Gjest Carrie, 39, Oslo Skrevet 31. juli 2012 #1 Skrevet 31. juli 2012 Bor sammen med kjæresten, vi er 39 og 50, og ingen av oss har barn fra før eller har vært gift. Vi har vært sammen i 2 år, og nå er jeg gravid. Begge ønsker dette, han har alltid villet ha barn, og er nå klar. Han er fpr tiden uten jobb, pga midlertidig sykdom, men han vil være tilbake i arbeidslivet igjen i løpet av neste år. Han har kun jobbet i lederstillinger. Nå er det litt merkelig hjemme: han "går hjemme" og jeg er på jobb, og han har ikke nevnt forlovelse eller frieri. Synes ikke han er så veldig romantisk, da han aldri gir gaver eller blomster. Han mener en solnedgang erstatter alt. Jeg lurer på om forholdet ikke er liv laga? Vi har mye til felles og er til tider forelsket, og begge vil ha barn. Men jeg blir i tvil med så mye usikkerhet rundt. Han virker jo ikke så ivrig på å ta forholdet videre. Han vet at jeg prinsipielt er i mot samboerskap over tid, og at jeg foretrekker ekteskap spesielt når en har barn sammen. Hva kan jeg gjøre her, uten at det blir masete? -frustrert-
Kråkesaks Skrevet 31. juli 2012 #2 Skrevet 31. juli 2012 Snakk med han og spør om dere også skal gifte dere nå som dere venter barn. 4
Gjest Bond Skrevet 31. juli 2012 #3 Skrevet 31. juli 2012 (endret) Nå er det litt merkelig hjemme: han "går hjemme" og jeg er på jobb, og han har ikke nevnt forlovelse eller frieri. Synes ikke han er så veldig romantisk, da han aldri gir gaver eller blomster. Han mener en solnedgang erstatter alt. Jeg lurer på om forholdet ikke er liv laga? Vi har mye til felles og er til tider forelsket, og begge vil ha barn. Er du helt seriøs? Kanskje du burde også ha litt forståelse for at han faktisk er syk, han er utenom arbeidslivet - dette er noe som er ikke nødvendigvis veldig enkelt for noen som er vant til å ha ansvar på jobb. Kanskje det å dille rundt med deg er ikke hans eneste prioriet nå og han må sette fokus på å bli frisk og komme ut til jobb igjen? I tillegg synes jeg at det er direkte merkelig å sidestille det å være romantisk med gaver og blomster. Trodde ikke romantikk var ensbetyddende med materialisme. Og du vurderer om forholdet er liv laga fordi han ikke har fridd midt i alt dette? Selv om dere allerede venter barn sammen - noe som i seg selv er mye større forpliktesle enn ekteskap noen sinne kan være. At han vet at du ikke vil ha langtidig samboerskap er jo en ting - men her er jo du gravid og han uten jobb - så stress med bryllupsplanlegging passer ikke kanskje helt midt i det hele? Endret 31. juli 2012 av Bond
Gjest tarandus Skrevet 31. juli 2012 #4 Skrevet 31. juli 2012 Barn er vel mer forpliktende enn frieri vel? 3
LukaFrost Skrevet 31. juli 2012 #5 Skrevet 31. juli 2012 Jeg skjønner ts. Jeg er av den formening at hvis en mannn er villig til å få barn med meg må han være villig til å gifte seg med meg. 6
Amarinda Skrevet 31. juli 2012 #6 Skrevet 31. juli 2012 Jeg skjønner ts. Jeg er av den formening at hvis en mannn er villig til å få barn med meg må han være villig til å gifte seg med meg. Men TS skriver at han ikke har fridd, ikke at han har nektet å gifte seg med henne? TS: Hvis mannen din nå går hjemme og ikke har den samme inntekten som før kan det vel være at han ønsker at dere står bedre rustet før han frir? Og det er vel nok som skjer for tiden uten at dere skal planlegge bryllup midt oppi dette? Og det å gå syk hjemme legger vel kanskje ikke de beste rammene for romantikk? Jeg synes det er rart at dere ikke har diskutert dette før, men kan du ikke spørre han da? Spør om dere kan ta en tur ned på tinghuset ? 2
LukaFrost Skrevet 31. juli 2012 #7 Skrevet 31. juli 2012 Jeg forståd det sånn at han ikke ville gifte seg, jeg. Hvorfor skal man absolutt ha menn til å fri? Å gifte seg kan man fint bli enige om. TS, har dere snakket om ekteskap? Man kan vel ikke forvente at en mann skal fri helt uti det blå... 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #10 Skrevet 31. juli 2012 Hva er greia med dette maset om ekteskap? Det er tross alt bare en formalitet! Kanskje han ikke synes noe om ekteskapkonseptet - det trenger ikke bety det samme som at han ikek ahr de rette følelsene for deg? Det viktigste er at dere har papirene i orden nå som dere skal ha barn, med tanke på det økonomiske/praktiske i tilfelle samlivsbrudd, eller om en av dere dør. Det går fint an å ordne sånt uten å gifte seg, det kan en få til gjennom advokat. Anonym poster: 3539f424b4b54f53761f745e536976c1 1
kaprifolen Skrevet 31. juli 2012 #11 Skrevet 31. juli 2012 Don't make her a mother if you're not ready to make her a wife! 4
Gjest Gjesteninnom Skrevet 31. juli 2012 #12 Skrevet 31. juli 2012 (endret) Ser mer seriøst på ekteskapet som formalitet/ramme rundt et parforhold, spesielt når en har barn. Endret 12. august 2012 av Gjesteninnom
Gjest Herr Heftig Skrevet 31. juli 2012 #13 Skrevet 31. juli 2012 Kanskje han er redd for felles økonomi.
