AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #1 Skrevet 30. juli 2012 Hvorfor er det så mye sunnere å f.eks krydre tacokjøttet selv, fremfor å bruke de ferdige blandingene? Er ikke de posene bare en sammensetning av krydder uansett? Anonym poster: c64a905075d8da60c65738c2ff3294d7
Glorious Skrevet 30. juli 2012 #3 Skrevet 30. juli 2012 Ferdige blandinger er som regel stappet fulle av ting som man nødvendigvis ikke trenger for å lage god taco. Mye sukker blandt annet. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #4 Skrevet 30. juli 2012 Man har mer mulighet til å styre mengden salt og sukker. Også er det de som er redd for smaksforsterkere/MSG/E621. Det er en masse skrekkhistorier og skremselspropaganda rundt dette stoffet; fakta er at det forekommer naturlig alt fra brokkoli til sopp, soya, tomater og parmesan for å nevne noen. Dermed er det ikke "e-stoffer" (å være redd for e-stoffer på generell basis er bare et tegn på kunnskapsløshet) man skal være redd for, men heller eventuelle stoffer man er intolerant/allergisk mot. Anonym poster: 0b3d2ddd2d01d1399b24ca868720647b 7
ArneAnd Skrevet 30. juli 2012 #5 Skrevet 30. juli 2012 Ved å lage tacokrydderet selv unngår du mye salt og sukker, i tillegg tll verstingen natriumglutamat(smaksforsterker, MSG) 1
murray Skrevet 30. juli 2012 #6 Skrevet 30. juli 2012 Ved å lage tacokrydderet selv unngår du mye salt og sukker, i tillegg tll verstingen natriumglutamat(smaksforsterker, MSG) Dessuten er det mye billigere! Og ikke minst smaker det bedre
ArneAnd Skrevet 30. juli 2012 #7 Skrevet 30. juli 2012 Dessuten er det mye billigere! Og ikke minst smaker det bedre Det er selvfølgelig også sant.
Supraspinatus Skrevet 30. juli 2012 #8 Skrevet 30. juli 2012 Man har mer mulighet til å styre mengden salt og sukker. Også er det de som er redd for smaksforsterkere/MSG/E621. Det er en masse skrekkhistorier og skremselspropaganda rundt dette stoffet; fakta er at det forekommer naturlig alt fra brokkoli til sopp, soya, tomater og parmesan for å nevne noen. Dermed er det ikke "e-stoffer" (å være redd for e-stoffer på generell basis er bare et tegn på kunnskapsløshet) man skal være redd for, men heller eventuelle stoffer man er intolerant/allergisk mot. Anonym poster: 0b3d2ddd2d01d1399b24ca868720647b Ved å lage tacokrydderet selv unngår du mye salt og sukker, i tillegg tll verstingen natriumglutamat(smaksforsterker, MSG) Ikke rart at man trenger anonymfunksjonen når man klarer å lage et slikt innlegg rett under det øverste jeg har sitert :-P Hva er fasiten da? Noen blir opplever plager av MSG enten om det er naturlig eller tilsatt. Det er selvsagt doseavhengig. Men det er vel ikke noe som skulle tilsi at MSG er farlig for deg i de dosene som er tillatt. Jeg bruker min egen krydderblanding i taco fordi jeg synes tacoblandingen er fullstendig "overdøvet" av en smak. De riktige meksikanske (eller kanskje mer tex-mex) smakene kommer ikke frem. I tillegg foretrekker jeg å salte maten min selv. Ikke fordi jeg er redd for for mye salt, men for å få smaksmessig riktig mengde. For all del. Det hender jeg jukser å bruker tacokrydder en gang i blant, men jeg angrer nesten hver gang. 5
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 30. juli 2012 #9 Skrevet 30. juli 2012 Jeg velger å lage tacokrydderet selv fordi: 1. Jeg bruker ikke salt i matlagingen hjemme, jeg bruker kun himalayasalt 2. Jeg unngår natriumglutamat 3. Jeg bruker ikke sukker i matlagingen hjemme 4. Ferdigkrydderblandinga er dyr
ArneAnd Skrevet 30. juli 2012 #10 Skrevet 30. juli 2012 Supraspinatus: MSG er kanskje ikke farlig, men det er overraskende mange som reagerer negativt på stoffet, med store magesmerter som resultat. I noen av de store dagligvarekjedene er de i ferd med å fase ut produkter som inneholder MSG, og dette er ikke uten grunn. At jeg klarte å skrive det innlegget rett under ditt kan ha noe å gjøre med tidspunktet de var skrevet på.
Wonderbitch Skrevet 30. juli 2012 #11 Skrevet 30. juli 2012 Hva slags krydder bruker dere som krydrer selv? Jeg bruker skjelden de ferdig krydderblandingene, men synes den jeg lager selv mangler noe, uten at jeg vet helt hva.. 1
Gjest Oblivion Skrevet 30. juli 2012 #12 Skrevet 30. juli 2012 Ikke rart at man trenger anonymfunksjonen når man klarer å lage et slikt innlegg rett under det øverste jeg har sitert :-P Hva er fasiten da? Noen blir opplever plager av MSG enten om det er naturlig eller tilsatt. Det er selvsagt doseavhengig. Men det er vel ikke noe som skulle tilsi at MSG er farlig for deg i de dosene som er tillatt. Jeg bruker min egen krydderblanding i taco fordi jeg synes tacoblandingen er fullstendig "overdøvet" av en smak. De riktige meksikanske (eller kanskje mer tex-mex) smakene kommer ikke frem. I tillegg foretrekker jeg å salte maten min selv. Ikke fordi jeg er redd for for mye salt, men for å få smaksmessig riktig mengde. For all del. Det hender jeg jukser å bruker tacokrydder en gang i blant, men jeg angrer nesten hver gang. Men da søter du maten din endel da eller? Siden du nevnte tex-mex over reint meksikansk mener jeg. Bare lurer. Jeg bruker ikke krydderblandingene fordi det er noe der jeg reagerer på som jeg ikke vet hva er -men nå er jeg også veggis og tenker sjeldent på å kjøpe "taco-krydder" til maten jeg lager, selv om det selvfølgelig går an. Lager stort sett maten min fra bunn av, og krydrer selv -mest med ferske urter og chili/hvitløk/lime osv. Hva det er som gjør at jeg reagerer har jeg ikke sjekka ut -det har bare naturlig gjort meg litt mer "konservativ" kanskje, liker mer og mer å lage fra bunn både fordi det smaker bedre og fordi jeg vet hva jeg får i meg.
Djungelvrål Skrevet 30. juli 2012 #13 Skrevet 30. juli 2012 Den teskjeen med sukker driter jeg i, Hvorfor gidder folk å bry seg om den når de bøtter i seg cola og 2 store plater med firkløver etter tacoen, Salt må man ha i taco uansett for at det skal bli smak. Så jeg kjøper ed god samvittighet ferdig tacokrydder! 6
Asso Skrevet 30. juli 2012 #14 Skrevet 30. juli 2012 Hvis du er ute etter den typiske tacokrydder-lukten så prøv deg på cumin (karve), det er den som gjør nesten hele blandingen. Chili, pepper, litt finhakkede grønnsaker og andre krydder/urter som du måtte ønske. Men som sagt, cumin er det krydderet som gir den typiske lukten.
Supera Skrevet 30. juli 2012 #15 Skrevet 30. juli 2012 Hvis du er ute etter den typiske tacokrydder-lukten så prøv deg på cumin (karve), det er den som gjør nesten hele blandingen. Chili, pepper, litt finhakkede grønnsaker og andre krydder/urter som du måtte ønske. Men som sagt, cumin er det krydderet som gir den typiske lukten. Før det blir noen forvirringer her så må jeg bare fortelle at cumin er spisskummen og kummin er karve. Det er altså cumin (spisskummen) man skal ha i taco. Karve kan man vel forsåvidt ha i litt av, men det er ikke det som lukter taco når man sniffer på boksen. Standardingredienser er spisskummen, salt, pepper, paprika, hvitløk og chili. Og så tilsetter jeg av og til karri, oregano, kakao eller kanel. Jeg er veldig glad i litt karri i tacokrydderet. Man finner mange oppskrifter på det store Internettet, men jeg bare slumper. 3
Supraspinatus Skrevet 31. juli 2012 #16 Skrevet 31. juli 2012 Supraspinatus: MSG er kanskje ikke farlig, men det er overraskende mange som reagerer negativt på stoffet, med store magesmerter som resultat. I noen av de store dagligvarekjedene er de i ferd med å fase ut produkter som inneholder MSG, og dette er ikke uten grunn. At jeg klarte å skrive det innlegget rett under ditt kan ha noe å gjøre med tidspunktet de var skrevet på. Det var ikke mitt innlegg, men jeg kjøper absolutt argumentet ditt. Det ser bare litt komisk ut. Trakk på smilebåndet. Hadde det ikke vært for den unike koden alle AB har fått så kunne det sett ut som dr Jekyll og mr Hyde hadde vært på ferde. Men da søter du maten din endel da eller? Siden du nevnte tex-mex over reint meksikansk mener jeg. Bare lurer. Jeg bruker ikke krydderblandingene fordi det er noe der jeg reagerer på som jeg ikke vet hva er -men nå er jeg også veggis og tenker sjeldent på å kjøpe "taco-krydder" til maten jeg lager, selv om det selvfølgelig går an. Lager stort sett maten min fra bunn av, og krydrer selv -mest med ferske urter og chili/hvitløk/lime osv. Hva det er som gjør at jeg reagerer har jeg ikke sjekka ut -det har bare naturlig gjort meg litt mer "konservativ" kanskje, liker mer og mer å lage fra bunn både fordi det smaker bedre og fordi jeg vet hva jeg får i meg. Jeg søter ikke maten min ekstra i det hele tatt. Jeg nevnte tex-mex fordi taco slik vi kjenner det egentlig er tex-mex, ikke meksikansk mat. Meksikanske tacos er ganske forskjellige fra de sprø skjellene vi kjenner her hjemme. 1
Cherie Skrevet 31. juli 2012 #17 Skrevet 31. juli 2012 Kan noen skrive opp en god...og fullstendig oppskrift på tacokrydder? Helst uten salt....
Gjest Indra Skrevet 31. juli 2012 #18 Skrevet 31. juli 2012 Før det blir noen forvirringer her så må jeg bare fortelle at cumin er spisskummen og kummin er karve. Det er altså cumin (spisskummen) man skal ha i taco. Karve kan man vel forsåvidt ha i litt av, men det er ikke det som lukter taco når man sniffer på boksen. Standardingredienser er spisskummen, salt, pepper, paprika, hvitløk og chili. Og så tilsetter jeg av og til karri, oregano, kakao eller kanel. Jeg er veldig glad i litt karri i tacokrydderet. Man finner mange oppskrifter på det store Internettet, men jeg bare slumper. Tror det krydderet de fleste glemmer/ikke vet om er spisskummen. Mange av mine venner aner ikke hva det er.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #19 Skrevet 31. juli 2012 Jeg bruker denne oppskriften. Anonym poster: c506abfd805a4b4e047c1651f7694c96
Asso Skrevet 31. juli 2012 #20 Skrevet 31. juli 2012 Før det blir noen forvirringer her så må jeg bare fortelle at cumin er spisskummen og kummin er karve. Det er altså cumin (spisskummen) man skal ha i taco. Karve kan man vel forsåvidt ha i litt av, men det er ikke det som lukter taco når man sniffer på boksen. Standardingredienser er spisskummen, salt, pepper, paprika, hvitløk og chili. Og så tilsetter jeg av og til karri, oregano, kakao eller kanel. Jeg er veldig glad i litt karri i tacokrydderet. Man finner mange oppskrifter på det store Internettet, men jeg bare slumper. Godt du retter opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå