Gå til innhold

Vekke fra barnet i mange dager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen og jeg er invitert i bryllup i et annet land. Vi har veldig lyst til å dra, men samtidlig er jeg litt usikker ift. 3-åringen vår (hun er nettopp fylt 3). Det kommer til å bli 4 netter vekke fra henne totalt. Planen er å levere henne i barnehagen torsdag morgen, og at bestemoren hennes henter henne samme ettermiddag og tar henne hjem til seg. Hun vil da ha henne hos seg torsdag - mandag. Mandag morgen leverer hun henne i barnehagen, og vi henter henne om ettermiddagen etter å ha flydd hjem. Synes dere dette høres greit ut? Hun er kjent i bestemorens hus og trives der.

Jeg har hørt en eller annel "regel" om at barnet ikke bør være vekke fra foreldrene flere antall dager enn sin egen alder. Dvs. en 3-åring bør ikke være lenger vekke enn 3 netter. Derfor spør jeg.

Anonym poster: 0683e38d38e236b4bdd5ba343f165ede

Videoannonse
Annonse
Gjest Surrehodet
Skrevet

Reis. Den "regelen" hørtes helt dust ut, det er sikkert verre for deg enn for ungen.

Ungen får ikke varige mèn av å være hos bestemoren en lang helg.

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg hadde reist :) Vi var borte i tre netter tidligere i sommer (han er to år), og han hadde hatt det helt fantastisk! :nigo: Det var jeg som savnet og syntes det var for lenge :sjenert:

Skrevet

Berre reis. Den "regelen" er berre tull.

Skrevet

Jeg hadde reist :)

Skrevet

Reis - var borte 4 netter fra barnet vårt da han var 9-10mnd gammel - ikke noe problem. (værre for meg enn for han for å si det sånn ;) )

Den regelen hørtes ut som bare tull.

Gjest chiki
Skrevet

Du kan være borte lenger så lenge barnet er hos noen de er trygge på.

Jenta mi blir 2 år i oktober, og hun var en uke hos bestemoren og onklene sine for ett par uker siden. Hun storkoste seg! eneste var litt vanskelig å legge henne på kvelden første natten hun kom hjem:)

AnonymBruker
Skrevet

Så fremt hun generelt trives med bestemoren, dvs. at det er et helt normalt og stabilt menneske dere kjenner, som det jo virker som:

Reis! Dere kan jo snakke om det på forhånd som noe utrolig gøy og spennende. Ikke 'ånei, mamma er borte mange netter og da må du sove hos bestemor stakkars', men 'bestemor har spurt om du kanskje vil sove hos henne og tenk så mye gøy dere kan gjøre!'. Jeg føler mange foreldre undervurderer at hva de sier/hvordan de sier ting påvirker barna utrolig mye, jfr. 'barnet mitt har angst'-trådene her inne.

Kos dere!

Anonym poster: f97dd2d496ee6ff650979258a5c8ef5f

• Liker 3
Skrevet

Den regelen har jeg aldri hørt om. Vår treåring har akkurat vært én uke hos farmor og farfar, og så var vi sammen en helg før hun var én uke hos mormor. Det gikk helt fint, selv om vi alle var enig i at det var godt å sees igjen. Fire netter går sikkert helt fint. Og så er det jo faktisk fint å kunne savne noen innimellom også ...

Skrevet

Jeg har hørt "regelen", men da med antall måneder ikke år. Altså at man ikke skulle være borte fra et spebarn flere dager enn barnet er antall måneder. Å være bort fra en treåring i 4 dager - mens barnet er hos bestemor - anser jeg som helt uproblematisk. Sannsynligvis vil det bare være enn kjempekoselig opplevelse for både barnet og bestemor.

AnonymBruker
Skrevet

For det første, så slutt med det der det er så vanskelig for barnet. Det er ikke barnet som syns det er vanskelig, det er du som dulter altfor mye med ungen. Vil du ha en unge som blir en selvstendig voksen eller en 40 åring som bor hjemme i kjelleren din?

Anonym poster: c159c33c4f9a6d0482089b6837233fe6

Skrevet

Jeg kan iallefall ikke se problemet i det hele tatt. Tror det er veldig sunt for treåringen din å være på ferie hos bestemoren sin i fire netter, såfremt han trives der.

Skrevet

Reis og kos dere! Hun har overhodet ikke vondt av å være hos besteforeldrene sine i 4 dager.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Mulig jeg har misforstått den regelen, og det var jo godt. Bare sånn for å ha sagt det, jeg duller ikke med barnet unødig, og hun har vært på flere overnattinger hos begge sett besteforeldre som har vart over flere dager. Hun har også vært med dem alene på hytten i flere døgn, så det er ikke sånn at jeg ikke slipper henne av syne, akkurat.

Men da tror jeg vi satser på å reise :-)

Anonym poster: 0683e38d38e236b4bdd5ba343f165ede

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...