AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #1 Skrevet 30. juli 2012 Hei! Har fått ny jobb i nyåpnet butikk som ekstrahjelp for noen måneder siden, og på kontrakten min står det at jeg jobber 0 timer i uken. Likevel er det krysset av for fast ansatt og ekstrahjelp. Planen var at jeg og de andre ekstrahjelpene skulle få timene våre på ny kontrakt etter hvert, men det har vi da enda ikke fått, og jeg vet ikke om vi kommer til å få det heller, ettersom det ser ut til at det kommer til å bli mindre jobb på oss enn vi trodde. Vi har heller ikke noen vakliste på jobb, har kun hatt vaktliste på 5 uker over alle 3-4 månedene. Sjefen sa idag til en av de ansatte at de som har 0 timer på kontrakten ikke har krav på vaktplan. Men vi står jo avkrysset som FAST ANSATT? Og jeg har hørt at man har krav på å få timene på kontrakten dersom man i 3 måneder har jobbet mer enn timene på kontrakten. Men jeg er litt skeptisk til å ta dette opp med sjefen, for jeg kommer aldri til å få noen flere timer på kontrakten ved å spørre selv, fordi slik det er nå med butikken så er det ikke behov for ekstrahjelper utenom annen hver lørdag, og det er for lite for min del. Sjefen er også alt for opptatt av å spare og tjene penger. Jeg har heller ikke fått noe arbeidsreglement eller stillingsinstruks, og det skal vel alle ansatte ha uten unntak? Sjefen klager på mye, og jeg får aldri noe positiv tilbakemelding, hun snakker til oss som om vi ikke kan noe som helst om arbeidslivet, og kan ikke noe om hvordan man behandler de ansatte eller motiverer dem. Trenger andres synspunkter og kunnskaper om dette! Skal snakke med noen som kan mye om dette imorgen, men tenkte å høre hva dere synes også. Setter stor pris på tilbakemeldinger! Anonym poster: 2a9b6bc03a74bb2ddd096a6a082cad84
amonyn Skrevet 30. juli 2012 #2 Skrevet 30. juli 2012 Finn en annen jobb. Har hatt det slik jeg også, da fikk alle 2 timer skrevet på kontrakten, "slik gjør vi det her". For da kan de sette ned stillingen din i dårligere tider. Hadde egentlig aldri noe problem med det, for jeg fikk stort sett nok timer, og om det skulle blitt noe, hadde jeg bevis på fast timeantall over lengre tid. Fikk også beskjed om at de ikke betalte overtid, etter at jeg krevde overtiden min utbetalt. Tillitsvalgt var enig, dette var visst en avtale tillitsvalgt hadde gått med på. Så da måtte jeg bare finne meg i det, fordi det forelå en muntlig kontrakt mellom sjef og tillitsvalgt. Forliksrådet var ikke helt enige der
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #3 Skrevet 30. juli 2012 Finn en annen jobb. Har hatt det slik jeg også, da fikk alle 2 timer skrevet på kontrakten, "slik gjør vi det her". For da kan de sette ned stillingen din i dårligere tider. Hadde egentlig aldri noe problem med det, for jeg fikk stort sett nok timer, og om det skulle blitt noe, hadde jeg bevis på fast timeantall over lengre tid. Fikk også beskjed om at de ikke betalte overtid, etter at jeg krevde overtiden min utbetalt. Tillitsvalgt var enig, dette var visst en avtale tillitsvalgt hadde gått med på. Så da måtte jeg bare finne meg i det, fordi det forelå en muntlig kontrakt mellom sjef og tillitsvalgt. Forliksrådet var ikke helt enige der Vi har ikke noen tillitsvalgt... Jeg har lyst å slutte pga arbeidsforholdene på jobb, men det er ikke lett å finne ny jobb her jeg bor, og jeg trives så utrolig godt i selve jobben! Det er bare sjefen som ødelegger arbeidslysten min og motivasjonen:/ har ikke lyst å gi opp, men jeg mistrives sånn pga sjefen.. Anonym poster: 6cbf4f77b53ad64bde2e8f5e533cbb72
amonyn Skrevet 30. juli 2012 #4 Skrevet 30. juli 2012 Vi har ikke noen tillitsvalgt... Jeg har lyst å slutte pga arbeidsforholdene på jobb, men det er ikke lett å finne ny jobb her jeg bor, og jeg trives så utrolig godt i selve jobben! Det er bare sjefen som ødelegger arbeidslysten min og motivasjonen:/ har ikke lyst å gi opp, men jeg mistrives sånn pga sjefen.. Anonym poster: 6cbf4f77b53ad64bde2e8f5e533cbb72 Da foreslår jeg at du står på krava. Ta det til Forliksrådet om nødvendig. Sjefen har ikke lov til å sparke deg i en slik situasjon, finnes en klausul i arbeidsmiljøloven om dette. Se § 2-4 og § 2-5. Om sjefen er en idiot ellers, er det lite å gjøre med, dessverre. Jeg forsøkte å unngå vaktene der sjefen var på jobb. Så er det bare å holde ut resten.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #5 Skrevet 30. juli 2012 Da foreslår jeg at du står på krava. Ta det til Forliksrådet om nødvendig. Sjefen har ikke lov til å sparke deg i en slik situasjon, finnes en klausul i arbeidsmiljøloven om dette. Se § 2-4 og § 2-5. Om sjefen er en idiot ellers, er det lite å gjøre med, dessverre. Jeg forsøkte å unngå vaktene der sjefen var på jobb. Så er det bare å holde ut resten. Ok, takk for dine råd! Har skrevet ned e Sier ikke nei takk til flere synspunkter! Er det noen som vet noe om lover og regler angående dette? Det jeg skrev om vaktliste, timeantall og kontrakt? Anonym poster: 6cbf4f77b53ad64bde2e8f5e533cbb72
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #6 Skrevet 30. juli 2012 Ok, takk for dine råd! Har skrevet ned e Sier ikke nei takk til flere synspunkter! Er det noen som vet noe om lover og regler angående dette? Det jeg skrev om vaktliste, timeantall og kontrakt? Anonym poster: 6cbf4f77b53ad64bde2e8f5e533cbb72 Ok, takk for dine råd! Har skrevet ned en liste over ting jeg skal ta opp og spørre om imorgen skulle det stå Anonym poster: 6cbf4f77b53ad64bde2e8f5e533cbb72
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #7 Skrevet 30. juli 2012 Fast ansatt vil si at du beholder jobben til du sier den opp eller blir oppsagt, det er ikke en jobb du har i en begrenset tidsperiode (slik et vikariat er). Når man er ekstrahjelp blir man jo tilkalt ved behov, og da får man selvsagt ingen timer skrevet på arbeidskontrakten. Og dersom du er ekstrahjelp og jobber ved behov, så vi jo ikke vaktene dine stå på vaktlistene? De blir jo laget for lang tid fremover, og de kan jo ikke vite hvilke dager de har behov for ekstra bemanning. Anonym poster: 04e8349fd4fc257bd386200ed1e28c2a 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #8 Skrevet 30. juli 2012 Fast ansatt vil si at du beholder jobben til du sier den opp eller blir oppsagt, det er ikke en jobb du har i en begrenset tidsperiode (slik et vikariat er). Når man er ekstrahjelp blir man jo tilkalt ved behov, og da får man selvsagt ingen timer skrevet på arbeidskontrakten. Og dersom du er ekstrahjelp og jobber ved behov, så vi jo ikke vaktene dine stå på vaktlistene? De blir jo laget for lang tid fremover, og de kan jo ikke vite hvilke dager de har behov for ekstra bemanning. Anonym poster: 04e8349fd4fc257bd386200ed1e28c2a Meningen med stillingen min var at jeg skulle få to dager i uken fast, etterhvert som butikken hadde lagt seg og sjefen visste når på dagen og hvilke tidspunkt vaktene trengtes. Det er en forskjell på tilkallingshjelp og ekstrahjelp. Anonym poster: 6cbf4f77b53ad64bde2e8f5e533cbb72
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #9 Skrevet 30. juli 2012 Fra arbeidsmiljøloven: (http://www.lovdata.n...7-062.html#14-5) § 14-6. Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen (1) Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder: ... c) en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori ... § 10-3. Arbeidsplan Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne. Hvordan/når får du vite når du skal jobbe nå egentlig? Anonym poster: 6afb50c4ea51cb8504c3dfe6121e1f8e
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #10 Skrevet 30. juli 2012 Fra arbeidsmiljøloven: (http://www.lovdata.n...7-062.html#14-5) § 14-6. Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen (1) Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder: ... c) en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori ... § 10-3. Arbeidsplan Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne. Hvordan/når får du vite når du skal jobbe nå egentlig? Anonym poster: 6afb50c4ea51cb8504c3dfe6121e1f8e Utenom den vaktplanen vi fikk samme uken den gjaldt fra, og 5 uker fremover, har vi fått beskjed MAX en uke før. Flere ganger blir vi spurt bare noen dager før. Sjefen har vært utrolig treg med vaktliste, selv om vi har mast gang på gang. Vi får jo ikke planlagt noe som helst. Nå er den eneste vaktplanen vi har hatt, gått ut, og vi har ikke fått noen ny plan.. Sjefen kan dessuten utrolig lite om lover og regler Anonym poster: 6cbf4f77b53ad64bde2e8f5e533cbb72
amonyn Skrevet 31. juli 2012 #11 Skrevet 31. juli 2012 Utenom den vaktplanen vi fikk samme uken den gjaldt fra, og 5 uker fremover, har vi fått beskjed MAX en uke før. Flere ganger blir vi spurt bare noen dager før. Sjefen har vært utrolig treg med vaktliste, selv om vi har mast gang på gang. Vi får jo ikke planlagt noe som helst. Nå er den eneste vaktplanen vi har hatt, gått ut, og vi har ikke fått noen ny plan.. Sjefen kan dessuten utrolig lite om lover og regler Anonym poster: 6cbf4f77b53ad64bde2e8f5e533cbb72 Han har lov til å ikke sette opp timeantall på kontrakten, men da har du også rett til å si nei til de vaktene han kommer med. En ekstrahjelp skal ta vakter ingen andre kan ta, og blir da spurt slik som du beskriver. Men da har du, som sagt, muligheten til å si nei til vakter som ikke passer deg. Det er ikke uvanlig med sjefer som ikke kan arbeidsmiljøloven. Jeg foreslår at du setter deg inn i den, det er greit å kunne. Arbeidstilsynet har fine nettsider med det viktigste av lover og regler, om lovteksten blir litt tung.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå