Gå til innhold

Sko til barnehagestart/vintersko

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. :)

Vår gutt på fjorten måneder skal begynne i barnehagen om et par uker, og jeg har gått meg litt vill i utstyrsjungelen og lurer på om noen kunne hjelpe meg å orientere meg. :)

Vi har hittil kjøpt to regnsett, en parkdress, vi har varm jakke og ellers det meste av klær til høsten, men sko, der er jeg litt lost.

Hvilke sko bruker dere til de ulike værtypene? Vi bor i nordland, her er det relativt kaldt og vått både høst og vinter, så skoene må være både varme og vanntette.

Regner med vi må ha ett par gode høstsko, ett par varme vintersko og ett par (forede) støvler? Og hva med innesko/tøfler?

Hva bruker dere, hva anbefaler dere, og eventuelt hva anbefaler dere absolutt ikke?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke brukt det selv, men hører mange er misfornøyde med Cherrox(?), de er kalde og harde om vinteren, selv om de er vanntette. Viking, Kavat og Ecco har gode sko, dyre men verdt det. Sørg for en type Goretex-sko som puster. Bor selv i Oslo, og på høsten veksler vi mellom gummistøvler med gode ullsokker i og litt "tykkere" joggesko, hvis du skjønner hva jeg mener, alt etter været. Har fått god hjelp i skobutikk tidligere, så du bør ta en tur og prate med noen der. :)

Anonym poster: 1cedb12b0ed7e0b08dee2b9b6bc8e8f1

Skrevet

Nå har jo ikke akkurat jeg så veldig mye erfaring på skofronten enda, men vi har ihvertfall kjøpt dock boots til jenta vår. Det er lette (!!) Støvler med litt for (er usikker på hvor godt de funker i snø, men i ruskevær er de nok helt perfekte) som ikke er vanskelige å gå med for de minste.

Vi skal i tillegg kjøpe gore-tex høstsko fra viking siden hun allikevel trenger nye sko. Vintersko venter jeg med, siden føttene hennes vokser raskere enn ugress. :fnise:

Vi har ingen planer om å bruke innesko. Det blir enten sokker med antiskli (har forelsket meg i de fra Polarn O. Pyret) eller skinntøfler.

AnonymBruker
Skrevet

Inne bruker heller ikke vi sko/tøfler, men kjøper Trysil-sokker med antiskli på Europris. De er overraskende gode og varme, og holder godt på tross av at de er så billige. :)

Skrevet (endret)

Jeg har ikke brukt det selv, men hører mange er misfornøyde med Cherrox(?), de er kalde og harde om vinteren, selv om de er vanntette. Viking, Kavat og Ecco har gode sko, dyre men verdt det. Sørg for en type Goretex-sko som puster. Bor selv i Oslo, og på høsten veksler vi mellom gummistøvler med gode ullsokker i og litt "tykkere" joggesko, hvis du skjønner hva jeg mener, alt etter været. Har fått god hjelp i skobutikk tidligere, så du bør ta en tur og prate med noen der. :)

Takk for svar! Nei, cherrox blir ikke aktuelt, kunne ikke tenke meg å putte beina i de selv så da skal jammen mini få slippe. :)

Kavat har jeg skjønt er et merke som går igjen, så skal se nærmere på det. :)

Nå har jo ikke akkurat jeg så veldig mye erfaring på skofronten enda, men vi har ihvertfall kjøpt dock boots til jenta vår. Det er lette (!!) Støvler med litt for (er usikker på hvor godt de funker i snø, men i ruskevær er de nok helt perfekte) som ikke er vanskelige å gå med for de minste.

Vi skal i tillegg kjøpe gore-tex høstsko fra viking siden hun allikevel trenger nye sko. Vintersko venter jeg med, siden føttene hennes vokser raskere enn ugress. :fnise:

Vi har ingen planer om å bruke innesko. Det blir enten sokker med antiskli (har forelsket meg i de fra Polarn O. Pyret) eller skinntøfler.

Jeg har også tenkt på Dock Boots, men har hørt så mye forskjellig om de, fra de som er strålende fornøyde og sverger til det, til de som mener ungene blir klamme og våte av de. :klo:

Vi har kjøpt et par gore-tex høstsko kom jeg på, så der er vi kanskje dekka. Og jeg tror jammen jeg utsetter vinterskokjøp jeg og, som du sier så er det omtrent så en kan se beina hans vokse for tiden. :fnise:

Tenkte ikke bruke sko inne i barnehagen vi heller, men tenkte kanskje noen hadde tips til gode skinntøfler som han kan bevege seg godt i. :)

Takk for svar! :)

Endret av kisskissbangbang
Skrevet

Enig med deg at du bør ha et par høstsko, støvler og vintersko. Av vintersko ville jeg valgt Viking eller Ecco, de scorer alltid høyest i tester. Vinterskoene har nok ikke kommet i butikkene ennå, uansett bør du vente med å kjøpe til du trenger dem, siden du ikke kan vite nå hvilken størrelse hun trenger i november.

Høstsko har vi ingen merke-preferanser på, men noen lave goretex-sko burde være greit.

Vi bruker vanlige gummistøvler (f.eks. Tretorn eller Viking), med ekstra ullsåle og sokker inni. Hvis det er så kaldt at de må ha mer varme, bruker de vinterskoene, de er jo også vanntette.

Tøfler har vi aldri brukt, gutta mine er så varme at de svetter uansett. Men sokker med antiskli-prikker under er jo gull for de små som er litt ustødige, slike vanlige bomulls-sokker du får på Cubus og slikt. Men det var noen som fortalte meg at man ikke bør bruke slike sokker inni sko, for da får ikke foten bevege seg inni skoen slik den skal. Men man kan jo ikke bytte sokker hver gang man skal ut og inn, så jeg har ikke tenkt så nøye på akkurat det.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med skinntøflene fra NameIt. :jepp: Ellers har jeg kjøpt noen på ebay som jeg er like fornøyd med og som er mye billigere. Selgeren jeg har kjøpt fra heter shoeszoo. :)

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Av høstsko har vi flere ganger kjøpt høye timberland goretex. Er like fornøyde hver gang.

Når det kommer til vintersko hadde vi først ecco, men de ble for smale for jenta vår. Viking passer henne supert.

Inne har jenta vår gode sandaler. Crocs og tøfler generelt er ikke anbefalt, for da går barna ofte og køller tærne for at de skal sitte på.

Slike antiskli sokker er jo også sikkert fint, for barn som ikke er så varme i føttene.

Viktig at de får være med og prøve skoen på foten.

Endret av Magdalene
Skrevet

Supert med mange gode svar! :)

Jeg har sett litt på Viking thermo, er disse ok til høst-/vårbruk når det regner og er vått ute? Og holder det da i så fall med disse, gore-tex høstsko og gode, varme vintersko når den tid kommer?

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg hadde absolutt ikke kjøpt Viking Thermo, nei. De er jo vinterforet, og veldig stive.

Vi bruker Gore-Tex i alt annet enn pøseregn, han er aldri våt på føttene. I pøseregn bruker vi vanlige støvler.

Skrevet (endret)

Jeg hadde absolutt ikke kjøpt Viking Thermo, nei. De er jo vinterforet, og veldig stive.

Vi bruker Gore-Tex i alt annet enn pøseregn, han er aldri våt på føttene. I pøseregn bruker vi vanlige støvler.

Hehe. Jeg googlet disse og på diverse forum blir de skrytt opp i skyene. Der de hyller Viking Thermo slakter de Dock Boots og omvendt, så konklusjonen min er egentlig at andres erfaringer ikke er til å bli klok på og at jeg stikker ut og føler på det sjøl. :fnise:

Rart hvor ulike erfaringer man kan ha med det samme produktet.

EDIT: Ser at det sies på forum at Viking Thermo er høst-/vårsko og at de er myke og fleksible og gode for ungene. Har du erfaring med de selv, Marmot?

Endret av kisskissbangbang
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg synes at Viking Thermo er veldig stive. Derfor kjøpte vi Dock Boots og har vært kjempefornøyde med dem :)

Skrevet

Små barn sitter gjerne masse i ro ute den første vinteren, og da er det viktig med varme sko med god plass til tærne så det ikke blir kaldt. Den første vinteren hadde vi Kavat til frøkna, og var veldig fornøyd med dem. Neste vinter valgte vi Ecco goretex fordi jenta vår har smale føtter med lav vrist, men opplevde at de ble veldig kalde i skikkelig vintertemperaturer, så denne vinteren velger vi nok noe annet.

Skrevet

Da skal jeg sjekke ut Dock Boots, det blir i det minste ikke sagt noe sted at de er stive! :)

I hvilke butikker selges disse?

(Ender vel opp med å drasse med meg et lass med sko i barnehagen og be personalet velge ut de de synes funker best den aktuelle dagen, ubesluttsom som jeg tydeligvis er. :ler: )

Gjest Marmot
Skrevet

EDIT: Ser at det sies på forum at Viking Thermo er høst-/vårsko og at de er myke og fleksible og gode for ungene. Har du erfaring med de selv, Marmot?

Nei, ikke annet enn at jeg har kjent på dem i butikken. Jeg synes de var stive, men jeg er kanskje kresen.

Skrevet

Nei, ikke annet enn at jeg har kjent på dem i butikken. Jeg synes de var stive, men jeg er kanskje kresen.

Tror jeg går for noe annet når det er flere som sier at de er stive, så får jeg heller bytte dersom Dock Boots viser seg å ikke være så gode. Takk for innspill! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...