Gå til innhold

Konfirmasjonsgave fra fadder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fadder til ei jente som skal konfirmeres i høst. Og jeg er litt i villrede på hva jeg skal gi i gave? Vi har dessverre ikke så alt for mye kontakt da de nå bor på en helt annen kant av landet (treffes noen ganger i året, og jeg følger jo litt med på hva hun driver med). Men som fadder bør man vel uansett gi noe litt mer betydningsfullt enn penger? Om ikke, hva er egentlig en grei sum å gi?

Jeg har bedt om å få ønskeliste fra moren hennes, men kunne tenkt meg å gi noe litt spesielt også, så om noen har fine tips så kom gjerne med dem. :)

Anonym poster: 8afed479be190e607e5259b88bd5936e

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Det kommer jo ann på hvordan type hun er..

Jeg bruker fortsatt ringene og smykkene jeg fikk til min konf. så det hadde jeg satt pris på.

Men jeg kjenner jo mange som ikke bruker slikt i det hele tatt, så de ville nok ikke satt pris på det ;)

Skrevet

En av de kjæreste gavene jeg har etter konfirmasjonen, er et håndlaget smykkeskrin i tre, med navnet mitt og konfirmasjonsdato!:)

Har bunadssmykkene mine i det.

Av fadderne mine fikk jeg henholdsvis smykkesett og en klassisk diamantring(de var flere som gikk sammen, ikke fra èn person).

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. :) Hun er veldig jentete, bruker en del accesories (hva er det egentlig på norsk? Tilbehør?), smykker og slikt, så et smykkesett hadde kanskje vært fint. Er bare usikker på hvor mye man "skal" gi for. Har et håndlaget smykkeskrin selv, som jeg er veldig glad i, det skal jeg jammen se om ikke jeg finner. :)<br /><br /> Anonym poster: 8afed479be190e607e5259b88bd5936e

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor mye du har tenkt å legge i det da, men hva med en allianse ring? det er noe hun har hele livet og kan sette i flere stener :)

Skrevet

Takk for svar. :) Hun er veldig jentete, bruker en del accesories (hva er det egentlig på norsk? Tilbehør?), smykker og slikt, så et smykkesett hadde kanskje vært fint. Er bare usikker på hvor mye man "skal" gi for. Har et håndlaget smykkeskrin selv, som jeg er veldig glad i, det skal jeg jammen se om ikke jeg finner. :)<br /><br /> Anonym poster: 8afed479be190e607e5259b88bd5936e

Jeg fikk et klassisk sett med øredobber og kjede fra gullsmed, kan tenke meg det lå på rundt 700-900kr hvis jeg skal sammenligne med de settene jeg byttet. Men dette er jo over 10 år siden også, da!;)

Jeg synes 500-1000 er passe for fadder, avhengig av hva man finner, og livssituasjon (forskjellig norm for alenemor og student og et ektepar i gode jobber, for å sette det på spissen).

Ikke kjøp noe typisk moderne, bare...:) Kjenner mange som har en haug ned "flotte" bronsesmykker i vikingstil fra konfirmasjonen på 90-tallet!;) i min henerasjon var det oksiderte sølvsmykker a'la Pan, Aha etc.

Skrevet

Enig med Kaprifolen i at man ikke bør kjøpe noe veldig moderne. Som konfirmant sent på 80-tallet fikk jeg mengder av "delvis sandblåste" smykker i sølv og gull. Mange av dem er veldig uaktuelle i dag.

Vi har vært i tre konfirmasjoner til fadderbarn de siste fem årene og har gitt gaver som kostet litt i overkant av 1000 kroner. Jeg liker best å gi en gjenstand av varig verdi. Kanskje vil ikke konfirmanten synes det er den kuleste gaven der og da, men når gavepengene er oppbrukt og motesmykkene ikke lenger er moderne, står de klassiske gavene fram og gleder i årevis. Til en jente som jeg ikke kjenner så godt, men som liker å pynte seg, tror jeg faktisk jeg ville kjøpt et par perleøredobber av god kvalitet, eller eventuelt noe så enkelt som disse gullkulene.

Jeg kunne også funnet på å kjøpe noe "bryllupsgaveaktig", som en skål eller lysestake fra Georg Jensen, eller en aldri så liten "oppstartspakke" med stålbestikk.

Skrevet

Der sa du noe, gjest!:) Jeg fikk faktisk også to enkle bilderammer og en sølvlysestake til min konfirmasjon!:) Sølvlysestaken ble vel ikke tatt i bruk før jeg nærmet meg tyve (min mor nektet meg å bytte den, da hun visste jeg kom til å angre), men nå står den fremme hele tiden, brukes hyppig, og jeg skulle ønske jeg hadde råd til å kjøpe en til! :fnise:

Skrevet

Det skal mye til å gå feil med smykker, men hold deg til noe helt klassisk som noen av de ovenfor sier. Hvitt gull/ sølv liker vel de aller fleste? Evt med diamant eller andre stener, men hold deg til hvite/ blanke stener også :) J

eg vet flere faddere som har gitt bunadring og bunadøredobber - hvis hun skal ha bunad og du vet hvilket sølv. Dobber og ring hører ikke til den "obligatoriske" pakka med sølv, og er noe mange kjøper selv senere. Det vil hun jo få bruk for ved hver anledning bunaden brukes hele livet :)

Skrevet

eg vet flere faddere som har gitt bunadring og bunadøredobber - hvis hun skal ha bunad og du vet hvilket sølv. Dobber og ring hører ikke til den "obligatoriske" pakka med sølv, og er noe mange kjøper selv senere. Det vil hun jo få bruk for ved hver anledning bunaden brukes hele livet :)

Evt er det jo ikke verre enn å høre med foreldrene! :) Var en god ide!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for masse gode tips. Hun har bunad med alt sølv så vidt jeg vet, og det er noe besteforeldrene har ordnet, og er det noe som mangler så har de sikkert en plan for det. Så det blir nok noen smykker. Men godt å få råd. :)<br /><br /> Anonym poster: 8afed479be190e607e5259b88bd5936e

Skrevet

Fra min gudmor fikk jeg ett smykkeskrin malt i samme farger og stil som min bunad - til å ha bunadsølvet i. Det var virkelig helt nydelig, og hadde til og med navnet mitt malt på med kjempefine bokstaver. Hvis du ønsker å gi henne noe lignende, med navn malt eller gravert på, så pass på at du ikke gjør samme feil som min gudmor - stave navnet til konfirmanten feil.....

• Liker 1
Skrevet

Siden ho har bunad, hvorfor ikke gi en bunadpose til bunaden. Dette er veldig praktisk og blir som regel ikke prioritert når man kjøper bunad :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...