AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #1 Skrevet 31. juli 2012 Jeg har en noe spesiell venninne/bekjent. Hun er av typen som bruker dyr som accsesorier og noe som kan brukes og kastes. Jeg har prøvd å snakke til henne flere ganger, men det er som en snakke til en vegg. Uansett, hun har nettopp kvittet seg med sin 2 år gamle rottweiler. Grunnen hun oppgir er at det er umulig å finne ny leilighet med hund. To dager etter at hun kvittet seg med denne hadde hun plutselig kjøpt seg en ny, mindre hund. Noe som selvfølgelig får meg til å tenke at hun bare var lei av rottweileren og ville ha et nytt leketøy. Slike har hun holdt på i mange mange år, og jeg lurer oppriktig på hvor noen av dyrene har blitt av. Men så er det denne nye hunden da, hun driver å trener den opp til å kunne gjøre fra seg i sandkasse. Jeg vet at dette er normalt med katter, da jeg alltid har hatt katter selv. Jeg har ikke noe særlig peiling på hunder så jeg må bare spørre; er dette normalt??? Hun sier at hun MÅ gjøre det fordi hun ikke har hage og mest sannsynligvis ikke finner en ny leilighet med hage. Men er det ikke normalt å gå tur med hunden så den får gjort fra seg ute og plukke opp dritten for å kaste den da? Skal sies at hun ikke jobber og er hjemme stort sett hele tiden, med unntak av noen byturer og joggeturer i ny og ne. Er jeg den eneste som syns det høres veldig merkelig ut? Har prøvd å se litt på nettet, men finner ingen svar på om dette er vanlig praksis der heller. Anonym poster: 656dfcbaf26057a6efa0a9bfa23d5349
Brimi Skrevet 31. juli 2012 #2 Skrevet 31. juli 2012 Greit at de kan bruke sandkasse, men det skal ikke være istedetfor!
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #3 Skrevet 31. juli 2012 Greit at de kan bruke sandkasse, men det skal ikke være istedetfor! Nei, er det jeg tenker også. Det er jo sikkert praktisk at hunden kan dette innimellom. Men mitt inntrykk er at hun nå tenker at hun slipper å gå tur med hunden. Tidligere har det vært samboeren hennes som har gått tur med hunden, men han flyttet ut for et par ukers tid siden og gjør ikke dette lenger. Kan hende at jeg overreagerer litt nå, men det her er på en måte dråpen som får vannet til å renne over for meg, hun har som sagt et litt rart/feil syn på dyr. Blir så frustrert av mennesker som bare ser på dyr som et slags leketøy og som ikke tenker over hvor lenge et dyr kan leve, at de faktisk kan få unger, at man bør ha penger til veterinær osv. Anonym poster: 5e9551a2b675b7fc238cf20266955b29 2
Brimi Skrevet 31. juli 2012 #4 Skrevet 31. juli 2012 Hvis du ser at hun neglisjerer hun generelt kan du faktisk melde fra til mattilsynet. F. eks hvis hun ikke går tur med hunden, drar til vet om det trengs osv. 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 31. juli 2012 #5 Skrevet 31. juli 2012 jeg brukte sandkasse til hunden min da vi bodde i blokk, den reddet meg i nødstilfeller når hun f.eks hadde diarè eller når vi trente på å få henne stueren. Hadde noen uhell i heisen med henne som valp fordi vi ikke rakk å komme oss ned de 13 etasjene fort nok men den skal ikke erstatte turer ut på do og turer. Venninnen din kommer kjapt til å merke at en hund trenger gode turer når den begynner å gå løs på inventaret av ren kjedsomhet. Har du tatt det opp med henne? 1
Gjest Nikki09 Skrevet 1. august 2012 #6 Skrevet 1. august 2012 Mamma har trent hunden sin til å gå på do i kassa hvis det er sånn at hunden virkelig må. Fordi mamma har MS så er det ikke alltid like lett å komme seg ned trappen og ut på tur og da er det greit at hunden slipper å gjøre fra seg på gulvet :-) Men å skulle trene en hund til å bruke kasse fordi man ikke gidder å gå tur høres helt idiotisk ut for min del! Da burde man ikke ha hund!
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #7 Skrevet 1. august 2012 Takk for svar. Jeg visste rett og slett ikke at det var normalt å trene hunder til å gjøre det på den måten. Men ser jo at det er veldig praktisk at de er trent opp til det i overnevnte situasjoner Men er jo som sagt det at hun kanskje driter i turer fordi hunden klarer å gjøre fra seg på et fast sted som bekymrer meg. Hun er flink til å gi dyrene kjærlighet og dulle med de, men hun gir stort sett blaffen i å faktisk TA VARE på de. Jeg snakket såvidt med henne om det igår. Jeg sa at jeg skjønte at det var praktisk, men sa også ganske tydelig at jeg håper det ikke blir istedefor turer osv. Hun bare mumla tilbake. Så jeg får se an og se om hun faktisk går tur med hunden eller ikke før jeg gjør noe mer med det. Føler meg litt kjip som legger meg oppi sånn, men jeg liker at dyr blir behandlet riktig. Takk for svar alle sammen:) Anonym poster: 5e9551a2b675b7fc238cf20266955b29
Gjest Uanonymbruker Skrevet 2. august 2012 #8 Skrevet 2. august 2012 Takk for svar. Jeg visste rett og slett ikke at det var normalt å trene hunder til å gjøre det på den måten. Men ser jo at det er veldig praktisk at de er trent opp til det i overnevnte situasjoner Men er jo som sagt det at hun kanskje driter i turer fordi hunden klarer å gjøre fra seg på et fast sted som bekymrer meg. Hun er flink til å gi dyrene kjærlighet og dulle med de, men hun gir stort sett blaffen i å faktisk TA VARE på de. Jeg snakket såvidt med henne om det igår. Jeg sa at jeg skjønte at det var praktisk, men sa også ganske tydelig at jeg håper det ikke blir istedefor turer osv. Hun bare mumla tilbake. Så jeg får se an og se om hun faktisk går tur med hunden eller ikke før jeg gjør noe mer med det. Føler meg litt kjip som legger meg oppi sånn, men jeg liker at dyr blir behandlet riktig. Takk for svar alle sammen:) Anonym poster: 5e9551a2b675b7fc238cf20266955b29 Det er ikke normalt egentlig, de aller aller fleste bruker ikke tissekasse, men for noen få så er det en grei løsning Håper venninnen din tar til vett, bra du snakket med henne. Mange ville nok bare latt det skure og gå for å ikke risikere å gjøre en venninne sur. Du skal ikke føle deg kjip for å gjøre det, du er kjempeflink!!
Rainbow Skrevet 2. august 2012 #9 Skrevet 2. august 2012 Høres veldig merkelig ut at dette skal være en erstatning for å ha hunden med på tur. Trist med folk som får seg dyr som bare er underholdning, og som egentlig ikke bryr seg om den. Har en venninne som er sånn jeg også. Hun har hatt kaniner, mange forskjellige katter, en hund, fisker, en hest (hun kan hest, altså, men han ble også solgt når hun ble lei) og sikkert mer også. Alle har blitt omplassert eller solgt etter relativt kort tid. Hun hadde sikkert solgt unga sine om hun kunne! Vi skal ha hund i blokk, så vi skal nok ha en slags tissekasse på balkongen sånn at han/hun lærer å tisse ute, men det skal selvsagt ikke erstatte tur. Vi er derimot veldig innstilt på å gå mye ut med hunden, spesielt for å kompensere for at vi ikke har hage (ennå). Tissekassa skal bare brukes i nødsfall, og som en del av opplæringen sånn at vi slipper tissing i hele gangen og heisen. I tillegg er det altfor langt innefra og ut til at hunden vil skjønne sammenhengen mellom "nå begynner jeg å tisse - oj nå tisser jeg ute". Men turer blir det mange av!
AnonymBruker Skrevet 3. august 2012 #10 Skrevet 3. august 2012 TS her igjen. Nå er jeg litt forbanna, og har også sagt ifra til venninna mi. Jeg snakka litt med henne om dette kasseopplegget, og det viser seg at hun har tenkt å holde denne hunden som INNEhund. Det er jo helt hårreisende, er det ikke. Det er snakk om en ganske liten dachshund. Jeg har som sagt ikke noe særlig peiling på hund, men jeg har litt erfaringer med dachs. Hun argumenterte med at siden de hadde så korte bein så kunne de ikke være særlig aktive uansett. Og det er jo bare bullshit! Man skal passe på ryggen deres, det er klart, men de dachsene jeg har vært borti elsker jo å løpe rundt og grave hull osv. For ikke å snakke om at de er disponerte for overvekt og at dette vil forverrre ryggplagene de allerede har risiko for å få. Jeg sa at hun måtte begynne å lese seg opp før hun skaffet seg dyr i hytt og pine!! Jeg håper hun gjør det og skjønner alvoret. Sorry, måtte bare lufte litt frustrasjon. Anonym poster: 5e9551a2b675b7fc238cf20266955b29
Rainbow Skrevet 3. august 2012 #11 Skrevet 3. august 2012 Innehund?!! INGEN hunder fortjener å være inne hele tiden! Den kommer jo til å kjede seg ihjel, få masse uvaner, ryggplager, stressrelaterte symtomer, overvekt, angst...det er en HUND, ikke en dokke. Herregud, det er bra du sier ifra! 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 3. august 2012 #12 Skrevet 3. august 2012 Innehund?!! INGEN hunder fortjener å være inne hele tiden! Den kommer jo til å kjede seg ihjel, få masse uvaner, ryggplager, stressrelaterte symtomer, overvekt, angst...det er en HUND, ikke en dokke. Herregud, det er bra du sier ifra! signerer!
Gjest Cessie Skrevet 3. august 2012 #13 Skrevet 3. august 2012 Det er ingenting som heter innehund!!! Og forresten, ei venninne har dachs, og de er aktive i agility (agility uten hopp, selvfølgelig¨...). Så ikke fortell meg at dachs ikke kan være aktive.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå