cha Skrevet 1. august 2012 #1 Skrevet 1. august 2012 Søskenbarnet mitt skal gifte seg, og hun har ikke bedt sine søskenbarn i bryllupet. Er det vanlig at jeg burde gi dem en gave? Har ikke kontakt med henne, og har egentlig aldri hatt det heller. Har lest i andre tråder, men finner ingenting om søskenbarn. Hadde egentligi kke tenkt til å kjøpe noe.
Gjest Sakone Skrevet 1. august 2012 #2 Skrevet 1. august 2012 Har man ikke kontakt med noen, synes hvertfall jeg at du ikke behøver å kjøpe gave. Jeg har ikke kontakt med noen av mine fettere og kusiner, og de fleste av de har blitt gift opp gjennom årene, og jeg har aldri vurdert å gi gaver da vi aldri har hatt kontakt. Det ville føltes unaturlig for min del hvertfall. 2
Grønt blad Skrevet 1. august 2012 #3 Skrevet 1. august 2012 Jeg synes ikke du skal føle deg presset til å kjøpe noe. Du kan kanskje sende et kort hvis du føler du bør gratulere og vise at du har tenkt på henne, men noe mer enn det synes jeg ikke du skal tenke på. 1
Gjest "gjest" Skrevet 1. august 2012 #4 Skrevet 1. august 2012 Hjelp, det er familie, naturligvis må du det. 1
Grønt blad Skrevet 1. august 2012 #5 Skrevet 1. august 2012 Hjelp, det er familie, naturligvis må du det. Hvorfor? De har jo ingen kontakt. 6
Gjest Wolfmoon Skrevet 1. august 2012 #6 Skrevet 1. august 2012 Jeg har aldri kjøpt gave til mine søskenbarn når de har giftet seg, jeg har heller aldri blitt invitert i bryllup. vi har liten/ingen kontakt og jeg synes det hadde vært veldig unaturlig (og jeg har en 15-20 stk av dem også) 3
lillevill Skrevet 1. august 2012 #7 Skrevet 1. august 2012 Har de invitert din mor og far? I så fall så kan du jo gi dem litt penger og være med på deres gave. 4
Gjest "gjest" Skrevet 1. august 2012 #8 Skrevet 1. august 2012 Hvorfor? De har jo ingen kontakt. Fordi etiketten sier det. Det trenger jo ikke å være en stor ting, bare en tohundrings i en konvolutt eller et lite gavekort på omtrentelig samme sum. 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 1. august 2012 #9 Skrevet 1. august 2012 Jeg fikk hvert fall gave fra alle mine søskenbarn da jeg giftet meg, og jeg har ikke kontakt med noen av de. Jeg har ikke gitt gave alene til søskenbarn som har gifta seg, men har vært med på å spleise sammen med mamma og pappa(som da altså er tante og onkel). Kanskje det hadde vært en ide? Spør om foreldrene dine har tenkt å gi, og om du kan være med på den gaven? 1
Sunchild Skrevet 1. august 2012 #10 Skrevet 1. august 2012 Selv har jeg nærmere 30 søskenbarn innen et aldersspenn på under 20 år (eldste var fremdeles tenåring da den yngste ble født), og om de fleste av disse skulle velge å gifte seg i 20- eller 30-årene, hadde det blitt veldig mange gaver. Så synes det er helt greit å ikke gi når man ikke er nære. 3
Gjest Surrehodet Skrevet 1. august 2012 #11 Skrevet 1. august 2012 Om foreldrene dine er invitert spytt i en 50 lapp og spør om å få navnet ditt på kortet. Om ikke, drit i hele søskenbarnet. Jeg har kun gitt til de kusinene som jeg har kontakt med -og forøvrig ble jeg invitert og. 1
Gjest Doh Skrevet 1. august 2012 #12 Skrevet 1. august 2012 Jeg har ikke søskenbarn, men da tremenningen min giftet seg spleisa vi søsken på en gave. Vi var alltid hos de på sommerferie da vi var mindre, og selv om vi ikke har noe kontakt nå lenger synes vi det var koselig å gi en liten oppmerksomhet. Vi har også fått til våre bryllup. Kommer an på om dere kjenner hverandre da, om dere har møttes en eller to ganger er det ikke naturlig å gi
