Nieida Skrevet 15. februar 2004 #1 Skrevet 15. februar 2004 Vi skal ha 12 gjester til møljekalas,torskemølje altså. Jeg lurer på hva jeg skal servere til dessert? Mølja i seg sjøl er veldig mektig.
Gjest Vega Skrevet 15. februar 2004 #2 Skrevet 15. februar 2004 Siden jeg er nordfra, forbinder jeg gjerne den påfølgende desserten med moltekrem... Da er livet perfekt... (La folk selv velge hvor mye bær og krem de skal blande, og ikke miks ferdig)
Nieida Skrevet 15. februar 2004 Forfatter #4 Skrevet 15. februar 2004 Jeg føler nok at multekrem er vel mektig etter torskemølja. Ønsker noe friskere.
Gjest Valmue, ikke innlogget. Skrevet 15. februar 2004 #5 Skrevet 15. februar 2004 Mølje er mektig mat så jeg ville gått for noe lett til dessert. Hjemmelaget fruktsalat eller sorbet er både lett, friskt og godt!
~umulia~ Skrevet 15. februar 2004 #6 Skrevet 15. februar 2004 Muligens dette lyder litt dumt, og at jeg burde vite dette; men hva er mølje?
monja Skrevet 15. februar 2004 #7 Skrevet 15. februar 2004 Torskemølje INGREDIENSER: 1,5 kg fersk torsk 300 g lever av torsk 0,5 kg rogn av torsk litt salt eddik hel sort pepper vann SÅNN GJØR DU: Kok opp 1 liter vann tilsatt salt, 1/2 dl pr. liter vann. Trekk kjelen av platen og legg fiskeskivene i. Sett kjelen over varmen igjen og kok opp. Trekk kjelen til side og la fisken stå og trekke 4-5 minutter. Anrett på et varmt fat. Før leveren kan kokes må den renses for hinner. Leveren kan kokes hel eller i biter, i 2 dl vann tilsatt 1 ts salt, 1 ts eddik og 4-5 pepperkorn. Kok opp vannet med eddik, salt og krydder. La leveren ligge og trekke i 20 minutter. Vask rognen og pakk den inn i matpapir for å unngå at den går i stykker under kokingen. Legg den i 1/2 liter kokende vvann tilsatt 1/2 ss salt. La den trekke i 20-40 minutter til rognen er ferdig. Server fisken med den kokte rognen skåret i skiver, lever, kokte poteter og gulrøtter.
~umulia~ Skrevet 15. februar 2004 #8 Skrevet 15. februar 2004 Åh, det har jeg jo både spist og laget før, uten og vite at det het mølje , Takk for oppklaringen monja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå