Gå til innhold

Pottetrening

Anbefalte innlegg

Gjest Nuske77
Skrevet

Når er det vanlig at pottetreningen er i full gang og hvordan er det dere gjør dette? Sønnen til min bedre venninne er 2,5 år nå og er ikke pottetrent - han sover forresten en formiddagslur og enda - fast.

Har ikke unger selv jeg, men synes kanskje han er litt stor for dette nå? Er ikke dette rett og slett "latskap" fra min venninne? Guttungen er heller ikke i barnehage eller tilsvarende slik at det er jo i tillfelle ingen som kommenterer at læreprosessen kanskje burde vært i gang...

Videoannonse
Annonse
Gjest Zalomine
Skrevet

Dette varierer nok, og "de lærde strides" om når barn bør begynne pottetreing.

"Nåtildags" er det slett ikke uvanlig at barn på 2,5 bruker bleier, mens barn for en generasjon siden nok i de felste tilfeller var "tørr" innen den tid. (Selv hadde jeg sluttet med bleier da min bror ble født, han er 1 år og 8 måneder yngre enn meg) Noen hevder dette har sammenheng med at bleiene nå er så behagelige at barna rett og slett ikke merker at de har gjort på seg, mens da vi vokste opp, med tøybleier som ble våte, da tok man hintet fortere...

Vet ikke jeg, jeg har ikke barn.

Skrevet

Det bruker å være greit å merke på barn når de er klare for pottetrening/slutte å sove.

Sønnen min er straks tre og slutta å sove lur nå etter jul. Vi har prøvd å slutte med luren tidligere, men det var for tidlig. Han var helt utslitt fra klokka 14 til han la seg. Nå var tiden inne for det, og det merket vi på at han ble vanskeligere å legge på kvelden.

Pottetreninga har vi starta med for lenge siden. Hadde planer om å slutte med bleie sist sommer, men det var han ikke klar for. Han får fint til å tisse på do når vi spør, men han er ikke helt i stand til å kjenne når det kommer selv.. Og spesielt ikke det som kommer andre veien.

Det er veldig individuelt når barn er istand til å kontrollere blære/tarm. Jenter er tidligere enn gutter. Etter min oppfatning er ikke det noe man skal stresse med før man merker at barna er klare for det.

Skrevet

Dette med soving på dagtid er i alle fall helt vanlig. Min egen datter sov midt på dagen til hun var 3år og 2md. I barnehagen hun gikk på det tidspunktet var det likedan med de aller fleste.

Og vedr. å slutte med bleier er innmari individuellt. Veldig ofte er guttene f.eks. treigere enn jentene med avvenning. Min datter sluttet med dagbleie da hun var 2 år og 7 md, nattbleien forsvant halvannen md senere. I forhold til MIN vennekrets var dette ganske tidlig - både med dag- og nattbleie.

Så å se på disse tingene som "latskap" av din venninne synes jeg du skal tenke litt over - og smake på igjen når du sitter med egen erfaring!

Gjest Nuske77
Skrevet

LilleMy sier her "Så å se på disse tingene som "latskap" av din venninne synes jeg du skal tenke litt over - og smake på igjen når du sitter med egen erfaring! "

Jeg vil da ikke rakke ned på henne det er ¨jo derfor jeg spør dere med egne unger hva som er vanlig og ikke... Jeg er jo klar over at det er individuelle forskjeller her. Det jeg trodde var at treningen kanskje burde vært i gang, ikke det at han skulle vært ferdig med bleiene.

Gjest Anonymous
Skrevet

Her skal jeg si noe positivt om barnehagen; de har nemlig aldri kommet med noen som helst formaninger om når barnet skulle begynne med pottetrenig, eller hva som er "normalt" iht utviklingsprosessen. For dette er veldig individuelt. Mitt barn har da heller aldri så og si sittet på potta, og var vel kanskje litt sen, men det gikk seg raskt til da det først satte i gang.

Skrevet

Må først av alt si at jeg er kjempemotstander av selve potta, så jeg kaller det heller dotrening. Det er det ingen vits i å lære barnet noe de ikke skal drive med....

