Gå til innhold

Hjemmelaget spaghettisaus

Anbefalte innlegg

Gjest badeand1
Skrevet

Har dere noen gode oppskrifter på hjemmelaget spaghettisaus? Kan gjerne være litt sterk. :jepp:

Den jeg lager nå er så smakløs.. :(

Skrevet (endret)

Den jeg lager her er veldig enkel, man tilsetter bare krydder til man har den sterk nok.

Bruner kjøttdeig med 3-4 fedd hvitløk (familien her elsker hvitløk) og en hakket løk.

Har oppi to bokser med hakka tomater og en liten boks tomat purè. Rører godt til alt er blandet. En revet gulrot er også godt oppi.

Så har jeg oppi krydder etter va jeg føler for. Som regel er det ganske mye pepper, haugevis med oregano og basilikum. Man kan sikkert ha en hakket chili oppi, da uten frø vil jeg tro. Men det har jeg aldri prøvd før.

Endret av Atomica
Skrevet (endret)

Jeg bruker å steke karbonadedeig med en hel hakket løk og noen fedd hvitløk. Så tilsetter jeg to bokser med hakkede tomater (gjerne med smak, f.eks. basilikum), oppkuttede cherry- eller perletomater og kanskje noen friske urter om jeg har det tilgjengeig. For å lage den litt sterk tilsetter jeg chilipasta, Sambal Oelek tror jeg den heter, fra Santa Maria. Vær forsiktig om du bruker den, for den er veldig salt.

Endret av kills
Gjest "gjest"
Skrevet

Den jeg lager her er veldig enkel, man tilsetter bare krydder til man har den sterk nok.

Bruner kjøttdeig med 3-4 fedd hvitløk (familien her elsker hvitløk) og en hakket løk.

Har oppi to bokser med hakka tomater og en liten boks tomat purè. Rører godt til alt er blandet. En revet gulrot er også godt oppi.

Så har jeg oppi krydder etter va jeg føler for. Som regel er det ganske mye pepper, haugevis med oregano og basilikum. Man kan sikkert ha en hakket chili oppi, da uten frø vil jeg tro. Men det har jeg aldri prøvd før.

Jeg har mye godt samme oppskrift, men runder av smaken med fløte.

• Liker 1
Gjest Pheel
Skrevet (endret)

2 store posjoner:

Brun kjøttdeigen sammen med en finhakket løk + mais om ønskelig.

Krydre med etc. et dryss chili- og hvitløkskrydder, samt litt pepper.

Tilsett så 4-5, store og oppkuttede tomater.

Tilsett så en finhakket, rød paprika.

Kutt en neve fersk basilukum og ha over.

Så dryss litt finhakket ost over når sausen serveres over pasta.

Veldig godt.

Endret av Pheel
Skrevet

Hakka tomater, tomatpure, matfløte, hvitløk og chilli.

AnonymBruker
Skrevet

Begynner med å frese 4-5 finhakkede hvitløksbåter og en stor finhakket chili (med frø) i litt olje. Tilsetter så 1-2 finhakkede løk og 3-4 revet gulrot (ofte river jeg gulrota i maskin, sammen med en hvitløksbåt og en chili), så litt paprika. Lar dette kose seg mens jeg tilsetter div krydder som oregano, rosmarin, timian, pepper, paprika, chili, hvitløkspulver,løkpulver. Så har jeg oppi et par bokser knust tomat og en liten boks tomatpure. Tilsetter så 1/2-1 liter vann med buljong i og noen laubærblad. Så får det stå og koke til jeg syns den er ferdig :)

Anonym poster: 3cfdb1e6bf995bffeffec71867eb2d57

Skrevet

Til 400 g kjøttdeig har jeg

1 stor løk

1-2 fedd hvitløk

1 glass tomatpure

1 glass vann

2-3 ss Heinz Sweet Chili saus

Salt, pepper, oregano

Noen ganger har jeg tomater eller chili oppi.

Smaker til med alt og runder av sausen med melk.

Gjest gjest17
Skrevet

Her er ett par varianter jeg bruker mye, en Arrabiata, en kremet tomatsaus og en klassisk Bolognese. De to første er nok til to porsjoner, Bolognesesausen burde holde til to medium eller en stor Lasagne.

Arrabiata:

1 løk

1-2 fedd hvitløk

1 boks hermetiske tomater av god kvalitet

1 ss tomatpure

en liten klype sukker

tørket peperoncini (tørket italiensk chili med litt røykpreg. Bruk vanlig tørket eller fersk om du ikke får ta i.)

friske urter

salt og pepper

Surr finhakket løk og hvitløk mykt i litt olivenolje. Tilsett hermetiske tomater, tomatpure, liten klype sukker, knuste peperoncini og la det putre på lav varme. Smak til med salt og nykvernet sort pepper. Ha nykokt pasta i gryten, og vend godt sammen. Ha over i pastatallerkener og ha på frisk bladpersille og masse nyrevet parmesan.

Kremet tomatsaus:

1 liten rødløk

1-2 fedd hvitløk

1-2 stilker med finhakket frisk rosmarin

1 boks hermetiske tomater

1 ss tomatpure

en god desiliter fløte

en liten klype sukker

tørket peperoncini

en liten neve hakket bladpersille

salt og pepper

Surr finhakket løk, rosmarin og hvitløk mykt i litt olivenolje. Tilsett hermetiske tomater, tomatpure, liten klype sukker, fløte, knuste peperoncini og la det putre litt på lav varme. Ha i en handfull hakket bladpersille. Smak til med salt og kvernet sort pepper. Ha nykokt pasta over i gryten, vend godt inn. Ha over i pastatallerken med revet parmesan over. Denne sausen er utrolig god med litt hissig spekepølse i. Tilsett da samtidig som man har hatt i fløte.

Bolognese:

1 pk kvernet oksekjøttdeig

1 Jacob's utvalgte fersk salsiccia (synes denne er veldig lettvint å bruke, men bytt den gjerne ut med pancetta eller noe annet)

smør til stekeing

2 løk

2 gulerøtter

2 selleristilker

4 fedd hviløk

2 bokser hermetisk tomater

1 liten boks tomatpure

bouquet garni

kanskje noen stilker frisk basilikum?

1 glass hvit eller rødvin

en klype sukker

oksekraft

balsamicoeddik

salt og pepper

Ta skinnet av salsicciapølsen og stek den sammen med kjøttdeigen i en stor gryte med smør. Ha i finhakket løk, hvitløk, stangselleri og gulerøtter og surr sammen. Tilsett to bokser med hermetisk tomat, tomatpure og ett par hakkede friske tomater om du har liggende. Ha i litt sukker får å runde av tomatsmaken.

Ha så i en bouquet garni, stilker med timian og rosmarin og laurbærblader bunnet sammen, skal tas ut etter endt koketid. Ha i ett glass vin, en god dæsj balsamicoeddik. oksekraft eller fond som du juster litt etterhvert får å få den til å smake som du foretrekker. Ha lokk på å la det småputre i timesvis, gjerne hele dagen, jo lengre jo bedre :-)

Smakes til med salt og nykvernet sort pepper.

Jeg legger denne lagvis med hjemmelaget Bechamel og ett fint lagt parmesan mellom platene. Pleier også å fryse halvparten av sausen, så har du klar når du trenger en annen gang. Varier med de urtene du måtte like og litt tørket chili er også godt i.

:-)

Skrevet

Det hørest kanskje sært ut, menein liten dæsj sherry gjer tomatsausen veldig god! Elles er anis eit krydder som smakar godt saman med tomat.

AnonymBruker
Skrevet

http://www.diggmat.c...dig-veldig-god/

Sverger til denne, pleier å lage dobbelt opp og hive det i frysen ;)

Enig med bloggeren om at gulrot er et must i tomatsaus. Jeg syns den blir bitter uten, og føler ikke sukker gjør samme nytten.

Anonym poster: 3cfdb1e6bf995bffeffec71867eb2d57

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet

Den beste rene tomatsausen jeg lager er så enkel at det (nesten) er latterlig.

2 bokser krossade tomater

5 ss smør

1/2 gul løk (ikke oppkuttet)

Ha alt i en gryte og la det småboble i tre kvarter. Fisk ut løken og du er ferdig!

Jeg har brukt denne sausen som basis både for lasagne og bolognese, eller bare alene med pasta og en solid dose parmesan.

Skrevet

Slik pleier jeg å lage spaghettisaus (ca. 4 porsjoner):

- Bruner kjøttdeig i litt olje, 400 g

- Har i 1 finhakket rødløk og 1 revet gulrot, lar den surre litt med kjøttdeigen

- Har i 1 finhakket hvitløksfedd, lar den surre litt

- Heller på ca 1 dl rødvin, lar det koke slik at alkoholen fordamper

- Har i 2-3 ss tomatpuré, lar det steke litt

- Heller på 1 boks hermetiske cherrytomater + ca 1 dl vann (viktig med tomater av god kvalitet)

- Krydrer med tørket oregano og lar sausen småkoke litt

- Smaker til med smoked paprikapulver, pepper, salt, balsamicoeddik og frisk basilikum

Serverer med pasta/spaghetti og parmesan :)

Anonym poster: a792e9c71bc507cf012e186e96c998a6

• Liker 1
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Slik pleier jeg å lage spaghettisaus (ca. 4 porsjoner):

- Bruner kjøttdeig i litt olje, 400 g

- Har i 1 finhakket rødløk og 1 revet gulrot, lar den surre litt med kjøttdeigen

- Har i 1 finhakket hvitløksfedd, lar den surre litt

- Heller på ca 1 dl rødvin, lar det koke slik at alkoholen fordamper

- Har i 2-3 ss tomatpuré, lar det steke litt

- Heller på 1 boks hermetiske cherrytomater + ca 1 dl vann (viktig med tomater av god kvalitet)

- Krydrer med tørket oregano og lar sausen småkoke litt

- Smaker til med smoked paprikapulver, pepper, salt, balsamicoeddik og frisk basilikum

Serverer med pasta/spaghetti og parmesan :)

Anonym poster: a792e9c71bc507cf012e186e96c998a6

Winner. Identisk med min!

• Liker 1
Gjest cool_water
Skrevet

Fulgte den oppskriften slavisk i dag, tror aldri jeg har laget noe så godt noensinne. Føler meg som den kokken

Awesome! :) Bra det ble en suksess. Var vel slik jeg følte meg og første gangen!

Skrevet

Har fått mye skryt for denne sausen:

Frese hvitløk og løk i olje

Tilsette en boks hermetiske tomater med basilikum

Frisk timian og oregano. Stoor forskjell mellom tørkede og friske urter.

Chili om du vil ha den litt spicy

Også godt med gulrot og selleri i sausen om du vil ha den mer mettende.

Koke en times tid. Kjempegodt blir det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...