Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Batteriet på laptopen min (Lenovo ThinkPad) er særdeles dårlig. Det har ikke noen stor praktisk betydning for tiden fordi jeg bruker den mest stasjonært tilkoblet strøm. Men vifta oppfører seg svært rart. Kan gå for full rulle i timer i strekk uten at jeg omtrent bruker pc'en.

Jeg tok ut batteriet og da ble den litt mer normal en stund, før den igjen begynte å 'henge seg opp'. Nå har jeg satt det i igjen, og nå er den plutselig litt snillere (så lenge det varer..)

Den står ikke varmt og har nylig vært på service og fått vifta renset. Jeg har heller ikke innstallert noe nytt. Så det hele er en liten gåte for meg.. Kan det ha noen sammenheng med det dårlige batteriet dette på en eller annen måte?

Anonym poster: 0c1de62ebabe886673dd434ac41325ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Batteriet har ikke noe å si for viftens rpm nei. Det første som slo meg var at du antakeligvis har støv i maskina, men hvis den nylig har vært på service så bør du ikke ha det...

Det kan hende at du kjører mange programmer i underbevisstheten til maskina, og dette krever ressurser som igjen krever strøm, som igjen genererer varme for så å starte vifta på høygir. Har du mye rart på maskina av sånne "tulleprogrammer"?

For sikkerhets skyld ville jeg nok tatt støvsugeren og dratt ut alt som kan være inni der ut ifra alle hull under maskinen. Husk å skru av maskinen først;)

Skrevet

Et dårlig laoptip-batteri kan noen ganger bli veldig varmt, og da kan viftene reagere på varmen og gå på full guff selv om cpu'en er "kald".

Har du prøvd å bytte batteri?

Du kan også prøve et sånt kjølebrett for å se om det hjelper.

Skrevet

TS: Du kan fint kjøre pcen uten batteri, så lenge kabelen er intakt, og pluggen har en god forbindelse. Om den har en tendens til å henge seg opp, når du kjører den kun på nettstrøm, kan det tyde på den ikke får helt jevn strøm fra adapteret.

Gamle bærbare er ofte sånn, de har sin levetid. Du kan jo vurdere ett "piratbatteri" på ebay, siden du akkurat har lagt ut penger på dataservice er det surt å vrake den. Men som regel blir man mer fornøjd med en ny pc! :opplyser:

Skrevet (endret)

Det er to års garanti på batteriet, hvis jeg ikke husker helt feil. Så hvis det kneler før det, kan du evt få et nytt.

Har hatt det samme problemet selv. Jeg valgte å løse det ved å omdefinere den blytunge laptopen til en desktop replacement, og flå ut batteriet, og det løste langt på vei problemet. Beklageligvis varte batteriet ut over garantitiden, og jeg syns det blir uforholdsmessig dyrt å kjøpet nytt batteri til den. Venter heller til tiden er moden for en ny maskin.

Endret av Mann 42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...