Gjest "gjest" Skrevet 31. juli 2012 #14 Skrevet 31. juli 2012 Kanskje han ikke har troen på ekteskapet. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #15 Skrevet 31. juli 2012 Dette var et merkelig innlegg. Dere venter barn, han er syk midt oppe i dette - og du venter på at han skal FRI..? Noen kvinner blir virkelig aldri fornøyde.. Og ja, jeg er kvinne selv. Anonym poster: 17ff36c65d222e7c743bdddc0f004e42 4
Gjest "gjest" Skrevet 31. juli 2012 #16 Skrevet 31. juli 2012 Dette var et merkelig innlegg. Dere venter barn, han er syk midt oppe i dette - og du venter på at han skal FRI..? Noen kvinner blir virkelig aldri fornøyde.. Og ja, jeg er kvinne selv. Anonym poster: 17ff36c65d222e7c743bdddc0f004e42 Men hun er jo gravid, hun må få alt hun peker på. 6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #17 Skrevet 25. mars 2013 Kanskje han er redd for felles økonomi. Ja spes hvis hun tjener egne penger og økonomi er 50/50 med særeie. Anonym poster: 9bbb29f5c406166c93ef42bc901268e6
Catgirl Skrevet 25. mars 2013 #18 Skrevet 25. mars 2013 Kjæresten min har et lignende syn på ekteskap. Han vil helst ikke gifte seg og sier det er fordi at ekteskap er assosiert med kirken, noe som han tydeligvis vil ta mest mulig avstand fra. Han sier til meg at han egentlig ikke vil gifte seg før homofile har fått samme rettigheter og sier at man har de samme rettighetene med en samboerkontrakt. Tror ikke det stemmer i Norge!? Han er fra Nederland. Kjæresten min ønsker seg barn og har sagt seg enig til at vi blir prøvere til sommeren/høsten. Han er også den mest uromantiske mannen jeg noensinne har møtt, men elsker jo han for det. Jeg har vært gift tidligere og giftet meg da jeg var 21 år og ble skilt 1,5 år etter det. Så jeg ser ikke på det som livsviktig å gifte seg, men kan tenke meg det på sikt hvis vi får barn og sikkert etter vi får barn. For meg er det viktigere at jeg får barn enn at jeg blir gift ihvertfall. Men hva med samboerkontrakt i første omgang? For barnets skyld. Dere kan jo eventuelt tenke på å gifte dere etter hvert, kanskje når han blir klar.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #19 Skrevet 25. mars 2013 Kjæresten min har et lignende syn på ekteskap. Han vil helst ikke gifte seg og sier det er fordi at ekteskap er assosiert med kirken, noe som han tydeligvis vil ta mest mulig avstand fra. Han sier til meg at han egentlig ikke vil gifte seg før homofile har fått samme rettigheter og sier at man har de samme rettighetene med en samboerkontrakt. Tror ikke det stemmer i Norge!? Han er fra Nederland. Kjæresten min ønsker seg barn og har sagt seg enig til at vi blir prøvere til sommeren/høsten. Han er også den mest uromantiske mannen jeg noensinne har møtt, men elsker jo han for det. Jeg har vært gift tidligere og giftet meg da jeg var 21 år og ble skilt 1,5 år etter det. Så jeg ser ikke på det som livsviktig å gifte seg, men kan tenke meg det på sikt hvis vi får barn og sikkert etter vi får barn. For meg er det viktigere at jeg får barn enn at jeg blir gift ihvertfall. Men hva med samboerkontrakt i første omgang? For barnets skyld. Dere kan jo eventuelt tenke på å gifte dere etter hvert, kanskje når han blir klar. Eh hvis en voksen mann ikke vet etter et par års forhold og en baby er han ikke den rette! Får være grenser for tafatthet. Anonym poster: 9bbb29f5c406166c93ef42bc901268e6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #20 Skrevet 25. mars 2013 Jeg har ikke noe umiddelbart behov for å gifte meg med samboer. Vi venter barn og har nok å tenke på. Bryllup kan være dyre greier. Det betyr ikke at jeg ikke vil dele resten av livet med han. alt til sin tid. Anonym poster: e5f62c89175759bf23f83e67eee2ff88 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå