Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2012 #1 Skrevet 31. juli 2012 Er dere enig? Jeg er. Beste forside jeg noen gang har sett. Barn bør få bli hjemme i trygge og vante omgivelser. Det er en grunn til at barn sliter med stress, konsentrasjon, økt forekomst av adferdsvansker osv. Nå må vi slutte og tro at bhg alltid er best.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #2 Skrevet 31. juli 2012 Kristin Halvorsen var snar ute med å forsikre oss om at det er trygt å sende ettåringer i bhg. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10067309 Mammahjertet mitt vil ikke sende små barn for tidlig i bhg. 2 år er tidlig nok. Anonym poster: 762a3f6ae618061bd8e016cc47ae2127
Gjest "gjest" Skrevet 31. juli 2012 #3 Skrevet 31. juli 2012 Er dere enig? Jeg er. Beste forside jeg noen gang har sett. Barn bør få bli hjemme i trygge og vante omgivelser. Det er en grunn til at barn sliter med stress, konsentrasjon, økt forekomst av adferdsvansker osv. Nå må vi slutte og tro at bhg alltid er best. Hvem skal jobbe da? 30
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2012 #4 Skrevet 31. juli 2012 Hahaha, ja for Kristin Halvorsen vet jo hva som er rett for en 1 åring. Hun sitter på fasiten hun. Trangsynte sauer dere er. Hvorfor er det kø hos bup og ppt? Hvorfor ringer det så mange barn til krisetelefoner at de føler seg ensomme og forlatt. Foreldrene er på jobb, barna er mye alene. Hvem skal jobbe ja sier dere, men er vi kommet så mye lengre da? De fleste kvinner jobber i kvinnerelaterte yrker som pleie, omsorg, helsesektoren, skole og barnehager. En mor er gjerne ped.leder i en barnehage, men har sitt eget barn i en annen. De som jobber i barnehage må fint lage mat, vaske, rydde og skifte bleier der og- akkurat som hjemme. Man har bare forflyttet arbeidet bort fra sitt eget hjem- og inn i en mer instituiert sted/plass. Hva er rett, tenk selv
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #5 Skrevet 31. juli 2012 Hvem skal jobbe da? Ifølge moren min er det kun menn som skal jobbe. Kvinner skal holde seg hjemme med ungene helt til ungene flytter hjemmefra. De skal heller ikke ha sertifikat og bil, men holde seg til offentlig transport. Hvordan det da skal gå med skolesystemet og helsestellet her til lands klarer hun ikke svare på. Anonym poster: 8657fcccacb67c7c76fb2ae65676f0e0 6
Gjest Sunniva Skrevet 31. juli 2012 #6 Skrevet 31. juli 2012 Konklusjonen kan vel være at barn er forskjellige og alt med måte.
Gjest "gjest" Skrevet 31. juli 2012 #7 Skrevet 31. juli 2012 Hahaha, ja for Kristin Halvorsen vet jo hva som er rett for en 1 åring. Hun sitter på fasiten hun. Trangsynte sauer dere er. Hvorfor er det kø hos bup og ppt? Hvorfor ringer det så mange barn til krisetelefoner at de føler seg ensomme og forlatt. Foreldrene er på jobb, barna er mye alene. Hvem skal jobbe ja sier dere, men er vi kommet så mye lengre da? De fleste kvinner jobber i kvinnerelaterte yrker som pleie, omsorg, helsesektoren, skole og barnehager. En mor er gjerne ped.leder i en barnehage, men har sitt eget barn i en annen. De som jobber i barnehage må fint lage mat, vaske, rydde og skifte bleier der og- akkurat som hjemme. Man har bare forflyttet arbeidet bort fra sitt eget hjem- og inn i en mer instituiert sted/plass. Hva er rett, tenk selv Hva skal folk leve av`? 12
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2012 #8 Skrevet 31. juli 2012 Hvem skal jobbe ja sier dere, men er vi kommet så mye lengre da? De fleste kvinner jobber i kvinnerelaterte yrker som pleie, omsorg, helsesektoren, skole og barnehager. En mor er gjerne ped.leder i en barnehage, men har sitt eget barn i en annen. De som jobber i barnehage må fint lage mat, vaske, rydde og skifte bleier der og- akkurat som hjemme. Man har bare forflyttet arbeidet bort fra sitt eget hjem- og inn i en mer instituiert sted/plass. Hva er rett, tenk selv Betyr dette at sånne som jeg, som er økonom, kan få lov til å jobbe, da...?
Gjest NozMonster Skrevet 31. juli 2012 #9 Skrevet 31. juli 2012 Det er så innmari mange fordeler og ulemper om samme sak når det gjelder absolutt alt her i verden, så jeg synes denne avgjørelsen får bli opp til hver enkelt... 11
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2012 #10 Skrevet 31. juli 2012 Hva skal folk leve av`? De skal selvsagt leve på mannens penger. For det er jo selvsagt ikke mannen som skal ta ansvaret for det året med ulønnet permisjon, det er kvinnenes ansvar.
Gjest "gjest" Skrevet 31. juli 2012 #11 Skrevet 31. juli 2012 De skal selvsagt leve på mannens penger. For det er jo selvsagt ikke mannen som skal ta ansvaret for det året med ulønnet permisjon, det er kvinnenes ansvar. Verden har heldigvis gått videre. 13
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #12 Skrevet 31. juli 2012 Det er så innmari mange fordeler og ulemper om samme sak når det gjelder absolutt alt her i verden, så jeg synes denne avgjørelsen får bli opp til hver enkelt... Det er svært få som faktisk kan velge. Samfunnet er lagt opp slik i dag at både mor og far må ut i jobb. Anonym poster: 762a3f6ae618061bd8e016cc47ae2127 9
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #13 Skrevet 31. juli 2012 Hva skal folk leve av`? Moren min ordnet seg fint. Hun håver inn uføretrygd samtidig som hun slenger dritt om de som faktisk er med på å betale gildet - nemlig kvinnelige arbeidstakere. Anonym poster: 8657fcccacb67c7c76fb2ae65676f0e0 5
Gjest "gjest" Skrevet 31. juli 2012 #14 Skrevet 31. juli 2012 Moren min ordnet seg fint. Hun håver inn uføretrygd samtidig som hun slenger dritt om de som faktisk er med på å betale gildet - nemlig kvinnelige arbeidstakere. Anonym poster: 8657fcccacb67c7c76fb2ae65676f0e0 Ja, ja, hun har selv gjort seg til ,lavtlønnet. Håper hun er fornøyd med at hun ofret de beste årene av sitt liv på mann og barn.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2012 #15 Skrevet 31. juli 2012 Verden har heldigvis gått videre. Det burde man jo håpe, men den har ikke det. Du finner knapt en mann som har utvidet permisjon, eller som trapper ned stillingen sin med barnas beste i tankene. Dette er det fortsatt vi kvinner som gjør. Småbarnsfedre jobber i snitt mer enn før de fikk barn og småbarnsmødre jobber mindre.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #16 Skrevet 31. juli 2012 Uansett hva jeg hadde villet, så er ikke økonomien der slik at jeg kan ha 1,5-åringen hjemme - enkelt og greit. Han begynte i barnehage når han var 11,5 mnd. Vi var heldige og kunne velge barnehage, da vi fikk 2 tilbud. Og den vi valgte er en fantastisk barnehage. Gutten stortrives, og har gjort det fra dag 1. Han har kun grått når jeg har levert 2 ganger, det var aller første gang og første gang etter 4 uker sommerferie nå. Begge gangene har det gått over omtrent før jeg var ute av døra, og han var i gang med lekene. Jeg syns det er TULL å si at INGEN 1-åringer har noe å gjøre i barnehage. Selvfølgelig har de det aller best hjemme med mamma/pappa (det gjelder forsåvidt både for 1-åringer og 4-åringer), men mange ettåringer har det helt supert i barnehage. Det man heller bør sette fokus på er hvor lenge de er der. En ettåring har INGENTING å gjøre i bhg i 8-10 timer. Selv om de gjerne sover i et par timer, er det alt for lange dager. Og familien får lite tid sammen. Er man to om det, så klarer man å redusere en eller begges stillinger slik at man får kortere dager i bhg. Er man alene med barn, så får man diverse stønader, slik at man kompanserer for mindre inntekt. Økonomi er sjelden en "gyldig" unnskyldning, og man har RETT PÅ redusert stilling med små barn. Anonym poster: 204bff64708086cfaa8bba25fcc482a2 8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #17 Skrevet 31. juli 2012 Ja, ja, hun har selv gjort seg til ,lavtlønnet. Håper hun er fornøyd med at hun ofret de beste årene av sitt liv på mann og barn. Hun har ikke ofret noe som helst. I forhold til den minimale "arbeidsinnsatsen" hun har gjort i hjemmet er hun tvert imot meget høyt lønnet. Den eneste personen det er plass til i hennes univers er henne selv. Anonym poster: 8657fcccacb67c7c76fb2ae65676f0e0 1
Gjest "gjest" Skrevet 31. juli 2012 #18 Skrevet 31. juli 2012 Det burde man jo håpe, men den har ikke det. Du finner knapt en mann som har utvidet permisjon, eller som trapper ned stillingen sin med barnas beste i tankene. Dette er det fortsatt vi kvinner som gjør. Småbarnsfedre jobber i snitt mer enn før de fikk barn og småbarnsmødre jobber mindre. Vel, men når de her kvinnene finner seg i den tankegangen om at jobben deres ikke er like viktig.. Det er de som i første omgang må gjøre noe med det. Der hjemme. 1
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2012 #19 Skrevet 31. juli 2012 Vel, men når de her kvinnene finner seg i den tankegangen om at jobben deres ikke er like viktig.. Det er de som i første omgang må gjøre noe med det. Der hjemme. Hjertens enig!
Gjest imli Skrevet 31. juli 2012 #20 Skrevet 31. juli 2012 Eg meiner i utgangspunktet at ungar har det best heime fram til 2-3-årsalderen. Men - for det fyrste er det mange som ikkje har råd, eller tek seg råd, til dette. For det andre er det såpass få dom er heime med ungane at ungar som er heime, ikkje får nok sosial trening. Ein 1-åring treng ikkje så mykje sosial trening, men når dei nærmar seg 2, for ikkje å snakke om 3 år, treng dei meir og meir av dette. Kven skal gje dei sosial trening, når "alle andre" går i barnehage? Eg trur svaret er betre barnahagar (fleire tilsette, mindre avdelingar) og kortare dagar for dei minste. Kanskje kunne me få til ei ordning med 6-timarsdag med lønnskompensasjon for alle med barn under 3 år. Slik unngår me i det minste at 1-2-åringar må vera i barnehage 8-9 timar om dagen. Og det er ikkje "urettferdig" for dei som ikkje har barn. Me kan ikkje tenkje på kva som er rettferdig for vaksne, me må tenkje på kva som er best for barna - det er dei som er framtida! 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå