Gå til innhold

Stramme opp rumpa med dårlig kne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan stramme opp rumpa med et dårlig kne? Mange øvelser belaster knærne veldig, så da blir det til at man ikke begynner.

Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg har dårlige knær selv, og bruker mye glute bridge. Knebøy tør jeg ikke ta fordi jeg er redd for å ødelegge hele kneet.

Skrevet

strake markløft (evt. på ett ben med manualer)

• Liker 1
Skrevet

Ahh, det her er supert! Takk! Hvis man vil trene hjemme da? *Ser seg rundt etter ting å løfte i den der glute bridge*

AnonymBruker
Skrevet

Fyll en bag eller noe med bøker og bruk det som motstand. :)

Anonym poster: 9eae02b777743cc1149ce2516d69ed6b

Skrevet

Et dårlig kne skal ikke være i veien for å stramme opp baksiden. Tvert imot vil det å få en sterkere bakside lår og rumpe være fordelaktig for det dårlige kneet i de fleste tilfeller.

Knebøy er forresten en øvelse som er bra for knærne, så lenge det er utført riktig.

Skrevet

Godt poeng, det stemmer nok! Problemet er at kneet låser seg/ hakker/ hopper. Absolutt hater sånt :P Tror jeg vrir meg/ belaster andre områder ved knebøy. For man må vel trene på begge beina? Vil ikke ha én stram og én dissete rumpeball. Hahaha, nå fikk jeg noen fine bilder i hodet!

Skrevet (endret)

Et godt alternativ til knebøy, er splittknebøy. Da har sikrer du nøytralt bekken gjennom hele øvelsen og mer en halverer belastingen på ryggen.

Et par ting du skal passe på: sett forfra skal kneet være i linje med tærne, hvis du ikke holder fokus på dette vil jeg anta at kneet ditt har "lyst" til å falle inn mot midten. Dette skal du jobbe imot vet å holde knær og tær i linje, som igjen er med å styrke utsiden av rumpa, og beskytte kneet.

Sett fra siden/profil skal du passe på at vinkelen på det fremre kneet ikke er spiss, men 90 grader eller mer, da setter du fokuset på baksiden og avlaster stresset på kneet. Tyngden din skal være på helen gjennom hele øvelsen, da dette også aktiverer baksiden og avlaster kneet.

Veldig enkelt å teste det siste jeg nevnte, kjenn etter selv, ta en knebøy med trykk på framfoten, og en med trykk på hel. Mest sannsynlig vil du da kjenne ubehag i kneet på den første og ikke den andre, eller i mindre grad. Du kan også kjenne hvilken musklatur som aktiveres mest om du er oppmerksom på det.

Skal du stramme opp bør du trene med en belasting som gir deg 10-15 reps og ta 3-4 sett av dette. Jo flere reps i hvert sett jo færre sett. Smertefritt såklart :)

Endret av Ultima
  • Liker 1
Skrevet

strake markløft (evt. på ett ben med manualer)

Støtter denne. Super øvelse :)

Skrevet

Takk, dette skal prøves i morgen! Strålende at du forklarer hvordan også, Ultima! Er så utrolig kjekt å bare spørre her og møte på folk med kunnskap. Finner selvfølgelig videoer og sånt på nettet, men finner liksom ikke helt ut av det likevel.

Flaut med disserumpe når man er 166/ 42 :P

Skrevet

Bare hyggelig, du får si fra om du støter på noen problemer :)

Glutebridge/hipthrust med vekt er som sagt over her er en utmerket øvelse for baksiden, og kan gjøres med både et og to ben av gangen. Her også skal du presse fra med helen.

Vil du ha mer fokus på rumpe flytter du helene nærmere rumpa, og vil du ha mer fokus på bakside lår flytter du dem fra rumpa.

Strake markløft på et ben som blir nevnt her er også en glimrende øvelse hvis gjennomført riktig. Her er bakside lår mest aktivt i den nedre delen av øvelsen, rumpe i midtre og erektor spinae eller ryggstrekkerne som det heter i toppen. Mitt tips vil være å fokusere på rumpe og bakside lår her, og kanskje stanse øvelsen litt fremoverbøyd.

Skrevet

Prøv knebøy på balansebrett (uten vekter!) da trener du flere muskler som gjør at du blir sterkere og dermed "beskytter" knærne

http://www.aftenpost...icle3629882.ece

Knebøy på balansebrett er ikke styrketrening, og er mindre effektivt ettersom det ødelegger kraftoverføringen til bakken og derfor senker muskelaktiviseringen. Det er ikke styrketrening, det er balansetrening, og det var vel ikke utgangspunktet. Dessuten øker det skaderisikoen, da kontrollen av utførelse blir betraktelig dårligere.

Man bruker rett og slett ikke noen andre muskler, man bruker de samme musklene annerledes, mindre effektivt hva styrke eller hypertrofi angår.

Alt skal i dag foregå på ustabilt underlag, fordi det er hipt, og funksjonelt.. men for hvem? Funksjonell trening er trening som gjør deg skikket til, og det må være spesifikt. Så med mindre du pleier å stå på badeballer mens du plukker opp ting du har mistet fra bakken så ser jeg ikke overførbarheten.

• Liker 2
Skrevet

Jeg sliter med knærne mine, eller mest det ene nå når jeg ikke er så tung lengre. Jeg har knebøy med 95kg på skuldrene. Jeg står i Smithstativ og står noe foran stangen så jeg lener meg inn mot den på sett og vis. Treneren min anbefalte meg denne og jeg skal hilse og si at den tar på lårene der den skal...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...