Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å bare skjønne at jeg HATER morgener?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Wolfmoon

Jeg er også utpreget b-menneske, og jeg fatter ikke at a-mennesker ikke kan skjønne at ingenting er spesielt morsomt på morgenene :klo:

Men jeg tar hensyn, lar de holde på som de vil, men deltar ikke. I allefall ikke før et par kopper kaffe. Mens jeg er i mitt ess i dag, jeg skal sent på jobb, så jeg sov til 10, og har fått gjort utrolig mye i de 4,5 timene jeg har vært oppe. Det er slike dager som dette jeg er effektiv, ikke dager der jeg må opp kl. 6. De dagene er jeg faktisk utrolig ineffektiv,spesielt de første 2-3 timene, fordi jeg er så utrolig trøtt. Uavhengig av hvor lenge jeg har sovet.

Så til TS, jeg skjønner også hvordan du har det, og "morsomme" mennesker på morgenen er noe av det verste jeg vet. Kl 10 derimot, da går det bra :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner deg godt, TS. Jeg kan selv være en dritt å ha med å gjøre om morgenen, og heldigvis forstår kjæresten min det, og snakker ikke til meg så lenge jeg går rundt med to små sprekker istedenfor øyne.

En dårlig morgen kan ødelegge en hel da!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del gjelder jo dette hele tiden. Jeg har i tillegg munnviker som peker nedover om jeg ikke smiler, noe som har ført til at jeg ALLTID har fått spørsmål om hvorfor jeg er så sur. Jeg jobbet for eksempel i en bar en gang for lenge siden og når det var virkelig travelt, så var jeg konsentrert når jeg jobbet. En ting er å smile til kundene og spøke og le når man henvender seg til de, men om jeg for eksempel var opptatt med å bytte tønner til øl, fylle på etc, så var jeg ikke :nigo: liksom. Og da kom det; er du sur? Hva er du sur for? Le litt da! Stått opp med feil fot? Faen så irriterende. Og da kunne jeg jo ikke være bitch tilbake heller. ARGH!

Jeg skulle ØNSKE jeg var en sprudlende person som lo og danset og sang meg gjennom livet. Men det er jeg ikke. Og jeg skulle virkelig ønske at folk ikke satt likhetstegn mellom manglende sprudling og sur.

Det er vel litt det jeg mener. At for at enkelte skal skjønne at man ikke er sur, må man overdrive til de grader, fordi de ikke er i stand til å se at man kan være i godt humør om man ikke klistrer på seg et stort glis til enhver tid.

Jeg kan være ganske så sprudlende - utpå dagen. Men om morgenen ønsker jeg faktisk å få rom til å våkne skikkelig. Om min samboer hadde nektet å imøtekomme det, hadde han pent måttet tåle at det smalt.

Kanskje jeg skal begynne å si og gjøre ting jeg vet vil irritere kroniske kvitrere, bare for å ødelegge dagen deres, siden de åpenbart synes det er helt på sin plass å ødelegge min?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bandit

Vet du, jeg hadde ikke klart å leve med en som var dritsur noen timer hver morgen, og som krevde at jeg la ting på en spesiell måte, og gå på nåler for å ta hensyn.

Måten han oppfører seg på nå er barnslig, men jeg hadde tatt det som et tydelig tegn på at han er mektig lei av å finne seg i dette. Dere bør nok sette dere ned og ta en prat om hva han synes om å måtte ta hensyn, og hvor mye det betyr for deg, slik at dere slipper at det virkelig smeller på et tidspunkt.

Veldig bra skrevet, og jeg tror du treffer innertier. I den barnslige oppførselen hans lukter det frustrasjon. Det er ikke noe moro å må gå på nåler for å tekkes andre. Det er tungt å ha noe negativt og grinete rundt seg som trekker en selv ned.

Jeg regner med at dere har diskutert dette før. Har du vist at dette er noe du ønsker å jobbe med? Eller mener du deg berettiget til å surne ned hele husstanden om morgenene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skrevet, og jeg tror du treffer innertier. I den barnslige oppførselen hans lukter det frustrasjon. Det er ikke noe moro å må gå på nåler for å tekkes andre. Det er tungt å ha noe negativt og grinete rundt seg som trekker en selv ned.

Jeg regner med at dere har diskutert dette før. Har du vist at dette er noe du ønsker å jobbe med? Eller mener du deg berettiget til å surne ned hele husstanden om morgenene?

Finne seg i hva? Å ikke komme med kommentarer á la "smiiiiil, da, ikke vær så suuuuur!" til noen som faktisk ikke er sur? Ja, guri, stakkars mann, som må bite i seg slike kommentarer. Man går ikke på nåler ved å la den andre styre med sitt i fred og ro. Hun surner ikke ned husstanden ved å få den tiden hun trenger til å riste seg ut av natt-modus, før han sprer om seg med "morsomheter". Snu litt på det, hva er det som gjør at han mener seg berettiget til å surne ned husstanden, ved å slenge ut av seg unødvendige kommentarer han vet får henne sur og irritert?

Hvorfor skal hun jobbe med dette, når det er han som bevisst, og med vilje og viten provoserer henne?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bandit

Finne seg i hva? Å ikke komme med kommentarer á la "smiiiiil, da, ikke vær så suuuuur!" til noen som faktisk ikke er sur? Ja, guri, stakkars mann, som må bite i seg slike kommentarer. Man går ikke på nåler ved å la den andre styre med sitt i fred og ro. Hun surner ikke ned husstanden ved å få den tiden hun trenger til å riste seg ut av natt-modus, før han sprer om seg med "morsomheter". Snu litt på det, hva er det som gjør at han mener seg berettiget til å surne ned husstanden, ved å slenge ut av seg unødvendige kommentarer han vet får henne sur og irritert?

Hvorfor skal hun jobbe med dette, når det er han som bevisst, og med vilje og viten provoserer henne?

Nå kalte jeg disse kommentarene barnslige, og ikke det jeg siktet til i det hele tatt. Hva med alle andre ting som må være på stell for at ts ikke skal eksplodere? Dersom hun er nødt til å lete etter noe om morgenen smeller det. Dersom ikke alt ligger der det skal ligge. Skjønner du ikke problemet for mannen? Blir det absurd nok, kommer det absurde reaksjoner.

Og hvorfor i all verden skal hun ikke jobbe med at hun er grinete om morgenen? Er dette virkelig en kvalitet man ønsker å fortsette med å dyrke?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kalte jeg disse kommentarene barnslige, og ikke det jeg siktet til i det hele tatt. Hva med alle andre ting som må være på stell for at ts ikke skal eksplodere? Dersom hun er nødt til å lete etter noe om morgenen smeller det. Dersom ikke alt ligger der det skal ligge. Skjønner du ikke problemet for mannen? Blir det absurd nok, kommer det absurde reaksjoner.

Og hvorfor i all verden skal hun ikke jobbe med at hun er grinete om morgenen? Er dette virkelig en kvalitet man ønsker å fortsette med å dyrke?

Men er det egentlig å "gå på nåler" å legge ting på plass etter seg? Om jeg må snu kjøkkenet på hodet for å finne skjærefjøla, blir jeg irritert, uansett når på dagen det måtte være. Om jeg må gjøre det samme om morgenen, gir jeg i tillegg klar beskjed om at jeg er irritert.

Og hun sa ingenting om at hun er grinete om morgenene, hun sa hun ble grinete av kommentarene hans. Hun ble ikke grinete av at noen kvitret rundt henne, så lenge hun fikk være i fred. Hun ble ikke grinete om ting lå der de skal. Det tolker jeg som at brødkniven enten ligger på sin plass, eller i oppvask/ annet logisk sted.

Merkelig hvordan de får hverdagen til å fungere ellers, da, om hun er så umulig. Dette var nok heller et forsøk fra hans side på å fremstå som en morsom kar overfor deres gjester ved å latterliggjøre sin samboer.

Hvorfor er det hun som skal forandre seg, når alt som trengs er at han lar henne være? Hvorfor kan ikke han "forandre" seg, og være mer hensynsfull til at enkelte rett og slett vil være i fred til gitte tidspunkt?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke sagt at jeg eksploderer. Hvor tar du det fra? Den tolkningen er helt og holdent din og ikke noe som kommer fra meg. Hvilke erfaringer du har fra før trenger du ikke overføre til meg.

Men ja, stakkars samboern min som ikke får lire av seg dumme kommentarer og gå inn for å irritere meg når jeg i utgangspunktet ikke er irritert eller sur, bare trøtt og ikke klar.

Staaaaakkars mann :ler:

Anonym poster: aa614f82c3c9dacaa54c3a18381aabb4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bandit

Men er det egentlig å "gå på nåler" å legge ting på plass etter seg? Om jeg må snu kjøkkenet på hodet for å finne skjærefjøla, blir jeg irritert, uansett når på dagen det måtte være. Om jeg må gjøre det samme om morgenen, gir jeg i tillegg klar beskjed om at jeg er irritert.

Og hun sa ingenting om at hun er grinete om morgenene, hun sa hun ble grinete av kommentarene hans. Hun ble ikke grinete av at noen kvitret rundt henne, så lenge hun fikk være i fred. Hun ble ikke grinete om ting lå der de skal. Det tolker jeg som at brødkniven enten ligger på sin plass, eller i oppvask/ annet logisk sted.

Merkelig hvordan de får hverdagen til å fungere ellers, da, om hun er så umulig. Dette var nok heller et forsøk fra hans side på å fremstå som en morsom kar overfor deres gjester ved å latterliggjøre sin samboer.

Hvorfor er det hun som skal forandre seg, når alt som trengs er at han lar henne være? Hvorfor kan ikke han "forandre" seg, og være mer hensynsfull til at enkelte rett og slett vil være i fred til gitte tidspunkt?

Det er mulig jeg er litt farget av å ha bodd sammen med ei med kronisk morratryne og tilsvarende oppførsel. Det skulle ikke mye til før det smalt der. Da var det ikke snakk om å endevende kjøkkenet for å finne noe, enda det var det hun fortalte til venner og familie. Det var snakk om at det kanskje lå på feil plass i samme skuff. Dersom jeg gikk normalt, trampet jeg selvsagt rundt som en elefant i hennes øyne. Hennes negative oppførsel trakk meg også ned, og jeg ble grinete og irritabel selv om morgenen. Kanskje til og med utover dagen også, med tanke på hvilken oppførsel hun faktisk slapp unna med fordi hun var såkalt morragretten. Jeg begynte å gå turer om morgenen for å holde meg unna, men da var selvsagt DET feil også. Jeg kunne jo vente til hun var klar. Og ja, etterhvert er det ikke lett å holde seg saklig, og det er veldig lett å ty til kommentarer angående morgenfuglen. Enda man til å begynne med respekterte det.

Jeg kjenner igjen disse situasjonene veldig godt. Det er to mennesker og to historier. Hun hadde sin om hvor hensynsløs og grusom jeg var om morgenen, og jeg hadde min der jeg måtte liste meg rundt for å ikke irritere. Så hvorfor i all verden er det jeg som skulle endre meg og gå enda mer på nåler i forhold til henne? Trives dere med å gjøre verden sur for alle andre? Trekke andre mennesker ned på deres nivå?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives dere med å gjøre verden sur for alle andre? Trekke andre mennesker ned på deres nivå?

Velger å tro du generaliserer veldig her. Høres ut som du har vært skikkelig uheldig med tidligere samboer! For de aller aller fleste tror jeg nok det er så enkelt som å få litt tid for seg selv om morgenen. Jeg er morgenstille selv, men ville nok fort klikket i vinkel om jeg ble utsatt for oppførsel som den du beskriver :kjefte:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trives dere med å gjøre verden sur for alle andre? Trekke andre mennesker ned på deres nivå?

