Gå til innhold

OPP i vekt! Karbo eller proteiner?

Anbefalte innlegg

Gjest LonelyAngel
Skrevet

Jeg vil opp i vekt, da jeg i følge BMI er undervektig. Jeg har alltid vært tynn, og spist hva jeg vil uten å bli noe feitere.

Selvfølgelig må jeg begynne å trene styrke, men så var det kostholdet da.

Jeg tenkte å kjøpe meg pulver for å drikke som mellommåltid. Skal jeg da satse på karbohydrater (Big mass) eller Protein-pulver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp en gainer og kjør på med styrke og høyere inntak av kcal daglig enn du forbrenner :)

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør ingen verdens ting at du er undervektig ifølge en altfor generell BMI-kalkulator på nett, hvis du har en kropp som fungerer. Jeg ville forhørt meg med legen min før jeg la om kostholdet. Hvis du allerede spiser nok og til og med hva du vil, er det ikke sikkert det er sunt for deg å legge om. Pleier å skrive det samme til de som mener de ikke går ned i vekt selv om de spiser sunt. Lever man sunt spiller det ikke så stor rolle eksakt hvilken vekt man har, man er forskjellige.

Hvis du absolutt vil opp i vekt anbefaler jeg deg å spise mer proteiner og trene styrke.

Anonym poster: a0ee5c9ef6ff220f49bb94fe748f98f6

Gjest LonelyAngel
Skrevet

Takker for svar :)

Lurte på en ting til: Kan man bruke måltidserstatter for å gå opp i vekt? At man har det som et ekstra måltid til dagen?

Skrevet

Ja, du kan ha måltidserstatter som et ekstra måltid, men om du skal opp i vekt må du ikke la dette ekstramåltidet lure deg til å hoppe over et skikkelig måltid. Var derfor jeg foreslo gainer. Selv bruker jeg recovery etter trening, men selv om jeg tar en shake etter trening, tar jeg alltid et måltid en times tid eller sånn etter der igjen.

Gjest Tidssone
Skrevet

Nå gleder jeg meg _virkelig_ til lavkarbofolket kommer med svarene sine.

Skrevet

Nå gleder jeg meg _virkelig_ til lavkarbofolket kommer med svarene sine.

Fordi vi har rett? :smilorange:

Mye karbohydrater er en sikker vei til vektoppgang. Gainer er en fin måte å få i seg det. I tillegg er det greit å spise mye pasta, brød og søtt pålegg.

Unngå å spise for mye fett da dette gjør deg fortere mett.

Problemet til folk som er "for" tynne og vil opp i vekt er at de ofte har en dårligere apetitt enn de som har det motsatt.

Intensiv trening stimulerer også apetitten og jeg kan absolutt anbefale styrkeintervaller.

Med dette sagt så tror jeg ikke du trenger å få så veldig mye mer fett på kroppen. Ville heller prøvd å bygge mer muskler. Da er det kun styrketrening som kan hjelpe deg. Samt et tilstrekkelig inntak av proteiner. 1-1,5g per kg kroppsvekt.

• Liker 1
Skrevet

Unngå å spise for mye fett da dette gjør deg fortere mett.

"Fett inneholder mer enn dobbelt så mye energi som proteiner og karbohydrater. Siden fett metter MINDRE enn de andre energigivende næringsstoffene, er det lett å overspise når du spiser fet mat." (kilde: Litt lettere skrevet av Gunn Helene Arsky, Maria Thommessen, og Jill Jahrmann med innspill fra bla Cathrine Borchsenius (bramat.no + sporty fra tv2 osv), Lise von Krogh

Synes ellers måltidserstattere i tillegg til måltider og gainer høres ut som en god idé. Man kan jo alltids stappe seg med usunn mat. Man går jo opp, men det er vel neppe usunn du vil bli ;)

Skrevet

"Fett inneholder mer enn dobbelt så mye energi som proteiner og karbohydrater. Siden fett metter MINDRE enn de andre energigivende næringsstoffene, er det lett å overspise når du spiser fet mat." (kilde: Litt lettere skrevet av Gunn Helene Arsky, Maria Thommessen, og Jill Jahrmann med innspill fra bla Cathrine Borchsenius (bramat.no + sporty fra tv2 osv), Lise von Krogh

Synes ellers måltidserstattere i tillegg til måltider og gainer høres ut som en god idé. Man kan jo alltids stappe seg med usunn mat. Man går jo opp, men det er vel neppe usunn du vil bli ;)

Mulig hun skriver det, men det er ikke sant. Fett og proteiner gir større metthetsfølelse. Det er en ganske gammeldags oppfatning at man skal unngå fett fordi det er "lett å overspise". Prøv å spise 50g med fett og se hvordan du føler deg etterpå.

Det som er lett å overspise er sukkerarter, eller kombinasjon av fett og sukkerarter/enkle karbohydrater. F.eks snop og chips.

Det er også ganske lett å finne ut at et kosthold med lite karbohydrater og mye fett ikke fører til samme vektoppgang med likt energioverskudd.

Det er nok en grunn til at såkalte "gainere" inneholder 50-70 karbohydrater og ikke 50-70% fett.

Skrevet

Planlegg et godt treningsprogram og en god diett. Du vil først falle noen kg før du går opp i vekt når musklene kommer. Du kommer også til å se jævlig bra ut :)

Ville nok droppet alle fancy produkter i starten og heller tenkt på hvor mye av hva slags mat du får i deg. Fitnessbloggen.no har en del tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...