Gjest Candy Pie Skrevet 2. august 2012 #1 Skrevet 2. august 2012 HeiHei Jeg ønsker hovedsakelig å gå ned noen kilo, men akkuratt anntall kilo har ingenting å si. Jeg vil bare fjerne noe fett fra midtpartiet ( mage, side og lår ) Og få en trent kropp. Hvordan får jeg det? Jo, trening. Til nå så liker jeg å gå, løpe og jogge i skogen. Målet mitt er å få det til hver dag, men for å ikke skuffe meg selv alt for mye vil jeg heller ha som mål at jeg tar en tur på 2 timer 4 ganger i uken, dette er noe jeg vet jeg kan få til. Jeg vil trene styrke også, og her er jeg blåst...Planken er bra, situps, armhevinger? Pilates skal vel gi en trent kropp, men hvordan gjøre dette på best mulig måte hjemme? Jeg vet google er min venn, men synes det er så fryktelig masse forskjellig svar å finne, jeg er ute etter noe helt enkelt, men bra. Ikke noe fancy greier. Hvor ofte trener du styrke? Når begynte du? Når så du forskjell? Og hvordan trener du? Noe annet du vil legge til? Og sist men ikke minst, HAR kostholdet noe og si? La oss si jeg holder meg til ca 1500 kalorier i uken, og 2000 kalorier Fredag og Lørdag, vil jeg da kunne oppnå noe som helst, forde om kaloriene for det meste er karbohydrater? Eller vil ikke f.eks styrketreningen gi noen resultater pga jeg ikke får i meg nok proteiner? Eller er det kalorier inn og ut som gjelder uansett? Jeg beklager for "dumheten" min, men vil gjøre dette riktig, å ikke bare gjøre noen rare øvelser på gulvet uten nytte 1
Gjest cool_water Skrevet 2. august 2012 #2 Skrevet 2. august 2012 (endret) Kostholdet er alfa omega! Spis sunt og variert, dropp sukker og raske karbohydrater. Innfør en dag i uken hvor du kan unne deg godt Det er kalorier inn og ut som gjelder om du skal ned i vekt. Om du ikke er i mot nedlasting så ligger det mange gratis og enkle pilatesvideoer du kan laste ned, og om du skal trene pilates hjemme så er det kanskje greit å kjøpe en yogamatte og Syns 1500 kalorier høres greit ut, jeg personlig ligger mellom 1500-2000. Om jeg har trent så spiser jeg mer. For å svare på de andre spørsmålene dine. Jeg trener styrke 3-4 ganger i uken og begynte med dette skikkelig rundt påsketider. Nå 3 mnd senere så har jeg gått ned i vekt og mistet noe av den "pølsa" så mange kvinner har nederst på magen. Fått mye strammere kropp, finere armer, finere mage, skulder, ben, rumpe. I tillegg til styrketreningen så løper jeg litt ved siden av. Av øvelser du kan gjøre hjemme styrkemessig er jo planken(bra for rygg, mage, kjernemuskulatur), push-up, utfall uten vekter, knebøy uten vekter, dips på stol eller noe, også kan du jo bruke fylte vannflasker til å ta skulderpress f.eks. For all del, start forsiktig om du ikke er vant med å trene. Dette for å unngå skader! Endret 2. august 2012 av cool_water
Gjest Iah Skrevet 2. august 2012 #3 Skrevet 2. august 2012 Skal du bygge muskler/bli sterkere kan du ikke ligge i kaloriunderskudd.
Envy Skrevet 2. august 2012 #4 Skrevet 2. august 2012 Hvor ofte trener du styrke? 5-8 ganger i uken Når begynte du? Begynte for 5-6 år siden, men har gått veldig opp og ned. Begynte å trene seriøst for ca 1,5 år siden. Når så du forskjell? Det gikk et år før jeg helt tydelig så forskjell. Og hvordan trener du? Trener styrke, nå med fokus på muskelbygging, og en kardioøkt i uka bare fordi jeg må forsøke å holde fett% nede mens jeg dytter i meg x-antall kcal og proteiner for å øke muskelmasse. Når det gjelder kosthold har det mye å si hva du dytter i munnen ift hva du vil oppnå. Slik jeg ser det akkurat på dette tidspunktet, vil det sannsynligvis være hensiktsmessig for deg å ligge på kcal underskudd en stund fremover slik at du får ned fettprosenten før du evt begynner å bygge muskelmasse. Får du ikke i deg nok proteiner, har ikke kroppen mye å gå på for å bygge muskler. Ergo, skal du bygge og har et mål om det, bør du påse å få i deg nok proteiner for å få resultater. Det er så kjedelig å stagnere og måtte begynne å forske rundt på hva kroppen trenger for å gjøre som du vil. Jeg har nå sittet fast på 30 kg benk i et år. Jeg skjønte ikke hva jeg gjorde galt, helt til jeg oppdaget at kostholdet mitt var på bærtur. Shake, kreatin, energi shake før trening osv er et kapittel for seg selv. Vil anbefale at du kikker litt rundt og spør, da disse produktene virkelig har noe for seg, men kanskje har liten vits så lenge du er på et nybegynnerstadie. Hva øvelser angår anbefaler jeg tunge baseøvelser til alle som vil trene skikkelig styrke. Markløft er definitivt min favoritt, da denne øvelsen omtrent tar for seg hele kroppen! Fantastisk! Knebøy er en vinner for rumpa, og benkpress bør også være med. Generelt vil du få bedre resultat ved å bruke frivekter. Trener du på studio, så bestill en veiledningstime for å få satt opp et program Ikke minst, kos deg med treningen og sett deg delmål underveis
Gjest Candy Pie Skrevet 2. august 2012 #5 Skrevet 2. august 2012 Takk for svar ! Ok, så jeg burde først og fremst fokusere på å fjerne fettet før jeg tenker på å bygge muskler? Det her blir kanskje litt feil, men kan jeg kickstarte slankekuren ? Eller er det bortkastet? Jeg veier 54 kilo, men er kun 155 cm høy. Jeg synes det høres mye ut å gå ned 10 kilo, men om jeg hadde gjort det ville jeg fremdeles vært normalvektig, men på en annen side vil jeg ikke fokusere på noen tall. Jeg er ikke imot nedlastning, så holder på å laste ned noen videoer nå, takk for tipset I dag har jeg spist mye grønnsaker, og har ikke spist sjokolade på noen dager. Begynner faktisk å gå lei godteri, tro det eller ei. Der i mot har jeg blitt veeeldig glad i å bake og ikke minst spise det jeg lager...men jeg kan vel fortsette å bake boller osv et pr ganger i uken, bare jeg passer på å ikke spise flere kalorier enn jeg trenger? Jeg har vurdert å trene på treningssenter, men er så redd for sånne steder. Tenker sånn at jeg sikkert er den mest utrente osv men så prøver jeg å tenke sånn at jeg veier tross alt ikke så mye, og forde om jeg ville kledd å vært litt lettere, så veier jeg ikke så mye at folk legger merke til det? Skjønner ikke hvordan jeg kan overbevise meg selv om at ikke alle andre har noen interesse av å kritisere meg...
Gjest Neferet Skrevet 2. august 2012 #6 Skrevet 2. august 2012 Ikke vær redd for treningssenteret, av erfaring er det alltid noen som er mye bedre trent og noen som er mindre trent enn meg der, jeg er sånn midt på treet. Heldigvis er det også sånn at de aller fleste har nok med å gjøre sine egne greier, og ikke tenker mye over hvordan du ser ut/hvilke øvelser du gjør/hvor mange kilo du løfter. Synes du bør gi det en sjanse, det har mye for seg! Lykke til!
Piral Skrevet 2. august 2012 #7 Skrevet 2. august 2012 Hei Candy Pie! :-) Når det gjelder pilates, vil jeg anbefale deg først å søke opp Cassey Ho på youtube. Hun er en kjempefink pilates trener, og har maaange forskjellige vidoer og velge mellom. Både for nybegynnere og ivrige tilhengere! Det var i alle fall slik jeg fikk smaken og nærmest ble hekta på det! Link til youtube siden hennes: http://www.youtube.com/user/blogilates Ellers gå det jo ann som jeg så en over her nevne: last ned og lignende :-) Ikke vær redd for å trene på treningssenter!! Kjør på med det du vil og det du liker! Masse lykke til!
Gjest Candy Pie Skrevet 2. august 2012 #8 Skrevet 2. august 2012 Takk Jeg vurderer å melde meg inn på et treningssenter så kjapt som mulig, vi har vel 3 stk tror her jeg bor, den ene er elexia, men har ikke såå lyst til å trene der. Kan se for meg at det er der "alle" trener og jeg vil ikke møte på kjentfolk... Et sted med mange gamlinger og gravide hadde vært kjekt Det er et treningssenter i samme bygg som det er en svømmehall her, kanskje jeg skulle begynt å svømme også? Jeg elsker å svømme, er så gøy! Men vil satse på gruppetrening, får lese litt rundt på hjemmesidene til treningssentrene her jeg bor 1
Gjest *Maja* Skrevet 2. august 2012 #9 Skrevet 2. august 2012 Min trening består hovedsakelig av jogging. Blir mellom 4-5 mil i uka. For styrke så trener jeg yoga/pilates 2-3 ganger i uka. Nå veier du bare 54 kilo og du vil bare stramme opp, så om du spiser sunt og kombinerer cardio og styrke så vil resten gå av seg selv. 1
Envy Skrevet 2. august 2012 #10 Skrevet 2. august 2012 Takk Jeg vurderer å melde meg inn på et treningssenter så kjapt som mulig, vi har vel 3 stk tror her jeg bor, den ene er elexia, men har ikke såå lyst til å trene der. Kan se for meg at det er der "alle" trener og jeg vil ikke møte på kjentfolk... Et sted med mange gamlinger og gravide hadde vært kjekt Det er et treningssenter i samme bygg som det er en svømmehall her, kanskje jeg skulle begynt å svømme også? Jeg elsker å svømme, er så gøy! Men vil satse på gruppetrening, får lese litt rundt på hjemmesidene til treningssentrene her jeg bor Ikke fall i gruppetreningsfella om du vil ha resultater. 1
Gjest Candy Pie Skrevet 2. august 2012 #11 Skrevet 2. august 2012 Ikke fall i gruppetreningsfella om du vil ha resultater. Ånei?
For the ladies Skrevet 2. august 2012 #12 Skrevet 2. august 2012 Ikke fall i gruppetreningsfella om du vil ha resultater. Takk =) 1
Envy Skrevet 2. august 2012 #13 Skrevet 2. august 2012 Ånei? Forskjellig tempo og forskjellige variasjoner av øvelser for forskjellige mennesker. I en gruppetime blir alt veldig generelt, og sannsynlig vil du få et dårlig utbytte, i motsetning til hva du får i ditt eget tempo med hjelp av en veileder. En veileder vil kunne sette opp et skreddersydd program opp mot de målene du har, såfremt du følger dette programmet og jobber med teknikk, samt at du har guts til å presse deg selv, vil du komme langt med dette Skal være sagt at jeg er latterlig mye imot gruppetimer, og beveger meg sjelden ut fra frivektsrommet. Mulig gruppetimer funker for noen, men jeg har ikke troen. Det er "jentetrening" (i mangel på et bedre uttykk).
For the ladies Skrevet 2. august 2012 #14 Skrevet 2. august 2012 Takk Jeg vurderer å melde meg inn på et treningssenter så kjapt som mulig, vi har vel 3 stk tror her jeg bor, den ene er elexia, men har ikke såå lyst til å trene der. Kan se for meg at det er der "alle" trener og jeg vil ikke møte på kjentfolk... Et sted med mange gamlinger og gravide hadde vært kjekt Det er et treningssenter i samme bygg som det er en svømmehall her, kanskje jeg skulle begynt å svømme også? Jeg elsker å svømme, er så gøy! Men vil satse på gruppetrening, får lese litt rundt på hjemmesidene til treningssentrene her jeg bor Ikke en fordel å trene der de gamle og gravide trener. Bedre å finne et gym hvor folk som vil ha resultater trener, eller ihvertfall en plass der de har folk som har peiling som jobber. Typisk elixia er ikke den store fordelen da som du sier alle trener der og "alle" kan bli "PT" der, så er masse instruktører og PT´er som egentlig ikke kan annet enn hva du kan lese i ei bok selv. Havner du på et gym hvor folk som vil ha resultater trener kan det virke avskrekkende med alle de skikkelig trente folka, men husk at de og trolig var der du er en eller annen gang. Og i tilegg er det ofte et tettere miljø, så du blir fort inkludert, og ikke bare en av hundre som er innom. Så du bør tenke litt på hvordan du vil gjøre det og hvor seriøst/skikkelig du skal ta det. Selv har jeg vært innom de fleste studio her i nærmiljøet, men liker best det studioet jeg faktisk til og med jobber på nå. For det er et litt mindre og lokalt gym, men ikke noe bole gym. Men alle sier hei, og føles mer som når man gikk på skole, der man vet noenlunde hvem alle er og sier hei til de fleste. Er og et av easylife gymene, så er en god blanding av seriøse treningsfanatikere og middelaldrende damer som har en del å hente inn. Skal du trives og ha et trenings regime du skal klare å holde i lengden, er det viktig at du trives og er komfortabel på gymmet ditt =)
For the ladies Skrevet 2. august 2012 #15 Skrevet 2. august 2012 Forskjellig tempo og forskjellige variasjoner av øvelser for forskjellige mennesker. I en gruppetime blir alt veldig generelt, og sannsynlig vil du få et dårlig utbytte, i motsetning til hva du får i ditt eget tempo med hjelp av en veileder. En veileder vil kunne sette opp et skreddersydd program opp mot de målene du har, såfremt du følger dette programmet og jobber med teknikk, samt at du har guts til å presse deg selv, vil du komme langt med dette Skal være sagt at jeg er latterlig mye imot gruppetimer, og beveger meg sjelden ut fra frivektsrommet. Mulig gruppetimer funker for noen, men jeg har ikke troen. Det er "jentetrening" (i mangel på et bedre uttykk). Støtter denne, er for det meste kosetrening etter min standard, eller lett kondisjons trening, som man av og til gjør med symbolske vekter. Er vel mer noe man gjør på en fridag enn noe man deltar på for å få resultat. Er verken skikkelig kondisjons trening eller skikkelig styrke trening. Kom deg i gang med skikkelig vekt trening, og oppretthold kondisjons trening. Lite tips til kondisjons trening, så vurder å bruk intervall trening, da dette er den typen kondisjons trening som er mest effektivt i forhold til fettforbrenning.
skruf Skrevet 2. august 2012 #16 Skrevet 2. august 2012 Jeg var medlem på treningsenter i mange år, men etter at vi flyttet lengre unna (type 15min med buss) så ble det tiltak å komme seg på trening. Så jeg sa opp etter ett år... Har heldigvis enebolig, så jeg har kjøpt inn tredemølle, elipsemaskin og spinningsykkel, pluss vekter, matte, rockering og treningsball. Så nå trener jeg fast og trutt, for tiden dilla på tredemølle, 50min intervall på mølla, etterfulgt av vekter på armer og rygg, mageøvelser og uttøying 4-5 ganger i uken. Kjekt å ha det en trenger hjemme, bare spise frokost i pysjen, la frokosten synke litt og hive seg i treningstøyet:-)
Que Skrevet 3. august 2012 #17 Skrevet 3. august 2012 Hvor ofte trener du styrke? - 3 dager i uka (armer en dag, mage/rygg neste og bein til slutt) Når begynte du? - Har egentlig alltid trent, men vært til og fra en del. Denne gangen begynte jeg for avor i februar og har ikke hatt en eneste treningsfri uke siden;D Når så du forskjell? - Begynte vel å se forskjell etter 1-2 mndr, da hadde jeg gått ned 4-5 kg;) Og hvordan trener du? - Jeg spiller håndball, så trener det 1-2 dager i uka + kamper. Ellers er jeg på treningsstudio tre dager i uka. Da trener jeg styrke og 2 av dagene løper jeg intervaller på tredemølle. Slenger meg på det med at gruppetrening ikke er særlig effektivt.. Sikkert greit til å begynne med for å komme igang og evt få tips til noen øvelser. Har selv vært på et par timer og synes ikke jeg fikk så mye ut av det sånn treningsmessig. Altfor lette vekter bl. annet, men jeg fikk mange tips til øvelser som jeg bruker mye, bare med litt tyngre vekter;) Det beste er nok å spørre om hjelp fra en veilieder;)
Gjest Candy Pie Skrevet 3. august 2012 #18 Skrevet 3. august 2012 Ikke en fordel å trene der de gamle og gravide trener. Bedre å finne et gym hvor folk som vil ha resultater trener, eller ihvertfall en plass der de har folk som har peiling som jobber. Typisk elixia er ikke den store fordelen da som du sier alle trener der og "alle" kan bli "PT" der, så er masse instruktører og PT´er som egentlig ikke kan annet enn hva du kan lese i ei bok selv. Havner du på et gym hvor folk som vil ha resultater trener kan det virke avskrekkende med alle de skikkelig trente folka, men husk at de og trolig var der du er en eller annen gang. Og i tilegg er det ofte et tettere miljø, så du blir fort inkludert, og ikke bare en av hundre som er innom. Så du bør tenke litt på hvordan du vil gjøre det og hvor seriøst/skikkelig du skal ta det. Selv har jeg vært innom de fleste studio her i nærmiljøet, men liker best det studioet jeg faktisk til og med jobber på nå. For det er et litt mindre og lokalt gym, men ikke noe bole gym. Men alle sier hei, og føles mer som når man gikk på skole, der man vet noenlunde hvem alle er og sier hei til de fleste. Er og et av easylife gymene, så er en god blanding av seriøse treningsfanatikere og middelaldrende damer som har en del å hente inn. Skal du trives og ha et trenings regime du skal klare å holde i lengden, er det viktig at du trives og er komfortabel på gymmet ditt =) Takk for svar Jeg vil ikke ta det sånn veldig seriøst, det skal være morsomt også skal jeg få en bedre hverdag, noe jeg vet trening gir. Men jeg vil fremdeles kunne spise mye av det jeg gjør nå, frister heller ikke å drikke pulverdrikker eller noe annet. Vil bare trene og satse på resultater. Det aller viktigste for meg er å fjerne kulemagen og få en bedre holdning! Jeg hadde jo store planer om å legge meg under kniven, og så trene. Men jeg kan jo gjøre et siste forsøk på å faktisk trene ordentlig med personlig trener? For jeg har jo bare gått og løpt i skogen til nå. Blir jo en del sånne timer for det jeg hadde tenkt å betale for fettsuging uansett. Jeg tror vi har easylife, akrobat og elexia her jeg bor, kanskje flere, men det vet jeg ikke Blir vel også mye lettere når jeg får lappen, for sånn det er nå så måtte jeg tatt 2 busser til de forskjellige stedene, bor litt utenfor byen. Men jeg kommer til å melde meg inn i et av stedene så fort som mulig, men vil ha en personlig trener som kan hjelpe meg litt på vei, kunne blitt et morsomt syn om jeg skulle finne ut selv hvordan alt forskjellig virker, haha
For the ladies Skrevet 3. august 2012 #19 Skrevet 3. august 2012 Takk for svar Jeg vil ikke ta det sånn veldig seriøst, det skal være morsomt også skal jeg få en bedre hverdag, noe jeg vet trening gir. Men jeg vil fremdeles kunne spise mye av det jeg gjør nå, frister heller ikke å drikke pulverdrikker eller noe annet. Vil bare trene og satse på resultater. Det aller viktigste for meg er å fjerne kulemagen og få en bedre holdning! Jeg hadde jo store planer om å legge meg under kniven, og så trene. Men jeg kan jo gjøre et siste forsøk på å faktisk trene ordentlig med personlig trener? For jeg har jo bare gått og løpt i skogen til nå. Blir jo en del sånne timer for det jeg hadde tenkt å betale for fettsuging uansett. Jeg tror vi har easylife, akrobat og elexia her jeg bor, kanskje flere, men det vet jeg ikke Blir vel også mye lettere når jeg får lappen, for sånn det er nå så måtte jeg tatt 2 busser til de forskjellige stedene, bor litt utenfor byen. Men jeg kommer til å melde meg inn i et av stedene så fort som mulig, men vil ha en personlig trener som kan hjelpe meg litt på vei, kunne blitt et morsomt syn om jeg skulle finne ut selv hvordan alt forskjellig virker, haha Okey, ser den. I forhold til fett suging så er jo det bare en midlertidig løsning, da det fort kommer tilbake hvis man ikke har en livsstil som vil holde fett% der du da hadde fått den. Pulver er ikke noe du har det store behovet så lenge du ikke skal opp i vekt/muskelmasse, så det slipper du uansett. Easylife er livsstil endring, men er basert på "ferdig" mat som du kjøper. Dette for å kontrollere kostholdet. I tillegg til livsstil veiledning. Så kan være et bra alternativ, men kjenner ikke all verdens til dette enda. Høres ut som du tenker i rette retning, så bare å begynne å sjekke ut alternativene og komme seg i gang ;-)
Inwe Skrevet 4. august 2012 #20 Skrevet 4. august 2012 Hvor ofte trener du styrke? 4-5 ganger i uka, og 1 -2 kondisjonsøkter Når begynte du? 2 år siden, men ble mer seriøs etter nyttår i år Når så du forskjell? Sett små forskjeller hele veien, men de virkelig resultatene kom rundt februar i år, ca 1 mnd etter at jeg begynte seriøst. Og hvordan trener du? Styrke frivekter, litt løping, spinning og om jeg ikke er helt motivert gruppetimer med ei venninne. Jeg er ikke enig i at man burde fokusere på kardio frem til man har mistet endel fettprosent. Jeg har mye fettprosent igjen og trener mest styrke, går allikevel ned flere cm i uka. Foretrekker styrketrening og da blir det det jeg prioriterer Gruppetimer er forsåvidt bedre enn ingenting, og man kan få inn litt teknikker der også. Trente bare Gruppetimer før, og så jo resultater, men de kommer mye saktere enn ved egentrening
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå