Gå til innhold

Ojojojoj

Tornerosa

Anbefalte innlegg

Gulp.

Ok.

Alltid vært normalvektig, hatt en bmi på 20.8 i evigheter. Dvs. i omtrent hele mitt voksne liv - som begynner å ha oppnådd en viss lengde...

Men nå i øvre grenseområde hva angår normal bmi. Er ikke akkurat tjukk, men er tjukkere. Og akkurat det med -ere er litt vanskelig å forholde seg til. Særlig liker ikke klærne mine å forholde seg til det.

Mål: Oppnå den bmi jeg vet at jeg trives best med, dvs. der jeg alltid har vært. Slippe å bytte ut garderboe, Igjen kunne bruke klærne jeg brukte for et år siden.

Hvordan:

Øh... Kommer senere. Detaljene kommer senere. Men her skal trenes og her skal kuttes hva angår sukker, det er hovedgreia. Kommer også til å vurdere lavkarbo light, eventuelt hive meg på noe GR-opplegg. Har ei bok, gikk på kurs i tre måneder da yngste ungen var 10 måneder. Trengte litt inspirasjon og fortgang i nedgangen etter nesten 30 (!) pluss i forbindelse med svangerskap. Lett som en plett. Jeg kunne, jeg kan fortsatt. Jupp.

Synes det er litt vanskelig å skulle begynne akkurat nå, etablere de gode vanene og rutinene nå når verden og jeg er i feriemodus og dagene er så ulike. Så det spørs om jeg tar det litt piano de kommende 2-3 ukene, for så å skjerpe alle sanser deretter. Får se.

Men du store all verden som jeg skal oppnå resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, da. Jeg oppdaget akkurat at det er 1. august i morgen (eller oktober, i følge temperaturen :roll: ), og den datoen kan jo ikke bare få passere. En perfekt dato for offisiell åpning av treningsdagbok.

Så da... Plukker jeg fra GR-boka mi. Grete. Henne har jeg trua på, det formelig oser av...(hva er substantivet for tillitsvekkende?)...av det navnet... Ja, henne har jeg trua på.

Hvis jeg har råd, da. Til å spise middag hver dag.

Jeg trenger noen som forteller meg hva jeg skal spise, jeg tenker jeg i en periode skal slippe å bestemme det selv. Jeg tar en repetisjon på kostholdet jeg benyttet meg av for åtte år siden, rett og slett. Slavisk, ganske så.

Litt av problemet mitt er at jeg er så fryktelig utålmodig. Jeg har ikke sansen for å jobbe med noe over tid, jeg vil ha kjappe resultat. Noen ganger kommer den egenskapen godt med, det skal sies, men akkurat når det gjelder bmi-nedgang... Tja.

Jeg merker at jeg innstillingen handler om kjapp nedgang, for så å bli så begeistret over å ha kommet tilbake til meg selv igjen, at det blir peace of cake å forbli der. Da med et normalisert kosthold. For normalen min er et normalt kosthold, det må også sies. Det siste halve året og vel så det har vært...en smule utglidende. Derfor tenker jeg at hvis jeg nå svinger pendelen litt hardt over på den andre siden, vil den etterhvert stabilisere seg på midten igjen. Det er uaktuelt å bruke ett år på innsatsen, bare ved å kutte sukker, f.eks. Da går det ikke fort nok. Jeg skal ha resultater, aller helst måloppnåelse, innen 1. desember. Senest. Helst innen 1. november.

Innen 1. november betyr minus 3 i måneden, det er absolutt mulig. Ja, det er målet.

Ei lita sofaøkt nå, så fisker jeg fram Den Lille Røde og legger kostholdsplan for morgendagen. Det er hva jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vekke, den er søkk vekke. Den Lille Røde. What to do? :overrasket:

Jeg erindrer å ha lagt den bort for en tid siden, den bodde tidligere på kjøkkenet. Den må være i roteboden et sted, men for å finne noe som helst der, må man først ta full opprydning. Å finne den slik det er nå, ville vært pur flaks. Æsj, altså. :forvirret:

Men jeg tror jeg skal greie meg. Jeg finner den nok, etter hvert. Men jeg fant en GR-kokebok, der står et forslag til ukesmeny.