Nei, ærlig talt, ikke dytt hennes galskap over på meg! Nei vet du hva, det vil jeg ha meg frabedt!

Som sagt: Dine dårlige erfaringer har ingenting med meg å gjøre, og tydeligvis så er du totalt ute av stand til å se at det finnes veldig mye mellom duracellkanin og hun der. Hjelpes... Godt at hun nå er en eks!

Dere? Du snakker om en eks. Hvordan blir det til dere?

Typisk mannfolk. Ber om å ikke bli skjært over samme kammen som utro og voldelige menn, men de skjærer alle kvinner over samme PMS-kammen selv uten at de ser noe problemer i det ;)

Anonym poster: aa614f82c3c9dacaa54c3a18381aabb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ts veldig godt, jeg hater folk som på død og liv skal ha meg bliiiiid om morgenen. Jeg er heller ikke sur i utgangspunktet, men jeg blir det av folk som ikke lar meg være i fred. Sånn sett var det godt å bo hjemme hos mine foreldre, mamma og jeg er likedan. Vi omgikk hverandre i stillhet om morgenen, mamma sa bare "nå kjører jeg" og sa var det ha det. Ikke mas om frokost og dill dall om "åh hvilken herlig morgen".

Jeg er ikke generelt en sur person, men jeg liker stillhet og fred om morgenen. Og jeg kan bli sur hvis noen absolutt må skravle mens jeg gnir søvnen ut av øynene. I mitt stille sinn tenker jeg ofte "kan man ikke bare holde kjeft og la meg være i fred?".

Forøvrig, det betyr ikke at man liker å gjøre verden sur for andre eller hogger hodet av mannen fordi han la skjeen i feil skuff. Snakk om å overdramatisere og overføre egne erfaringer til andre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minde09

Så jeg skjønner deg godt at du ikke liker spøker på din bekostning om morgenen. Du vil bare være i fred, sant?

JA!

Jeg skjønner ts godt, jeg også.

Det er visst vanskelig å forstå for enkelte at man er ikke sur selv om man ikke bobler over av glede om morgenen.

Jeg er også morgengretten, eller som eksen pleide å si: Meget Lite Våken.

Men jeg har aldri bedt om annet enn å få være i fred til jeg er klar til å møte dagen.

Noe som stort sett har blitt respektert.

Legger til: De andre rundt meg kan selvsagt styre med sitt uten å måtte gå som på nåler. De gjør det som passer dem best, akkurat som meg.

Endret av Minde09
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var forferdelig morgengretten da jeg var yngre. Så lærte jeg meg at om jeg ikke kunne gå ut av soverommet og møte folk med en sivilisert tone, var jeg ikke klar for å gå ut.

Hva med å prøve å ta seg sammen? Hva er det med morninger som gjør at folk tror de har rett til å være gretten? Er det fordi man nettopp har våknet? I så fall er det rart at ingen har hørt om "har-sovet-middagslur-gretten."

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minde09

Jeg var forferdelig morgengretten da jeg var yngre. Så lærte jeg meg at om jeg ikke kunne gå ut av soverommet og møte folk med en sivilisert tone, var jeg ikke klar for å gå ut.

Hva med å prøve å ta seg sammen? Hva er det med morninger som gjør at folk tror de har rett til å være gretten? Er det fordi man nettopp har våknet? I så fall er det rart at ingen har hørt om "har-sovet-middagslur-gretten."

Jeg har RETT til å få være i fred lenge nok til at jeg er fullt våken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har RETT til å få være i fred lenge nok til at jeg er fullt våken.

Ja, men du har selv ansvar for å sørge for at du får være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minde09

Ja, men du har selv ansvar for å sørge for at du får være i fred.

Jeg kan ikke skjønne at det er så plagsomt for andre at jeg bare vil være i fred om morgenen. Det er ikke slik at de rundt meg må gå på tåspissene for å ikke forstyrre meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...