene til NSDAP and Nasjonal Samling er så absolutt sosialistiske.

Skrevet

Men det er altså feil. Hitler var forresten bare èn nasjonalsosialist, og han styrte etter førerprinsippet, ikke bare etter partiboka. Partiprogrammene til NSDAP and Nasjonal Samling er så absolutt sosialistiske.

Da prøver jeg en gang til: Det var ikke mye ''venstre'' i nazistenes ideer. Fasisme og nazisme er ekstreme former for nasjonalisme som ikke samsvarer med venstrevridde ideer. Den historiske debatten rundt dette er heftig, men de som kjenner til nazi partiet vil være enige om en ting: Nazistene tilhørte ikke venstresiden i det politiske spektrum og heller ikke deres ideer. Så å si at nazistene var venstrevridde sosialister er feil. De var hverken venstrevridde eller sosialister.
Skrevet

Nazistene tilhørte ikke venstresiden

Forvirringen rundt dette kommer av at SA besto av mange arbeidsklassefolk. Röhm, lederen for SA, var selv en homofil venstredreid arbeidsklassemann. Han ønsket en revolusjon mot all kapitalisme i samfunnet og mot konservatismen.

Dette ga Hitler et problem. Nå hadde han all makt i sin hånd med kapitalistene på sin side og med arbeidsklassen i sin hule hånd uten noen som ville komme til deres unnsetning (arbeiderbevegelsene var knust av SA som hadde overtatt deres rolle, koordinerte streiker for å låse ute arbeidsbevegelsesfolk, venstredreide, demokratiske sosialister, osv).

Hva skulle han gjøre? Støtte en ny revolusjon som ville svekke hans makt og hans rolle, samme hvordan den endte, eller rive ned SA som, etter å ha knust arbeidsklassens makt, ikke lenger hadde noen funksjon?

Vel, som det heter, resten er historie.

Men hele NSDAP var et falsum for å lure til seg støtte og makt.

Nasjonal Sosialistisk Tysk Arbeider Parti

Noen nasjonalist var Hitler ikke. Han okkuperte sin egen nasjon, Østerrike, og tok fra sitt eget folk og sin egen nasjon deres selvstendighet. Så kastet han både Østerrike og Tyskland ut i en krig som ikke kunne annet enn koste millioner på millioner av menneskeliv.

Partiet var ikke sosialistisk. Som nevnt så gikk partiet inn for å opprettholde klassefordelingen. Det gjorde det lettere å splitte og herske.

Noen tysker var Hitler ikke. Han var en østerriker.

Hitler hadde aldri tatt i et stykke arbeide i løpet av hele sitt liv.

Noe parti i demokratisk forstand besto NSDAP ikke av heller.

------

Det hele var bare et falsum og lurendreieri. Så vellykket var dette lurendreieri at det finnes mennesker som den dag i dag som lar seg lure, som du ser.

Anonym poster: 8cae89359a709cdefbd352281afd3c67

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...