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #13 Skrevet 1. august 2012 Søskenbarnet mitt skal gifte seg, og hun har ikke bedt sine søskenbarn i bryllupet. Er det vanlig at jeg burde gi dem en gave? Har ikke kontakt med henne, og har egentlig aldri hatt det heller. Har lest i andre tråder, men finner ingenting om søskenbarn. Hadde egentligi kke tenkt til å kjøpe noe. Har ikke kontakt med div. søskenbarn. Så noe gave blir ikke aktuelt Anonym poster: e9e0e916ed06869790e0dcfce1b9647a
Anglofil Skrevet 1. august 2012 #14 Skrevet 1. august 2012 For meg ville det vært naturlig, ja. Jeg ba ingen av mine fettere, men jeg fikk gaver fra flere av dem. Ikke forventet, men jeg ville gjort det samme tilbake. Mvh Yvonne
Grønt blad Skrevet 1. august 2012 #15 Skrevet 1. august 2012 Fordi etiketten sier det. Det trenger jo ikke å være en stor ting, bare en tohundrings i en konvolutt eller et lite gavekort på omtrentelig samme sum. Gammel etikette sier veldig mye rart, og det er mye man ikke følger i dag. Hvorfor skal man plutselig gjøre det nå, når de ikke har kontakt og heller ikke har hatt kontakt? For alt jeg vet sier gammel etikette at man også skal ha kontakt med sine søskenbarn og sende dem julebrev o.l. Jeg mener ikke at det er feil å gi noe, men at det skal være obligatorisk bare fordi man har samme besteforeldre reagerer jeg på.
Gjest "gjest" Skrevet 1. august 2012 #16 Skrevet 1. august 2012 Gammel etikette sier veldig mye rart, og det er mye man ikke følger i dag. Hvorfor skal man plutselig gjøre det nå, når de ikke har kontakt og heller ikke har hatt kontakt? For alt jeg vet sier gammel etikette at man også skal ha kontakt med sine søskenbarn og sende dem julebrev o.l. Jeg mener ikke at det er feil å gi noe, men at det skal være obligatorisk bare fordi man har samme besteforeldre reagerer jeg på. Vel, det er jo uansett frivillig å gi, men jeg er sikker på at siden du har den her holdningen så tar du heller ikke imot gaver i fra søskenbarn du ikke har kontakt med og som du ikke inviterte i bryllupet ditt.
Grønt blad Skrevet 1. august 2012 #17 Skrevet 1. august 2012 Vel, det er jo uansett frivillig å gi, men jeg er sikker på at siden du har den her holdningen så tar du heller ikke imot gaver i fra søskenbarn du ikke har kontakt med og som du ikke inviterte i bryllupet ditt. Hvor tar du det fra? Jeg skriver bare at jeg mener TS ikke skal føle seg presset til å gi gave til en person hun har null kontakt med, bare fordi det er hennes søskenbarn. 2
Gjest "gjest" Skrevet 1. august 2012 #18 Skrevet 1. august 2012 Hvor tar du det fra? Jeg skriver bare at jeg mener TS ikke skal føle seg presset til å gi gave til en person hun har null kontakt med, bare fordi det er hennes søskenbarn. Okidoki, så du vil svært gjerne motta, men ikke gi.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 1. august 2012 #19 Skrevet 1. august 2012 Okidoki, så du vil svært gjerne motta, men ikke gi. Hvis man helt overraskende mottar en gave fra noen, så sender man da ikke den tilbake. Det er i hvert fall ikke etikette. Men da mener jeg også at man er forpliktet til å gi gave tilbake til den person dersom de ikke allerede er gift. 3
Gjest "gjest" Skrevet 1. august 2012 #20 Skrevet 1. august 2012 Hvis man helt overraskende mottar en gave fra noen, så sender man da ikke den tilbake. Det er i hvert fall ikke etikette. Men da mener jeg også at man er forpliktet til å gi gave tilbake til den person dersom de ikke allerede er gift. Godt poeng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå