Gå til innhold

Gutt på 3 år nekter å bruke sykkelhjelm - tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår på snart 3 år nekter å ta på hjelm når han skal sykle eller sitte bak på sykkelsetet på sykkelen vår. Han hylskriker, og vil virkelig ikke. Da får han selvfølglig ikke lov til å sykle heller, noe som medfører at han ikke lærer å sykle.

Vi har til og med tatt han med i butikken, der han har fått velge en ny hjelm etter hans smak (i tilfelle den gamle var vond eller ikke passet). Men heller ikke denne blir brukt.

Vi vil gjerne at han skal bruke hjelm, slik at han kan lære å sykle. Noen som har tips?<br /><br /> Anonym poster: af8f4c5b2f94579fbb1826de417cc74f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hiv en melon i asfalten og si at slik vil hodet hans se ut om han faller av.

Anonym poster: 2d96f04776c1a28c365d87f12bcd59f6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at dere voksne selvsagt bruker hjelm?

Anonym poster: 223c754c8be810aed516f3bd9d12e020

• Liker 2
Skrevet

La ham se proffe syklister på TV, så han ser at de også bruker hjelm.

ALLE bruker hjelm, sånn er det bare.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at dere voksne selvsagt bruker hjelm?

Anonym poster: 223c754c8be810aed516f3bd9d12e020

Ja, det gjør vi selvfølgelig :) vennene hans bruker også det, og vi har forklart at alle gjør det. Men det hjelper dessverre ikke. Kanskje vi burde prøve belønning?<br /><br /> Anonym poster: af8f4c5b2f94579fbb1826de417cc74f

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg hadde bare lagt vekk hjelmen og sykkelen en stund og ventet. Sånne ting pleier å gå over av seg selv, og om han ikke lærer å sykle denne sommeren er det virkelig ingen krise. Fort nok skjønner han vel at det er kjipt å være den som må løpe etter når kompisene sykler avgårde.

• Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet

Vil han lære å sykle da? Eller er det du som vil at han skal lære det?

Jeg mener, om han virkelig vil; så tar han på seg den hjelmen. Men om han faktisk ikke har så stort ønske om å sykle så lar han jo være ;)

AnonymBruker
Skrevet

Introduser han for hufsa og fortell at yndlingsretten hennes er hjelmløse barn.

Om dere bruker å hente han på sykkel, så får du si det som det er, at om han ikke har på hjelmen får han ikke sykle, og da må han gå hjem. Om det gjelder hans egen sykkel så tror jeg ikke det er normalt at en 3-åring skal kunne å sykle på tohjulssykkel. Han glemmer sikkert at han hater hjelmen før det blir på tide å lære seg å sykle. Selv lærte jeg det når jeg var 5, og på skolen hadde vi ikke sykkelkurs før vi var 7 år, mange som lærte det da. Og jeg lider ingen nød fordi jeg ikke kunne sykle før jeg var fem ;)

Anonym poster: 4b479dc79b8d1830266fd002605ae9c4

AnonymBruker
Skrevet

Introduser han for hufsa og fortell at yndlingsretten hennes er hjelmløse barn.

Om dere bruker å hente han på sykkel, så får du si det som det er, at om han ikke har på hjelmen får han ikke sykle, og da må han gå hjem. Om det gjelder hans egen sykkel så tror jeg ikke det er normalt at en 3-åring skal kunne å sykle på tohjulssykkel. Han glemmer sikkert at han hater hjelmen før det blir på tide å lære seg å sykle. Selv lærte jeg det når jeg var 5, og på skolen hadde vi ikke sykkelkurs før vi var 7 år, mange som lærte det da. Og jeg lider ingen nød fordi jeg ikke kunne sykle før jeg var fem ;)

Anonym poster: 4b479dc79b8d1830266fd002605ae9c4

Vet det er tidlig å lære å sykle på tohjulssykkel, men han har fått "gåsykkel", noe de jevnaldrende kompisene hans elsker å sykle på. Når det gjelder turer bakpå sykkelen, i sykkelsetet, så har det hendt at vi har måttet ignorere protestene hans og sette på hjelmen mot hans vilje. Protestene går da over med en gang vi begynner å sykle, for han syns det er stas å sitte bakpå sykkelen i fart :)

Men som nevnt over her, så er det sikkert best å ta en pause og ta tiden til hjelp. Forhåpentligvis endrer det seg :)<br /><br /> Anonym poster: af8f4c5b2f94579fbb1826de417cc74f

Gjest Marmot
Skrevet

Min protesterer også innimellom på hjelmen når han skal sitte på, men gir seg når vi begynner å sykle. Da ser jeg ikke problemet? Så lenge han ikke prøver å få den av.

Løpesykkelen får dere vel heller bare la stå. Jeg er jo SlemmeMamma, så jeg hadde sikkert låst den fast og sagt at der blir den til hjelmen er på.

AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde bare tatt vekk sykelen til han vil ha på hjelm. man kan ikke ha den ene uten den andre i dette tilfellet.

Anonym poster: b33c1899ce159ddc4875f230d2656d79

Skrevet

Når han skal sitte bakpå din sykkel, hadde jeg brukt tvang hvis du ikke får på hjelmen med overtalelse. Når det gjelder sikkerhet, kan ikke barna bestemme selv, sånn er det bare.

Løpesykkel er veldig morsomt, og hvis han VIL sykle, tar han på hjelm. Kanskje han ikke har NOK lyst til å sykle? Det vil nok endre seg når han ser hvor gøy kameratene har det på sykkel.

Ellers tror jeg det er lurt å ikke lage noe stort styr utav dette. Det blir fort en fastlåst situasjon hvis det blir en kampsak. Sett vekk sykkelen en stund, og finn den frem igjen når han spør etter den.

AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår på snart 3 år nekter å ta på hjelm når han skal sykle eller sitte bak på sykkelsetet på sykkelen vår. Han hylskriker, og vil virkelig ikke. Da får han selvfølglig ikke lov til å sykle heller, noe som medfører at han ikke lærer å sykle.

Vi har til og med tatt han med i butikken, der han har fått velge en ny hjelm etter hans smak (i tilfelle den gamle var vond eller ikke passet). Men heller ikke denne blir brukt.

Vi vil gjerne at han skal bruke hjelm, slik at han kan lære å sykle. Noen som har tips?<br /><br /> Anonym poster: af8f4c5b2f94579fbb1826de417cc74f

Lære å sykle på hva da? tohjuling? Skjønner ikke at du gidder engang. Om han vil sykle, ta frem hjelmen. ekter han, vel så setter du sykkelen inn igjen.

Er du konsekvent, så slipper du hyling og skriking. Han skal ikke sitte på noen sin sykkel uten hjelm

Anonym poster: 926feda44d6fb171587df0296a32d22c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...