For det andre er det så individuellt at ingen i barnehagen (burde) reagerer før ved fyllte fire år, i alle fall ikke utover å spørre foreldrene hva de syns. Dersom foreldrene tar det opp svarer vi at det alltid er lurt å trene hjemme uten bleie en stund først, fordi der er barnet under oppsikt av to voksne, det er lettere å følge opp osv. Men vi har (hatt) flere barn som ikke har sluttet før ved fire års alderen. av og til er det faktisk foreldrene som holder igjen også.

Men de aller fleste har kuttet ut bleien på dagtid ved tre års alder, selvom noen kanskje skal ha bleie når vi fex går på tur.

Gjest Jeanette
Skrevet

De aller fleste barn slutter med bleie i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år, og jeg ser faktisk ikke noe galt med dette. At bleiene skal være for gode tror jeg ikke er noen årsak, for all barn vil av naturlige årsaker ønske å gå på do. Det handler om viljen til å mestre. At barn "liksom" ble tidligere tørr før, tror jeg skyldes at foreldrene satte prestisje i det å få ungene tørre så tidlig som mulig. Det var også helt vanlig at ungene hadde en masse uhell i lang tid, og foreldrene overså dette så lenge de kunne si at ungen hadde sluttet med bleier. Mange barn burde derfor ha brukt bleier lengre enn de gjorde før i tiden. At det var ekstra pes med dårlige bleier og mange lekkasjer gjorde nok også sitt til at man startet dotreningen tidligere.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min sønn bråbestemte seg nå i helgen. Nå var han såpass stor gutt at han trengte ikke bleie lenger.

Så hele lørdag og hele dag har vært bleiefri og vi har bare hatt ett eneste uhell og det var fordi doen var opptatt og han turte ikke spørre om å få komme inn å gå på potta ( vi hadde besøk av noen som han ikke kjenner så godt)

Sønnen min blir fire i april.

Selv om vi som foreldre hadde håpet på at han skulle slutte i fjor sommer har det gått på hans premisser, men nå er det forhåpentligvis over. Lommeboka trakk ett lettelsens sukk nå med tanke på at det bare ble igjen to bleiebarn i huset.

Gjest Zalomine
Skrevet
De aller fleste barn slutter med bleie i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år, og jeg ser faktisk ikke noe galt med dette. At bleiene skal være for gode tror jeg ikke er noen årsak, for all barn vil av naturlige årsaker ønske å gå på do. Det handler om viljen til å mestre. At barn "liksom" ble tidligere tørr før, tror jeg skyldes at foreldrene satte prestisje i det å få ungene tørre så tidlig som mulig. Det var også helt vanlig at ungene hadde en masse uhell i lang tid, og foreldrene overså dette så lenge de kunne si at ungen hadde sluttet med bleier. Mange barn burde derfor ha brukt bleier lengre enn de gjorde før i tiden. At det var ekstra pes med dårlige bleier og mange lekkasjer gjorde nok også sitt til at man startet dotreningen tidligere.

Jeg begynte med bleie igjen da jeg var 1 år og 8 måneder. I to dager. Det var jo ikke noe sæelig festlig, fant jeg ut... vått og ekkelt. Jeg begynte med dem fordi jeg hadde en del "uhell". Dette skjedde fordi jeg "ikke ville være så stor", i forbindelse med at jeg ble storesøster. Men, jeg fant altså ut at det var ubehagelig, og sluttet fort med dette. HUSKER ikke dette altså, mamma har fortalt meg det.

Trur du jeg hadde sluttet fordi det var ubehagelig dersom jeg hadde hatt en bleie som absorberte så bra at jeg ikke kjente det i noen særlig stor grad?

Men klart at tøybleiene og det ekstra arbeidet nok gjorde at foreldre før ønsket sine barn tørre tidligere. Men jeg trur ikke at prestisjen var så mye større for 25 år sdien enn nå. Jeg kjenner barn som ble skudd fremover for å "lære å krabbe", og generelt sett "lærte" alle ting minst 3 måender før det kunne forventes. Fordi foreldrene og besteforeldrene ønsket det. Jeg og min bror fikk utvikle oss i vårt eget temp (jeg lærte å krabbe når jeg så min bror gjøre det jeg) Men tørre ble vi da...

De er individuelt når barn blir tørre, ja, men det er nå ikke JEG som hevder at det er bleiene som er så mye bedre nå da, det er en mening jeg refererer folk som er langt eldre enn meg, og har sett flere generasjoner "bli tørre". Jeg vet ikke om det ER sånn, men enkelte trekker frem dette som en mulig forklaring i alle fall.

Det er nå kanskje lettere å bestemme seg for å finne andre løsninger enn bleie når amn må på do, derosm man faktsik kjenner hvor ekkelt det er med våt bleie?

Skrevet

Min datter på 2 1/2 år bruker fortsatt bleier og sover fortsatt på dagtid.

Har prøvd og la hu gå uten bleier, men hun går og skvetter hele tiden og da rekker hun ikke fram til do i tide mesteparten av tiden. Og det er helt greit, da venter vi til hun er klar.

Ellers har datteren min vært veldig tidlig ute med alt.

:-) :-)

Gjest Jeanette
Skrevet
Jeg begynte med bleie igjen da jeg var 1 år og 8 måneder. I to dager. Det var jo ikke noe sæelig festlig, fant jeg ut... vått og ekkelt. Jeg begynte med dem fordi jeg hadde en del "uhell". Dette skjedde fordi jeg "ikke ville være så stor", i forbindelse med at jeg ble storesøster. Men, jeg fant altså ut at det var ubehagelig, og sluttet fort med dette. HUSKER ikke dette altså, mamma har fortalt meg det.

Trur du jeg hadde sluttet fordi det var ubehagelig dersom jeg hadde hatt en bleie som absorberte så bra at jeg ikke kjente det i noen særlig stor grad?

Det finnes faktisk barn i dag også som slutter med bleier før 2 års alder. Min niese sluttet med dagbleie i fjør høst i en alder av 1 år og 10 måneder (hun bruker fortsatt om natten riktignok :-) ) så jeg tror at bleiene spiller mindre rolle enn mange tror. Et barn vil mestre noe når de når en viss utvikling, og et barn som klarer å kontrollere urin/avføring vil ønske å gå på do som større barn eller voksne. En ting var at du ble våt når du tisset på deg etter å ha begynt med bleier igjen, en annen ting er at du kanskje hadde fått føle hvor deilig det var å gå uten en varm og klumpete tøybleie mellom bena?

Men klart at tøybleiene og det ekstra arbeidet nok gjorde at foreldre før ønsket sine barn tørre tidligere. Men jeg trur ikke at prestisjen var så mye større for 25 år sdien enn nå. Jeg kjenner barn som ble skudd fremover for å "lære å krabbe"' date=' og generelt sett "lærte" alle ting minst 3 måender før det kunne forventes. Fordi foreldrene og besteforeldrene ønsket det. Jeg og min bror fikk utvikle oss i vårt eget temp (jeg lærte å krabbe når jeg så min bror gjøre det jeg) Men tørre ble vi da...[/quote']

Det vil alltid være noen som setter sin prestisje i at barna skal mestre ting så tidlig som mulig, og selvsagt skjer dette i dag også på flere områder. Men jeg har blitt fortalt av en rekke personer at bleier var noe man så raskt som mulig måtte avvenne barna med. Hjemmeværende mødre som ikke hadde fått barna tørre til en viss alder, ble sett ned på fordi de ikke hadde gjort jobben sin med dotrening. Man kan også lese på en rekke diskusjonsforum om mødre i dag som klager over at besteforeldre/svigerforeldre maser om at barnebarnet deres snart må pottetrenes og er for store til å gå med bleier. Denne generasjonen er altså langt mer opptatt av dette.

Skrevet
Når er det vanlig at pottetreningen er i full gang og hvordan er det dere gjør dette? Sønnen til min bedre venninne er 2,5 år nå og er ikke pottetrent - han sover forresten en formiddagslur og enda - fast.

Har ikke unger selv jeg, men synes kanskje han er litt stor for dette nå? Er ikke dette rett og slett "latskap" fra min venninne? Guttungen er heller ikke i barnehage eller tilsvarende slik at det er jo i tillfelle ingen som kommenterer at læreprosessen kanskje burde vært i gang...

** Når barnet slutter med bleie er helt individuelt.

** Jeg anser 2,5 år som heeeeelt normalt, kanskje til og med noe før gjennomsnittet (tidligere enn mine barn f.eks.)

** Mine barn sov fortsatt på dagen da de var 2,5 år (helt nødvendig til tross for tidlig leggetid)

** Nei, jeg synes ikke din venninne virker lat

Skrevet
For det andre er det så individuellt at ingen i barnehagen (burde) reagerer før ved fyllte fire år' date=' i alle fall ikke utover å spørre foreldrene hva de syns. [/quote']

I en barnehage jobber det vel en god del førskolelærere som har hatt litt om dette på skolen? Når de ikke reagerer på at et barn fortsatt bruker bleier etter 3 års alder, så kan det vel ikke være noe galt i det? Jeg mener det beste er å vente til ungen tydlig viser interesse for doen selv, har kontroll på tissingen og avføringen, for da slutter de med bleie uten problemer.

Skrevet

Å sove på dagtid når barnet 2 1/2 år er helt vanlig! I barnehager er det vanlig med en lur midt på dagen for de minste! Dotrening er også veldig individuelt, selv fikk jeg sønnen min "tørr" rett før fylte 3 år! Da bestemte han seg for det selv, etter at jeg hadde prøvd og prøvd en periode.. (godt man har vaskemaskin :-) )

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeanette: Jeg har hele tiden poengtert at jeg ikke VET eller PÅSTÅR at det er bleiekvalitet som har noen som helst betydning, men at jeg har hørt mange mennesker, noen med barn av "denne barnegenerasjonen" andre som er besteforelder til "denne barnegenerasjonen" si at de mener det.

Jeg har ikke barn, jeg har aldri prøvd å få noen "tørr" om jeg innrømmer det åpent: dette har jeg ingen erfaring med.

Jeg gjenga altså rett og slett en mening jeg har hørt fra mange hold.

Jeg gjenga den IKKE som et faktum.

Dette er nok fra meg i denne sammenheng. Jeg ser at denne teorien ikke har støtte her, det er helt greit, det betyr da ikke noe for meg, dette er ikke noe jeg tror mer eller mindre på.

Uansett: det er ikke unormalt at dette barnet på 2,5 år bruker bleier og sover på dagen, det er vi alle enige om :)

Skrevet

Hvis jeg har skjønt dette riktig mener Fredagsbarn at det er mulig at bleiene nå er så gode at barn blir senere tørre.

Hvis det er tilfelle støtter jeg meg til henne. Jeg er overbevist om at det finnes en sammenheng.

Jeg sier ikke at den er avgjørende. Men at det finnes en sammenheng.

Skrevet

Sønnen min blir straks 3 år, men er ikke interessert i å slutte med bleie. Han er på do hver morgen og kveld, og av og til ellers, men da er det bare tilfeldig om det havner i do eller i bleien. Han har bæsjet i do to ganger, og det har vært en ren tilfeldighet. Jeg ser ikke noe poeng i å "tvinge" av ham bleien. Dette vil jeg vente med til han selv er klar for det. Han har et veldig godt utviklet språk, så når han sier at han ikke vil slutte, vet jeg at han mener det. Håper han fatter interesse nå til sommeren, da det vil være enklest med uhell da... Men selvfølgelig har vi fått kommentarer av andre, om det ikke var på tide for lenge siden. "Hun slutta da og da, hint, hint..." "Skal han ikke slutte han, kanskje?"

Gir dere barna belønning når de slutter med bleie? Vet ikke om jeg er helt enig i det selv. Kjenner ei som hadde en fristende, stor leke stående med plastikken på i stua. Gutten såg den hele tida, og visste at han skulle få den når bleien var av om natta. Vil ikke dette gi barna en form for prestasjonsangst?

Skrevet

Det jeg har lært på skolen er at gutter har et seinere utviklet nervesystem enn jenter. Derfor bør de ikke sammenlignet. Når barna tisser alt på en gang, altså slutter å småskvette er nervesystemet klar for å kvitte seg med bleia.

Skrevet
Må først av alt si at jeg er kjempemotstander av selve potta' date=' så jeg kaller det heller dotrening. Det er det ingen vits i å lære barnet noe de ikke skal drive med..[/quote']

Helt enig, høres veldig tungvindt ut. Kjøp ett "dosete" heller. For barnet er det jo veldig stas å sitte på do og høre lyden av det som blir gjort.... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...