Gjest Candy Pie Skrevet 1. august 2012 #1 Skrevet 1. august 2012 Jeg har lyst til å søke på et pr jobber, det blir min første gang. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre? Vet jeg høres dum ut, og er det nok også på dette området. Men er vel bra nok at jeg prøver å gjøre et forsøk? Jeg sliter litt med diverse ting, men jeg vil prøve. For jeg har ikke gitt dette et forsøk, bare skole. Dessuten så er sjansene små for at jeg i det hele tatt blir innkaldt til et jobbintervju, men om jeg blir så vet jeg at jeg kan gjøre et greit non inntrykk av meg som person i alle fall, bare jeg har en god dag hvor jeg er trygg på meg selv. Så ja...dette med CV? Det er snakk om butikkmedarbeider i matbutikk og telefonselger. Helt ærlig, tror dere noen vil kalle en uerfaren 19 åring uten vgs utdannelse en gang til jobbintervju? Greia er at jeg er 100 % sikker på meg som person jeg er ikke en dårlig person, jeg er ikke dum, jeg er ikke lat...men jeg har spiseproblemer og det påvirker humøret veldig. Men dette er noe jeg kan styre litt selv. Jeg kan vente til jeg har begynt hos psykolog, men jeg er redd for at de skal få meg til å føle meg sykere enn jeg egentlig er...synes det har vært sånn til nå, at det på en måte er andre som mener det er for tidlig å jobbe osv men hvorfor kan jeg ikke gjøre et forsøk? Så, er det noen flinke folk her som vet hva jeg kan skrive? Hva skal med osv? Noe jeg burde tenke på?
Lucid Skrevet 1. august 2012 #2 Skrevet 1. august 2012 Hvis du skal søke som telefonselger så får du mest sannsynlig jobb uansett hvor bra eller dårlig CV'en ser ut. Men hvis du sliter psykisk ellers så kan det slå ut i alle mulige retninger, for det er en veldig tøff jobb. Du må takle mye skjenn. Men på en annen side så kan det være at du blir psykisk sterkere av det, og så lærer du deg å takle avslag mye bedre. Ellers så er det som oftest ikke så viktig hva du egentlig skriver i CV'en hvis det alikevel er din første jobb. Du må naturlig nok fremheve dine positive egenskaper (uten å overdrive) - skriv det som er relevant til jobben. Og ikke minst; Møt opp selv! "forlang" å få snakke med sjefen personlig, ikke lever CV og gå. Hvis sjefen ikke er inne så kommer du tilbake dagen etter Jeg fikk min første ordentlige jobb ved å møte opp (med en elendig, håndskrevet CV) og være mitt sedvanlig hyggelige jeg. Sjefen så ikke en gang på CV'en min, han gav meg praktisk talt jobb med en gang.. Lykke til! Og ikke bli nedbrutt om du får et nei, tenk slik; om du får nei 9 ganger, kommer den tiende gangen til å bli et ja ^^ 1
sol87 Skrevet 1. august 2012 #3 Skrevet 1. august 2012 (endret) Hva med å prøve deg for et vikarbyrå først? Da kan du få prøvd deg på litt forskjellig, og du får arbeidserfaring med på kjøpet? Det er også mindre forpliktende, i og med at du kan ta korte oppdrag, og du kan si nei til oppdrag om du skulle oppleve å ha en nedtur. Når det gjelder psykologer, så finnes det jo mange forskjellige av dem. Jeg tror ikke de mener å få deg til å føle deg sykere, men kanskje er de redd for at å jobbe for mye kan gjøre deg sykere? Uansett går det fint å prøve litt forsiktig. Ellers kan du også snakke med nav, og kanskje få tilbud om arbeidslivpraksis der eller hva det nå heter. Der blir du utstasjonert hos en bedrift noen timer i uka. Nav betaler deg og bedriften, og du får arbeidserfaring. edit: her er en side med info om hvordan du skriver cv: http://www.karriereguiden.no/blogg/category/no/static-no/cvtips-static-no/ (mitt tips: framhev det du kan, og ikke det du ikke kan.) Endret 1. august 2012 av sol87 1
