Gå til innhold

lån som 16-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en tente på 16 år (skal begynne på videregående nå). Jeg og to andre venninner vet allerede at vi skal gå BI i oslo etter videregående. Vi har lenge drømt om å bo sammen og gleder oss veldig. Vi sitter ofte å ser på leiligheter og kom til at det er jo smart å kjøpe en nå siden det kommer til å gå opp mange milioner på tre år, så kan vi heller leie den ut å få betalt ned litt av lånet på det. Foreldrene til venninnene mine er helt med på det å synes det er veldig smart, moren til hun ene jobber jo i oslo så hun kan godt tenke seg å leie den av og til. Men foreldrene mine er ganske så skeptiske. Jeg har to søsken som også har hver sin leilighet med noen venner som de må betale ned, og faren min vil helst ikke ha en leilighet i oslo som vi ikke har godt av før om tre år. Jeg kan jo heller ikke tvinge han til å ta opp lån når det er hans penger. Jeg skal jo selvfølgelig betale han tilbake. Er det noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre?

Anonym poster: 01d7af7c5215d8aebb1c75356e9edeb4

Videoannonse
Annonse
Gjest foremma
Skrevet

Jeg er en tente på 16 år (skal begynne på videregående nå). Jeg og to andre venninner vet allerede at vi skal gå BI i oslo etter videregående. Vi har lenge drømt om å bo sammen og gleder oss veldig. Vi sitter ofte å ser på leiligheter og kom til at det er jo smart å kjøpe en nå siden det kommer til å gå opp mange milioner på tre år, så kan vi heller leie den ut å få betalt ned litt av lånet på det. Foreldrene til venninnene mine er helt med på det å synes det er veldig smart, moren til hun ene jobber jo i oslo så hun kan godt tenke seg å leie den av og til. Men foreldrene mine er ganske så skeptiske. Jeg har to søsken som også har hver sin leilighet med noen venner som de må betale ned, og faren min vil helst ikke ha en leilighet i oslo som vi ikke har godt av før om tre år. Jeg kan jo heller ikke tvinge han til å ta opp lån når det er hans penger. Jeg skal jo selvfølgelig betale han tilbake. Er det noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre?

Anonym poster: 01d7af7c5215d8aebb1c75356e9edeb4

mange milioner på tre år? næ.

Det er ikke så mye du kan gjøre, desverre.

hvorfor i all verdens navn vil du gå på BI forrsten?

Skrevet

Å bare vente, er mitt tips. Mye kan skje på tre år. Alt fra at du ikke lengre vil studere i Oslo, til at du og dine venninner ikke lengre er venner.

Og nei: prisene kommer garantert ikke til å stige med mange millioner på tre år.

• Liker 1
Gjest Sakone
Skrevet (endret)

Det er vanskelig å forutsi prisene om 3 år, innen den tid kan det ha kommet et "boligkrakk" og prisene kan vel så falle i pris som om de stiger innen den tid.

Da du er under 18, vil du ikke ha noen anledning til å ta opp lån. Ikke ville du hatt mulighet til det heller med mindre du har en god porsjon egenkapital og en inntekt som er god nok til å nedbetale lånet.

Da du sier at foreldrene dine ikke er interessert i å ta opp lån på seg, er det nok ingen muligheter.

Det at du velger BI, særlig om du da velger sivøk eller revisjon, så har du jo en god fremtid i vente.

Så stå på, så får du nok noen drømmer oppfylt etterhvert du også! :)

Endret av Sakone
Skrevet

Kjøp bolig etter at du har fått studieplass, 3 år er veldig lang tid. Siden det er foreldrene dine som betaler ned på lånet, så er det bare de som får bestemme det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...