Knøtteliten Skrevet 30. juli 2012 #1 Skrevet 30. juli 2012 (endret) Nå trenger jeg litt hjelp her.. Har altså en gammel liten krakk fra ukjent årstall. Denne tenkte jeg å pusse opp. Den er behandlet med noe grønn-svarte greier, som er trekkt inn i treet (ligger altså ikke som en film utenpå). Denne fargen smittet forøvrig av ved kontakt med vann før jeg malte den. Nå er jeg da i ferd med å male den. Først heftgrunn. Det som da skjer, er en eller annen kjemisk reaksjon sikkert. For det grønn-svarte stoffet blander seg bare med heftgrunnen og nå er krakken regelrett mintgrønn. Det tar ikke mange sekundene før dette stoffet har trekkt seg gjennom og blandet seg med heftgrunnen. Jeg har grunnet 2 strøk nå, men heftgrunnen dekker ikke, krakken blir som sagt grønn etter noen sekunder/minutter. Jo lengre tid det tar, jo grønnere blir den. Hva i all verden er dette for slags stoff, og hva gjør man for å få bukt med det? Selv om det ligner på en beis er det nok ikke det, for beis skulle jo gå å grunne/male over uten at det tyter igjennom. Edit: kan legge til at før jeg malte den, så så krakken mest svart ut - med et skjær av grønt. Endret 30. juli 2012 av Knøtteliten
Rødvinspiken Skrevet 30. juli 2012 #2 Skrevet 30. juli 2012 Jeg vet ikke. Men kan det være linolje? Linolje kan så vidt jeg vet ikke males over. I så fall må du etter hva jeg har hørt skrape bort det du har brukt nå og så "male" på nytt med linolje. Ville anbefale deg å ta krakken med til en fargehandel for ekspertisehjelp.
Knøtteliten Skrevet 30. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 30. juli 2012 Nå vet ikke jeg hvordan linolje ser ut, men det kan det jo godt være. Linolje er vel noe som tilsettes maling? Da kan det jo hende det er tilsatt linolje oppi beisen, eller hva det er som er brukt, kanskje..
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2012 #4 Skrevet 30. juli 2012 Nå tenkte jeg umiddelbart på noe med tjære, kreosot e.l. Er den veldig gammel er det vel ikke umulig at noe slikt ble brukt. Jeg er på absolutt ingen måte en ekspert eller velvitende om emnet men. Anonym poster: 802aca5d14883cc282219d39e927a4f6
pulverheksa Skrevet 30. juli 2012 #5 Skrevet 30. juli 2012 Mannen min har jobbet i malebutikk i årevis og har aldri hørt om noe slikt. Linolje og tjære skal kunne overmales med heftgrunn, det vil heller ikke smitte av med vann.
Gjest Gjest_Calavi Skrevet 30. juli 2012 #6 Skrevet 30. juli 2012 Hei, det kan hende at det er en gammel vannløslig beis el. som er på krakken nå. Når du da går på med en heftgrunn som også er vanntynnet så vil fargen fra beisen slippe, og "blande" seg med heftgrunnen... Jeg ville heller prøvd meg med to strøk med sperregrunn, også to strøk med maling.
Gjest hedgepig Skrevet 30. juli 2012 #7 Skrevet 30. juli 2012 Tipper på tjære, men er jo håpløst å gjette seg til;) Jeg ville vasket den godt med trerens eller kraftvask. Slipt og sperregrunnet gjerne to strøk.
Knøtteliten Skrevet 31. juli 2012 Forfatter #8 Skrevet 31. juli 2012 Jeg har virkelig ingen aning hvor gammel krakken kan være. Den er nok ikke "utgammel" men jeg ville tippet en 40-60 år gammel, hvis jeg skal prøve meg på tipping. Jeg tror faktisk ikke at det er tjære som er på.. Har vært borti det før, og dette ser annerledes ut. Men ja..håpløst og gjette seg til, som en her sa. Jeg får forsøke sperregrunn og se om det gjør susen. Var inne på tanken å prøve oljemaling (har en skvett stående), men ikke sikkert det hjelper? Var til og med inne på tanken å prøve en skvett ut av drygolin-spannet... Men kanskje jeg får prøve sperregrunn først, så jeg ikke ødelegger den (om den ikke allerede er ødelagt, passer virkelig ikke inn med en mintgrønn krakk i stua :gjeiper: )
Rødvinspiken Skrevet 31. juli 2012 #9 Skrevet 31. juli 2012 De brukte linolje i gamledager på vegger osv istedenfor maling. Har et vennepar som bor i et veldig gammelt hus. Da de skulle male over veggene i stua boblet hele veggen og det ble helt forferdelig. Derfor jeg tenkte at det kanskje var det samme din krakk var innsatt med. De måtte slipe og pusse hele veggen og så "male" på nytt med linolje. Det var de de ble anbefalt av en fagmann. Det fungerte fint og veggene er i dag veldig pene. De fikk beskjed om at de bare kunne bruke linojle og ikke noe annet til veggene sine. Som sagt så har jeg ikke greie på det, jeg bare refererer det som har blitt meg fortalt
Knøtteliten Skrevet 1. august 2012 Forfatter #10 Skrevet 1. august 2012 Jeg har vært i butikk og spurt og ingen aner hva dette kan være for noe rart. Aldri opplevd før, visst.. Jaja, jeg har nå iallefall gjort et solid forsøk på å fikse det: skura krakken i kraftvask 2 ganger. All heftgrunn og mye av fargen forsvant. Jeg har nå tatt ett strøk sperregrunn, men noe grønt kommer fortsatt igjennom enkelte plasser. Jeg har tenkt å prøve å vaske akkurat der det er grønt når det har tørket (for å få bort fargen i overflaten), og deretter grunne en gang til eller 3 med sperregrunn. Blir det ikke da, så blir det aldri......tror jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå