AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #1 Skrevet 31. juli 2012 Går på aap og skal begynne i arbeidsrettet arbeid. Kan jeg avslutte dette hvis jeg finner ut at dette ikke er noe for meg? Noen som har gjort dette `? Anonym poster: 9ae0bab3477c9f8e8568fb302673ea29
Ryvre Skrevet 31. juli 2012 #2 Skrevet 31. juli 2012 Du må snakke med din saksbehandler. Avslutter du det bare uten å avtale dette med nav så mister du retten til stønad
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #3 Skrevet 1. august 2012 velkommen til nav-har-deg-i-en-skrustikke. på aap dikterer nav hva du skal gjøre, det kan være alt fra å ikke gjøre noe til å bli utnyttet på praksisplasser uten lønn. lurer på hvordan nav ser for seg at det skal gjøre deg frisk Anonym poster: 50692316d9cb7a3bd678d9afef6e4342
Ryvre Skrevet 1. august 2012 #4 Skrevet 1. august 2012 velkommen til nav-har-deg-i-en-skrustikke. på aap dikterer nav hva du skal gjøre, det kan være alt fra å ikke gjøre noe til å bli utnyttet på praksisplasser uten lønn. lurer på hvordan nav ser for seg at det skal gjøre deg frisk Anonym poster: 50692316d9cb7a3bd678d9afef6e4342 Nja, syns dette er en overdrivelse. Ja, man kan ikke bare slutte på tiltak eller gjøre hva man vil for da mister man stønaden...det betyr ikke at man må holde ut og la seg bli utnyttet. Har man en god dialog med saksbehandler så finner man andre løsninger. Det er jo bare rett og riktig at man ikke bare kan slutte i tiltak som man selv vil og fortsette å motta penger.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #5 Skrevet 1. august 2012 ja, men man skal gå i tiltak for å bli friskere, for å komme seg videre, da er det viktig å ha medbestemmelsesrett over eget liv Anonym poster: 50692316d9cb7a3bd678d9afef6e4342
Ryvre Skrevet 1. august 2012 #6 Skrevet 1. august 2012 ja, men man skal gå i tiltak for å bli friskere, for å komme seg videre, da er det viktig å ha medbestemmelsesrett over eget liv Anonym poster: 50692316d9cb7a3bd678d9afef6e4342 Og det har man. Selv om man ikke selv kan slutte når man vil, så har man lov til å prate med saksbehandler, finne andre løsninger (og med andre løsninger så er ikke det nødvendigvis andre jobber...andre løsninger kan være å ta det med ro dersom man f.eks har en sykdom)
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #7 Skrevet 1. august 2012 ok, det er ikke min opplevelse og erfaring. Mistrivdes veldig i en praksisplass og holdt ut lenge før jeg omsider turte å si ifra. Da fikk jeg bare beskjed om at jeg hadde skrevet kontrakt så det var ingenting å gjøre noe med. I en ordinær jobb kunne jeg da ihvertfall ha sagt opp. Det endte med at jeg ble sykemeldt fra praksisplassen av lege med streng beskjed om at nav måtte rette seg etter den og veien til ordinær arbeid ennå lenger Anonym poster: 50692316d9cb7a3bd678d9afef6e4342
Ryvre Skrevet 1. august 2012 #8 Skrevet 1. august 2012 Selvsagt, det finnes idioter som jobber på nav også, men at man opplever forskjellig behandling avhenger litt av din egen status også. Er man f.eks bare arbeidsledig og kommer ut i tiltak pga dette så stiller man anderledes enn om man har en kronisk sykdom og skal ut i tiltak.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #9 Skrevet 1. august 2012 i mitt tilfeller gjelder det sykdom. Har vel vært uheldig med saksbehandler Anonym poster: 50692316d9cb7a3bd678d9afef6e4342
Ryvre Skrevet 1. august 2012 #10 Skrevet 1. august 2012 i mitt tilfeller gjelder det sykdom. Har vel vært uheldig med saksbehandler Anonym poster: 50692316d9cb7a3bd678d9afef6e4342 Det kan nok hende. Har hatt mine tørner med saksbehandlere som hadde passet bedre til å gå å rydde parken for å si det slik Men til slutt så finner man et oppegående menneske så ha tålmodighet
Dragonfly84 Skrevet 1. august 2012 #11 Skrevet 1. august 2012 Jeg er ikke AB, men jeg har sett både gode og dårlige sider ved systemet, så jeg vil gjerne bidra til diskusjonen jeg hadde en saksbehandler som ikke forstod hvor syk jeg var, pluss at det var mye med omstendighetene rundt som gjorde ting veldig vanskelig (saksbehandleren rotet og kunne ikke reglene osv). Så jeg har forståelse for folk som har et veldig negativt syn på nav og som har opplevd hvor vanskelig nav kan være. Men jeg har også opplevd et nav som virkelig fungerer! Etter at jeg flytta har jeg en kjempesnill saksbehandler, hun brydde seg virkelig om min helse og hjalp meg å finne riktig tiltak for meg. Hun fortalte meg at jeg kan slutte hvis det blir for mye for meg, evt slutte og så begynne når jeg ble frisk nok til det. Eller slutte og begynne på et annet tiltak hvis det ikke passet for meg. Så du skal kunne gjøre det, TS, men det kommer sikkert an på hvor stort sted du bor på også (tenker på hvor mye tilbud/attføringsbedrifter det fins der). For meg har tiltaket fungert kjempebra! Det var noen problemer, men alt i alt har det vært positivt. Tenk på det som et springbrett videre. Vi får muligheter til å komme inn i bedrifter vi ellers ikke ville fått en sjanse hos. Jeg søkte på en jobb hos en bedrift en gang, der var det 300 søkere til en stilling. Nå har jeg muligheten til å spørre om praksisplass der, for kanskje å få en fot innenfor. Og ca halvparten av de som får praksisplass gjennom tiltaket jeg er på får tilbud om fast jobb etter praksisperioden er over. Så hvis jeg har praksisplass et par-tre steder har jeg gode sjanser til å få fast jobb. Og hvis ikke, så har jeg hvert fall verdifull erfaring jeg ikke ville fått ellers Jeg er kjempeglad for mulighetene jeg får!
Gjest Uanonymbruker Skrevet 1. august 2012 #12 Skrevet 1. august 2012 (endret) Jeg hadde flotte saksbehandlere og har aldri hatt noen problemer med nav sånn egentlig, men arbeidsutprøvningen kan man i utgangspunktet ikke avslutte, du kan spørre om å få bytte arbeidssted eller tiltak om der du er ikke fungerer, men tiltak må du være på. Det er derfor det heter arbeidsrettet tiltak. Jeg hadde det i to år før de skjønte at jeg var for syk og nøyde seg med at psykologtimer, medisinering og og muligens innleggelse var arbeidsrettet nok. Endret 1. august 2012 av Uanonymbruker
Gjest Uanonymbruker Skrevet 1. august 2012 #13 Skrevet 1. august 2012 (endret) dobbelpost Endret 1. august 2012 av Uanonymbruker
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #14 Skrevet 1. august 2012 Jeg er ikke AB, men jeg har sett både gode og dårlige sider ved systemet, så jeg vil gjerne bidra til diskusjonen jeg hadde en saksbehandler som ikke forstod hvor syk jeg var, pluss at det var mye med omstendighetene rundt som gjorde ting veldig vanskelig (saksbehandleren rotet og kunne ikke reglene osv). Så jeg har forståelse for folk som har et veldig negativt syn på nav og som har opplevd hvor vanskelig nav kan være. Men jeg har også opplevd et nav som virkelig fungerer! Etter at jeg flytta har jeg en kjempesnill saksbehandler, hun brydde seg virkelig om min helse og hjalp meg å finne riktig tiltak for meg. Hun fortalte meg at jeg kan slutte hvis det blir for mye for meg, evt slutte og så begynne når jeg ble frisk nok til det. Eller slutte og begynne på et annet tiltak hvis det ikke passet for meg. Så du skal kunne gjøre det, TS, men det kommer sikkert an på hvor stort sted du bor på også (tenker på hvor mye tilbud/attføringsbedrifter det fins der). For meg har tiltaket fungert kjempebra! Det var noen problemer, men alt i alt har det vært positivt. Tenk på det som et springbrett videre. Vi får muligheter til å komme inn i bedrifter vi ellers ikke ville fått en sjanse hos. Jeg søkte på en jobb hos en bedrift en gang, der var det 300 søkere til en stilling. Nå har jeg muligheten til å spørre om praksisplass der, for kanskje å få en fot innenfor. Og ca halvparten av de som får praksisplass gjennom tiltaket jeg er på får tilbud om fast jobb etter praksisperioden er over. Så hvis jeg har praksisplass et par-tre steder har jeg gode sjanser til å få fast jobb. Og hvis ikke, så har jeg hvert fall verdifull erfaring jeg ikke ville fått ellers Jeg er kjempeglad for mulighetene jeg får! dumt det først ble bedre etter at du flyttet da, for jeg tror ikke det er lett å bytte saksbehandler ellers:-) spør du selv på disse jobbene? hvordan fungerer det egentlig, når man ber bedriften som jo har søkt etter ordinær arbeidskraft, om å gjøre om dette til praksis? Dette gjør de vel ikke hvis det ikke er noe fordeler for dem? Anonym poster: 50692316d9cb7a3bd678d9afef6e4342
Dragonfly84 Skrevet 1. august 2012 #15 Skrevet 1. august 2012 Man kan spørre selv, eller man kan velge et sted som attføringsbedriften har en avtale med, hvert fall er det sånn der jeg er. Det varierer sikkert. De stillingene som er lyst ut, blir vel ikke omgjort til praksisplass. Det er vel heller sånn at bedriften kan tenke seg å få ekstra arbeidskraft, og når de ser at personen gjør en bra jobb og blir kjent med personen blir det lettere for dem å velge den personen i stedet for en helt ukjent når de skal ansette folk om noen måneder. Fordelen for dem er at Nav betaler lønna for folk i praksis, og det er jo veldig fint for bedriften å få gratis arbeidskraft i flere måneder. Problemet er at noen bedrifter kan utnytte dette, og si ja takk til praksisplass og så hive ut folk med en gang de må betale for dem. Men da har man hvert fall fått erfaring, og kanskje en attest å føre opp på cven
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå