Gå til innhold

Jobber man kan ta med seg rundt hele verden og spørsmål om pensjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å være litt kreativ å finne ut hvilke jobber jeg kan ta meg når jeg reiser med kjæresten min til hjemlandet hans.

Det er et land med mer arbeidsledighet enn Norge og jeg kan ikke språket, så jeg prøver å finne på noe som jeg kan gjøre på slik at jeg jobber. Jeg trenger strengt tatt ikke jobbe da han tjener nok og vil ta vare på meg, men jeg liker å ha min egen inntekt og ikke minst tenker jeg litt på pensjonen min.

1. hvordan blir jobbene man gjør i utlandet registrert slik at man opparbeider seg pensjonspoeng. Får jeg pensjonspoeng her når jeg jobber i utlandet?

2. Jeg har laget en liten liste over jobber jeg kom på som man kan gjøre enten hjemmefra eller i andre land med basis kunnskap i språket. De fleste av disse kan man ta billige kurs på nettet og annet for å få diplom. Feel free til å legge til forslag/erfaringer der har gjort?

-oversetter av enkle dokument

-skrive artikler på nett

- trenings instruktør

-telefon hjelp

-jobbe på flyplass

-turistleder (sesong)

-engelsk lærer

-???

Forslag??

Forresten er det Tyskland det er snakk om.

Hilsen jente 27

Anonym poster: 2e8daa29228f47706c128e9a78445de9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oversetter kan du bare glemme. Det er mange om beinet, og du er rett og slett ikke dyktig nok.

Skrive artikler på nett likeså.

Jeg vet jeg sikkert høres slem ut, men det er best å være realistisk.

Anonym poster: be3c744e4d3ed1b3659f1e176f952454

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

OK. Men har du noen tips til hva jeg kan gjøre? :)

Anonym poster: 2e8daa29228f47706c128e9a78445de9

Skrevet

Hvorfor går du bare ikke bort på det tyske arbeidskontoret og spør? Tyskland er jo et flott land selv om de har litt mer arbeidsledighet enn i Norge, og de kan sikkert hjelpe deg mer der borte enn det vi kan. :) Kanskje kjæresten din kan hjelpe deg med språket?

Jeg kan ikke så mye om reglene rundt pensjon, men om du jobber for en norsk arbeidsgiver i Tyskland så vil jeg tro du har de samme rettighetene som i Norge. Om du jobber for en Tysk arbeidsgiver vil det kanskje bli litt annerledes? Og du må muligens regne med å dobbeltskatte.

Ikke så veldig nyttig svar dette men lykke til med flyttingen! Prøv å lær deg språket så fort du bare kan, så slipper du å gå rundt å slite og tulle sånn som jeg gjorde da jeg flyttet til utlandet med min samboer. :P

• Liker 1
Skrevet

du kan ikke undervise i engelsk når du ikke kan tysk. grammatikk må du kunne forklare på tysk, ellers blir elevene sittende som spørsmålstegn.

Jeg er og litt usikker på om du kan jobbe som engelsklærer uten utd.

hva med;

vasking

personlig ass

taxi sjåfør

guide på museum

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oversetter kan du bare glemme. Det er mange om beinet, og du er rett og slett ikke dyktig nok.

Skrive artikler på nett likeså.

Jeg vet jeg sikkert høres slem ut, men det er best å være realistisk.

Skader ikke å prøve, og om man er flink og kreativ nok, kan det godt hende det finnes muligheter for å skrive et eller annet. Man kan da skrive for hvilken som nettside egentlig, om TS f. eks. har en hobby eller utdannelse som gjør at hun kan skrive om et tema hun har peiling på.

Det er dog antageligvis dårlig med inntekter på en slik jobb. Det er kanskje best som ekstrajobb/hobby?

Anonym poster: 0655dbe8bfd9c2a2ca2c74ca3f46dfeb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i snart samme båt som deg, bare at det er Russland det er snakk om. Jeg kan språket, men det trenger ikke å bety så mye - er vanskelig likevel. Her er det vanskelig å få arbeidstillatelse, så jeg ser etter 'svart' arbeid.

Tenker på å melde meg som barnevakt, eventuelt også hjelpe med hjemmelekser, undervise i norsk (og engelsk på nybegynnernivå), prøve å bli fantastisk til å lage brød/kaker og få bekjente til å kjøpe av meg, skrive ukebladnoveller, og lage saker til aviser/nettsider. I verste fall - hvis ikke noe av dette går - vil jeg reise hjem i perioder for å ta ekstravakter på sykehjem eller i butikk.

Jeg har tenkt mye på det med økonomi, og synes det er vanskelig å skulle ha en dårlig betalt jobb, men er villig til å ofre all luksus om jeg får være her hos kjæresten min. Rent karrieremessig vil du få god erfaring ved å være i utlandet, så jeg vil råde deg til å ha samme innstilling - tenk at du skal overleve, men ikke nødvendigvis bli rik av lønna du får mens du er i Tyskland. Den erfaringen du får ved å bo i Tyskland gjør deg mer interessant for fremtidige arbeidsgivere.

Anonym poster: 4e2508164c64d3f54424b35ee887ff75

Skrevet

Jobber som er etterspurt i så og si hele den rike delen av verden:

• Sykepleiere
  • Ingeniører
  • IT-folk (programmerere, systemutviklere, sikkerhet, drift osv)

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som er etterspurt i så og si hele den rike delen av verden:

• Sykepleiere
  • Ingeniører
  • IT-folk (programmerere, systemutviklere, sikkerhet, drift osv)

Det finnes også mange internasjonale selskaper, i hvert fall innen IT, som har engelsk som hovedspråk selv i Tyskland. Man skjønner kanskje ikke så mye når de prater tysk i kaffepausen, men det finnes sikkert andre utlendinger der, og arbeidet foregår på engelsk.

Skrevet

Det finnes også mange internasjonale selskaper, i hvert fall innen IT, som har engelsk som hovedspråk selv i Tyskland. Man skjønner kanskje ikke så mye når de prater tysk i kaffepausen, men det finnes sikkert andre utlendinger der, og arbeidet foregår på engelsk.

Jeg har venner som jobber i Japan og Kina uten å kunne lokalspråkene. Engelsk er blitt lingua francua i arbeidslivet.

Skrevet

Du sier han tjener godt og kan ta vare på deg. Hva om du i så fall tar en utdannelse i Tyskland? Trenger ikke nødvendigvis være bachelor, men et år eller to. Eller et kurs? Da åpner man med en gang mange dører inn i arbeidslivet. :)

• Liker 1
Skrevet

Det største problemet ditt er faktisk ikke det med jobb (du kan jo som du sier forsørges av kjæresten din). Det største problemet er ift pensjon og slikt. Oppholder du deg utenfor Norge i mer enn ett år minster du medlemskapet i folketrygden og det kan gi store konsekvenser senere. Den eneste måten for deg å unngå dette er å få en jobb i Norge hvor du da blir "utsendt" til Tyskland. Det er veldig viktig å sette seg inn i dise reglene. Ta kontakt med NAV. I ditt tilfelle vi jeg råde kjæresten din til å ta hensyn til at du faktisk er villig til å bli med ham til et annet land til tross for at du har få muligheter for jobb. Han bør faktisk kompensere ved å bidra til en pensjonssparing for deg.

En annen mulighet er å søke seg inn på et studium som gir rett til støtte fra lånekassa. Du får riktignok ikke pensjonspoeng, men det gir kvalifikasjoner.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Jeg tenker også at du burde heller vurdere studier med mindre du jobbe.

For å bli språklærer eller lignende, må man i alle fall ha kompetanse på dette, og det er ikke bare-bare å bli oversetter eller skribent med mindre man kan dette virkelig godt - det er mange flinke på disse feltene, som både har kompetanse og brennende engasjement.

Endret av Bond
Skrevet

Du sier han tjener godt og kan ta vare på deg. Hva om du i så fall tar en utdannelse i Tyskland? Trenger ikke nødvendigvis være bachelor, men et år eller to. Eller et kurs? Da åpner man med en gang mange dører inn i arbeidslivet. :)

Tenkte på dette jeg også når jeg leste HI

Iallefall noe som er litt mer basis eller hobby

Kan du ikke språket så godt, så begynt på språkkurs og videre kan du jo gå andre kurs eller skoler slik at du ikke vil ha noe problemer med å få jobb

De aller fleste jobbene så man likevel kunne språket siden du må ha kontakt med tyskere på en eller annen måte. La oss si du jobber som guide... hva med tyskere som er turister i sitt eget land og som spør deg om noe?

AnonymBruker
Skrevet

Skader ikke å prøve, og om man er flink og kreativ nok, kan det godt hende det finnes muligheter for å skrive et eller annet. Man kan da skrive for hvilken som nettside egentlig, om TS f. eks. har en hobby eller utdannelse som gjør at hun kan skrive om et tema hun har peiling på.

Det er dog antageligvis dårlig med inntekter på en slik jobb. Det er kanskje best som ekstrajobb/hobby?

Ja, om hun er flink og kreativ nok kan det finnes muligheter, men problemet er jo at TS rett og slett ikke er flink nok. Hennes kreative evner aner jeg ingenting om, men skal man tjene penger på å skrive kan man ikke levere en tekst som gjør det åpenbart at man ikke behersker det aller mest grunnleggende innen språket man skriver på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...