Gå til innhold

La barn leke alene?

Anbefalte innlegg

Gjest What??
Skrevet

Hvor mye skal jeg la barnet mitt leke alene? Vi bor i et barnevennlig område der barna bl.a. kan leke i ballbinge. Sønnen min på 6,5 år elsker å spille fotball, og har tilbragt en del tid i bingen der han gjerne spiller med eldre barn. Det jeg synes er vanskelig er at jeg tilfeldigvis har lagt merke til at de andre styrer ham i leken,lar ham ikke være med på lag,sier at han må stå i mål, og gjør litt narr av ham/tøffer seg osv. Han har så lyst å bli med at han går med på alt. Jeg synes imidlertid det er vanskelig å se på at de på en indirekte måte erter ham. Når jeg har prøvd å få ham bort fra spillet vil han ikke. Vet ikke om han ikke skjønner at de erter ham, eller om han bare ikke bryr seg... Har prøvd å si til ham at han må si fra, og ikke alltid la andre bestemme, men han er en rolig grei gutt,så det er jo ikke så lett å endre adferd sånn med et knips. Spørsmålet er om det er greit å la ham leke slik alene og satse på at de ordner opp og at det går greit, eller om jeg skal nekte ham å være i bingen? Hva hadde du gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på hvor mye eldre enn ham de er.

I utgangspunktet ville jeg prøvd å la ham leke, og ikke laget problemer ut av noe som ikke var et problem for ham. Samtidig hadde jeg nok prøvd å sneket inn litt lesing om lignende temaer, slik at vi kunne ha snakket litt om hvordan man oppfører seg overfor andre, bestemming, egne grenser osv.

Kanskje det er andre barn han kan styres mer mot å leke med? Slik at han hadde alternativer?

Jeg hadde også fulgt litt med, og hadde det vært erting/ubehagelig ville jeg hatt lav terskel for å ta det videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...