Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg begynner mitt siste år på VGS nå i høst og vil studere i utlandet etter endt VGS. Men, jeg klarer ikke bestemme meg for hvilket land jeg vil til...

Jeg vil helst til et engelskspråklig land og de landene jeg har tenkt litt på er i hovedsak Storbritannia, USA og Australia men også Canada, New Zealand og Irland kan virke litt spennende. Noen andre forslag til land jeg kan se litt på?

Uansett, hvilke land tror du det kan lønne seg å ta utdanning i? Hvilke land er biligst å leve/bo i og hvilke land vil jeg få størst muligheter i (få jobb etter endt utdanning osv)?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt enklere å svare på hvis du sier noe om hva du kunne tenke deg å studere :)

Men hvis du har tenkt å bli boende og jobbe i landet etter endt utdanning, kan du vel studere det meste uten problemer. Jeg vet at USA har ganske strenge opptakskrav på en del utdanninger, og det er vanskelig å gå rett inn i et studium der fordi vitnemål fra norsk videregående skole er så annerledes enn amerikanske vitnemål.

Ingen av landene du har nevnt er vel spesielt billige å bo i, men hvis du finner en utdanning som er støtteberettiget fra Lånekassen vil du vel klare deg fint uansett.

Anonym poster: 4f25e5f60b2bf55d6f60aaecd9f5392a

AnonymBruker
Skrevet

USA ville jeg bare gitt opp.

Studier i Storbritannia anbefales generelt, men du får ikke nødvendigvis jobb der etter endte studier. Arbeidsmarkedet i dag er veldig tøft der for nyutdannede, og det blir ikke bedre hvis man er utlending. Men du stiller veldig sterkt i mange land med en britisk utdanning fra en skole arbeidsgivere har hørt om. Anbefaler også Dublin eller Edinburgh som studiested. Australia/NZ har ikke like godt akademisk rykte som Storbritannia, der går det mer på at det er en bra helhetlig opplevelse. Ville absolutt gått for UK.

Anonym poster: 96ab4cb459acfc399cbb992946ffa3e5

Skrevet

Jeg hadde alltid lyst å studere i USA, men sannheten for meg ble at det ble for mye penger for for lite tilbake. Helt middelmådige skoler som tar alt de finner koster 120 000,- i skolepenger i året, og så kommer mat/bo utenom. Skikkelig kjente skoler som Harvard, Yale og UCLA er utrolig krevende å komme inn på. Du kan ikke bare sende vitnemålet ditt, nei nei, du må ha anbefalinger, motivasjonsbrev, gode karakterer, eventuell språktest og kunnskapstester. Prosessen er utrolig lang og krevende. I andre ende finner vi de skolene som har en svært enkel søknadsprosess i samarbeid med norske organisasjoner, men som sagt er det en grunn til at det er såpass lett.

Jeg tror utdanning er billigere i NZ enn i Australia, men begge landene er utrolig langt vekke fra Norge, så flybilletter hjem blir knalldyrt. Om du klarer å være vekke fra familie og venner i Norge i år og dag, så kanskje det fungerer. Har selv en venninne som reiser til NZ nå i høst, og det er dyrt med reise.

...men som andre sier, hva tenker du å studere?

Gjest grapefrukt
Skrevet

Jeg studerer i USA - hvis du vil så kan du gjerne sende en PM hvis du har spørsmål du lurer på :)

Skrevet

Når det gjelder HVA jeg vil studere er jeg faktisk ikke helt sikker enda, men event management og film er to ting jeg har tenkt en del på (og ja, jeg vet at disse yrkene ikke er trygge og at man vil bli nødt til å jobbe i helger, på kvelder kanskje til og med om natten og dårlig lønn, men det gjør ikke noe for min del (har hørt denne regla NOEN ganger før for å si det sånn)).

Er det forresten noen som vet hvordan skolesystemene er i de forskjellige landene? Jeg kunne tenke meg å gå på college/universitet der de har forskjellig idretter/klubber man kan drive med på fritiden (litt sånn man ser på alle typiske ungdomsfilmer fra USA).

Skrevet

^ Hva mener du med skolesystemer? I USA er det freshman-, sophomore-, junior- og senior year (akkurat som i high school). Lånekassen gir ikke støtte til freshman year, men det er noen skoler som samarbeider med norske organisasjoner som kan gi fritak til norske elever. Om man velger en skole hvor man ikke får fritak, blir det veldig dyrt... skolepenger blir fort utrolig mye, spesielt når man er student. Du kan ikke ha deltidsjobb i USA utenom studiene, men du kan jobbe på campus.

Skrevet

For å føye til det Miah sa: Liste over akkrediterte skoler der man slipper freshman year finner du på noram.no. :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det forresten noen som vet hvordan skolesystemene er i de forskjellige landene? Jeg kunne tenke meg å gå på college/universitet der de har forskjellig idretter/klubber man kan drive med på fritiden (litt sånn man ser på alle typiske ungdomsfilmer fra USA).

Dette er de helt ekstreme på i England, i hvert fall der jeg studerte. Alle er på et eller annet team, hver onsdag etter kl. 12 er det ingen fag, fordi det er 'sportsdagen'. Det er også en haug med ikke-sportslige societies. Det reklameres masse for det og nesten alle undergrads baserer livet sitt på et society. Nå studerte jeg ved et relativt sportslig universitet som også har flere OL-utøvere i år, men det er iallfall veldig mye organisert sosialt samvær og fritid. Alle som jobber i studentpuben går ut hver uke, etc.

Skrevet

Dette er de helt ekstreme på i England, i hvert fall der jeg studerte. Alle er på et eller annet team, hver onsdag etter kl. 12 er det ingen fag, fordi det er 'sportsdagen'. Det er også en haug med ikke-sportslige societies. Det reklameres masse for det og nesten alle undergrads baserer livet sitt på et society. Nå studerte jeg ved et relativt sportslig universitet som også har flere OL-utøvere i år, men det er iallfall veldig mye organisert sosialt samvær og fritid. Alle som jobber i studentpuben går ut hver uke, etc.

Kan jeg spørre hvor du studerte (hvilket universitet/college)? Du kan sende en personlig melding :)

Skrevet

USA ville jeg bare gitt opp.

Studier i Storbritannia anbefales generelt, men du får ikke nødvendigvis jobb der etter endte studier. Arbeidsmarkedet i dag er veldig tøft der for nyutdannede, og det blir ikke bedre hvis man er utlending. Men du stiller veldig sterkt i mange land med en britisk utdanning fra en skole arbeidsgivere har hørt om. Anbefaler også Dublin eller Edinburgh som studiested. Australia/NZ har ikke like godt akademisk rykte som Storbritannia, der går det mer på at det er en bra helhetlig opplevelse. Ville absolutt gått for UK.

*host*Dublin er ikke i UK*host*

Ikke meninga å flisespikke, jeg bare kunne ikke la være :sjenert: Selv elsker jeg Dublin, og har innmari lyst til å ta postgrad. master på Trinity når jeg er ferdig med honours, men det er greit å være forberedt på prisnivået i Irland, det er rimelig stivt. Nevner det i og med at TS spør om prisnivå på bo/leve i førsteposten :)

Når det gjelder HVA jeg vil studere er jeg faktisk ikke helt sikker enda, men event management og film er to ting jeg har tenkt en del på (og ja, jeg vet at disse yrkene ikke er trygge og at man vil bli nødt til å jobbe i helger, på kvelder kanskje til og med om natten og dårlig lønn, men det gjør ikke noe for min del (har hørt denne regla NOEN ganger før for å si det sånn)).

Jeg studerer i Glasgow, Skottland (send meg gjerne en PM hvis du har spørsmål) og stortrives på uni. Vi har forsåvidt filmstudier, med mange muligheter ifht utdanning innen film. Du skriver ikke hva du evt er interessert i, regi, manusforfatter, dramaturgi, produksjon, anmelder, filmviter, etc - men filmmiljøet i Glasgow er bra, og utdanningen er førsteklasses. Du er forberedt på at det blir et bikkjeliv uansett hvor du havner etterpå, og det er jo en god start :) En annen ting det er greit å forberede seg på med en gang (dersom du ikke alt har tenkt over det) er at å jobbe utelukkende med film er en utfordring, hvertfall som nyutdannet, så det er en fordel om du går med på å jobbe med TV og/eller teater i tillegg/perioder.

Når det gjelder idrettsklubber har vi i underkant av 50 forskjellige her, og man kan drive med alt fra fallskjemhopp via cricket til sprangridning. Treningsanlegget på campus er også relativt imponerende med svømmebasseng, tennisbaner og digert treningsstudio, for å nevne noe. Medlemskap koster £50 per skoleår, så det er rimelig. Dette er heller ikke ekstraordinært for Glasgow Uni, idrett er høyt prioritert på mange universitet i UK.

Systemet i UK varierer litt fra sted til sted, og ikke minst hvilket studium man velger. Sjekk UCAS sine nettsider for detaljert info.

Det er relativt rimelig å bo og leve både i Skottland og England (foruten London, naturligvis), men vær oppmerksom på at skolepengene varierer en del. Du får støtte til dette fra lånekassen så lenge de støtter utdanning ved skolen du velger, men studielånet blir festlig høyt i etterkant, bare så det er sagt. Jeg kommer til å sitte igjen med greit over en halv mill etter fire år, og her er det ikke "bare" å ta seg en deltidsjobb ved siden av som kanskje er mer mulig i Norge. Men husleia er latterlig lav, og mat, kollektivtransport og slikt er veldig mye rimeligere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*host*Dublin er ikke i UK*host*

Ikke meninga å flisespikke, jeg bare kunne ikke la være :sjenert:

Det sier jeg ikke heller. Jeg sier at jeg kan anbefale de byene, men at min hovedanbefaling er UK. Tro meg, jeg har hatt ca. utrolig slitsomme 50 seminardiskusjoner på skolen om UK/Britain/England/altmuliginnenfordette. Tips til alle ikke-briter: Ikke ta fag som handler om Britain and Europe, du får antakeligvis grå hår til slutt. Har i det minste lært å aldri mer kjede utlendinger med 'Finland is not Scandinavia'-argumenter.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvor du studerte (hvilket universitet/college)? Du kan sende en personlig melding :)

Bath. Veldig bra studentmiljø. Boligestandard/-priser er dog litt meh, men slik er det vel i hele England.

Skrevet

Har du hørt om American College of Norway? Jeg gikk der noen år siden og da får du støtte av Lånekassen til det første året og de hjelper deg med søknader og skolevalg og sånt mens du fullfører ett år av Bachelorgraden (i norge) - så fullfører hvor du vil i USA. Hvis du går på en av partnerskolene dems kan du komme rett inn på 3.året- og da sparer du en del skolepenger! :smilbla: Det gjorde jeg, men mange av vennene mine dro over alt; NY, California, Florida, Texas, Chicago. Jeg stortrivdes på ACN! Det er en passe liten skole 60-70 studenter, så alle blir gode venner, som en stor familie med Homecoming, Halloween, Superbowl og sånt. Og så er det kult å få så mange venner som også har drømmen om å studere i utlandet, da laugh.png Send en PM om du lurer på noe! Men ut i fra hva det du skrev høres det ut som ACN er greia for deg, spesielt siden du ikke helt vet hva du vil (det er veldig lett å bytte hva du studerer eller studere flere ting samtidig i USA :tommelsmil: ).

Skrevet

Lånekassen støtter førtse året ved American College of Norway. Der gikk jeg, og så fortsatte jeg studiene i USA. Det er muligheter der ute om man leter litt :)

^ Hva mener du med skolesystemer? I USA er det freshman-, sophomore-, junior- og senior year (akkurat som i high school). Lånekassen gir ikke støtte til freshman year, men det er noen skoler som samarbeider med norske organisasjoner som kan gi fritak til norske elever. Om man velger en skole hvor man ikke får fritak, blir det veldig dyrt... skolepenger blir fort utrolig mye, spesielt når man er student. Du kan ikke ha deltidsjobb i USA utenom studiene, men du kan jobbe på campus.

Skrevet

Jeg hadde alltid lyst å studere i USA, men sannheten for meg ble at det ble for mye penger for for lite tilbake. Helt middelmådige skoler som tar alt de finner koster 120 000,- i skolepenger i året, og så kommer mat/bo utenom. Skikkelig kjente skoler som Harvard, Yale og UCLA er utrolig krevende å komme inn på. Du kan ikke bare sende vitnemålet ditt, nei nei, du må ha anbefalinger, motivasjonsbrev, gode karakterer, eventuell språktest og kunnskapstester. Prosessen er utrolig lang og krevende. I andre ende finner vi de skolene som har en svært enkel søknadsprosess i samarbeid med norske organisasjoner, men som sagt er det en grunn til at det er såpass lett.

Jeg tror utdanning er billigere i NZ enn i Australia, men begge landene er utrolig langt vekke fra Norge, så flybilletter hjem blir knalldyrt. Om du klarer å være vekke fra familie og venner i Norge i år og dag, så kanskje det fungerer. Har selv en venninne som reiser til NZ nå i høst, og det er dyrt med reise.

...men som andre sier, hva tenker du å studere?

Australia har jeg hørt har høye bo og levekostnader, så det blir jo ganske dyrt. Dog har jeg hørt mye positivt om å studere i Australia.

Min bror studerte tre år i London, og stortrivdes, men der er det også ganske dyrt.

Personlig ville jeg valgt et land hvor engelsk ikke er førstespråket, for å lære meg enda et språk. Om jeg skulle valgt fra din liste ville jeg valgt Canada.

Skrevet

Lånekassen støtter førtse året ved American College of Norway. Der gikk jeg, og så fortsatte jeg studiene i USA. Det er muligheter der ute om man leter litt :)

Joda, om man føler for å bruke ett år i Moss, så er det en mulighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...