Gå til innhold

Alenemor flytte til USA

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en amerikansk kjæreste, og han bor i Amerika. Han er kommet inn på studieønsket sitt til neste år, og kommer til å studere der borte. Jeg vurderer å dra over sammen med barnet (som enda har godt med år igjen til skolestart) mitt til sommeren/høsten neste år, om alt går som planlagt, men lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det. Jeg har foreldreansvaret alene og barnefar har sporadiske dagsamvær til tross for skriftlig samværsavtale (en gang i måneden). Om vi flytter dit blir det sannsynligvis kun til kjæresten min er ferdig utdannet (ca 4 år). Hvordan skal jeg evt legge fram denne planen for barnefar på en god måte? Vi har ikke det beste forholdet og han er ikke spesielt knyttet til barnet vårt, men jeg kan se for meg at det ikke blir tatt spesielt godt imot. Jeg er litt forut nå, det blir et helt år til vi evt flytter på oss, men jeg vil helst gjøre det på best mulig måte for alle parter.

Er det noen som har vært borti noe lignende tidligere og kan komme med forslag?

Anonym poster: 81e7234aad45adee7e4e603153c27b4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å begynne med noe annet og mer sentralt: Hvordan skal du få visa til å være i USA ett år uten jobb, studie elller være gift med en amerikaner?

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Har du foreldreansvar alene? Eller har du daglig omsorg? Dersom far har samvær er det veldig rart at han ikke har foreldreansvar. Foreldreansvar har man ikke dersom man aldri blir "registrert" som far, selv frasier seg foreldreansvar eller har blitt fradømt foreldreansvar (noe som er veldig sjeldent).

Uansett ville jeg tenke meg nøye om før jeg fratar barnet mitt muligheten til å få en relasjon til sin far nå de første leveårene. USA er langt borte fra Norge, spesielt for et lite barn.

• Liker 1
Gjest grapefrukt
Skrevet

På bakgrunn av det du skriver så er det ingenting som vil gi grunnlag for visum.

• Liker 2
Gjest Quake
Skrevet

For å begynne med noe annet og mer sentralt: Hvordan skal du få visa til å være i USA ett år uten jobb, studie elller være gift med en amerikaner?

Lurer jeg også på. Er ikke bare å flytte til USA.

Og å ta barnet fra faren, selv om han ikke har mye samvær er utrulig egoistisk....

AnonymBruker
Skrevet

Om vi flytter dit kommer vi til å gifte oss.

Har du foreldreansvar alene? Eller har du daglig omsorg? Dersom far har samvær er det veldig rart at han ikke har foreldreansvar. Foreldreansvar har man ikke dersom man aldri blir "registrert" som far, selv frasier seg foreldreansvar eller har blitt fradømt foreldreansvar (noe som er veldig sjeldent).

Uansett ville jeg tenke meg nøye om før jeg fratar barnet mitt muligheten til å få en relasjon til sin far nå de første leveårene. USA er langt borte fra Norge, spesielt for et lite barn.

Jeg har foreldreansvaret alene.

Har foreldrene ikke giftet seg, har moren foreldreansvaret alene. Her er det altså ingen automatikk i at faren får foreldreansvar.
Fra Paragrafen.no

Gjest Quake
Skrevet

Da må han tjene nok eller ha noen som kan stå som verge for deg. Dere må også søke på K1 visa, det tar sin tid.

• Liker 1
Gjest grapefrukt
Skrevet (endret)

Det fungerer ikke på den måten, du vil ikke automatisk få visum fordi dere kommer til å gifte dere - og det er heller ikke sikkert du vil få visum fordi du er gift med han.

Det er svært mange regler som gjelder for dette, det er en prosess som tar flere år - håper virkelig ikke du tror dette er en lettvint sak - det er det ikke.

I tillegg til det faktum at du selvsagt ikke bare kan ta med barnet ditt og ikke tenke på samvær ift. far - uansett hva du personlig mener om det samværet. (Her må du tenke på både norske myndigheter og amerikanske).

Endret av grapefrukt
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en amerikansk kjæreste, og han bor i Amerika. Han er kommet inn på studieønsket sitt til neste år, og kommer til å studere der borte. Jeg vurderer å dra over sammen med barnet (som enda har godt med år igjen til skolestart) mitt til sommeren/høsten neste år, om alt går som planlagt, men lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det. Jeg har foreldreansvaret alene og barnefar har sporadiske dagsamvær til tross for skriftlig samværsavtale (en gang i måneden). Om vi flytter dit blir det sannsynligvis kun til kjæresten min er ferdig utdannet (ca 4 år). Hvordan skal jeg evt legge fram denne planen for barnefar på en god måte? Vi har ikke det beste forholdet og han er ikke spesielt knyttet til barnet vårt, men jeg kan se for meg at det ikke blir tatt spesielt godt imot. Jeg er litt forut nå, det blir et helt år til vi evt flytter på oss, men jeg vil helst gjøre det på best mulig måte for alle parter.

Er det noen som har vært borti noe lignende tidligere og kan komme med forslag?

Hva skal du gjøre der borte da?

At du skriver at han ikke er spes. knyttet til barnet....det er dine ord.

Du gjør en forbrytelse mot ditt barn. Du fjerner han fra far.Øvrige familie.

Flytte til kjæreste......skulle tro du var en tenåring. Hva om 4 år, skal barnet bli kjent på nytt med far?

Hvordan skal du få visum da?

Så lite gjennomtenkt, at jeg tror det er en f...tulletråd igjen.

Noen har lite å skriv om. Snart kommer det vel en tråd om noen som vil ta med barna til mars.

Anonym poster: ee5f09383e331a942cbb304c092c7a0e

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Her er litt utfyllende informasjon om foreldreansvar:

http://www.nav.no/Fa... foreldreansvar

I praksis er det slik at dersom far er registrert som far, og har erkjent farskap - så er det veldig sjelden at man ikke samtidig har foreldreansvar. Dersom far har erkjent farskap (når foreldrene ikke er gift), så må han aktivt krysse av (på skjema der man erkjenner farskap) for at han IKKE ønsker foreldreansvar.

Dersom far ikke har foreldreansvar har han ingen rettigheter i forhold til barnet, og du kan gjøre akkurat hva du vil med hensyn til flytting. Han har ikke engang rett til å vite hvor barnet er.

Det er ofte forvirring med hensyn til dette med foreldreansvar vs. daglig omsorg. F.eks er det som regel slik at når foreldre er fratatt daglig omsorg pga omsorgssvikt (rusmisbruk o.l), og barnet er fosterhjemsplassert - så har foreldrene fortsatt foreldreansvar. Jeg jobber med barn og unge, og det er sjelden foreldre som har en eller annen form for kontakt med barnet sitt ikke også har foreldreansvar.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om TS skulle ha retten på sin side mht farens samvær, er ikke det ensbetydende med at det er det riktige å gjøre for barnet sin del.

Hun får sette sin egen egoisme til sides og gjøre det som er best for barnet.

Anonym poster: 626f583d040e82127fac9938f460f7d0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...