Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei dere :)

Jeg kunne tenke meg å spare litt oppvask, strøm og tid ved å steke grønnsaker i ovn samtidig som jeg steker laks og evt poteter. Hvordan steker dere dem (tid, grader osv)? Går dette an med frosne grønnsaksblandinger? Jeg har alltid en i hus som består av brokkoli, blomkål og gulrot.

Catie

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg bare har litt olje i formen, grønnsaker og så fisken oppå. Blir så godt atte.

Skrevet

Jeg bruker ofte å ha kylling i ovnen på en seng av brokkoli, blomkål og løk, også gulrot i blant, og da steker jeg alt i 40 minutter på 200 grader. Liker når grønnsakene blir litt brune på toppen, men du kan jo se an hvor lenge du ønsker å ha disse i ovnen.

Hele poteter tar som regel ganske lang tid, men om jeg kutter de opp i båter bruker jeg også å ha disse inne i ovnen i 40 minutter. Laks har jeg inne i ovnen i 20 minutter. Alt på 200 grader!

Bruker alltid å brune all kjøtt før jeg har disse i ovnen, men jeg tror ikke det er nødvendig. Det er alltid godt med litt olje eller smør over grønnsakene og potetene også, men jeg prøver å unngå det.

Skrevet (endret)

Jeg bruker ofte å ha kylling i ovnen på en seng av brokkoli, blomkål og løk, også gulrot i blant, og da steker jeg alt i 40 minutter på 200 grader.

Bruker du hel kylling, lår eller filet? :)

Jeg er egentlig veldig skeptisk til å ha rått kjøtt i direkte kontakt med annen mat (ser du bruner først, men det pleier ikke jeg), mens det som finnes av mystiske bakterier må vel bli godt tatt knekken på av 200 grader i 40 min?

Endret av Catie'
Skrevet

Bruker du hel kylling, lår eller filet? :)

Jeg er egentlig veldig skeptisk til å ha rått kjøtt i direkte kontakt med annen mat (ser du bruner først, men det pleier ikke jeg), mens det som finnes av mystiske bakterier må vel bli godt tatt knekken på av 200 grader i 40 min?

Bruker brystfilet! Du kan nok bruke hva som helst, men ser for meg en hel kylling kanskje trenger noe lengre tid.

Det stemmer at det som er rått i kjøttet jeg bruker aldri egentlig er i direkte kontakt med grønnsakene, men jeg vet ikke helt hvordan det fungrerer med eventuell kryssmitte ved så høy temperatur i stekeovn. Jeg har hvertfall aldri blitt dårlig, selv om jeg også har lagt helt rå laks på grønnsakene (da etter at grønnsakene har vært i ovnen i 20 minutter).

Skrevet

Det er ikkje noko å bekymre seg over! Det farlege er å ha grønsaker du skal ete rå saman med rått kjøt. Når alt varmebehandlast, er det ikkje noko problem.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikkje noko å bekymre seg over! Det farlege er å ha grønsaker du skal ete rå saman med rått kjøt. Når alt varmebehandlast, er det ikkje noko problem.

Det var det jeg håpet på :)

Skrevet

Ja, funker fint med frosne blandinger også, selvom fersk etter min smak blir best. Bruker ildfast form eller langpanne. Fan av ostedryss over grønnsakene, og så legge kjøttet eller fisken oppå der igjen. Og masse urtekrydder på toppen. 200 grader midt i ovnen til det ser gyllent og ferdig ut. Steketid avhenger av mengde mat i formen. Tynnere lag betyr kortere steketid.

Skrevet

Denne oppskriften er helt genial :)

Minimalt med oppvask og alt i en panne!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg lager ofte ovnsbakte grønnsaker (f.eks. vanlig potet, søtpotet, løk, rødbete, hele uskrelte hvitløksfedd, gulrot og hva jeg nå måtte ha), vender inn litt olje, salt, pepper og timian (frisk eller tørket). Når potetene begynner å bli ferdigstekt, setter jeg inn torskefileter penslet med olje, sitronsaft, salt og pepper, evt. også litt finhakket chili. Litt avhengig av tykkelsen trenger de fra 10-20 min - sjekk når den flaker seg og ta den gjerne ut litt for tidlig slik at den ikke blir tørr. Det er veldig godt med stekt bacon til dette.

Fisken kan også pakkes i aluminiumsfolie, da får du også en sjy som du kan ha over grønnsakene i stedet for bacon.

Edit: cherrytomater er også veldig godt til dette. Da legger jeg inn en klase eller to samtidig som jeg setter inn fisken.

Endret av Metamorf
Skrevet

Denne oppskriften er helt genial :)

Minimalt med oppvask og alt i en panne!

Den skal jeg teste ut i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...