Gå til innhold

Hva er det igjen å spise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter mye magetrøbbel har jeg nå fått beskjed om at jeg ikke tåler løk, kål, bønner, rotgrønnsaker, eller erter.

Jeg var veggis og har ikke vent meg til å spise fisk eller rødt kjøtt enda, men spiser nå kylling og kalkun.

Jeg tåler ikke fruktose, gluten eller melk fra før av.

Dette er en stor omveltning for meg og jeg kjenner meg ganske frustrert. Jeg elsker sør-asiatisk mat, men hvordan lage melkefri curry? Eller grønnsakssuppe?

Jeg har kjørt meg fast i frustrasjonshjørnet og jeg kommer meg ikke ut igjen selv. Uansett hvor mange blogger eller kokebøker jeg titter i, får jeg ikke inspirasjon.

Jeg trenger hjelp! <br /><br /> Anonym poster: 14407af6b57f421d63661225ea080c12

Videoannonse
Annonse
Gjest sensasjon
Skrevet

Soyamelk, havremelk, rismelk i curryen

Grønnsaksuppe: Purre, brokkoli,kålrabi(tåler du det?) søtpotet,potet,fenikkel,selleri, minimais

det er mange fine forslag til sideretter (som jeg ofte bruker som en egen middag) og tilbehør på

www.frukt.no . De skriver ikke bare om frukt, men om grønnsaker også siden de er opplysningskontoret for frukt OG grønt.

Det er mange fine melkeerstatninger. Prøv å søk litt på veganerblogger da de ikke drikker melk :)

Skrevet

Kan du spise hvitløk? Tomater (hermetiske og vanlige), paprika, ananas, mango?

Med disse kan du lage en del asiatiske smaker! Sursøt saus osv.. Hva med reker, crabsticks og annen sjømat? Nøtter kan også brukes i asiatisk. Lag deg feks stekt ris med ingrediensene ovenfor :)

Føler med deg, må være kjedelig å måtte utelukke så mange "vanlige" matvarer, men heldigvis finnes det fortsatt mye godt å spise! Lykke til

Gjest *Maja*
Skrevet

Velkommen til irritabel tarm verden! Morsomt ikke sant? Det er frustrerende i starten, men det er heldigvis ikke verdens undergang :)

Det jeg ikke tåler er følgende:

Frukt

Grønnsaker

Bær

Hvetemel

Løk/hvitløk

Chili

Laktose

Xylitol og andre sukkerfrie produkter

Gjær

Potet

Tåler kun ananas og tomat i frukt og grønt avdelingen.

Melk er erstattet med soyamelk og kokosmelk. Asiatiske supper er mye bedre laget på kokosmelk uansett ;) Egg er også knallgodt å bruke det til det meste av matlaging.

Hver gang jeg ser en rett så må jeg rett og slett bygge om hele oppskriften og tilpasse den etter det jeg tåler. Pizza laget på grov bunn med natron i stedet for gjør. Jeg bruker karbonadedeig og tomatpure som kjøttsaus og lager min egen ostemasse. Kok opp kokosmelk med 4 ss, litt kyllingfond og grovt mel og visp hardt til det koker og du har en fyldig masse som kan legges over som ost. Samme med lasagna. Pluss på med en halvliter vann, en dæsj lime og en ts honning så har du en digg asiatisk kokossuppe(meget godt med egg oppi)

Bare fantasien som stopper deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...