Gå til innhold

Anbefaling syden for ung kvinne som reiser alene

chanel007

Anbefalte innlegg

Hei,

Som emnet forteller, har jeg tenkt å ta meg en sydentur alene.

Er det noen som har anbefalinger til hvor man bør dra?

Det er først og fremst for å slappe av, men hadde også være fint om det var noen fine turområder eller lignende i nærheten.

Er det visse steder man bør holde seg unna som ung kvinne som reiser alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hørt at Kroatia er ganske ålreit, selv for enslige jenter som reiser uten følge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ei av de mange øyene i Hellas?

Selv har jeg erfaring med Kreta, Chios, Samos og Rhodos. Skulle jeg dratt helt alene tror jeg det ville blitt Chios eller Samos. Kreta har mange fine fotturer, anbefaler å lese ei bok som heter Fotturer på Kreta. Lei bil og kjør rundt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Annonse

Alle øyene i kykladene er fantastiske . Unngå Tyrkia og Egypt.

ser dette er en gammel tråd, men kan noen fortelle meg hvorfor man bør unngå Tyrkia og Egypt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser dette er en gammel tråd, men kan noen fortelle meg hvorfor man bør unngå Tyrkia og Egypt?

Omvendt sexturisme og kultur blant unge menn vil jeg tro. Selv politiet anklager kvinner som blir voldtatt for å ha delvis skyld....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som ung og norsk jente har jeg reist mye alene verden rundt. Egypt er et av få land jeg har vært i hvor jeg aldri ville reist alene. Tyrkia er ikke noe problem, men det avhenger sikkert litt av hvor. Istanbul og andre steder med mye turister er greit.

Tilbake til Egypt: Det er et helvete å være jente i Egypt. Ferdes du noe sted uten mann (ektefelle, far eller bror) blir du sett på som et herreløst dyr. Det er ikke morsomt. Ingen tar deg seriøst. Ingen ser noen grunn til å respektere deg på noen som helst måte. Du er ikke trygg. Man kan bli feminist av mindre, men om du ønsker å kjempe feministkampen vil jeg anbefale deg å starte et annet sted enn i Egypt. Risikoen er ikke verdt det. Det var rolig i Egypt da jeg var der, og de siste årene har det bare blitt verre, med voldtekter av utenlandske journalister på åpen gate og det som verre er.

Unntaktene er turistområdene i Sharm el Sheik eller Hurghada. Skal du bo på et hotell i turistland og ta charterbussen mellom hotell og flyplass bør du oppleve få problemer med å være jente.

Trygghetsguide for jenter som reiser alene: 1. Unngå nattelivet. 2. Hold deg i vestlige eller buddhistiske land. 3. Vær mer konservativ i oppførsel enn hjemme dersom kulturforskjellene tilsier det. Det som oppfattes som høflighet og småprat med en fremmed mann hjemme, kan lett oppfattes som uhemmet flørting for den du snakker med i utlandet. Se på hvordan de lokale jentene oppfører seg.

Anonym poster: e318a3a58a9a7ed37df2417e305ffc29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ung og norsk jente har jeg reist mye alene verden rundt. Egypt er et av få land jeg har vært i hvor jeg aldri ville reist alene. Tyrkia er ikke noe problem, men det avhenger sikkert litt av hvor. Istanbul og andre steder med mye turister er greit.

Tilbake til Egypt: Det er et helvete å være jente i Egypt. Ferdes du noe sted uten mann (ektefelle, far eller bror) blir du sett på som et herreløst dyr. Det er ikke morsomt. Ingen tar deg seriøst. Ingen ser noen grunn til å respektere deg på noen som helst måte. Du er ikke trygg. Man kan bli feminist av mindre, men om du ønsker å kjempe feministkampen vil jeg anbefale deg å starte et annet sted enn i Egypt. Risikoen er ikke verdt det. Det var rolig i Egypt da jeg var der, og de siste årene har det bare blitt verre, med voldtekter av utenlandske journalister på åpen gate og det som verre er.

Unntaktene er turistområdene i Sharm el Sheik eller Hurghada. Skal du bo på et hotell i turistland og ta charterbussen mellom hotell og flyplass bør du oppleve få problemer med å være jente.

Trygghetsguide for jenter som reiser alene: 1. Unngå nattelivet. 2. Hold deg i vestlige eller buddhistiske land. 3. Vær mer konservativ i oppførsel enn hjemme dersom kulturforskjellene tilsier det. Det som oppfattes som høflighet og småprat med en fremmed mann hjemme, kan lett oppfattes som uhemmet flørting for den du snakker med i utlandet. Se på hvordan de lokale jentene oppfører seg.

Takk for godt svar:)

spør fordi det ble slutt mellom meg og samboer igår, og vi hadde bestilt en ferie til egypt mandag 1. april. Denne får jeg ikke avbestilt, og siden jeg egentlig trenger å komme meg bort litt vurderer jeg å dra.. Det er Hurghada på et all-inclusive hotell. Men er usikker på om jeg tør; som du sier har det skjedd mye dumt i Egypt de siste årene, og jeg vet at kvinnesynet der nede ikke helt matcher de norske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spør fordi det ble slutt mellom meg og samboer igår, og vi hadde bestilt en ferie til egypt mandag 1. april. Denne får jeg ikke avbestilt, og siden jeg egentlig trenger å komme meg bort litt vurderer jeg å dra.. Det er Hurghada på et all-inclusive hotell. Men er usikker på om jeg tør; som du sier har det skjedd mye dumt i Egypt de siste årene, og jeg vet at kvinnesynet der nede ikke helt matcher de norske..

Det er blitt ganske mye værre i det siste. Masse mannfolkuten jobb som annser vestlige jenter enten som greencard eller voldtektsoffre . Forvent massiv uønsket oppmerksomhet og klåing.

Ingen kompis/slektning som kan være med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt ganske mye værre i det siste. Masse mannfolkuten jobb som annser vestlige jenter enten som greencard eller voldtektsoffre . Forvent massiv uønsket oppmerksomhet og klåing.

Ingen kompis/slektning som kan være med?

Off:/ så ille! Er 22 år gammel og typisk norsk utseende, så da er det vel kanskje ekstra ille og?:/ Har snakket med noen venner, men det er så kort varsel.. får ringe bestekompis senere og spør om han kan få ordnet noe:/ Kan jo ikke dra alene om det er sånn.

*skrivefeil*

Endret av Lykkerusen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri dratt til Egypt alene som kvinne!!

Var i Egypt selv for noen år siden,med mannen min. Selv om jeg gikk med han så var det plystring og hoiing når jeg gikk ute, roping av ting jeg ikke aner hva de sa. Innpåslitne selgere.

Kunne ikke engang gå fra hotellet og 20m til butikken på hjørnet alene før jeg hadde flere egyptiske menn etter meg, selv om jeg ikke hadde øyekontakt med noen, og ikke innbød til kontakt. Glad vi bare var der ei uke, på slutten var jeg så drittlei at jeg hadde mest lyst å bare være på hotellet.

Må presisere at jeg tok hensyn til den muslimske kulturen, hadde skjørt som gikk til leggene og bluser som dekket overarmer og som ikke var nedringet. Har et typisk nordisk utseende med blondt hår og blå øyne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det var jeg som advarte mot Egypt, men jeg ville reist om jeg var deg. Jeg ville reist, badet og kost meg på hotellet! Så ville jeg holdt meg til disse reglene med tanke på min egen trygghet:

- Tatt bussen sammen med de andre turistene fra flyplassen til hotellet.

- Holdt meg på hotellet hele tiden (på et all inclusive går det jo an)

- Ikke drukket alkohol, spesielt ikke sent om kvelden.

- Prøvd å bli litt kjent med noen andre turister på hotellet.

- Stått tidlig opp og lagt meg tidlig. Trukket meg tilbake til hotellrommet når det ble mørkt (med mindre du blir kjent med noen andre turister og holder deg sammen med dem).

Lokalbefolkningen kommer ikke inn på hotellområdet ditt med mindre de jobber der. Pass på hvordan de mannlige ansatte oppfatter deg. Jeg har hørt om jenter som har reist alene til Egypt og Tunisia og opplevd det svært ubehagelig å bli ansett nærmest som horer fordi de bodde alene på hotell. Pass på kroppsspråket ditt - vær heller litt for streng og mimikkløs enn litt for vennlig og åpen. På et hotell i Norge ville du helt sikkert smilt og vær veldig høflig mot ansatte i resepsjonen, frokostsalen eller i gangene på hotellet, kanskje vekslet noen hyggelige ord. Prøv å unngå det i Egypt. Man kan si takk eller nikke for å hilse på noen man går forbi uten å smile. Da er du ikke uhøflig, og det kan ikke oppfattes som flørting. Kvinnelige ansatte kan du naturligvis være så hyggelig du bare vil mot.

Dette høres kanskje noe overdrevet ut, men jeg synes det er bedre å holde seg trygg enn å utfordre sjebnen når man reiser. Jeg kjenner meg veldig igjen i det maya76 skriver - det kunne like gjerne vært skrevet av meg. Egypt er et fantastisk land på mange måter, men folkene der gjør det til et mareritt å reise dit som kvinne. Jeg vil ikke tilbake! Verden er så full av vennlige steder og triveligere folkeslag. Jeg var 22 år da jeg var der (med mannlig reisefølge) og det var hoing og plystring og stirring, selv om jeg dekket meg til med klær og gjorde mitt beste for å unngå å innby til kontakt eller oppmerksomhet. Jeg hadde blondt hår og blå øyne som jeg dekket til med hodeplagg og mørke solbriller. Hjalp ikke mye.

Det er synd å kaste bort en ferie man allerede har betalt for, og et all inclusive hotell i Hurghada er det tryggeste stedet du kan være i Egypt. Jeg ville reist som sagt, men jeg forstår også godt om du ikke gidder. Du vil få lite frihet der.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

starte mannlig eskortetjeneste som single jenter kan ta med seg til slike land? Hmmm forretningside:P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

starte mannlig eskortetjeneste som single jenter kan ta med seg til slike land? Hmmm forretningside:P

hahaha:p akkurat nå er jeg så desperat etter selskap at jeg hadde sikkert tatt imot:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jeg som advarte mot Egypt, men jeg ville reist om jeg var deg. Jeg ville reist, badet og kost meg på hotellet! Så ville jeg holdt meg til disse reglene med tanke på min egen trygghet:

- Tatt bussen sammen med de andre turistene fra flyplassen til hotellet.

- Holdt meg på hotellet hele tiden (på et all inclusive går det jo an)

- Ikke drukket alkohol, spesielt ikke sent om kvelden.

- Prøvd å bli litt kjent med noen andre turister på hotellet.

- Stått tidlig opp og lagt meg tidlig. Trukket meg tilbake til hotellrommet når det ble mørkt (med mindre du blir kjent med noen andre turister og holder deg sammen med dem).

Lokalbefolkningen kommer ikke inn på hotellområdet ditt med mindre de jobber der. Pass på hvordan de mannlige ansatte oppfatter deg. Jeg har hørt om jenter som har reist alene til Egypt og Tunisia og opplevd det svært ubehagelig å bli ansett nærmest som horer fordi de bodde alene på hotell. Pass på kroppsspråket ditt - vær heller litt for streng og mimikkløs enn litt for vennlig og åpen. På et hotell i Norge ville du helt sikkert smilt og vær veldig høflig mot ansatte i resepsjonen, frokostsalen eller i gangene på hotellet, kanskje vekslet noen hyggelige ord. Prøv å unngå det i Egypt. Man kan si takk eller nikke for å hilse på noen man går forbi uten å smile. Da er du ikke uhøflig, og det kan ikke oppfattes som flørting. Kvinnelige ansatte kan du naturligvis være så hyggelig du bare vil mot.

Dette høres kanskje noe overdrevet ut, men jeg synes det er bedre å holde seg trygg enn å utfordre sjebnen når man reiser. Jeg kjenner meg veldig igjen i det maya76 skriver - det kunne like gjerne vært skrevet av meg. Egypt er et fantastisk land på mange måter, men folkene der gjør det til et mareritt å reise dit som kvinne. Jeg vil ikke tilbake! Verden er så full av vennlige steder og triveligere folkeslag. Jeg var 22 år da jeg var der (med mannlig reisefølge) og det var hoing og plystring og stirring, selv om jeg dekket meg til med klær og gjorde mitt beste for å unngå å innby til kontakt eller oppmerksomhet. Jeg hadde blondt hår og blå øyne som jeg dekket til med hodeplagg og mørke solbriller. Hjalp ikke mye.

Det er synd å kaste bort en ferie man allerede har betalt for, og et all inclusive hotell i Hurghada er det tryggeste stedet du kan være i Egypt. Jeg ville reist som sagt, men jeg forstår også godt om du ikke gidder. Du vil få lite frihet der.

Takk for svar igjen:) Er veldig vanskelig for meg å bestemme meg for hva som er riktig å gjøre. Lurer på å ringe reiseselskapet på mandag og spør om muligheter for å endre destinasjon. Om jeg kan dra til Gran Canaria er jo det isåfall mye mer "trygt".

Er redd jeg ikke helt klarer å følge de retningslinjene helt; jeg er en ekstremt sosial person, og det å ikke snakke med noen på 1 uke ville nok vært veldig rart for meg. men såklart; må man så må man. Kan evt ta med pensumlitteratur og lese til eksamen da. Det er jo sånn sett noe å gjøre.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha:p akkurat nå er jeg så desperat etter selskap at jeg hadde sikkert tatt imot:P

Betyr det at du kan spandere ferietur ? :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at du kan spandere ferietur ? :laugh:

hehhe:P mase litt mer på vennene mine først kanskje;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar igjen:) Er veldig vanskelig for meg å bestemme meg for hva som er riktig å gjøre. Lurer på å ringe reiseselskapet på mandag og spør om muligheter for å endre destinasjon. Om jeg kan dra til Gran Canaria er jo det isåfall mye mer "trygt".

Er redd jeg ikke helt klarer å følge de retningslinjene helt; jeg er en ekstremt sosial person, og det å ikke snakke med noen på 1 uke ville nok vært veldig rart for meg. men såklart; må man så må man. Kan evt ta med pensumlitteratur og lese til eksamen da. Det er jo sånn sett noe å gjøre. :)

Du kan være så sosial du vil med andre turister! Mange liker å være for seg selv på tur (spesielt par), mens andre gjerne vil ha selskap og bli kjent med folk. På et all inclusive i Hurghada er det sikkert massevis av nordmenn, svensker, briter eller andre gjester du kan være sosial med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...