Gå til innhold

Bor i blokk og jobber natt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg har begynt å jobbe natt i forbindelse med ny jobb (første natt var natt til idag!). Da jeg begynte å snu døgnet igår begynte også naboen like over gangen for meg å borre i betongveggene (bor i en betong-blokk). Nå veit sikkert de aller fleste hvor mye dette bråker, og bare fordi jeg skulle forsøke å tenke meg frem til en måte jeg kunne lage en døgnrytme hvor jeg faktisk får sove, spurte jeg naboen om han visste hvor lang tid det kom til å ta. Han hadde da borret i 6 timer i strekk.

Da jeg ringer på, stopper endelig borringa for en liten stund, han åpner døren og dunsten av alkohol slår meg i ansiktet. Jeg spør han om hva han pusser opp, om han vet når de blir ferdig for dagen og om det er et langvarig prosjekt. Ingenting av dette klarte han å svare meg, utenom å mumle noe om at han betalte dem pr. time.

:scorpis:

Jeg er jo klinkende klar over at det er lov å bråke cirka så mye man vil i blokker fra 07 til 23, selv om dette er en lyd som gjør det f.eks umulig å prate i telefonen i leiligheten. Det jeg derimot lurer på da, det er: er det noen andre som jobber natt som har noen gode metoder å sovne/stenge ute lyden? Forsøkte ørepropper, men han klarte likevel å trenge gjennom stillheten.

:ironi: Tar gledelig i mot ALLE forslag! :sovne:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Ørepropper+ høy musikk på for å kamuflere nabobråket.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved rehabilitering så ble det boret i 14 dager hos oss. Fra kl 07 til 16. jeg rømte, hva naboene gjorde? De ble vel sprø.

Ikke kunne det jobbes på kveldstid, unger legger seg tidlig osv.

Bor en i blokk så kan mye skje av lyd.

Propper i ørene, og dempet myk musikk.

Jeg skjønner ikke hvorfor du tok med at det luktet alkohol

Anonym poster: 6cdc8d241294d76bc641c114b8ce22eb

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke annet enn å bruke ørepropper (event. hørselvern som ikke demper særlig mer) eller å spille musikk for å forsøke å overdøve det. Jeg har selv tinnitus og hyperacusis (lydvarhet) og bor i betongblokk.. Ikke en særlig heldig kombinasjon. Ut med en nabo, inn med en ny, og oppussing med borring 3 mnd. i strekk.. Det går enda an med de naboene en kan få litt info av, som hvor lenge de skal holde på o.s.v, for da kan jeg rømme huset. Verre med de som ikke aner, eller som setter i gang betongborringen kl. 23.00 en lørdagskveld eller grytidlig søndag morgen. Kommer selvsagt an på hvordan 'miljøet' er i den blokka du bor, men her er det iallefall slik at ingen gidder å følge noen husordensregler. Styret gidder heller ikke å gjøre noe med det. Trist, men sant. :(

*leter etter annen bolig*

Anonym poster: 8de2e6df13b49070998c8476fdc2a0e4

AnonymBruker
Skrevet

Hørselvern OG ørepropper!

Glad jeg ikke bor i blokk..

Anonym poster: 37cd7bcdd6e5e12a55a9c90589c05a40

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke annet enn å bruke ørepropper (event. hørselvern som ikke demper særlig mer) eller å spille musikk for å forsøke å overdøve det. Jeg har selv tinnitus og hyperacusis (lydvarhet) og bor i betongblokk.. Ikke en særlig heldig kombinasjon. Ut med en nabo, inn med en ny, og oppussing med borring 3 mnd. i strekk.. Det går enda an med de naboene en kan få litt info av, som hvor lenge de skal holde på o.s.v, for da kan jeg rømme huset. Verre med de som ikke aner, eller som setter i gang betongborringen kl. 23.00 en lørdagskveld eller grytidlig søndag morgen. Kommer selvsagt an på hvordan 'miljøet' er i den blokka du bor, men her er det iallefall slik at ingen gidder å følge noen husordensregler. Styret gidder heller ikke å gjøre noe med det. Trist, men sant. :(

*leter etter annen bolig*

Anonym poster: 8de2e6df13b49070998c8476fdc2a0e4

Ingen som gidder å følge reglene her heller egentlig.

En av de andre naboene mine liker kjempegodt å ha nachspiel i ukedager, blasting music og kjempeparty (selv om han er kliss aleine...).

Jeg synes det er litt rart at det ikke er sånn "max antall timer" man har lov å gjennomføre med bråkete arbeid pr. dag. Nå har de holdt på i 9 timer, og jeg har sovet 8 timer siden natt til lørdag takket være at jeg jobber om natten og at naboen pusser opp om dagen..

Gjest Cessie
Skrevet

Jeg bor i 4-mannsbolig, men bodde på hybel betalt av arbeidsgiver da jeg jobbet natt. I hybelhuset bodde bare de andre som jobbet natt, og reglene var at det skulle være stille fra klokka 10 til 16 da de fleste sov (vi hadde som regel mulighet til å sove noen timer om natta også hvis det ikke skjedde noe spesielt). Hadde aldri klart å sove hjemme med to ville unger rett over hodet på meg. En annen fordel var at jeg slapp å kjøre hjem i halvsøvne om morgenen. Vet ikke om andre arbeidsgivere også har lagt til rette for den muligheten, men min arbeidsgiver ønsket opplagte folk på nattskiftet siden uopplagte folk kan være en sikkerhetsrisiko.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes hørselvern som stenger ute så og si all lyd. (Et rifleskudd på kloss hold høres ut som et svakt "poff"). Fåes kjøpt bl.a. hos våpenforhandlere.

• Liker 1
Skrevet

Problemet med borring i betongblokker, er at ikke bare lyden forplanter seg, men også vibrasjonene.

Jeg bodde selv i en gammel bygård i Oslo, og da en av naboene i en annen etasje drev og borret av en eller annen grunn, kunne jeg kjenne det i tennene.

Da hjelper det ikke mye å ligge med hørselvern, for tennene klaprer med uansett. :sukk:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...