Så derfor, foreløpig, morgendagens inntak er herved bestemt:

Frokost (= sen, da jeg i disse barnefrie dager sover til jeg ikke orker mer):

40 gram brød med Strandaskinke (ok, allerede der røk lavkarbo light), 1 dl appelsinjuice og 2.5 dl skummet melk

Lunsj:

Salat - issalat, agurk, frisk sjampinjong, paprika, 1 hardkokt egg, litt strimlet Strandaskinke, yoghurt naturell som dressing

Middag:

1/2 grillet kylling, 1 boks hakkede tomater, hvitløk, sjampinjong, rikelig med krydder. Salat til.

Mellommåltid/kveldsmat:

1 banan

nøtter

Og så var det a' Jillian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi her, da. 1. august, de blankeste arka ever.

Motivasjonmotivasjonmotivasjon! Så kommer jeg tilbake i kveld og dokumenterer innsatsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snåle greier.

Stod opp 11 i dag. Rakk ikke spise før avtale 13, men spiste 3/4 kurv jordbær. Så frokost, etter avtale. So far so good.

Og nå er jeg ikke sulten mer... Ikke det minste grann. Og klokka er sju! Men jeg må vel ha både lunsj og middag, så det er vel bare å dytte innpå. Må handle først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:sjenert:

Ok, ok, ok. Men jeg kommer til å bli så mett etter å ha slått sammen både lunsj og middag... En halv kylling - hallo! :overrasket:

Lunsjsalaten ble tilbehør, minus egget og skinka.

Men om et par timer greier jeg kanskje å reise meg fra sofaen. Da blir det hill-jill.

Endret av Tornerosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, du må ordne deg musikk på mobilen! Jeg har fått meg lik mobil, og bruker Itune. Ga meg selv lov til å handle for noen hundre, kjøpte et album og et par enkeltsanger. Hvis du gjør det, kjøper deg et par gode sanger, også går du raskt i fem sanger, så snur du og går tilbake igjen. Eller enda bedre: Gå en sang, løp/jogg en sang, osv osv. :)

Alt blir lettere med musikk på øret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm....skeptisk! Løping kan umulig ble lett nok med musikk på øret. Eller morsomt nok. Eller behagelig nok. I det hele tatt. Jeg har aversjon mot løping.

Itune, altså. Ikke Spotify? Jeg trodde Spotify var greia. Jeg er helt analfabet på denslags. Skikkelig gæmlis. Men ungene kan sikkert bistå meg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spotify er tingen, vøtt :)

for 99,- måneden, nesten all musikk i hele verden.

Men du, må man virkelig spise alt som står på planen hvis man ikke orker? Virker så baklengs å spise seg stappmett for å gå ned?

Og du, husk å se etter muligheter til å trene. I stedet for å se etter hindringer ;)

Å gjøre litt er mye bedre enn å gjøre ingenting. Ikke minst for å komme inn i vanen.

Jeg skal dele mine to hovedtriks for å få til trening her og nå:

1) Ikke tenk over det, ikke kjenn etter, ikke gruble om det passer bedre en annen gang. Bare gjør det.

2) Du angrer ALDRI på en treningsøkt du tok.

(Kanskje litt underveis, men det er vanligvis maks 1 time av døgnets 24)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fy til rakkeren, altså. Kjeeeedelig! :sprettoy: Har akkurat, på det voksne tidspunktet tjuefiretrettiseks, avsluttet med Hill-Jilli.

Og jeg er så utålmodig, det er nesten så jeg etter endt økt løper til speilet for å se resultatene... :roll: Og trene på full mage - not good. Ble litt kvalm, faktisk. Men jeg ble svett, og det har jeg skjønt at man bør bli.

Haha, jeg gjør meg litt til, altså. I mine noget yngre dager touchet jeg innom konkurranseturn. Jeg er ikke tapt bak alle stoler. Jeg har bare mistet gnisten hva angår å tyne kroppen og bli sliten og svett. Jeg synes med hånden på hjertet at det IKKE er behagelig. Så får alle andre mene noe helt annet! :ler: Jeg synes ikke det er spesielt godt etterpå, heller. Kanskje veldig etterpå, etter dusj og en strekk på sofaen. :hoho:

Ok, ser at dette ikke akkurat blir noen inspirasjonsdagbok for andre. :ler:

Ler, ler og ler.

Men jeg har vært flink i dag, jeg har det.

En kjapp oppsummering viser at jeg har spist

- 3/4 kurv jordbær

- 6 blåbær

- nesten en halv grillet kylling, uten skinn

- nesten en boks grovhakket hermetisk tomat

- en diger sjampinjong

- paprika

- agurk

- issalat

- et par spiseskjeer yoghurt naturell

drukket

- 2.5 dl skummet melk

- 1/2 liten flaske bris med rød kork

- 1 dl appelsinjuice (selvfølgelig ikke fra konsentrat, selvfølgelig med fruktkjøtt)

- en god del vann

Overhodet ingen formening om hva det utgjør mtp daglig energibehov. Men konklusjonen er i hvertfall: stappmett og utslitt.

Muligheter i stedet for hindringer... Selv om det er 99 hindringer og én mulighet? :sjenert:

Bare gjør det. Som når man får lyst på sjokolade med ikke har i hus - smett på skoa, ut i bilen, kjør og kjøp. Bare gjør det.

Man må vel ikke spise alt, nei. Jeg kunne sikkert ha stoppet litt før. :ler:

Morgendagen, må ha plan for morgendagen. Jeg må ha plan for hver dag, faktisk. I hvertfall nå i begynnelsen.

Suget etter sjokkis var enormt rett etter middagen. Det manglet dessert, liksom... :sjenert:

Jeg vet at på lavkarbo mister jeg sukkersug etter få dager. Men jeg er altfor glad i brød og frukt og pasta, det funker ikke i lengden. Kunne gått for en tremåneders økt, men... Jeg prøver med GR nå. Det har funket før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går det an å døyve ettermiddagsukkersuget med noe annet? Frukt (skrev først frykt, kanskje det funker), iskaldt vann, te, to sukkertøy..

Og den treningsendorfien, den tar kanskje litt tid å få inn i livet, men den er en life-saver når du blir kjent med den!

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å døyve ettermiddagsukkersuget med noe annet? Frukt (skrev først frykt, kanskje det funker), iskaldt vann, te, to sukkertøy..

Og den treningsendorfien, den tar kanskje litt tid å få inn i livet, men den er en life-saver når du blir kjent med den!

Men jeg HAR jo vært en som trener før! Jeg ble ikke avhengig da, heller. Jeg digga turninga, holdt på med den fra 8 til 16. Altså år, alder. Men da var jeg jo et barn, da var man jo høy hele tiden uansett. :ler: Så har jeg hatt perioder, alt fra noen uker til måneder til år da jeg har trent regelmessig. Det har vært jogging (!), yoga, pilates, diverse former for organisert aerob dansebasert trening og egentrening med apparater på treningsstudio. Jeg har til og med prøvd spinning og det gjør jeg ALDRI igjen. Det holdt med én gang, det var helt fryktelig. Vondt og kjedelig.

Men som sagt. Med gode tutorer kommer jeg sikkert dit at jeg må ha det, bare må ha det. ;)

Døyve med frykt tror jeg kan være en bra oppskrift. F.eks. henge opp et nesten-naken-bilde av meg på veggen. :overrasket:

Ellers kan det jo funke med frukt. Men skal ikke spise for mye frukt, har jeg tenkt. Spise, ja, men ikke hver dag, og bare litt.

Jeg drepte vekta i morges. Ved å stå på den. Den okket seg fælt, følte jeg. Men jeg må ha noe håndfast å måle etter.

10.5. Det er mye, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen:

Frokost:

3 knekkebrød med gulost

1 glass melk

Lunsj:

Salat med egg og skinke

Middag:

Fiskegryte fra GR med salat i stedet for potet

Mellommåltid:

Frukt/bær

Trening:

Øøhhh... Ikke Hill-Jill. Kanskje prøve zumba igjen, denne gangen MED sko for å unngå brannsår under føttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tornerosa; innom i full fart for å si at jeg kjenner meg så EKSTREMT godt igjen i det du sier ang trening. Blri nesten glad over at noen har det på samme måte. Og jeg misunner og beundrer deg Klips, og skulle så ønske at jeg kunne komme dit at jeg "bare må trene". Jeg tenker litt at noen kommer kanskje aldri dit? :sjenert:

Men Tornerosa: For meg hjelper det faktisk å ta en dag om gangen, samt å skrive om det her. I går for eksempel. Hadde jeg ikke skrytt på meg joggetur med avkom, så hadde jeg nok latt det utgå fordi jeg var for sliten, trøtt og bedagelig. Nå måtte jeg, siden jeg hadde skrytt av at vi skulle det i treningsdagboken. (ikke noe alternativ for meg å lyve på meg trening i egen treningsdagbok altså. Det er kanskje derfor jeg er litt vag om hvor langt det er til disse postkassene etc. :ler: for det er sikkert latterlig kort hvis man er trent, men for meg som sliter med motivasjon og kondisjon er det langt nok, det er overkommelig, og jeg er spent på å se om jeg merker resultater på denne lille turen etterhver).

Så - med gode råd fra Klips (Klips - du er en inspirator og vår private Jillian, ikke gi oss opp!!!) og med litt phusing og lett konkurranse oss slappfisker i mellom kan det hende vi kan dytte hverandre over kneika? Sånn babystep-aktig?

Stor klem til dere flotte damene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hjelper å gjøre det hele mer offentlig, som om det forplikter mer. Burde ikke være sånn, er jo kun overfor seg selv at man har ansvar...

Men nå sliter jeg litt, altså. Jeg lette fram joggeskoa (som egentlig er innendørssko - de var møkkete) og skulle ta ei zumba-økt. Men den videoen tok svoger av en eller annen merkelig grunn med seg til mams og paps! :forvirret: Så tenkte jeg at ok, da får jeg ta aerolates, jeg fant en sånn enn innerst inne i skapet. Men når dama som snakker er SÅÅÅ irriterende... :sjenert: Og når bare oppvarmingen tar ti minutter... :sjenert: Nei. Så tenkte jeg at ok, da tar jeg Hill-Jill igjen. Men så var det nakken. For jeg har fått vondt i nakken igjen, teiteste nakken. Skikkelig sting der bak, akkurat på samme sted som alltid.

Og da blir jeg så...motløs.

Så har jeg pilates-videoen, da. Kan vurdere den.

Nei, det var det jeg ikke skulle gjøre, vurdere. Jeg får bare gjøre, da. Gu'bedre så kjedelig. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Da føler jeg med bedre, har mer energi, er blidere og har mindre vondt i både hode og nakke.

:ironi:

Å, skulle det ikke ikke gå så kjapt??

Trening er visst ikke noe for oss utålmodige. Sukk!

Det ble sølt fryktelig mye av en fryktelig farge på det lyse golvteppet for en ukes tid siden. Et halvt kilo salt og ei halv flaske flekkfjerner gjorde langt på vei susen, fargen ble borte. Men gørra etterlot seg et stivt, stinkende teppe. Det er der jeg ligger og åler meg under min pilates-økt. Yak! River i nesa. Unnskyldning? :fnise:

Jeg kunne alt utenat, viste det seg. Jeg snakker altså om Mari's babling. Push that bellybotton into the spine!

Yak x 2. Jeg ser knapt navlen min, jo. :forvirret:

Ettersom jeg sov til langt uti det små timer i dag, har jeg enda spist kun tre knekkiser. Hvis jeg skal ha noe mer i dag, bortsett fra kornblanding, må jeg på butikken. Hvis jeg skal på butikken, må jeg dusje først. Hvis jeg skal dusje, må jeg ut av sofaen.

Akk & akk, det er et hårdt liv.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er dagens middag inntatt - drøye 200 grams mørbradbiff, salatrester og tomatsaus fra gårsdagens kylling. En neve valnøtter og en knusktørr nektarin.

Ble ikke mye mat i dag, heller. Men veldig mett. Og veldig sugen på sjokolade. Som jeg heldigvis ikke har i hus.

Nok en flink dag, mao. Like flink i morgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...