Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på hvor jeg får kjøpt pensumbøkene mine billigst mulig, hvis jeg skal ha nye?

Hittil har jeg funnet adlibris.com og ord.no, de bytter på hvem som er billigst. Som regel finner jeg bøkene billigst hos ord.no, men noen bøker er billigere hos adlibris.com.

Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

adlibris og capris.no. Capris har fri frakt for studenter, og av og til 10-20 kr billigere. Jeg vet ikke om dette gjelder for i år, men de siste årene har Akademika (butikken) hatt kampansje om at kjøper du for 1000, får du gavekort på 100. Jeg har kjøpt rett over 1000 hver gang (3-4 ggr), og dermed fått 3-400 kroner å bruke på de siste bøkene og generelt stæsh.

AnonymBruker
Skrevet

adlibris og capris.no. Capris har fri frakt for studenter, og av og til 10-20 kr billigere.

Kan signere på denne (capris og alibris er det samme).

Vet at ord.no er billig, men har selv dårlig erfaring med dem. Ene gangen tok den en evighet (3-4 uker) å få bøkene (og jeg fikk heller ingen beskjed om at det tok lang tid) , de beklagde og jeg ga dem en sjanse til og da fikk jeg en annens bestilling (og dermed tok det igjen en evighet før jeg fikk min :P). Dette er riktignok noen år siden da.

Anonym poster: b61a9347fc559f527930b6db5fcb5a69

Skrevet

Blir student til høsten selv, så lurer litt på dette. Herregud, bøker er dyre! Ser at ord.no har den første boken jeg trenger billigst, men er bare 8 kroner billigere. Ser ut som om porto er gratis... men likevel. 477 kroner for en bok jeg skal ha lest FØR jeg begynner. Jesus.

Gjest Daenerys
Skrevet

Blir student til høsten selv, så lurer litt på dette. Herregud, bøker er dyre! Ser at ord.no har den første boken jeg trenger billigst, men er bare 8 kroner billigere. Ser ut som om porto er gratis... men likevel. 477 kroner for en bok jeg skal ha lest FØR jeg begynner. Jesus.

Ja, det koster, sånn er det bare. Du kan jo kjøpe brukt eller selge bøkene etterpå.

Skrevet (endret)

Ja, det koster, sånn er det bare. Du kan jo kjøpe brukt eller selge bøkene etterpå.

Er det jeg prøver på. Fant boken brukt på finn, kontaktet flere av selgerne... ingen har så langt svart. Men å selge den etterpå skal jeg nok klare.

Ser en del som selger den skal ha 400 for den, er ikke det litt urealistisk? En bok som er merket og skrevet i, rett og slett brukt, mindre enn 100 kroner billigere?

Endret av Miah
AnonymBruker
Skrevet

iBok.no har mye.

Det kan også lønne seg å henge opp liste med "ønskes kjøpt" på oppslagstavla på skolen. Der er det også mange som selger.

Brukt er bra, og miljøvennlig :)

Anonym poster: 5b0d07c0254eb7adfcc4cf4d548760a3

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Er det jeg prøver på. Fant boken brukt på finn, kontaktet flere av selgerne... ingen har så langt svart. Men å selge den etterpå skal jeg nok klare.

Ser en del som selger den skal ha 400 for den, er ikke det litt urealistisk? En bok som er merket og skrevet i, rett og slett brukt, mindre enn 100 kroner billigere?

Jeg ville tatt 250 for det, kanskje 200 om den var veldig godt brukt. Men det kan også lønne seg å se på lister tidligere studenter henger opp, de pleier å dukke opp rundt semesterstart på studiestedet :)

Skrevet (endret)

Først av alt: Finn ut hvilke bøker du faktisk trenger. Det er ofte en haug med bøker på pensumlister der man bruker et par kapitler, først og fremst kun til eksamen. Da ville jeg sikre meg dem på biblioteket tidlig i semesteret og skrive grundige notater til de eksamensrelevante kapitlene, ikke betale 500 for boken. Alt engelsk bestilles på Amazon. Har du venner på studiet kan dere eventuelt bli enige om å kjøpe en bok hver og byttelåne. Det kommer selvsagt an på hva du studerer, men i de fleste samfunnsfag er man ikke så bokavhengige som man for eksempel er av anatomibøker på medisinstudiet.

I tillegg: purr på andre studenter ang. bruktbøker, skriv gjerne på studiets Facebook-side eller heng opp lapper på skolen. Er du så heldig å kjenne noen på faget, spre ordet. Det er mange som ikke tar seg bryet med å organisere salg hvis ikke de kjenner noen som tar fagene.

Endret av Glynis
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Ble oppriktig nervøs av å lese at ord.no er tvilsomt. Ved å bestille fra dem, så kan jeg jo spare kjempemye.. :forvirra: Flere som har noe å si om de?

Ellers mange gode tips. Jeg skal gå sykepleie, så er nok en del bøker jeg er nødt til å ha. Har tenkt til å kjøpe de fleste for i høst iallefall, men ikke de det bare er noen få kapitler som er pensum.

Gjest test123
Skrevet

Ja bøkene er kriminelt dyre. Synes egentlig universitetene burde se på pris også når de setter pensumlitteratur.

AnonymBruker
Skrevet

Ord.no ser ikke ut til å ha noe av mitt pensum :tongue:

Legger igjen noen tusenlapper hos Capris/Adlibris i løpet av et år...

Anonym poster: 13d45711a76d864905e0871a1f94c5ff

Gjest Daenerys
Skrevet

Ja bøkene er kriminelt dyre. Synes egentlig universitetene burde se på pris også når de setter pensumlitteratur.

Ikke klag, du må ikke betale hundretusener for utdannelse i Norge. Du betaler pensum og semesteravgift, og det er det. Pris? Mange av bøkene man leser på universitetet er ikke akkurat skjønnlitteratur, så hvorfor skulle det bli priset som det?

Skrevet

Bestilte alle bøkene mine fra ord.no forrige semester, og hadde ingen problemer. Fikk de i posten i løpet av noen få dager.

Dette kan riktig nok ha vært et engangstilfelle siden en studiekamerat også bestilte der, og måtte vente en evighet før han fikk en bok. Tror det skyldtes at boken ikke var på lager, men han fikk uansett veldig lite informasjon om det.

Skrevet

Amazon.co.uk har mye som er billigere enn i Norge. Det forutsetter at boka er på engelsk da, men min faglitteratur har stort sett bare vært på engelsk. 200 kr.grensa gjelder ikke bøker!

Skrevet

Jeg kjøpte endel bøker brukt. Ibok.no og finn.no er gode å bruke der! Fordelen med ibok er at du kan få opp om bøkene er notert masse i eller som ubrukte.

Sjekk hva differansen på nye og de brukte er. Jeg sparte endl på det de siste årene i hvert fall :)

AnonymBruker
Skrevet

:hoho:

Blir det riktig å si ROFLOL nå?

Skrevet

Har dere fått vite hvilken bøker dere må kjøpe allerede? Trodde vi ikke fikk vite det før semesterstart? Hvor i så fall fikk dere vite det? Jeg skal gå på UiB.

Skrevet

På UiO står det inne på emnesidene. Det lureste er helt klart å vente til du vet hva du faktisk får bruk for. I et av fagene jeg hadde i vår stod det 4 bøker + 3 kompendier på leselista, men jeg greide meg lenge med kun én bok (fikk tilogmed B, woho). Sparte meg vel noe over 2500 kr, hvis ikke mer.

Skal man ha engelske bøker er amazon et must. Å kjøpe på Akademika er som å skyte seg selv i foten. Det er ingen toll på bøker til Norge, og med en dollarkurs som er så lav som den er for tiden, kan du spare hauger og lass på å importere fra USA. Jeg har kjøpt 4 bøker hittil, og har betalt rundt 1000 kr totalt med frakt (fikk de etter 3-5 dager). Skulle jeg kjøpt de samme bøkene her i Norge hadde prisen antagelig kommet opp i underkant av 3000 kr.. *grøss*

Gjest test123
Skrevet

:hoho:

Blir det riktig å si ROFLOL nå?

Nei, det riktige hadde vært å komme med et sakelig svar og ikke brukt AnonymBruker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...