Gjest Candy Pie Skrevet 1. august 2012 #4 Skrevet 1. august 2012 Takk for svar:) Jeg har sett et pr jobber på nav som jeg gjerne vil levere cv inn til, men kan fint lite om det... Men jeg får gjøre mitt beste. Skal jeg skrive kort om hvorfor jeg ikke har hatt noen jobb tidligere? Eller kan det ødelegge alt? Og skal jeg skrive at jeg er sjenert, men at jeg liker mennesker forde? For det gjør jeg. Liker å snakke med folk og jeg synes det er veldig viktig å fremstå som blid og hyggelig. Jeg har jo ikke fullført vgs en gang...det er ikke pga jeg er lat, tro meg. Jeg elsker å ha ting å gjøre, har mye energi når jeg først har det og jeg er alltid hyggelig mot folk. Jeg hadde overlevd "kjeft" i fra folk. Vet at det ikke er personlig uansett. Men jeg tror jeg hadde likt butikkjobb best, da får jeg bevege meg litt også. Nei, var nok ikke det hun mente. Men jeg sluttet tidlig. Men nå har sykehuset gått gjennom en del journaler til hun psykologen jeg gikk til, og hun jobber ikke der nå lenger, uansett, er flere ( der i blandt jeg ) som har fått tilbud om ny behandling. Skal ned igjen nå snart, men vil uansett prøve dette på egenhånd først. Skal jeg skrive positive og negative egenskaper?
Lucid Skrevet 1. august 2012 #5 Skrevet 1. august 2012 Hold deg til de positive, men ikke overdriv. På mitt siste jobbintervju fikk jeg spørsmål om mine negative sider.. Du burde heller ikke påpeke at du er sjenert, det kan tolkes veldig feil, på tross av at du skriver etterpå at du liker mennesker. Hvis de spør på jobbintervju så kan du si det, da kan de tolke toneleie og slike ting, og du kan si det som om det er en bagatell.
Gjest Herr Heftig Skrevet 1. august 2012 #6 Skrevet 1. august 2012 I butikken vil de helt sikkert ha deg siden du kan jobbe fulltid i motsetning til alle "drittungene" som går på skole.
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 1. august 2012 #7 Skrevet 1. august 2012 Personlig innlevering av søknad og CV er alltid positivt. Ofte er daglig ledere på jobb før ca kl 16, så da kan du jo passe på å stikke innom da! Eventuelt ringe inn å høre når daglig leder er på jobb, slik at vedkommende får et inntrykk av deg som person og ikke bare gjennom noen papirstykker. Alle må jo starte et sted
Gjest Candy Pie Skrevet 2. august 2012 #8 Skrevet 2. august 2012 Har sendt inn nå! Hehe, tror nok ikke jeg kommer på noe jobbintervju, skrev jeg kunne være litt sjenert og usikker før jeg ble sikker på det jeg gjorde. Men skrev også at jeg alltid er blid og høflig og at jeg liker mennesker. Liker å holde på med ting og har mye tid og at jeg derfor kan jobbe så ofte som mulig osv osv Uff...er heldigvis bare en deltid, så dette kunne jo vært en flott mulighet? Jeg har aldri laget en cv før, så er redd den ser helt monga ut, men det får så være. De har helt sikkert sett verre. Jeg passet på å få med det viktigste, jeg har vært helt ærlig og passet på skrivefeil. Jeg vet ikke hvorfor jeg gjorde dette...kanskje det er en mening med dette, hehe...bare falt meg inn at NÅ skal jeg søke på en jobb. Er snakk om en Meny butikk, deltid. Jeg har ingen store ambisjoner om ditt og datt, men jeg liker mennesker, det gjør jeg. Og jeg liker å rydde ( tro det eller ei! ) være i aktivitet og jeg elsker mat ( hehe) Også uten utdannelse kan jeg ikke forvente å bli lege heller, så butikk er perfekt for meg. Kan jeg søke på det jeg finner av lignende jobber? Eller burde jeg forholde meg til en av gangen? For vær helt ærlig nå, sjansen for at jeg får noe som helst er jo veldig få. Jeg kan kanskje søke på telefonselger også, men jeg ville nok trives best om jeg får mulighet til å bevege meg litt... For må man sitte stille i telefonen hele dagen?
Lucid Skrevet 2. august 2012 #9 Skrevet 2. august 2012 Neida, du får et headset med ledning, så du kan stå og trippe om du ønsker. Men det kan bli tungvindt da det er nyttig å notere..
Gjest Candy Pie Skrevet 2. august 2012 #10 Skrevet 2. august 2012 Okei, jeg skjønner Dumt spørsmål, men må man snakke mye engelsk? Hehe, tenkte ikke på sånn at man ringer til noen som ikke kan norsk, for det blir noe annet, men tenkte på sånn at det er mange ting osv som har engelskt navn man selger? Jeg er rett og slett elendig i engelsk, når det kommer til fremmedord osv der... Jeg forstår det greit, men uttaler det feil...
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 2. august 2012 #11 Skrevet 2. august 2012 Har sendt inn nå! Hehe, tror nok ikke jeg kommer på noe jobbintervju, skrev jeg kunne være litt sjenert og usikker før jeg ble sikker på det jeg gjorde. Men skrev også at jeg alltid er blid og høflig og at jeg liker mennesker. Liker å holde på med ting og har mye tid og at jeg derfor kan jobbe så ofte som mulig osv osv Uff...er heldigvis bare en deltid, så dette kunne jo vært en flott mulighet? Jeg har aldri laget en cv før, så er redd den ser helt monga ut, men det får så være. De har helt sikkert sett verre. Jeg passet på å få med det viktigste, jeg har vært helt ærlig og passet på skrivefeil. Jeg vet ikke hvorfor jeg gjorde dette...kanskje det er en mening med dette, hehe...bare falt meg inn at NÅ skal jeg søke på en jobb. Er snakk om en Meny butikk, deltid. Jeg har ingen store ambisjoner om ditt og datt, men jeg liker mennesker, det gjør jeg. Og jeg liker å rydde ( tro det eller ei! ) være i aktivitet og jeg elsker mat ( hehe) Også uten utdannelse kan jeg ikke forvente å bli lege heller, så butikk er perfekt for meg. Kan jeg søke på det jeg finner av lignende jobber? Eller burde jeg forholde meg til en av gangen? For vær helt ærlig nå, sjansen for at jeg får noe som helst er jo veldig få. Jeg kan kanskje søke på telefonselger også, men jeg ville nok trives best om jeg får mulighet til å bevege meg litt... For må man sitte stille i telefonen hele dagen? Om du ikke er villig til å komme på jobbintervju, får du heller ikke jobben. Det er viktig at arbeidsgiver får et inntrykk av hvordan personen de skal ansette er i virkeligheten, før vedkommende eventuelt blir ansatt. Lykke til videre uansett da!
Gjest Candy Pie Skrevet 2. august 2012 #12 Skrevet 2. august 2012 Åja, nei, mente det ikke sånn! Mente at jeg sikkert ikke blir kalt inn til jobbintervju, pga den dårlige cven OM jeg hadde blitt det, hadde jeg mer enn gjerne kommet
hermoine Skrevet 2. august 2012 #13 Skrevet 2. august 2012 Hadde nok ikke skrevet noe negativt i det hele tatt i en søknad. Sånt får man evt ta i et intervju. Også får man vri det negative litt om til det positive, spørs hva det er da. Også trenger du ikke å fortelle om negative ting ved deg selv om de ikke spør om det. Ser at du skriver at du allerede har sendt en søknad, men et triks jeg bruker når jeg skriver søknad, er å bruke søknadsteksten som "mal". Står det på den at de søker fks blide, samarbeidsvillige mennesker... så skriver jeg IKKE i søknaden at jeg trives best med å jobbe alene. Skriver heller at jeg er glad i å jobbe med andre og samarbeider godt. Og at jeg er en glad og positiv person. for eksempel. (Gjør om det som står i søknadsteksten til mine egne ord liksom xP) 1
The Kitten Skrevet 2. august 2012 #14 Skrevet 2. august 2012 Okei, jeg skjønner Dumt spørsmål, men må man snakke mye engelsk? Hehe, tenkte ikke på sånn at man ringer til noen som ikke kan norsk, for det blir noe annet, men tenkte på sånn at det er mange ting osv som har engelskt navn man selger? Jeg er rett og slett elendig i engelsk, når det kommer til fremmedord osv der... Jeg forstår det greit, men uttaler det feil... Jeg har jobbet en del med telefonsalg, og måtte ikke snakke mye engelsk. For min del gikk det veldig bra de gangene jeg ble nødt til det, for jeg synes det er moro.
Gjest Candy Pie Skrevet 2. august 2012 #15 Skrevet 2. august 2012 Jeg har jobbet en del med telefonsalg, og måtte ikke snakke mye engelsk. For min del gikk det veldig bra de gangene jeg ble nødt til det, for jeg synes det er moro. Okei, godt å høre
Gjest Candy Pie Skrevet 2. august 2012 #16 Skrevet 2. august 2012 Hadde nok ikke skrevet noe negativt i det hele tatt i en søknad. Sånt får man evt ta i et intervju. Også får man vri det negative litt om til det positive, spørs hva det er da. Også trenger du ikke å fortelle om negative ting ved deg selv om de ikke spør om det. Ser at du skriver at du allerede har sendt en søknad, men et triks jeg bruker når jeg skriver søknad, er å bruke søknadsteksten som "mal". Står det på den at de søker fks blide, samarbeidsvillige mennesker... så skriver jeg IKKE i søknaden at jeg trives best med å jobbe alene. Skriver heller at jeg er glad i å jobbe med andre og samarbeider godt. Og at jeg er en glad og positiv person. for eksempel. (Gjør om det som står i søknadsteksten til mine egne ord liksom xP) Det er nok sant:) Men jeg må være ærlig. Hehe, jeg er sånn som svarer ærlig uansett, spør meg om hva som helst og jeg kan omtrent garantere at du vil få et ærlig svar, så jeg kan liksom ikke skrive at jeg er utadvent, flink med tall og veldig sosial. For det er jeg ikke, og jeg tror nok at hadde jeg blitt kalt inn til et eventuelt jobbintervju, så tror jeg de hadde gjennomskuet meg kjapt, og funnet ut at jeg verken er flink til regne, sosial eller utadvent. Men, jeg er hyggelig og imøtekommende, jeg er ærlig og jeg holder orden på ting. Jeg blir aldri syk og har god mulighet til å jobbe ekstra om nødvendig, og det kom også med. Så er det opp til de om de positive sidene mine kommer før de negative. Men jeg skjønner jo at når jeg skriver at jeg er sjenert og ikke har noen form for utdannelse eller arbeidserfaring, så er det andre folk som kommer før meg i køen. Men jeg har gjort et forsøk på å ta et skritt videre og jeg er fornøyd med bare det
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 2. august 2012 #17 Skrevet 2. august 2012 Åja, nei, mente det ikke sånn! Mente at jeg sikkert ikke blir kalt inn til jobbintervju, pga den dårlige cven OM jeg hadde blitt det, hadde jeg mer enn gjerne kommet Åja, beklager! Jeg lest "ikke jobbintervju" og "sjenert" ganske rett etter hverandre, så da tenkte jeg at du kanskje ikke ville på intervju siden du var en sjenert person. Misforsto jeg
Katniss Skrevet 2. august 2012 #18 Skrevet 2. august 2012 (endret) Fokuser på at du blir sjelden syk, har mulighet for å steppe inn på kort varsel, har mulighet for å jobbe både dag og kveld. Imøtekommende og har orden på ting. Ikke skriv at du er dårlig med tall i en søknad for butikkjobb. Det er urelevant da du ikke regner i butikk uansett. Og for guds skyld ikke nevn at du er sjenert. Alle syns de første dagene i en ny jobb er litt ubehagelig før de blir varme i trøya. Endret 2. august 2012 av Katniss
Gjest Candy Pie Skrevet 2. august 2012 #19 Skrevet 2. august 2012 Fokuser på at du blir sjelden syk, har mulighet for å steppe inn på kort varsel, har mulighet for å jobbe både dag og kveld. Imøtekommende og har orden på ting. Ikke skriv at du er dårlig med tall i en søknad for butikkjobb. Det er urelevant da du ikke regner i butikk uansett. Og for guds skyld ikke nevn at du er sjenert. Alle syns de første dagene i en ny jobb er litt ubehagelig før de blir varme i trøya. Jeg har allerede sendt inn Jeg fikk med at jeg blir sjeldent syk og har mye tid til å jobbe ekstra om nødvendig Skrev ikke noe om tall, det var et eksempel her. På negative sider skrev jeg blandt annet at jeg er sjenert og usikker før jeg blir trygg på det jeg gjør, med andre ord så blir jeg mer sikker og trygg bare jeg vet jeg gjør ting riktig. Er så redd for å lage problemer for meg selv og andre...jaja:P Jeg tør ikke håpe eller tro på noe som helst, var nok dumt av meg å skrive at jeg er sjenert og har hatt andre problemer tidligere som er grunnen til at jeg ikke har fullført vgs eller hatt noen annen jobb. Men på en annen side så synes jeg det er viktig å få fram at det aldri har stått på at jeg har vært lat osv for det er ikke det som er grunnen. Jeg fikk også med at jeg føler meg trygg på at jeg kan jobbe nå, og at jeg har lyst. Om jeg kommer så langt som til et jobbintervju så får jeg bare ta på meg maska og legge sjelen i å fremstå litt mer sikker enn jeg egentlig er. Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å få jobb jeg? Hvor mange som søker osv. Bor i en relativt liten (?) by...
Katniss Skrevet 2. august 2012 #20 Skrevet 2. august 2012 Jeg har allerede sendt inn Jeg fikk med at jeg blir sjeldent syk og har mye tid til å jobbe ekstra om nødvendig Skrev ikke noe om tall, det var et eksempel her. På negative sider skrev jeg blandt annet at jeg er sjenert og usikker før jeg blir trygg på det jeg gjør, med andre ord så blir jeg mer sikker og trygg bare jeg vet jeg gjør ting riktig. Er så redd for å lage problemer for meg selv og andre...jaja:P Jeg tør ikke håpe eller tro på noe som helst, var nok dumt av meg å skrive at jeg er sjenert og har hatt andre problemer tidligere som er grunnen til at jeg ikke har fullført vgs eller hatt noen annen jobb. Men på en annen side så synes jeg det er viktig å få fram at det aldri har stått på at jeg har vært lat osv for det er ikke det som er grunnen. Jeg fikk også med at jeg føler meg trygg på at jeg kan jobbe nå, og at jeg har lyst. Om jeg kommer så langt som til et jobbintervju så får jeg bare ta på meg maska og legge sjelen i å fremstå litt mer sikker enn jeg egentlig er. Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å få jobb jeg? Hvor mange som søker osv. Bor i en relativt liten (?) by... Noe som gjør det attraktiv som arbeidstager er at du søker på en deltidsstilling og de andre som søker på lignende stillinger stort setter er skoleelver som bare kan jobbe kveld og har begrenset antall dager de kan jobbe. Få tydelig frem at du kan jobbe på kort varsel og at du er veldig fleksibel fordi du kan jobbe både dag og kveld. Den tidligere sjefen min syns det overnevnte var veldig positivt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå